Uber

2 miljoen Uber chauffeurs maakten tot op heden 5 miljard ritjes voor 40 miljoen klanten in 80 landen en 633 steden. In Nederland zijn er 400.000 actieve gebruikers, inclusief een ieder die de afgelopen drie maanden een rit heeft geboekt. Uber heeft circa 16.000 medewerkers en per dag worden er zo’n 10 miljoen ritjes via de Uberapp gereden. Rasier Operations BV/Uber is een deelneming van Kransarend Investments BV. en is gevestigd aan de Brouwer 1 in de Gemeente Eersel. Kransarend heeft in Nederland 51 geregistreerde groepsmaatschappijen waarvan het gedeeltelijk of volledig eigenaar is. In Amsterdam zijn gevestigd Uber International Services Holding BV, Rasier Operations BV, Mieten BV, Uber Personnel Services BV, Uber International BV, Uber BV, Uber International Holding BV en Uber Netherlands BV. In Eersel zitten Koolen Participations BV, Koolen Management BV, Democrart Holding BV, Nassau Holding BV en Democrart BV. Thijs Emondts is de nieuwe baas van Uber Nederland. Het concern gebruikt voor transacties vaak Duitse schuil(code)namen als Unicorn (codenaam voor Uber Technologies), Uber acht, Uber achtzehn, Tranp, Grun, Voraus, Hinter, Ohne, Drinnen, Gegen, Unterspringen, Danach, Zwischen, Schaben, Anderes, Neben LLC, Zing Merger Sub I LLC, Ottomotto en Apparate International. Deze bedrijven, vaak ten behoeve van transacties, werden op naam gezet van de inmiddels vertrokken Karen Walker en Travis Kalanick. Het slecht draaiende en zwaar verliesgevende in 2015 door Uber opgezette leasebedrijf Xchange stopt 6 oktober 2017. Xchange Leasing werd met een investering van 600 miljoen dollar opgezet en had circa 40.000 voertuigen in de lease en 14 showrooms in de VS.  Per geleasde auto werd er gemiddeld 9.000 dollar verlies geleden waardoor een overname onmogelijk bleek. 500 werknemers verloren hun baan.

Het in San Francisco gevestigde Rasier Operations, ofwel Uber werd in 2009 opgericht door Garrett Camp en Travis Kalanick en wordt onder andere gefinancierd door Goldman Sachs, Microsoft, Blackrock, Baidu en Tata. Microsoft integreert steeds meer in het bedrijf. Zo werd eerder een samenwerking met de spraak assistent Cortana en Bing Maps aangegaan en werd ook 100 man Microsoft personeel overgenomen. Via investeringsfonds Capital G investeert Google een miljard dollar in het concurrerende carsharing-bedrijf Lyft. Google investeerde in 2013 nog 248 miljoen dollar in Uber, maar liet het bedrijf in 2016 vallen. David Drummond, afgezant van Alphabet, verliet toen ook de RvB van Uber omdat Uber zelf ging investeren in zelfrijdende voertuigen. Uber zal in 2019 of 2020 naar de beurs worden gebracht. Ook Goldman Sachs heeft sinds 2011 een steeds sterke positie verkregen. Het staatsinvesteringsfonds van Saudi-Arabië investeerde begin juni 2016 3,5 miljard dollar. Een fondsbeheerder van het Chinese Citic Group China zou ook 88,6 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Twintig miljoen dollar van het bedrag zou in de ontwikkeling van het bedrijf in China worden gestoken. Travis kalanick wilde voormalig Xerox-directeur Ursula Burns en voormalig Merrill Lynch-directeur John Thain de bestuursraad laten herstructureren en de stemrechten te veranderen. Dara Khosrowshahi deed dit ook en won de strijd. De raad van bestuur stemde unaniem voor zijn plan. Er komen bestuurszetels bij voor investeerder Softbank Group en ieder aandeel geeft evenveel zeggenschap. De maatregelen zijn ook de basis voor de komende beursgang. De onderhandelingen over een investering van (14 procent) 1 miljard door het Japanse SoftBank. SoftBank samen met andere investeerders is afgerond. Softbank start eind november met de inschrijfprocedure en geeft oude aandeelhouders de mogelijkheid hun aandelen te verkopen voor een prijs die is gebaseerd op een bedrijfswaarde van rond de 50 miljard dollar. Uber is recent echter op 70 miljard dollar geschat, dus de aandeelhouders zullen hun aandelen goedkoper van de hand moeten doen. Investeerder Benchmark heeft belang bij de hervorming van het stemrecht, en zou dus bereid kunnen zijn aandelen te verkopen. Ook investeerders Menlo, First Round, Lowercase en Google Ventures zijn potentiële verkopers. In de investeringsdeal is afgesproken dat de terugkeer van Kalanick niet zal worden gesteund. Grootaandeelhouder Benchmark beschuldigt Kalanick van fraude en eist dat hij zich helemaal terugtrekt uit het bestuur. De 48-jarige Dara Khosrowshahi, de ex financieel directeur bij IAC  en ex CEO van het online reisbureau Expedia leidt Uber sinds het gedwongen vertrek van Kalanick. Dara is geboren in Iran en kwam als kind naar de VS. Hij groeide op in de staat New York en is Amerikaans staatsburger. Hij is afgestudeerd als elektrotechnicus aan Brown University. Dara was tot aan zijn overstap ook bestuurslid van The New York Times Company. Geschat kostte de overstap Uber volgens ingewijden zo’n 200 miljoen dollar.

Het jaarverslag van Uber wordt in Nederland gedeponeerd omdat alle 65 niet-Amerikaanse dochterbedrijven onderdeel zijn van de Nederlandse vennootschap Uber International CV. Uber is “nog”niet beursgenoteerd, maar werd eerder nog gewaardeerd op 70 miljard dollar en dat zou nu 50 miljard zijn. Wereldwijd verwerkte het bedrijf vorig jaar in 633 steden voor zo’n 20 miljard dollar aan taxiritjes en andere boekingen, meer dan twee keer zoveel als in 2015. Dat leverde een netto-omzet op van 6,5 miljard dollar. Tegelijkertijd werden echter ook veel investeringen gedaan en kosten gemaakt, waardoor Uber onder de streep uiteindelijk 2,8 miljard dollar tekort kwam. Dat is nog exclusief de in 2016 met verlies verkochte activiteiten in China. Als die ook worden meegeteld, dan zou het verlies zelfs 3,8 miljard dollar bedragen.  In het 3e kwartaal werd er een brutoverlies van 630 miljoen euro geleden. Hierbij zijn rente, belasting en compensatie van aandeelhouders niet meegeteld. Met die kosten er bij verloor Uber in totaal 1,3 miljard euro. Uber haalde de afgelopen zeven jaar ongeveer 15 miljard dollar op bij investeerders. De laatste anderhalf jaar bedroeg het verlies Uber minstens 4.4 miljard dollar, maar dat was geen belemmering om in november 2017 voor 1,4 miljard een optie te nemen op de levering van 24.000 zelfrijdende Volvo XC90 sedan modellen tussen 2019 en 2021. Volgens ingewijden zitten daar ook tweehonderd sportmodellen bij die momenteel in Pittsburgh worden getest.

Uber beschikt wereldwijd over meer dan een miljoen vierkante meter kantoorruimte en 15.000 medewerkers. Het bedrijf wilde in Amsterdam verhuizen naar een nieuw kantoor in het “De Vijf Keizers” complex aan de Keizersgracht. De eigenaar Bryant Park, gevestigd op de Kaaimaneilanden weigerde echter een huurcontract vanwege de slechte reputatie met betrekking tot de huiszoekingen op 26 maart 2015 waarbij de ILT en de Belastingdienst de complete administratie in beslag namen bij een inval in het kantoor aan de Vijzelstraat te Amsterdam. Het internationale hoofdkantoor bij Spaces aan de Vijzelstraat waar het bedrijf vanaf 2014 zit met toen nog vijftig werknemers in Amsterdam gaat verhuizen naar The Cloud, het voormalige bankgebouw van Westland-Utrecht aan de Treublaan.

Gebruikers hebben wereldwijd meer dan 5 miljard ritten gemaakt sinds de oprichting in 2010. De vijf miljardste rit vond plaats op 20 mei. De omzet over het tweede kwartaal van 2017 was 1,75 miljard dollar (1,48 miljard euro). Dat is ruim twee keer zo veel als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het verlies bedroeg 645 miljoen dollar (546 miljoen euro), 14 procent lager dan een jaar geleden. Uber had aan het einde van het kwartaal 6,6 miljard dollar (5,6 miljard euro) in kas. Het aantal ritten lag 150 procent hoger dan een jaar geleden.  De app is grotendeels teruggetrokken uit China en Rusland. Klanten kunnen sinds kort fooi geven via de app. Chauffeurs zouden daar tot nu toe volgens Uber zo’n 50 miljoen dollar aan hebben verdiend.

Uber Nederland verwacht over tien jaar duizend medewerkers aan het werk te hebben en heeft permanent vijftig tot zestig vacatures openstaan voor ontwikkelaars van onder andere de apps voor Uber en Uber Eats. TomTom is de komende jaren de navigatie- en verkeersinformatie leverancier voor de app. Hackers hebben in oktober 2016 data van 57 miljoen gebruikers en chauffeurs bemachtigd. Ook persoonlijke gegevens van zeven miljoen taxichauffeurs kwamen werden gestolen. Uber betaalde 100.000 dollar (85.000 euro) om de diefstal stil te houden en data te vernietigen en meldde het voorval niet aan de autoriteiten. De hackers kregen toegang tot de gegevens via een slecht beveiligde databank, waaronder de gegevens van 174.000 Nederlandse Uber-gebruikers en in totaal 57 miljoen gebruikers. Uber-veiligheidschef Joe Sullivan en ICT medewerker Craig Clark werden ontslagen. Uber had tot september 2017 een speciale marktanalyse-groep om bedrijfsgeheimen, software en informatie van tegenstanders en concurrenten te verkrijgen. Het Marketplace Analytics-team richtte zich op concurrenten en de Strategic Services Group verzamelde gegevens voor beveiligingsdoeleinden. Nadat het onderzoek naar “Hell” (zie onder) werd gestart besloot Uber de spionageprogramma’s stop te zetten. De afdelingen gebruikten laptops en servers die niet verbonden waren met het Uber-netwerk en eén server die werd gebruikt om gegevens op te slaan werd zelfs door een Uber-medewerker op persoonlijke titel geregistreerd. Er werden nep-accounts gebruikt bij concurrent Lyft om hiermee chauffeurs te volgen en ze naar de eigen dienst over te halen. De actie kreeg de interne codenaam ‘Hell’ en de bedoeling was om te kunnen zien waar chauffeurs zich bevonden. Door een lek in de software van Lyft konden ook de identificatienummers van de betreffende chauffeurs worden verkregen zodat ze over langere tijd gevolgd konden worden. De locaties van de Lyft-chauffeurs werden gekoppeld aan de locaties van Uber-chauffeurs, waarmee gecheckt kon worden of de betreffende chauffeur zowel voor Uber als voor Lyft werkte. Uber probeerde zo de chauffeurs over te halen om alleen voor Uber te werken. De FBI onderzoekt of er inderdaad software is gebruikt om de concurrentie illegaal te volgen.

De 74 jarige voormalig VVD minister en eurocommissaris Neelie (Smit) Kroes is voorzitter geworden van de achttallige Internationale Beleid Adviesraad. In 2004 verklaarde mevrouw Kroes nog in het parlement dat zij na haar EU-commissariaat nooit meer in dienst zou treden van het bedrijfsleven. Ze staat er om bekend dat ze voor haar werkzaamheden overleg voert met astrologen en waarzeggers. Ook de Peruaanse oud-premier Roberto Daniño en de voormalige Amerikaanse minister van Transport Ray LaHood nemen zitting in de raad van bestuur. Yasir Al Rumayya van het Saudi Arabian Royal Investment fund, mocht in juni 2016 in de raad van bestuur plaats nemen nadat ze 3.5 miljard investeerden. 

In januari 2015 werden nog obligaties met een looptijd van zes jaar bij Goldman Sachs ter waarde van een kleine anderhalf miljard euro geplaatst. De totale schuld liep daarmee op richting de 1 miljard euro, waardoor ook de rentelasten behoorlijk oplopen. Uber zou Morgan Stanley en Barclays ingeschakeld hebben voor een extra lening van 2 miljard dollar.

Rechtzaken

Waymo (onderdeel van Google) beschuldigd Uber van het stelen van hoogtechnologische informatie en eist 1 miljard dollar. Uber haalde in 2016 Anthony Levandowski (via de aankoop van zijn eigen bedrijf) binnen, die daarvoor bij Waymo jarenlang aan complexe radarsystemen had gewerkt en die bij zijn vertrek bij Google 14.000 geheime documenten over het Lidar radar systeem zou hebben meegenomen. Het radarsysteem dat Uber nu gebruikt is identiek aan dat van Waymo. Uit rechtbankdocumenten blijkt dat Uber al maanden voor de overname van technologiebedrijf Otto bezig was met een mogelijke hieruit vloeiende rechtszaak van Google. Uber onderzocht zes maanden voor de overname van Otto (het bedrijfje van Levandowski) al de risico’s van zo’n mogelijke rechtszaak. Otto werd voor 680 miljoen dollar overgenomen waarin tevens de gestolen data zat. De advocaten van Uber spraken al drie dagen na het vertrek van Levandowski bij Google met elkaar over mogelijke juridische stappen. Uber heeft de gestolen documenten nooit op zijn servers gezien en eiste van Levandowski dat deze boven water zouden komen. Volgens Google bedraagt de schade minstens 500 miljoen dollar en was Uber dankzij de verkregen data in staat om het stilgevallen zelfrijdende auto-project nieuw leven in te blazen. Otto hield zich bezig hardware om bestaande vrachtwagens zelfrijdend te maken. De rechter riep Richard Jacobs en zijn opvolger Ed Russo op om tijdens de rechtszaak te getuigen. Jacobs maakte deel uit van een intern onderzoeksteam bij Uber. Hij onderzocht werknemers van het bedrijf, maar ook de concurrentie. Het team werd geleid door beveiligingsdirecteur Joe Sullivan. De rechtszaak van 4 december is uitgesteld omdat Uber bewijs in de vorm van een belastende brief zou hebben achtergehouden. In de brief van Jacobs staat hoe Uber het stelen van geheime informatie van Waymo probeerde te verzwijgen of te vernietigen. 

Oprichter Anthony Levandowski kreeg binnen Uber de leiding over alle projecten rond zelfrijdende voertuigen. Hij trok oud-collega’s, maar ook oud-werknemers van onder meer Tesla en Apple aan. Zijn carrière was van korte duur want binnen een jaar wordt hij al weer ontslagen. Levandowski (37) kreeg bij Google voor $ 120 miljoen aan bonussen. Hoeveel zijn vertrekpremie is bij Uber is (nog) niet bekend. Zijn taken werden al even waargenomen door Eric Meyhofer, een onderzoeker van de Carnegie Mellon-universiteit, die sinds 2015 bij Uber werkt. 

Met het “Greyball” tooltje dat sinds 2014 onder meer wordt gebruikt in Australië, China, Italië, Frankrijk, USA en Zuid-Korea controleert Uber onder andere welke gebruikers de Uber app openden en snel weer afsluiten om de positie en het aantal beschikbare auto’s te bekijken. Het programma controleert ook creditcardgegevens en zoekt naar de gebruikers van goedkopere mobiele telefoons omdat deze door inspectiediensten nogal eens worden gekocht om nep accounts aan te maken. Het programma scant social media naar informatie over de aangemelde gebruikers. Inspecteurs en andere potentiële gevaren voor de dienst krijgen met de tool in de code van het account het woord “Greyball” zodat deze niet bestaande Uber voertuigen te zien. Geplande ritten worden afgebroken na telefonisch overleg met de chauffeur indien wordt verwacht dat het geen “normale” passagier betreft. De tool werd ontworpen om chauffeurs te beschermen tegen geweld van concurrerende chauffeurs en diensten maar wordt nu ook ingezet tegen andere dreigingen zoals inspectiediensten van de Overheid. Het programma weigert en voorkomt op deze manier alle ritten van dergelijke gebruikers.

Een zonder vergunning zelfrijdende auto reed in San Francisco door het rode stoplicht. Uber gaf de bijrijder de schuld en schorste hem. Uit interne mails bleek echter later dat Uber wist dat het de computer was die het rode licht over het hoofd zag en niet de bijrijder, meldde The New York Times.

De Californië Public Utilities Commission eist dat Uber een boete betaalt van $ 1.130.000 voor het niet onderzoeken van 151 klachten tussen august 2014 en augustus 2015 uit het totaal van 2.047 die dat jaar binnenkwamen. Slecht in drie gevallen van de 154 bleken er afdoende maatregelen te zijn genomen. Uber verklaart 574 bestuurders te hebben geschorst. De CPUC vindt dat Uber de “zero-tolerance” richtlijnen heeft overschreden en eist dat er voortaan onmiddellijk onderzoek wordt gedaan wanneer er klachten van klanten binnen komen over het rijden onder invloed. Bedrijven zijn in het algemeen verplicht om verdachte bestuurders te schorsen wanneer er een dergelijke klacht wordt ingediend in afwachting van de uitkomsten van een intern onderzoek. in de Amerikaanse staat Colorado kreeg Uber een boete van 8,9 miljoen dollar omdat chauffeurs onvoldoende werden gecontroleerd voordat ze aan het werk gingen.

Uber kreeg een boete van 20.000 dollar en moest locatiegegevens in zijn software gaan versleutelen omdat ze de iPhones van klanten volgden. Uber had ook ervoor gezorgd dat dit niet gebeurde in de buurt van het hoofdkantoor van Apple omdat deze dit streng verboden had. In 2015 werd Uber hiervoor ter verantwoording geroepen. Apple dreigde de app uit de App Store te verwijderen. Uber ontkent mensen actief te hebben gevolgd en stelt dat het deze methode alleen gebruikte om fraude tegen te gaan van chauffeurs.

Twintig kantoormedewerkers in de VS werden na een onderzoek naar seksuele intimidatie en discriminatie ontslagen na klachten over seksuele intimidatie. Zeven andere werknemers kregen een laatste waarschuwing en 31 medewerkers moeten een speciale cursus volgen. Susan Fowler schreef in haar blog hoe ze vanaf haar eerste dag last had van seksuele intimidatie binnen het bedrijf, waarna 215 klachten werden onderzocht en waarbij het in 47 gevallen inderdaad ging om seksuele intimidatie en in 54 gevallen om discriminatie. Verder bekeken de onderzoekers onder meer 45 klachten over onprofessioneel gedrag en 33 meldingen over pesten. Het onderzoek naar 57 andere medewerkers is nog gaande. Susan Fowler, steunt werknemers die Uber aanklagen omdat ze geen collectieve rechtszaken mogen aanspannen. Van werknemers wordt verlangd dat ze het recht op een collectieve rechtszaak verwerpen, hetgeen vrij gebruikelijk in de tech-industrie. Fowler verzoekt het Hooggerechtshof om deze praktijk te verbieden. Zij steunt met de brief drie aparte rechtszaken, die allemaal draaien om het mogen aanspannen van zo’n collectieve rechtszaak. De drie zaken worden op 2 oktober behandeld. Directeur Travis Kalanick bleek te mediteren op het hoofdkantoor van Uber in een kamer die expliciet bedoeld was als afkolfruimte voor vrouwelijke werknemers. Eric Alexander, het hoofd van de Aziatische tak werd ontslagen nadat hij de medische gegevens van een door een Indiase Uber schauffeur verkrachte vrouw bemachtigde en deelde met topmensen binnen Uber. De vrouw die in 2014 werd verkracht door de Uberchauffeur en die al gezocht werd voor verschillende andere misdaden bleek bij Uber gewoon aan het werk te zijn. Na het incident werd Uber enige tijd verbannen uit de stad New Delhi en kreeg de chauffeur een levenslange gevangenisstraf. Alexander zou de medische gegevens hebben opgezocht, omdat hij concurrent Ola ervan verdacht het incident in scène te hebben gezet. Hij zou het dossier zeker een jaar in handen hebben gehad en hebben getoond aan anderen voordat zijn kopie uiteindelijk werd vernietigd.

Drie vrouwelijke medewerkers hebben een claim ingediend wegens discriminatie. De drie vrouwelijke software-ontwikkelaars kregen een lager salaris en werden ook op andere manieren benadeeld. Vergeleken met collega’s voelen zij zich achtergesteld op het gebied van salaris, promotie en andere voordelen. Latino vrouwen zouden lagere scores krijgen waardoor het voor deze groep moeilijker zou zijn om carrière te maken.Twee van de vrouwen zijn inmiddels vertrokken, maar een van de vrouwen werkt er nog wel. Uber heeft inmiddels salarisverhogingen voor meer gelijkheid doorgevoerd en beterschap beloofd.

De FBI en Justie in de VS doen momenteel onderzoek naar omkoping van overheidsdiensten.

Leegloop en bestuurscrisis

David Drummond (topman bij Google-dochter Alphabet) is in 2016 gestopt als bestuurder. Ook de nog maar net gepromoveerde Chief legal officer Salle Yoo vertrok. Yoo werkte sinds 2012 bij Uber. Hoofd wereldwijde operaties en topman Ryan Graves kondigde begin augustus zijn vertrek aan. Financieel topman Gautam Gupta vertrekt ook.  

Amit Singhal afkomstig van Google werd het hoofd van de computertechnische afdeling en zou Travis Kalanick en de chef van de zelfrijdende-auto-afdeling Anthony Lewandowski bijstaan. Ook Singhal moest echter binnen een maand al weer opstappen nadat uitkwam dat bij Google een onderzoek naar hem liep vanwege seksuele intimidatie en waardoor investeerders Freada en Mitch Kapor zich terug trokken. Singhal gaf vijftien jaar lang leiding aan de zoekalgoritme afdeling van Google. Jeff Jones van winkelketen Target zou het werk overnemen van Ryan Graves, die ook een stapje terug moest doen. Jones zou verantwoordelijk worden voor Uber’s taxidiensten, de marketing en klantondersteuning, maar moest vertrekken vanwege schandalen en sexuele intimidatie. Ook Rachel Whetstone hoofd beleid en communicatie vertrekt en ook vicepresident Sherif Marakby, die verantwoordelijk was voor het ontwikkelen van een zelfrijdende auto en die net een jaar in dienst was gaan weg. Marakby was met veel moeite weggekaapt bij Ford, waar hij 25 jaar had gewerkt. Travis Kalanick moest half juni 2017 van de investeerders (Fidelity Investments/First Round Capital/Lowercase Capital en Melo Ventures) uiteindelijk ook vertrekken, maar blijft nog wel als lid van de board of directors betrokken. Travis zijn moeder kwam enkele weken daarvoor om het leven door een zwaar bootongeval en zijn vader raakte daarbij zwaargewond. Saillant detail is dat zijn vertrek mede werd bepaald nadat een rapport van Covington & Burley verscheen over de staat waarin het bedrijf verkeerd. Emil Michael, een van de belangrijkste adviseurs van Travis Kalanick moest een dag eerder al vertrekken. Jo Bertram, de regiomanager van Uber in Noordwest-Europa, waaronder ook Nederland valt, heeft haar ontslag op 30 augustus in een e-mail aangekondigd: ‘Gezien de uitdagingen die er op dit moment zijn is het tijd om iemand anders aan het roer te zetten die de koers voor langere termijn kan uitzetten en ons een nieuwe stap kan laten maken. Jo Bertram is vervangen door Tom Elvidge, de baas van Uber in Londen. Jo is daarmee al de twaalfde hooggeplaatste medewerker die het bedrijf in korte tijd verlaat. Travis probeerde zijn weg terug te vechten. Benchmark Capital klaagde Travis Kalanick aan vanwege fraude. Kalanick zou verschillende van zijn misdragingen voor het bestuur hebben verzwegen. Nadat hij was ontslagen zou hij ook geprobeerd hebben om de macht binnen het bedrijf weer naar zich toe te trekken. De rechter verwees de aanklacht echter door naar een arbitragecommissie. Benchmark was een vroege investeerder in Uber. Volgens de rechtbankdocumenten heeft de geldschieter een belang van 13 procent in Uber en een vijfde van het stemrecht in het bedrijf. Ubers waarde wordt geschat op 68 miljard dollar, wat Benchmarks aandeel 9 miljard dollar waard zou maken. Benchmark Capital klaagde ook Arianna Huffington. Investeerder en bestuurder Shervin Pishevar staat aan de kant van Travis en probeert de bestuurscrisis te beteugelen. Pishevar vraagt in een brief of Benchmark Capital een stap terug wil nemen in de vervolging van de bestuursraad. Benchmark zou samen met Lowercase Capital, Travis uit de bestuursraad willen krijgen om zo de macht te grijpen. Pishevar zou getracht hebben om 75 procent van de aandelen van Benchmark over te nemen om ze uit het bestuur te krijgen om zo de machtsgreep te voorkomen..

Uber Rusland werd ondertussen opgeslokt door concurrent en zoekmachine Yandex en Uber China werd overgenomen door het Japanse Internet en telecom conglomeraat SoftBank Group Corp, de investeerder achter concurrent Didi Chuxing (28 miljard). Het gefuseerde bedrijf heeft daar nu een waarde van 35 miljard dollar. De aandeelhouders van Uber China bezitten 20 procent van het nieuwe fusiebedrijf. Uber verloor de afgelopen twee jaar door de keiharde concurrentiestrijd miljarden op de startup in China. Didi Dache and Kuaidi Dache fuseerden begin 2015 tot Didi Chuxing en trokken daarbij een financiering van 7,3 miljard aan. Apple stak 1 miljard in Didi Chuxing. Didi had 87% van de taximarkt in China en zou naar eigen zeggen 1 miljard ritten per jaar maken. De fusie leek beklonken maar de Chinese concurrentiewaakhond zet er nu toch vraagtekens bij en heeft al twee keer een gesprek gehad met Didi gehad en extra informatie gevraagd over de fusie die niet is voorgelegd voor een mededingingsonderzoek. Didi heeft nu in China 85 procent marktaandeel. Softbank is ook de miljarden investeerder achter de Singaporese Uber concurrent Grab. Softbank is ook de belangrijkste investeerder van OLA de grootste concurrent van Uber in India. Het lijkt slechts een kwestie van tijd dat Softbank ook daar Uber op eet. Er worden zowel door Uber als door OLA miljarden verbrand met prijsverlagingen om maar de grootse te worden. Aandeelhouders van Uber zouden hun belangen in Uber al willen verkopen aan Softbank. Het Vision fund ’s werelds grootste private equity fonds van Softbank en het PIF fonds van Saudi Arabie nemen de markt langzaam over. Onlangs werd opnieuw 100 miljard opgehaald voor investeringen in High Tech fondsen. De Japanse miljonair Masayoshi Son, de voorzitter van de Softbank heeft grote investeerders als Mubadala (Abu Dhabi),Apple, Qualcomm en Sharp achter zich staan. Nu de oliebusiness ten einde loopt worden de miljarden investeringen verlegd naar de High Tech sector. 

Uber voert een wachttijdvergoeding voor de chauffeurs door. Ook wordt de zogeheten annuleringstijd verkort en moet een rit van langer dan 45 minuten vooraf worden gemeld bij een chauffeur.
Passagiers die een chauffeur langer dan twee minuten laten wachten moeten daarvoor nu betalen. Verder hebben klanten nog maar twee minuten na bevestiging de tijd om een rit te annuleren. Dit was eerder vijf minuten. Uber gaat samenwerken met pensioenbank Brand New Day. Daardoor kunnen chauffeurs gemakkelijker een zzp-pensioen opbouwen. Chauffeurs kunnen kosteloos informatie inwinnen en betalen geen afsluitkosten.

UberEat

Met de dienst UberEats kunnen klanten via de app eten bestellen en de bezorger op de kaart volgen. De fastfoodketen McDonalds laten bestellingen lopen via de app van UberEATS, die de deze vervolgens binnen een halfuur bezorgt. Klanten kunnen na de bezorging ook per product een beoordeling geven. In andere landen werkt McDonald’s al met een bezorgdienst. Met UberEat kan de klant daadwerkelijk in real time zien waar de bezorger rijdt. Bezorgers van 18 jaar of ouder melden zich aan via een app en kunnen na de intake bij het Uber-kantoor in Amsterdam een jas en tas ophalen. UberEats adviseert de vaak jonge bezorgers wel om een belastingadviseur of accountant te raadplegen en laat ook schriftelijk bezorgers wetene dat ze zelf hun belastingaangifte moeten regelen. De jongeren mogen tot 2254 euro per jaar belastingvrij verdienen. Dat komt neer op zo’n 188 euro per maand, ofwel zo’n 15 uur bezorgen. Daarna moet er belasting over de inkomsten worden betaald. Inschrijven bij de Kamer van koophandel kunnen de bezorgers niet omdat ze maar voor een opdrachtgever werken. Voor de belasting komt dit bij overschrijding van de belastingvrije tijd neer op een verkapt loondienst verband. UberEATS Belgie breidt de dienst uit tot uit zes extra steden buiten Brussel en Antwerpen. UberEATS is één jaar actief in België. De dienst werd twaalf maanden geleden gelanceerd in Brussel en Antwerpen. Als eerste volgen nu Gent en Luik. 

UberPool

Uber lanceerde recent weer een nieuwe vervoersdienstapp: carpooling uberPOOL. 

UberBike

Uberbike auto’s hebben plek voor één stadsfiets of twee racefietsen. De extra kosten zijn vier euro bovenop het gewone UberX tarief.

UberChop

Eind augustus 2016 en in 2017 Uber stuntte het bedrijf met een Chop Chop app waarmee je een helikopter kon boeken voor een vlucht naar Mysteryland. Het bedrijf Heli 2 City werd hiervoor ingehuurd. De heli bracht je naar het helipad in Amsterdam of Den Haag. Naar Mysteryland kostte 150 euro voor 2 personen, exclusief de entree tickets. Een rondvlucht was ook mogelijk en kostte 100 euro voor 2 personen.

UberPitch

Uber is samen met investeerder en initiatiefnemer van het doorgroei fonds EQT Ventures Kees Koolen gestart met een Europese competitie voor startende ondernemers genaamd UberPitch waarin jonge ondernemers zeven minuten de tijd krijgen om voor een jury te pitchen. Er kwamen 120 aanmeldingen binnen voor de eerste voorronde. Uber betaalde 10.000 dollar aan een Finse onderzoeker nadat deze een lek op de site had ontdekt. Het is de hoogste beloning die Uber heeft uitgekeerd. Hij ontdekte dat hij zelf een beheerder-account kon aanmaken voor de Newsroom. Via het Java-script kon hij vervolgens doordringen tot het interne netwerk.

UberFreight
 
In de VS is de Uber Freight app gelanceerd, waarmee vrachtwagenchauffeurs kunnen worden geboekt. De chauffeur kan de ladingen in Uber Freight selecteren op bestemming, deadline en soort vrachtwagen. Als een chauffeur een geschikte lading ziet, kan deze via de app worden aangenomen, mits hij beschikt over de juiste papieren en verzekeringen. Uber betaalt het transport binnen een paar dagen, zonder extra kosten. 
 

UberAir

Uber wil binnen drie jaar starten met een taxidienst per vliegtuig. In 2020 kunnen reizigers vanaf Los Angeles Airport via de dienst Uber Air naar het Staples Center in LA. Een ritje gaat per persoon hetzelfde kosten als nu het geval is met UberX. De Uber drone zal volledig elektrisch zijn en heeft een actieradius van ongeveer 90 kilometer. Er passen vier passagiers en een piloot in. Door de in totaal zes rotors, kan het verticaal kan opstijgen en landen. Uber gaat deze dienst inzetten op vaste, drukke routes via zogenaamde ‘heliports’. Uber is voor het project een samenwerking aangegaan met NASA om een luchtverkeersleidingsysteem te ontwikkelen. Uber wil dat systeem testen door te starten met vluchten rond de Fort Worth-luchthaven van het Texaanse Dallas. Het bedrijf werkt volgens Jeff Holden, Chief Product Manager bij Uber voor de proefvluchten samen met de autoriteiten van Dubai en Los Angeles. 
 

UberX

Nadat met het illegale Uberpop werd gestopt werd door Uber de dienst UberX gelanceerd. Via deze dienst kunnen zzp’ers taxi rijden zonder over een eigen auto of over een ondernemersvergunning te beschikken. Minder dan één procent van de 1000 aanmeldingen gaat uiteindelijk voor het bedrijf rijden. Daarom worden potentiële chauffeurs binnen gehaald met 159 euro korting op een rijopleiding en hulp bij het aanvragen voor vergunningen. Zowel de auto als de vergunning kunnen door de chauffeur worden geleased. Onder andere Toyota en diverse leasemaatschappijen gingen hiervoor een samenwerking aan met Uber. De auto kan via een aparte leasemaatschappij voor gemiddeld 800 euro per maand (24 maanden) geleased worden en de vergunning voor circa 240 euro per maand via een vof constructie bij bestaande taxibedrijven. Het enige dat de chauffeur nodig heeft is een taxipas en de wil om voor een all in prijs van circa 10 tot 25 euro bruto per uur voor Uber te rijden. De brandstof, de telefoon, de auto, boetes, parkeergeld, boekhouder en de verzekering gaan daar nog van af. Uber berekent 25 procent commissie excl. btw. en int zelf de ritprijs via de creditcard bij de klant. Als chauffeurs een te lage gemiddelde rating hebben, mogen ze niet meer voor Uber werken. Een rit vanaf het Museumgebied in Amsterdam naar Schiphol levert de chauffeur netto slechts zo’n 17 euro op en daar zit in de spits wel een uurtje werk in. Om de omzet op te krikken rijden sommige UberX chauffeurs met een daklicht en pikken tussendoor illegaal klanten van de straat op.

Sinds juni is het mogelijk om direct voor de aankomsthallen op Schiphol in te stappen. Hiervoor hebben geselecteerde chauffeurs van uberX toegang tot de rijbaan bestemd voor besteld vervoer naast de taxibaan. Eerder hadden alleen UberBLACK chauffeurs deze mogelijkheid. De service is een samenwerking tussen Uber en Schiphol Transfer Assistance. De Uber passagier betaalt hiervoor per rit 2,50 euro extra. Chauffeurs van UberX hebben sinds kort ook de mogelijkheid om een voorkeursbestemming op te geven. Uber werd door het ILT in 2016 met 650.000 euro beboet omdat zij taxichauffeurs lieten rijden met zo’n gepachte vergunning. De boete maakt deel uit van de eerder opgelegde dwangsom van in totaal 1 miljoen euro. Daarvan werd 350.000 euro door Uber betaald wegens illegaal taxivervoer met Uberpop. De ILT beboet ook andere bedrijven en organisaties die deze illegale constructie hanteren. Vanaf 10 oktober rijden in Amsterdam de eerste elektrische auto’s van Uber, LeasePlan, Nissan en Nuon rond. De eerste chauffeurs gaan nu in een gezamenlijke pilot van de vier bedrijven met een Nissan Leaf rijden. In november volgt de tweede groep uit de pilot van dertig auto’s. Het streven is om eind 2018 meer dan 200 elektrische auto’s op de weg te hebben. De pilot is gericht op chauffeurs die in Amsterdam rijden en die in de buurt wonen van laadpalen. 

Uber mikt naast de Schipholritten vooral op het gat dat de treintaxi heeft achtergelaten. NS gaat met Uber samenwerken en is een campagne gestart, waarmee Amsterdammers van NS een NS Business Card en een budget van Uber (en SnappCar) krijgen.

Met een nieuwe optie op de app kunnen gebruikers ook op een vooraf ingesteld tijdstip de taxi bestellen. Deze Scheduled Rides-functie is nu alleen nog beschikbaar in Seattle maar komt ook beschikbaar in andere grote steden met veel zakelijke reizigers. Andere nieuwe aanpassingen in de app moeten zorgen voor drie tot vier keer zoveel chauffeurs. Behalve dat de meter direct bij aankomst begint te lopen in plaats van na 5 minuten hebben klanten voortaan nog maar twee minuten om een eenmaal bestelde rit te annuleren. Wanneer klanten de chauffeur een slechte beoordeling geven, terwijl er eigenlijk iets mis ging met de app, dan telt die beoordeling niet meer mee. Verder krijgen chauffeurs voortaan een notificatie als iemand een rit aanvraagt van 45 minuten of langer. Daardoor kunnen ze van tevoren beslissen of ze daar tijd voor hebben. De chauffeurs hoeven geen afsluitkosten voor het spaarpensioen van Brand New Day te betalen en krijgen ook gratis een informatiegesprek over de regeling.

Tijdens het Offerfeest en andere voor moslims belangrijke dagen zijn er minder chauffeurs op de weg. Wanneer er tegelijkertijd evenementen zijn dan wordt een ritje vaak ruim drie keer zo duur.  Minder aanbod van chauffeurs en aanvragen betekent hogere prijzen. Hoe meer aanvragen hoe duurder een ritje wordt en is dan zelfs duurder dan rijden met de reguliere taxi. Momenteel zijn er zo’n 1000 zzp chauffeurs in Amsterdam. 

De curator vermoedt grootschalige fraude bij failliet A2B Taxi uit Borne en heeft melding gedaan bij de FIOD en de ILT. Tussen verschillende taxibedrijven zou met taxi’s zijn geschoven en in de praktijk zou er vooral mee voor Uber zijn gereden door zzp’ers zonder vergunning. De bestuurder en enig aandeelhouder van A2B was een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde onderneming van de in Amsterdam woonachtige Mohammed el M. die ook nog twee gelieerde bedrijven bestuurde, te weten Taxi Limo Twente en KLM Taxi Service. El M. is in het recente verleden persoonlijk failliet geweest, destijds ook in verband met een taxibedrijf. Mohammed el M. is in Engeland en liet de curator weten dat er geen boekhouding meer is van de onderneming omdat deze vernietigd is door de woningbouwvereniging bij de ontruiming van zijn woning. Het faillissement werd aangevraagd door Sociaal Fonds Taxi, dat nog 9.000 euro tegoed had van A2B Taxi. Het bedrijf laat een schuld achter van minimaal 109.000 euro. Ten tijde van het faillissement had het bedrijf drie taxi’s op naam staan, maar een maand eerder waren dat er nog 49. Daarvan gingen er 25 over naar Taxi Limo Twente en elf naar particulieren. Als bij één van de bedrijven de schulden te groot werden, gingen de taxi’s naar de andere BV’s en werd het eerste bedrijf opgeheven. De taxi’s reden vrijwel allemaal vanaf Schiphol en werden bestuurd door zzp’ers zonder eigen vergunning. Zij pachtten de vergunning van A2B Taxi. Uber stond toe dat met de twee chauffeurs die er op papier stonden zogenaamd alle ritten werden gereden. 

UberPop

De ILT int 650.000 euro als restant van de eerder opgelegde dwangsom van 1 miljoen euro en beraadt zich nog over het opleggen van een nieuwe, hogere last onder dwangsom. Uber stopte in Nederland in november 2015 met de dienst Uberpop, nadat in totaal 48 Uberpop chauffeurs werden aangehouden. Het Openbaar Ministerie deed 29 september voor de tweede keer een inval bij het kantoor van Uber in Amsterdam en nam daar de administratie in beslag. Uber werd vanwege de Uberpop activiteiten door justitie beschouwd als een mogelijke criminele organisatie. Uber zou met de dienst Uberpop niet alleen loonbelasting hebben ontdoken, maar via een belastingconstructie met een Nederlandse CV en een adres op Bermuda vrijwel geen belasting afdragen. Uber bediende klanten in Nederland eerst nog alleen met officiële taxi’s onder de naam Uberblack, maar vanaf augustus 2014 werd deze dienstverlening uitgebreid met goedkoper personenvervoer via Uberpop.

Omdat Uber deze diensten organiseerde en faciliteerde, de chauffeur een vergoeding en bonussen uitbetaalde en ook de betaling van de passagiers int, zijn ze ze volgens de voorzieningenrechter gehouden aan de wet personenvervoer.

Uber bood via de “Uberpop” app goedkoop personenvervoer aan en liet particulieren en kleine zelfstandigen de taxiritten uitvoeren. Deze moesten hiervoor dan wel de wet overtreden. Uber sloot contractueel alle aansprakelijkheid voor henzelf uit. In de contracten met de chauffeurs stelden ze expliciet dat ze zelf geen vervoerder zijn en dus ook zelf geen vervoersdiensten aanbieden. Uber diende klachten in bij de Europese Commissie tegen de toezichthouders in Spanje, Duitsland en Frankrijk voor het verbieden van de dienst Uberpop en hield in april 2015 een petitie waarvoor 15.000 mensen online tekenden.

Taxichauffeurs en de Overheid beschouwen de particuliere Uberpopchauffeurs als snorders en openden een digitaal meldpunt. De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) stuurde 140 snorders in de eerste helft van 2014 een brief om ze te laten stoppen op straffe van een boete van 4.200 euro en een last onder dwangsom waarmee bij herhaalde overtreding 10.000 euro per keer wordt beboet met een maximum van 40.000 euro wegens schending van artikel 76, eerste lid, van de Wet personenvervoer 2000. De tweede helft van 2014 werden nog eens waarschuwingsbrieven verstuurd naar 32 UberPOP-chauffeurs.

Veroordeling

Pas, nadat Uber de dienst had uitgebreid, in de nacht van zaterdag 11 oktober op zondag 12 oktober 2014 werden voor het eerst vier Uberpop chauffeurs met behulp van ILT mystery guests aangehouden en beboet met 1.500 euro. De chauffeurs tekenden bezwaar aan en drie van hen werden zes maanden later op 17 april door de rechter-commissaris in Amsterdam conform de eis veroordeeld wegens overtreding van de Wet personenvervoer en hebben nu een strafblad. De boete mocht in 10 termijnen worden afgelost. Een van de veroordeelde chauffeurs bleek nog in zijn proeftijd te zitten vanwege een veroordeling wegens uitkeringsfraude. Een andere chauffeur verklaarde door Uber misleid te zijn over de strafbaarheid. Uber kondigde meteen na de uitspraak aan een bodemprocedure aan te zullen spannen. Nu naast de voorzieningenrechter ook de strafrechter zich heeft uitgesproken heeft het O.M. Uber als verdachte aangemerkt en werd er een opsporingsonderzoek gestart om wettelijk vast te stellen dat Uber zich schuldig maakt aan het bedrijfsmatig organiseren van illegaal personenvervoer. Acht Rotterdamse Uberpopchauffeurs kwamen er af met een voorwaardelijke geldboete van 1500 euro. Er werden in totaal al 49 Uberpopsnorders bij 29 acties aangehouden en voor elke betrapte snorder loopt de dwangsom voor Uber met 50.000 euro op. Onder de nieuwe last onder dwangsom zijn 7 chauffeurs aangehouden, waarmee de nieuwe dwangsom 350.000 euro bedraagt. De inspectie geeft ook de snorders een boete van 4.200 euro en bij herhaling 10.000 euro. Uber hoopt nu in de Europese Unie de classificatie van ‘digitale dienst’ te krijgen en wil hiermee de regelgeving voor reguliere transportbedrijven ontwijken. Uber moet hiervoor vijftien rechters in Luxemburg overtuigen dat het bedrijf slechts een digitaal platform is dat chauffeurs en klanten met elkaar verbindt.

Wat er aan vooraf ging

1 oktober 2014 kreeg de Tweede Kamer een evaluatie van de pilot waaruit bleek dat er nog geen boetes waren gegeven of daadwerkelijke controles werden verricht, vanwege moeilijkheden bij de opsporing en vastlegging van de overtreding. De app kon niet offline worden gehaald omdat deze ook werd gebruikt voor de legale taxidiensten van Uber.

4 december 2014 werd in de tweede kamer met een motie gevraagd om te onderzoeken of en hoe de legale toetreding van initiatieven zoals Uber en Uberpop tot de taximarkt gerealiseerd zouden kunnen worden. De SP heeft daarna op 15 december en 17 maart schriftelijke vragen ingediend.

8 december 2014 stelde de voorzieningenrechter bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven Uber in het ongelijk gesteld en deze moest onmiddellijk stoppen met de Uberpop dienst. Een dwangsom tot een maximum van 100.000 euro bleef gehandhaafd. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de dwangsom 18 mei verhoogd naar 1 miljoen.

17 december 2014 werd voor de eerste keer een boete van 10.000 euro opgelegd na een nieuwe constatering. Ondertussen startte Uber nog met het aanbieden van Uberpop taxidiensten in Den Haag en Rotterdam maar ook daar werden meteen een aantal chauffeurs beboet.

22 december 2015 komt ILT er achter dat ze alleen met een privételefoon en een creditcard een UberPOP-rit kunnen boeken. Tot dan hebben inspecteurs vergeef geprobeerd om met hun prepaid creditcards de ritten te boeken.

26 januari 2015 kwamen ruim honderd taxichauffeurs in Amsterdam bijeen om actie te voeren tegen Uber. Circa dertig Rotterdamse Uberblack taxichauffeurs zijn daarna gestopt met Uber, hebben hun telefoons ingeleverd en stapten over op een andere app.

6 februari 2015 werd uit naam van 1400 Amsterdamse taxichauffeurs een petitie ingediend bij wethouder Litjens van de Gemeente Amsterdam. De chauffeurs eisten dat Uberpop meer gecontroleerd gaat worden. In een brief aan de Gemeente Amsterdam, die werd ondertekend door ruim 800 chauffeurs, eisten ze verder dat de verantwoordelijke autoriteiten gezamenlijk harde controles uitvoeren. De chauffeurs wilden binnen 7 dagen een reactie en als er niets zou gebeuren zouden ze de confrontatie met Uberpop en zijn chauffeurs zelf aangaan. Organisatorisch zijn er op dat moment bij de ILT problemen. Er zijn geen creditcards om Uberpop accounts aan te kunnen maken en ook zijn er geen onopvallende voertuigen beschikbaar. De overtreding moet aan de hand van een lijst met kentekens gebeuren en er zijn belastende verklaringen nodig van de vervoerde klanten die de taxirit besteld hebben via hun telefoonapp. Toch besluit ILT de acties deze dagen onder druk van de politiek en de acties van chauffeurs uit te voeren.

14 februari 2015 was er rond middernacht een demonstratie op en rond de grachtengordel. De politie was geïnformeerd over een geplande blokkade bij de ambtswoning van burgemeester Van der Laan en sloot een deel van de Herengracht af. Hetzelfde weekeind werden in Amsterdam vier en in Rotterdam één UberPOP-chauffeur door de ILT betrapt.

17 februari 2015 werd Uberpop actief in Utrecht waarna op a8 februari ruim 200 taxichauffeurs uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag demonstreerden op het Malieveld in Den Haag.

21 februari 2015 waren er in Amsterdam op de Rozengracht, de Van Woustraat en de Gerard Doustraat opnieuw confrontaties, waarbij zo’n 25 taxichauffeurs 12 Uberpopchauffeurs hebben klem gereden.

23 februari 2015 bestelden taxichauffeurs een Uberpoptaxi en lieten hem naar de standplaats bij het Moreelsepark voor het gebouw van ProRail rijden, waar ze hem klemreden en de politie erbij haalden.

24 februari 2015 heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi, om verdere escalatie te voorkomen in een brandbrief aan staatssecretaris Mansveld gevraagd om een einde te maken aan de ‘illegale taxidienst’ en deed samen met Taxi Centrale Amsterdam aangifte tegen Uber.

25 februari 2015 werd in Utrecht een Uberpopbestuurder klemgereden op het Jaarbeursplein, waarna de auto voor een dag in beslag genomen werd door de politie. De bestuurder kreeg een proces verbaal.

2 maart 2015 hebben Rotterdamse taxichauffeurs twee auto’s van Uberpop klem gereden en helemaal volgeplakt met stickers met het woord Uberpop met een rode streep er doorheen.

10 maart 2015 werden drie chauffeurs van UberPop in Amsterdam bedreigd door gemaskerde mannen met boksbeugels en hamers. Een Uberchauffeur werd op de A10 in Amsterdam klemgereden, waarna zijn banden lek werden gestoken. Er werd een vloeistof over de auto gegooid, de ruiten werden stuk geslagen en er werd een boksbeugel tegen de keel van de chauffeur gehouden. Later werd nog een tweede chauffeur bij het Rembrandtpark klemgereden door gemaskerde mannen die hem bedreigden met een hamer en zeiden dat als hij nog langer voor UberPop zou blijven rijden er represailles zouden volgen. Bij een derde incident achtervolgden diverse taxi’s een auto van Uberpop maar deze taxichauffeurs werden aangehouden en geverbaliseerd wegens roekeloos rijgedrag. Hiervan is volgens de politie ook aangifte gedaan. Naar aanleiding van de bedreigingen en de aangiftes werd de recherche op de zaak gezet. Wethouder Verkeer van de gemeente Amsterdam Pieter Litjens drong bij staatssecretaris Wilma Mansveld aan op intensivering van de handhaving.

26 maart 2015 namen de ILT en de Belastingdienst de complete administratie in beslag bij een inval in het Uber kantoor in de Vijzelstraat te Amsterdam. Het kantoor was op het moment van de inval tijdelijk gesloten en de activiteiten vonden plaats op het andere kantoor aan de Barbara Strozzilaan aan de Zuidas. De Belastingdienst heeft Uber gewezen op de fiscale verplichtingen die los staan van het al dan niet in strijd handelen met de Taxiwet en kan de belastinggegevens die bij Uber in beslag zijn genomen vergelijken en controleren met de individuele aangiften van de chauffeurs.

2 april 2015 ondervond de ILT bij een vervolgonderzoek aan het kantoor van Uber in de Vijzelstraat in Amsterdam tegenwerking van een 36 jarige medewerker en liet de persoon in kwestie arresteren vanwege obstructie.

17 april 2015 werden de eerste snorders door de rechter-commissaris in Amsterdam conform de eis veroordeeld wegens overtreding van de Wet personenvervoer en kregen hierdoor een strafblad. De boete van 1.500 euro mocht in 10 termijnen worden afgelost. De ILT heeft in Amsterdam al 23 keer proces-verbaal opgemaakt tegen UberPop-chauffeurs. De snorders moesten allen een boete van 1.500 euro. Naast de strafbeschikking kregen de snorders ook een last onder dwangsom (LOD) opgelegd, wat betekent dat bij elke nieuwe overtreding per keer 10.000 euro betaald moet worden tot een maximum van 40.000 euro.

18 april 2015 Uber wilde voor huidige en toekomstige bestuurders de opleiding, het verkrijgen van een chauffeurspas en een geneeskundige verklaring betalen. Behalve de chauffeur moet echter ook de auto aan de taxi eisen voldoen. De auto moet behalve blauwe platen ook een taximeter en een bct hebben en voorzien zijn van tariefkaarten, vergunning etc. Ondanks dat dit alles niet geregeld was, reed Uberpop gewoon door.

6 mei 2015 wordt besloten dat Uberpop eind 2015 wordt gelegaliseerd wanneer de chauffeurs een chauffeursvergunning halen en de auto door de RDW is gekeurd als taxi. Alle ander verplichtingen zoals blauwe platen, taximeter en tariefkaarten zijn voor de dienst niet meer nodig. Uber zelf heeft dan ook geen ondernemersvergunning meer nodig.

18 mei 2015 verhoogde de Inspectie Leefomgeving en Transport de maximale dwangsom van 100.000 euro naar een maximum van 1 miljoen euro. Per overtreding kost het Uber 50 duizend euro tot een maximum van 1 miljoen. De dienst werd daarna sterk beperkt en alleen nog ingezet voor contractvervoer.

4 juli 2015 hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie Amsterdam opnieuw een UberPop chauffeur aangehouden. De chauffeur kreeg een proces-verbaal en een last onder dwangsom opgelegd wat inhoudt dat hij bij een herhaling een bedrag van 10.000 euro moet betalen. Dit is de derde aanhouding van een UberPOP-chauffeur sinds de oplegging van een nieuwe dwangsom tegen het bedrijf in mei. Iedere keer dat een UberPOP-chauffeur wordt betrapt, krijgt Uber een boete van 50.000 euro. In totaal kan dit bedrag oplopen tot 1 miljoen euro.

20 november 2015 stopte Uber met Uberpop 

31 december 2015 Uber verhoogt de commissie voor de UberX chauffeurs met 5%

25 februari 2016 Uber stopt met de luxe limousine-dienst UberLux. Hierbij werd gereden met de Mercedes-Benz S-Klasse en Audi A8. Chauffeurs die voor deze dienst werkten moeten gaan rijden met het goedkopere UberBlack. Uber biedt in Nederland alleen nog UberX, UberBlack en UberVan aan.

25 maart 2016 worden de ritprijzen van UberX met 20% verlaagd en ging het starttarief naar 1 euro. De chauffeurs die leasecontracten hebben afgesloten en hierdoor aan Uber vastzitten, kunnen geen kant op. In het begin werden de tekorten voor de chauffeurs nog gecompenseerd maar dat wel al snel ingeperkt.

Uber wil gebruikers ook buiten de taxi kunnen volgen en is voornemens om een update uit te geven waarbij gebruikers toestemming kunnen geven om hen te kunnen volgen en de contactenlijst te kunnen gebruiken voor aanbiedingen. Uber kon al via een app zien welke klanten zich in welke taxi bevonden en waar ze heen gingen en kan zelfs toegang krijgen tot de camera, de microfoon en de sms-app.

Normale TTO taxi’s staan steeds vaker langs de kant met wachttijden van 1 tot 2 uur tussen de ritten.  Uber gaat bij treinwerkzaamheden voor € 4,20 per persoon naar Schiphol rijden wanneer vier passagiers de taxi delen. Buiten de actieperiode hanteert het bedrijf  ’dynamische tarieven’. Hoe groter het aanbod passagiers hoe meer de Ubertaxi kost. Dat kan oplopen tot wel 2,8 keer de normale Uber ritprijs. Uber is dan duurder dan de normale taxi.Laatste partner is Hotels.com, dat een Uber-knop in zijn app opneemt.

Uber wereldwijd

Uber heeft in verschillende andere landen te maken met chauffeurs die meer rechten willen en toezichthouders die de regelgeving aanscherpen en moest zich al terugtrekken uit Engeland, Denemarken en Hongarije.

Afrika

De politie moet in Johannesburg tussenbeide komen om het groeiende geweld tussen Uber en andere taxi chauffeurs te voorkomen. 21 augustus 2017 werd een Uber passagier doodgestoken door een taxichauffeur die zijn telefoon wilde afpakken waarmee hij Uber had gebeld. Twee Uber taxi’s werden 7 september 2017 vlakbij het Goutrain station en later een reguliere taxi buiten een winkelcentrum in de luxe buitenwijk van Sandton in brand gestoken. Van een vierde taxi werd de achterruit vernield. Er zijn al jarenlang botsingen en vechtpartijen tussen Uber en reguliere taxichauffeurs in Zuid-Afrika. In juni is een bestuurder van Uber overleden nadat hij ernstige brandwonden opliep toen ook zijn auto in brand werd gestoken door een groep taxichauffeurs. Onlangs werd een verdachte gearresteerd die een Uber chauffeur met zuur had overgoten.
Uber is in Afrika snel uitgebreid en heeft daar sinds 2013 meer dan 500.000 gebruikers en 4000 chauffeurs. De dienst is verspreid over 14 Afrikaanse steden in acht landen. In maart hebben taxichauffeurs de wegen naar de luchthaven van Johannesburg geblokkeerd en duizenden reizigers in de tegengehouden. Uber Zuid-Afrika heeft nu beveiligingsbedrijven gehuurd om te reageren op oproepen van bestuurders die worden aangevallen en extra veiligheidsteams ingehuurd in gebieden waar intimidatie voor komt.

Australië

In de Australische plaats Toowoomba is begin december een man overreden door een Uber chauffeur op de oprit van zijn eigen huis. Hij kwam onder de auto terecht waarmee zijn vrouw werd thuisgebracht na een avondje uit. De chauffeur had de man niet zien liggen nadat deze voor zijn huis achter een heuveltje van de oprit in slaap was gevallen. 

Onderzoekers van denktank Data & Society in Vice meldde dat de aantallen en locaties van de auto’s die Uber op de kaart in zijn apps toont niet kloppen. Uber verklaarde dat dit kwam door vertraging bij het doorgeven van de gps-locatie en dat het geen opzet was.

België

In België werd naar aanleiding van een strafklacht door de Brusselse minister van mobiliteit Pascal Smet op 14 maart bij Uber in Brussel huiszoeking gedaan op verdenking van zwartwerken. De aanwezige administratie en boekhouding werden in beslag genomen. Onlangs werd een taxiplan van deze minister goedgekeurd waarmee Uberpop een wettelijke basis zou kunnen krijgen, mits ze voldoen aan een aantal eisen inzake veiligheid, transparantie, aansprakelijkheid en sociale en fiscale regels. Uberpop chauffeurs mogen dan wel alleen parttime werken, geen gebruik maken van de busbanen en ook mogen ze geen opstappers vervoeren. De Belgische taxisector boycot het taxiplan en betoogde er tegen op 3 maart. Sinds de start zijn er in Brussel al elf auto’s van Uber chauffeurs in beslag genomen, die ze terugkregen tegen een betaling van 3.000 euro. De rechter in Brussel heeft begin mei een voertuig van een Uberpop chauffeur verbeurd verklaard. De komende maanden volgen nog 40 rechtszaken met UberPop-chauffeurs waarbij meerdere auto’s in beslag werden genomen. De Belgische taxiverenigingen stuurden een ultimatum naar de federale en de Brusselse regering om Uberpop per 1 september helemaal te laten stoppen. Omdat de Belgische regering Uber als taxidienst nog altijd gedoogd voerde de Belgische taxisector 16 september opnieuw actie. Uberpop start zo goed als zeker nog dit jaar in Antwerpen en wellicht ook in Gent en Charleroi die beiden interessant zijn voor ritten naar de luchthaven.”

Het Belgische team werd uitgebreid van twee naar zeven mensen. Uber had intussen 50.000 Belgische gebruikers en enkele honderden chauffeurs in Brussel. De Belgische taxiverenigingen accepteerden dit niet en stuurden een ultimatum naar de federale en de Brusselse regering om Uberpop per 1 september helemaal te laten stoppen. 16 september werd een nationale manifestatie georganiseerd.

De Brusselse rechtbank van koophandel heeft Taxis Verts 24 september gelijk gegeven in een zaak tegen Uberpop waardoor Uber dwangsommen van 10.000 euro per dag met een maximum van een miljoen euro riskeert. Mark McGann van Uberpop stopte daarom vanaf 14 oktober met de diensten in Brussel en ging nog vergeefs in hoger beroep. Het hof van beroep in Brussel verklaarde het beroep van Uber namelijk onontvankelijk vanwege verschillende procedureregels.

De Brusselse rechtbank van koophandel besliste dat de Uberpop diensten wel degelijk beschouwd moeten worden als een taxidienst. De rechtbank stelt zichzelf echter de vraag of de Vlaamse taxiregelgeving en de taxireglementering van de gemeente Zaventem niet in strijd zijn met het Europees recht. De rechter stelde vast dat Uber haar ondernemingsmodel in België niet kan opzetten en exploiteren omdat zij daarin gehinderd wordt door de Vlaamse taxiregelgeving en de taxireglementering van de gemeente Zaventem. De zaak wordt verder behandeld op 27 oktober 2016.

Een Uber chauffeur heeft begin augustus in de stad Chengdu een vrouwelijke passagier beroofd en aangerand. Het 42-jarige slachtoffer werd belaagd toen de chauffeur zijn auto plotseling langs de kant zette en een mes trok. Hij dwong haar om 5000 yuan (700 euro) af te geven en reed daarna de stad uit waarna hij haar ook nog aanrandde en daar foto’s van maakte om haar te chanteren. De vrouw deed uit angst eerst gaan aangifte maar deed dat twee weken later alsnog waarna de chauffeur werd gearresteerd.

Uber waarschuwde chauffeurs om vooral niet naar een protest tegen Uber te gaan en tracked de chauffeurs via GPS. Wanneer uit de track zou blijken dat de chauffeur naar een protestlocatie heeft gereden, wordt het contract per direct ontbonden. Uber zou dit doen om ‘de sociale orde te handhaven’. In Hong Kong was Uber gestart met  Ubercargo, een bezorg- en verhuisdienst met busjes. gebruikers van de dienst kunnen echter de busjes ook gebruiken om zichzelf en de goederen te laten vervoeren. China heeft echter specifieke taxidiensten met privéauto’s verboden en het ministerie van transport eist van Uber dat ze deze vorm van vervoer van hun “Didi Dache-app” verwijderen. In 2014 voerden de lokale overheden van Shanghai en Peking ook al actie tegen de particuliere bestuurders. Het computersysteem van Uber werd 17 april opnieuw gehackt. De Chinese politie heeft 30 april een inval gedaan bij twee kantoren van Uber in Kanton (Guangzhou) en nam werktelefoons en andere apparatuur van medewerkers in beslag. De inval is onderdeel van een actie van lokale autoriteiten om illegaal transport in de stad uit te bannen. Er werden vijf Uberchauffeurs gearresteerd met behulp van mysteryguests via de Uber-app. Uber heeft het Aziatische hoofdkantoor in Hong Kong gevestigd en werd eerst nog zonder problemen ontvangen door de plaatselijke autoriteiten. In China moeten de Uber chauffeurs in loondienst zijn, minstens in het bezit zijn van een volledig rijbewijs, drie rijervaring, een blanco strafblad, een schoon verkeersovertredingen verleden en een vorrtuig hebben met minder dan 600.000 kilometers op de teller en die jonger is dan acht jaar. Het bedrijf zelf moet databescherming hebben die wordt opgeslagen en voor twee jaar bewaard wordt in China.

Brazilië

Uber-chauffeurs die in Brazilië werkten als zzp’ers worden door een Braziliaanse rechter beschouwd als werknemers en moeten als zodanig worden behandeld, met alle voordelen die daarbij horen. Uber gaat tegen de uitspraak in beroep. De arbeidsrechter oordeelde tevens dat Uber één van zijn chauffeurs een compensatie van ruim 9.000 euro moet betalen voor overuren, nachtdiensten, vakanties en benzine. In oktober 2016 oordeelde een Britse rechter ook al dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en in de VS schikte Uber onlangs nog voor 20 miljoen dollar met chauffeurs, die de dienst hadden aangeklaagd voor misleiding. 

Canada

De dienst in het Canadese Quebec en Montreal wordt beëindigt. Onlangs heeft Quebec het project nog een jaar verlengd, maar met strengere eisen en een zwaardere chauffeursopleiding. Uber heeft nog aangeboden om met de regering te werken aan een oplossing. Maar als er geen compromis wordt bereikt Montreal en Quebec City te trekken. Er werkten ongeveer 50 medewerkers in de provincie Québec en 10.000 chauffeurs hebben daar in een proef voor het bedrijf gewerkt.

Chili

In Chili protesteren reguliere taxichauffeurs regelmatig tegen Uber. De chauffeurs protesteerden begin september 2017 door de hoofdweg richting het vliegveld bij Santiago te blokkeren. Hierdoor ontstonden grote files en reizigers liepen over de snelweg naar de luchthaven. Een 65-jarige toerist uit Brazilië die in de file stond overleed daarbij door een hart aanval. De Chileense overheid heeft vijftien chauffeurs gearresteerd en aangeklaagd. Volgens gouverneur Claudio Orrego wordt iedereen verantwoordelijk voor het protest aangeklaagd.

Denemarken

Uber stopte in Denemarken, vanwege strengere overheidsregels voor taxi’s. In Denemarken reden zo’n 2000 chauffeurs die 18 april stopten. De overheid had bepaald dat alle taxi’s voortaan met stoelsensoren, rittenmeters en videobewaking moeten worden uitgerust. Eind vorig jaar werd een chauffeur beboet omdat hij geen taxivergunning had en zijn voertuig niet was geregistreerd als taxi. De Deense rechtbank heeft vier van deze chauffeurs boetes opgelegd voor illegaal taxivervoer voor in totaal 94.000 euro. Het zwaarst beboet met 64.000 euro werd een chauffeur die in 2015 5.400 ritjes reed. Voor de anderen gaat het om bedragen van respectievelijk bijna 15.000 euro, 8.000 euro en ongeveer 5.500 euro.  Belastinginformatie die via Nederland bij de Deense autoriteiten terechtkwam lag aan de basis van de veroordeling. Voor het verbod werden ook al illegaal taxiritjes gereden. In november vorig jaar werd een student beboet omdat hij zonder de juiste papieren voor Uber reed. Het gaat om een soort proefproces waarna nog eens 1.500 Deense Uber-chauffeurs mogelijk worden vervolgd. Uber gaat de chauffeurs waar mogelijk steunen.

Duitsland

Berlijn heeft Uberpop definitief verboden en de app moet offline op straffe van een boete van 25.000 euro. In Duitsland zijn sinds 25 augustus alle Uber diensten middels een kort geding verboden en Uber trekt zich langzaam terug. De rechtbank in Frankfurt trok 16 september het verbod weer in omdat de behandeling van de juridische strijd over Uber geen uitermate dringende zaak was en het kort geding dus onterecht was. De rechter in Frankfurt heeft Uber en UberPOP uiteindelijk landelijk verboden op straffe van 250.000 euro per overtreding. Uber had daarom de tarieven verlaagd naar 0,35 cent en rekende ook geen starttarief meer, waardoor er geen geld meer verdiend wordt door chauffeurs. Dit is de maximale onkostenvergoeding voor autodelen in Duitsland. Nu de Duitse Justitie sinds kort boetes van 250.000 euro per keer oplegt is Uberpop in Duitsland officieel gestopt. Voortaan gaan ze zich alleen nog richten op UberTaxi, UberBlack en UberX. (huurauto’s met chauffeur)

Frankrijk

In Frankrijk is Uber begin juni 2016 veroordeeld tot een boete van 800.000 euro. Taxichauffeurs staakten en blokkeerden onder andere in Parijs, Marseille en Lille uit protest tegen UberPop en bemiddelaars die klanten ronselen. De betoging ging ook uit van de Franse federatie van taxidiensten. Ook in Rijsel gingen taxichauffeurs de straat op.

Luchthavens, stations en verkeersknooppunten werden geblokkeerd en een auto van een Uber-chauffeur werd omver geduwd. Een 26 jarige Uberpop klant in Lyon werd zwaar mishandeld door taxichauffeurs en ook op andere plaatsen werd geweld gebruikt en werden er vernielingen aangericht. Tien mensen werden opgepakt, zeven agenten raakten gewond en 70 wagens raakten beschadigd. De Uberpop auto waarin Courtney Love na aankomst in Parijs werd vervoerd werd een uur lang gegijzeld en de auto werd totaal vernield. Een van de dertig Brusselse taxichauffeurs die deelnam aan de betoging moest naar het ziekenhuis worden gebracht nadat hij overreden werd. De Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve haastte zich te verklaren dat hij achter een verbod op Uberpop staat. Ondanks alle rechtszaken blijft Uber echter illegaal passagiers vervoeren. De rechtbank verklaarde zich eerder dit jaar onbevoegd en de zaak is in cassatie. In afwachting van een uitspraak beloofde de minister dat Uberpop auto’s in beslag zullen worden genomen wanneer ze worden gesnapt. Sinds januari heeft de Franse regering ruim 420 gerechtelijke procedures opgestart. Uber moest van het Hooggerechtshof 1,2 miljoen euro betalen aan reguliere Franse taxibedrijven. 

Uber is door de rechtbank in Parijs veroordeeld voor frauduleuze bedrijfsvoering, omdat de diensten niet als commerciële transportdienst, maar als carpooling werden geadverteerd. De rechtbank in Parijs legde Uberpop half oktober 2014 een boete op van 100.000 euro vanwege het adverteren met super lage prijzen. 15 december en 25 juni blokkeerden taxichauffeurs de wegen van en naar de vliegvelden als protest tegen Uberpop en veroorzaakten lange files. Een Franse rechter verklaarde de dienst niet te kunnen verbieden, maar op grond van een eerder dit jaar aangenomen wet is Uberpop per 2015 in ieder geval onwettig. Uberpop heeft in Frankrijk de dienst uitgebreid naar de steden Marseille, Straatsburg en Nantes. Eerder werd al begonnen in Parijs, Lyon, Lille, Bordeaux, Toulouse en Nice. Franse taxichauffeurs hebben Uber openlijk de oorlog verklaard. In Parijs werd 11 juni 2015 een Uberpop chauffeur vrijgesproken. De rechtbank vond het vervoeren van een persoon tegen betaling onvoldoende is om het te beschouwen als een uitbating van een taxi zonder toestemming, waarvoor stationeren en rondrijden op de openbare weg op zoek naar klanten voor nodig is. Uber haalde begin juli Uberpop uit de lucht. Twee managers werden eerder die week aangehouden en ondervraagd over “illegale activiteiten” met Uberpop. Ze moeten 30 september voorkomen. Het gaat om de directeur van de Franse tak en de directeur van Uber West-Europa. De Franse autoriteiten vinden het niet terecht dat Uber niet dezelfde belastingen en sociale premies betaalt als reguliere taxibedrijven.

Het Hooggerechtshof in Parijs heeft 22 september het hoger beroep van Uber afgewezen en de recente wetgeving met betrekking tot het verlenen van taxidiensten zonder de vereiste diploma’s en vergunningen als niet strijdig met de grondwet bevonden. Het Franse hof staat toe om dit definitief als strafbaar delict in nieuwe wetgeving op te nemen. Pierre-Dimitri Gore-Coty, de directeur van Uber West Europa en Thibaud Simphal de directeur voor de Franse divisie moesten 30 september terecht staan. Ze zijn veroordeeld tot het betalen van respectievelijk dertig en twintig duizend euro, waarvan de helft voorwaardelijk is. Uber gaat hiertegen in beroep.

India
 

Concurrent Ola heeft chauffeurs van Uber in India met nepaccounts ruim 400.000 nepritten laten rijden. Zo’n 23.000 chauffeurs zouden hierdoor bij Uber gestopt zijn. Uber stapte naar de rechter en claimt 7,5 miljard dollar ter compensatie van de geleden schade. Het Indiase conglomeraat Tata investeert ruim 90 miljoen euro) in Uber. Daarmee is Tata nu de belangrijkste samenwerkingspartner van Uber in in India, die daar in achttien steden actief is. India en China zijn voor Uber de landen met groeicapaciteit. Uber wil 1 miljard dollar aan kapitaal zien op te halen in India en zo proberen om de komende zes tot negen maanden één miljoen ritten per dag te krijgen.

In New Delhi werd Uber tijdelijk verboden nadat een vrouw door een chauffeur van UberPOP werd verkracht. De chauffeur werd tot levenslang veroordeeld. Topqan Eric Alexander verdacht concurrent Ola het incident in scène te hebben gezetm en zocht de medische gegevens van de vrouw op. Hij zou het dossier een jaar in handen hebben gehad en aan anderen hebben getoond, voordat zijn kopie uiteindelijk werd vernietigd. Alexander werd na de onthulling van het incident in juni ontslagen. Het slachtoffer stelde Uber verantwoordelijk en spande een rechtszaak aan die door Uber werd geschikt. Uber wil desondanks 838 miljoen euro investeren, omdat India na de Verenigde Staten de belangrijkste markt is. Uber is in achttien steden actief en wil groeien naar 1 miljoen ritten per dag in de komende zes tot negen maanden.

Israel

Uber moet zijn carpooldiensten Uber Night en Uber Day in Israël van de rechter staken. Onder andere de Israëlische minister van Transport en de vakbond voor taxichauffeurs hadden zich tegen de carpooldiensten uitgesproken. Uber begon zijn proef met Uber Night, een carpooldienst voor mensen die ’s nachts reizen. Daarna werd het programma uitgebreid met Uber Day voor de dagritten. Net als met Uberpop hebben de chauffeurs geen licenties of vergunningen en zou er sprake zijn van een illegale taxidienst. Uber zei dat het niet ging om een taxidienst, omdat de gevraagde vergoedingen enkel nodig waren om de onderhoudskosten voor auto’s te dekken. 
 
Italië

De Italiaanse rechtbank had Uberpop verboden omdat de dienst als Uberpop ‘oneerlijke concurrentie’ creëert. De rechtszaak kwam er naar aanleiding van een petitie van taxibedrijven. Volgens de rechtbank maakt Uber zich schuldig aan oneerlijke concurrentie en werd daarom verboden. Het verbod werd gedurende het hoger beroep opgeschort. De rechtbank bepaalde in het hoger beroep dat Uber zijn diensten in Italië mag blijven aanbieden. Italiaanse taxibedrijven spanden de rechtszaak aan. Zij vonden dat Uber zich schuldig maakte aan oneerlijke concurrentie. De bedrijven kregen in hoger beroep dus uiteindelijk ongelijk, daarom hoeft de blokkade niet opnieuw te worden ingevoerd. Ook in Noorwegen en Brazilië wordt Uber beschouwd als taxibedrijf met personeel en niet als bemiddelaar.

Marokko

Taxichauffeurs in de Marokkaanse stad Casablanca hebben diverse van hun concurrenten die rijden voor Uber via die app in de val gelokt en overgedragen aan de politie. De chauffeurs verzetten zich al sinds de komst van Uber in de stad tegen de dienst; deze actie is de meest recente in een lange reeks protesten. De dienst staat formeel ook te boek als illegaal, al wordt er ogenschijnlijk niet tegen Uber opgetreden.

Mexico
 

In Mexico worden Uber-taxi’s stelselmatig aangevallen met knuppels, stenen, eieren en bloem. In Guadalajara werden Uber-chauffeurs aangevallen en ontvoerd en van hun auto’s beroofd. Begin augustus zijn er opnieuw vijf incidenten geweest in de buurt van de luchthaven van Guadalajara. Gewapende en gemaskerde overvallers gijzelden de chauffeurs en eisten dat de medewerkers zouden vertellen waar de andere Uber-chauffeurs waren. Een groot deel van de belaagde chauffeurs ligt in het ziekenhuis nadat ze ze met de wapens zijn geslagen en in een buitenwijk werden gedropt. De Mexicaanse taxichauffeurs zien hun inkomsten en hun toekomst in gevaar komen en gebruiken alle mogelijkheden die er zijn om de dienst waar zo’n 200 duizend mensen gebruik van maken te stoppen.In juli werden er circa twaalf Uber-chauffeurs vastgehouden omdat ze hun werk zonder vergunningen zouden uitvoeren. Lokale taxivakbonden eisen een algeheel verbod van de dienst. Uber is verhoudingsgewijs veel groter in Brazilië en Mexico dan in thuismarkt Amerika.

Saudi Arabie

Uber heeft de diensten in de emiraten tijdelijk stilgelegd, nadat circa vijftig chauffeurs het afgelopen weekend werden gearresteerd. In de Emiraten gelden strenge regels en er mag alleen gewerkt worden met gelicentieerde limousinebedrijven die niet direct de concurrentie mogen aangaan met lokale taxifirma’s. Uber is sinds 2013 actief in Abu Dhabi. ook in Helsinki zijn er de nodige problemen met de dienst.

Spanje

In Spanje staakte Uber de activiteiten, nadat de rechtbank ook daar besloot dat de Uberpop dienst illegaal is. Een rechtbank in Barcelona heeft een zaak over het Spaanse verbod op de diensten van Uber doorverwezen naar het Europees Hof van Justitie die uit moet gaan maken of Uber een transportbedrijf is of een informatiedienstverlener. Het hof gaat ook bepalen of de Spaanse wet die Uber verbood in strijd is met Europese wetten. De uitspraak wordt verwacht in het najaar van 2016.

VS

Uber-ceo Dara Khosrowshahi startte in San Francisco en heeft de cultuur binnen Uber de hoogste prioriteit gegeven. Na een periode van ruzies, conflicten en seksuele intimidatie op de werkvloer wil ze dat er weer rust gaat komen.

In de VS wordt de divisie voor het leasen van de taxi’s nog dit jaar gesloten of verkocht. Ongeveer vijfhonderd banen gaan hiermee verloren, tenzij ze in de verkoop worden meegenomen. Uber zette de divisie in 2015 op met een investering van circa 600 miljoen dollar. Door het intensieve gebruik van de leaseauto’s en de hoge kosten was er zoveel waardeverlies dat ondanks de hogere leasetarieven er toch forse en onhoudbare verliezen geleden worden. De vloot van de leasedivisie van Uber genaamd Xchange Leasing bedraagt circa 40.000 auto’s door de gehele VS. Het sluiten is volgens Uber tevens te wijten aan leaserijders die niet aan hun financiële verplichtingen voldoen. Daarnaast moest Uber in januari nog een boete betalen van 20 miljoen dollar van Amerikaanse toezichthouders omdat het valse of misleidende claims had gedaan over zijn lease-activiteiten. In een schikking heeft Xchange Leasing ingestemd met het betalen van 210.000 dollar aan 336 leaserijders in Massachusetts. Daarnaast betaalt ze nog eens een boete van $ 40.000 aan het AG’s Local Consumer Aid-fonds. Volgens het kantoor van de AG heeft Xchange Leasing ingestemd met het betalen van tolgelden die voortvloeien uit Pay-By-Plate-transacties die naar het bedrijf werden verzonden. Xchange maakte soms de betaling te laat over, waardoor boetes werden opgelegd. Uber bracht ook bestuurders twee of drie keer het bedrag van de werkelijke betaling in rekening.

Een rechter in San Francisco heeft ingestemd met de deal tussen Uber en de ontevreden klanten. Uber had op de website staan dat er 20 procent bovenop de ritprijs zou komen als fooi voor de chauffeurs en stak de helft yheiervan in eigen zak. Uber gaat de klanten nu compenseren en betaalt ongeveer 384.000 dollar terug. Walmart gaat een proef beginnen om boodschappen te laten bezorgen door Uber.

Seattle heeft een wet aangenomen waarin wordt bepaald dat chauffeurs van Uber zich kunnen aansluiten bij de salarisonderhandelingen van de vakbonden van reguliere taxichauffeurs. De vergoedingen die Uber-chauffeurs krijgen, zijn in de afgelopen jaren fors omlaag gebracht zodat veel chauffeurs minder dan 3 dollar per uur verdienen.

In Florida werd een Uber chauffeur op heterdaad betrapt toen hij zich als betaling oraal liet bevredigen door een klant die werkzaam is in de prostitutie. De chauffeur kreeg een boete van 500 dollar.

In San Francisco werd een Uber chauffeur gearresteerd voor het aanvallen van een passagier met een hamer na een discussie over de genomen route.

De politie heeft een 45-jarige Uber-chauffeur aangehouden vanwege het willekeurig neerschieten van mensen op drie locaties in de plaats Kalamazoo Michigan, 240 kilometer ten westen van Detroit. Bij de arrestatie werd een vuurwapen aangetroffen. Vier vrouwen werden door hem doodgeschoten op de parkeerplaats van een restaurant, een vader en een zoon bij een autobedrijf. Een 14-jarig meisje dat door de rondvliegende kogels bij het restaurant werd geraakt, ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. Hij verklaarde dat de Uber-app op zijn telefoon zijn ,,geest en lichaam overnam” en dat hij zich na het inloggen een marionet voelde waarna de duivel hem opdracht gaf om mensen te vermoorden. Uber stelt dat de chauffeur was gescreend voordat hij aan het werk mocht en dat hij geen strafblad zou hebben gehad.

Uber betaalt San Francisco en Los Angelos allebei vijf miljoen dollar per schikking vanwege misleiding van klanten over het controleren van de chauffeurs. De reclame met de slogan ‘veiligste rit’, terwijl het de controles van haar chauffeurs helemaal niet op orde had wordt niet meer gebruikt. Vorig jaar vonden Californische toezichthouders bewijs dat het bedrijf bij het screenen van haar chauffeurs 25 veroordeelde criminelen over het hoofd zag, waaronder mensen die straf hadden uitgezeten vanwege ontvoering en moord.

Ook in Colorado werd door toezichthouder PUC een boete van 8,9 miljoen dollar  opgelegd wegens het onvoldoende controleren van chauffeurs.  Het gaat om een boete van 2.500 dollar per dag per chauffeur die onterecht in een Uber reed. In totaal zijn daar 57 mensen aan het werk gelaten die in het verleden zijn veroordeeld voor misdrijven of voor ernstige verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed. Ook hadden sommige chauffeurs geen geldig rijbewijs. Eén chauffeur was een recidivist die in het verleden uit de gevangenis is ontsnapt. Uber wist de achtergrond van de betreffende chauffeurs, maar liet ze gewoon aan het werk. Volgens de PUC vonden de overtredingen in het afgelopen anderhalf jaar plaats en moest er dagelijks gedreigd worden met civiele straffen” voordat documenten werden overlegd.

In Californië kwam Uber in opspraak vanwege de nieuwe carpooldienst waarbij de chauffeurs passagiers oppikken langs routes naar evenementen en het vliegveld. Dit is wettelijk verboden volgens de lokale wet op charter vervoer. In Californië maakte de staat wel al afspraken met Uber, zoals verzekering en registratie van de chauffeurs. Ook in Los Angeles en San Francisco lopen er aanklachten. Uber wil het probleem uit de weg gaan door in contracten het recht op klagen bij een geschil over de arbeidsrelatie te verbieden.

In New York zijn het de chauffeurs van Uber die protesteren tegen het afromen van de ritten met steeds hogere commissie. Als het wetsvoorstel van New Yorkse burgemeester De Blasio wordt aangenomen, mag Uber niet meer dan 201 nieuwe chauffeurs per jaar aannemen. Hierdoor zal het bedrijf tot september 2016 slechts één procent groeien. Het bedrijf groeit nu met drie procent per maand. Uber werd in september 2014 gehackt en daarbij werden van ongeveer 50.000 taxichauffeurs de naam en het rijbewijsnummer gestolen. In Kansas stopte Uber nadat de dienst verboden werd. Uber schikt voor 20 miljoen dollar met chauffeurs die zich misleid voelen over de verdiensten waar zij op mochten rekenen.

In Californië heeft de Californië Labor Commission besloten dat Uber-chauffeurs moeten worden gezien als loonkrachten in plaats van zelfstandigen. Uber is in beroep gegaan tegen het besluit en had de steun van 400 andere chauffeurs die wel zelfstandig willen blijven. Wanneer de chauffeurs in de staat moeten worden aangemerkt als fulltime werknemers in plaats van zelfstandigen zoals nu het geval is zal Uber sociale premies moeten gaan afdragen en dat is nu juist het verdienmodel van de service. In de zaak schikte Uber voor ruim 88 miljoen euro.

Uber kreeg van de toezichthouder in Californië een boete van 7,6 miljoen euro, omdat ze geen informatie wil afstaan over de beschikbaarheid en het aantal aanvragen van auto’s voor invaliden vervoer. Als Uber niet binnen 30 dagen betaalt, wordt de licentie opgeschort. De California Public Utilities Commission (CPUC) wil onder meer cijfers ontvangen over ongelukken met Uber-auto’s, het aantal ritten per postcode, het aantal geweigerde ritten en de bedragen die passagiers betalen voor hun rit. Uber wilde geen namen van chauffeurs prijsgeven omdat dit “de privacy van individuele passagiers en chauffeurs in het geding brengt” en ging vergeefs in beroep. In New York kwam Uber ook al in de problemen door het achterhouden van data. Ondanks dat een eerdere proef mislukte vanwege verzekeringskwesties start Uber in New York alsnog met exclusieve koeriersdiensten voor elite winkels in de buurt van Fifth Avenue. Wanneer het project aanslaat wil het bedrijf uitbreiden naar San Francisco. De Public Utility Commission schikte eind maart 2017 met Uber in Pennsylvania voor $ 11,4 miljoen voor het van februari tot augustus 2014 uitvoeren van 122.998 taxiritten zonder vergunning.

Uber koopt elektrische voertuigen op via Xchange Leasing, om deze aan chauffeurs in de Amerikaanse staat Oregon te verleasen. In 2019 moet 10 procent van alle Uber-chauffeurs in de Amerikaanse staat elektrisch rijden. Eerder lanceerde Uber vergelijkbare pilots in Londen, Madrid en Parijs. Het programma wordt nu voor het eerst in de Verenigde Staten gelanceerd. Uber koos voor Portland omdat daar al veel wordt geïnvesteerd in laadinfrastructuur.

Zeker acht mensen zijn 31 oktober 2017 doodgereden met een gehuurde pickuptruck in New York. Ook zijn er twaalf gewonden gevallen. De terrorist reed kort na 15.00 uur plaatselijke tijd met hoge snelheid in op fietsers en voetgangers. De man (29) riep Allahu akbar en stapte na het inrijden op een menigte uit zijn voertuig met twee nepwapens uit en werd daarop neergeschoten door de politie. Volgens New York Post gaat het om een Sayfullo Siapov, een Oezbeekse immigrant, woonachtig in Florida en stond hij bekend als ’een vriendelijke Uber-chauffeur’.
 

Verenigd Koninkrijk

24 september demonstreerden meer dan 1000 taxichauffeurs tegen Uber, Tfl en soortgelijke diensten en veroorzaakten een verkeersinfarct in het centrum van Londen. Klanten werden ritten in rekening gebracht die ze onmogelijk hebben kunnen maken en kregen te maken met ritten die door Uber in rekening worden gebracht terwijl die niet gereden zijn en worden bedreigd. De Engelse ILT Regulator Transport for London (TfL) heeft aangekondigd de regels voor de taximarkt te gaan herzien. De vergunning van Uber in Londen werd eind september 2017 ingetrokken omdat er onvoldoende verantwoordelijkheid werd genomen voor openbare orde en veiligheid. Een tribunaal heeft daarnaast in hoger beroep bepaald dat chauffeurs geen zelfstandige onderaannemers zijn en moeten daarom een minimumloon en vrije dagen krijgen. Twee chauffeurs hadden namens een groep van in totaal negentien chauffeurs de zaak aangespannen. De uitspraak van vorig jaar is in hoger beroep dus nu bevestigd. De chauffeurs becijferden eerder dat ze iets meer dan 5 pond netto per uur verdienden. Er reden 40.000 chauffeurs in Londen voor Uber van in totaal zo’n 50.000 in het gehele Koninkrijk en zo’n 3,5 miljoen Londenaren maakten gebruik van de app. Burgemeester Sidiq Khan laat weten het besluit van TfL volledig te steunen. De Uber app zelf is niet in strijd met de wet, oordeelde het gerechtshof eerder. Uberchauffeurs in Londen hebben zich het afgelopen jaar 32 keer schuldig gemaakt aan verkrachting. Dara Khosrowshahi is 3 oktober in Londen om overleg te voeren met Transport for London en de Britse minister voor Verkeer. Bij de hoorzitting op 11 december 2017 wordt een datum bepaald voor een uitgebreidere hoorzitting in 2018. Uber is ook in gesprek met de ov-autoriteit Transport for London (TfL) om te proberen het geschil buiten de rechtbank op te lossen. Hangende het hoger beroep mag Uber doorgaan met zijn activiteiten in Londen. De circa 5.000 Britse chauffeurs moeten van de rechter minimaal het minimumloon krijgen en hebben recht op pauzes en vrije dagen.

Zuid Korea
 

Topman Travis Kalanick werd aangeklaagd door de Koreaanse justitie vanwege het overtreden van vergunningsregels, die autoverhuurbedrijven verbieden om taxidiensten te rijden. Op de overtreding staat ten hoogste twee jaar cel en een boete van ongeveer 15000 euro.

In Pittsburgh rijden voor Uber zelfrijdende taxi’s. Vooraf weet een passagier niet dat hij een zelfrijdende taxi krijgt, die voorrijd met twee medewerkers. Een achter het stuur en een die het gedrag van de taxi bijhoudt. Voor deze test werkt wordt onder andere samengewerkt met Volvo die de SUV’s levert. Mercedes Benz-fabrikant Daimler en Uber willen zelfrijdende auto’s opnemen in het Uber taxinetwerk. Daimler is al een tijd bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Er zijn geen plannen om samen technologie te ontwikkelen voor de zelfrijdende auto’s. In Pittsburgh werd een modelstad gebouwd om de zelfrijdende auto te testen.

Zembla, een programma van de VARA maakte een uitzending over het bedrijf en ontdekte dat Uber een bv in Amsterdam gebruikt om Britse omzetbelasting te ontwijken. De Britse schatkist liep daardoor vorig jaar 23 miljoen pond mis. Volgens Zembla maakt Uber gebruik van een fiscale constructie waarbij het bedrijf profiteert van vrijstellingen in zowel de Britse als Nederlandse belastingwet. De 40.000 Britse Uber-chauffeurs hoeven als zelfstandig ondernemer tot 85.000 pond geen omzetbelasting te betalen. Ook de commissie die Uber vangt is onbelast.

Terug naar nieuwsblogoverzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *