Groen vervoer

In totaal werden er in 2018 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto’s geregistreerd. Van alle nieuwe auto’s was 5,4 procent elektrisch. Op 1 januari 2018 stonden er 12,5 miljoen voertuigen in Nederland geregistreerd. Het miljoenen verslindende laadbedrijf Fastned gaf opnieuw voor 7 miljoen euro aan obligaties uit. Het bedrijf verbrandde inmiddels zo’n 60 miljoen euro op een omzet van 1 miljoen per jaar. Op grote schaal elektrisch rijden en een snelle transitie naar gas blijkt technisch niet eens mogelijk. Er is een gebrek aan stroomkabels op het platteland om de enorme toename van stroom van zonnepanelen en windmolens te transporteren. In delen van Groningen en Drenthe is het net vol en de capaciteit onvoldoende voor een deugdelijk netwerk. Extra kabels de grond aanleggen duurt jaren en kost maar schatting tientallen miljarden euro’s.

Zo’n 40.000 kinderen, vanaf vier jaar oud werken dagelijks in de uitgestrekte mijnen van de Democratische Republiek Congo, waar giftig rood stof hun ogen verbrandt en ze het risico lopen van huidziekten en een dodelijke longaandoening. Bijna elke grote fabrikant die elektrische auto’s produceert, koopt zijn kobalt uit de verarmde Centraal-Afrikaanse staat. Het is ’s werelds grootste producent, met 60 procent van de wereldwijde reserves. Het kobalt wordt vervoerd naar batterijfabrieken in Azië waar het wordt verwerkt. Terwijl men voor een batterij van een smartphone niet meer dan 10 gram geraffineerd kobalt gebruikt, heeft een elektrische auto 15 kg nodig.

Meer lezen?

CategorieënBVS