Zelfrijdende auto’s



De laatste anderhalf jaar bedroeg het verlies bij Uber minstens 4.4 miljard dollar, maar dat was geen belemmering om voor 1,4 miljard een optie te nemen op de levering van 24.000 zelfrijdende Volvo XC90 sedan modellen tussen 2019 en 2021. Volgens ingewijden zitten daar ook tweehonderd sportmodellen bij die momenteel in Pittsburgh worden getest. Uber experimenteert daar met 100 Volvo XC90 SUV’s en investeerde hieraan 300 miljoen dollar. In Pittsburgh test Uber ook met een zelfrijdende Hybride Ford Fusion taxi.

Intel verwacht dat de passagierseconomie als gevolg van de opkomst van zelfrijdende voertuigen in de toekomst een waarde zal hebben van zo’n 7 triljoen dollar en dat deze markt in 2035 al 800 miljard dollar waard zal zijn. Op basis van de eigen voorspellingen heeft het techbedrijf voor 14 miljard euro het Israëlische bedrijf Mobileye gekocht dat systemen ontwikkeld voor autonoom rijden. Mobileye werd in 1999 opgericht door Amnon Shashua en Ziv Aviram, die na de overname als cto en ceo aanblijven. Intel en Mobileye werkten al samen aan systemen die auto’s zichzelf laten inparkeren en die botsingen kunnen voorkomen. Dit doen ze voor BMW en General Motors. General Motors wil een vloot zelfrijdende taxi’s op de weg zetten. In 2025 zouden volgens GM de kosten van een rit in een zelfrijdende auto kunnen dalen tot ongeveer 1 dollar per mijl. Dat is 2,5 keer goedkoper als een Uber taxi met chauffeur. GM nam vorig jaar het bedrijf Cruise over, om de ontwikkelingen te versnellen en test zijn voertuigen in San Francisco. Samen met BMW zijn de bedrijven ook onderdeel van een open platform dat autonoom rijden tegen 2021 mogelijk moet maken. Mobileye zorgt voor de techniek, voor Xeon-chips, fpga’s, 3D XPoint-geheugen en modems. Veel auto’s beschikken al over Intel® Atom™ processors voor locatiegebaseerde applicaties, sociale netwerkfuncties en draadloze verbindingen. Momenteel wordt getest met ongeveer 40 autonome BMW’s uit de 7 Serie, die de technologie van Intel en MobilEye bevatten. Ook Samsung investeert 300 miljoen dollar in technologie voor zelfrijdende auto’s. Eerder werd door hen ook audiobedrijf en auto-onderdelenmaker Harman voor 8 miljard dollar overgenomen. De eerste investering wordt gedaan in TTTech. 

Enkele regionale en lokale wegen tussen Helmond en Tilburg zijn aangewezen als testomgeving voor zelfrijdende auto’s en andere vernieuwende verkeersproeven en op termijn is het de bedoeling dat het gebied uitgebreid wordt naar Breda en Den Bosch. De race om als eerste een zelfrijdende auto te kunnen exploiteren of daaraan plaats te bieden levert extra gevaar op voor andere weggebruikers. Zelfrijdende auto’s kunnen feitelijk nog alleen goed functioneren op speciaal voor hen bestemde afgesloten rijbanen. Alhoewel de radar en sensoren (mits niet verstoord) veel gevaren herkennen is het vrijwel onmogelijk om deze zo af te stellen dat er niet veelvuldig afgeremd hoeft te worden voor elke schijnbare blokkade. Er zal dus gebruik gemaakt moeten gaan worden van speciaal hiervoor ingerichte wegtrajecten. Communicatie met andere weggebruikers zoals oogcontact in voorrangssituaties zijn onontbeerlijk. Verkeersregelaars, verkeerscontroles en klaar-overs, ponten, parkeergarages, zijn obstakels die een zelfrijdende auto niet kunnen verwerken. Lane Assist functioneert onvoldoende omdat de markeringen op de weg niet altijd herkend worden of soms zelfs ontbreken. Onvoldoende en slecht onderhoud of onvoldoende belijning leidt tot een onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijke rijbaan geleiding. Desondanks kwam Elon Musk van Tesla met de aankondiging dat voortaan alle Tesla’s worden geleverd met hardware die volledig autonoom rijden op de nieuwe Nvidia autonomous driving hardware, die 40 keer sneller werkt dan de huidige hardware. Ook Google-zusterbedrijf Waymo gaat na acht jaar testen zelfrijdende auto’s in een deel van Phoenix (USA) zonder backup-chauffeur laten rijden. De zelfrijdende auto’s kunnen door testgebruikers met een app worden opgeroepen voor een enkele rit oproepen, maar ook voor een dag of zelfs een week. Waymo wil de test later uitbreiden tot buiten de stad, naar een gebied van zo’n 1500 vierkante kilometer. Waymo wil uiteindelijk een zelfrijdende taxidienst aanbieden. Waymo werkt samen met Fiat Chrysler en gebruikt een aangepaste Chrysler Pacifica.

Ook de Duitse Eerste Kamer heeft een wet aangenomen waarin de voorwaarden staan waarmee zelfrijdende auto’s de Duitse wegen op kunnen. Volgens deze wet moet er altijd een bestuurder achter het stuur zitten die indien nodig de controle weer kan overnemen. Ook moet een zwarte doos de reis registreren en onder meer bijhouden wanneer de bestuurder rijdt en wanneer de automatische piloot rijdt. 

Ongevallen

In januari 2016 werd in China bij een dodelijk ongeluk met een Tesla een veegauto door het systeem niet herkend. 

Een illegale zelfrijdende auto van Uber reed in San Francisco door rood. Het was volgens Uber niet de computer, maar de persoon achter het stuur die de fout maakte. Uit interne mails bleek echter dat Uber had gelogen en wist dat het de computer was die het rode licht over het hoofd zag. 

Uber had ook een ongeluk in Arizona op 24 maart 2017. De zelfrijdende auto belandde op zijn kant nadat een andere auto geen voorrang verleende. 

Een Tesla die 11 april 2017 op de A1 bij Bathmen achterop een vrachtwagen op de linkerbaan botste, had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. Er was alleen materiële schade. De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij had de Tesla Model S gezien maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen. De Tesla-eigenaar reed 130/140 kilometer per uur en de vrachtwagen tachtig en zat op de vrachtwagen voordat hij er erg in had en heeft niet geremd. Het Autopilot-systeem had deze botsing moeten voorkomen. het systeem had wel zeven keer een waarschuwing gegeven om in te grijpen, maar dat werd door de bestuurder genegeerd. De politie deed zelf geen verder onderzoek naar de aanrijding omdat er alleen sprake van blikschade is.

Tijdens een race van zelfrijdende auto’s in Buenos Aires in Argentinië is in februari 2017 één van de zelfrijdende auto’s gecrasht. De Roborace tussen zelfrijdende auto’s bestaat sinds 2015 en is nog steeds in ontwikkeling. Bij de race werden topsnelheden van zo’n 185 km/u bereikt.  Een van de zelfrijdende racewagens sneed een bocht te scherp aan en crashte. De zogeheten DevBots hadden geen chauffeurs aan boord, hoewel daar wel ruimte voor is.

Google heeft aangegeven dat het systeem van testauto’s 341 keer faalde tussen september 2014 en december 2015. Het systeem moest 272 keer de besturing overgeven aan de bestuurder. Testrijders moesten zelfstandig 69 keer de controle overnemen. Naar aanleiding van de ongevallen heeft Tesla besloten de camera’s te laten ondersteunen door een geavanceerd radarsysteem. Er zijn dit jaar al 6 ongelukken met zelfrijdende auto’s gebeurd waarvan de helft met een dodelijke afloop: 

Op de ‘El Camino Real’, een driebaansweg tussen Googles thuisbasis ‘Mountain View’ en ‘San Francisco Bay’ in Californië botste in februari een stadsbus op een zelfrijdende auto door een wederzijdse inschattingsfout. De auto rechts afslaan maar detecteerde zandzakken op de  weg en stopte. De auto liet een aantal voertuigen passeren en sorteerde langzaam voor naar het midden van de baan om op die manier langs de zandzakken te rijden toen de bus achterop reed. De buschauffeur dacht dat de auto wel zou wachten. De auto reed zo’n 3 kilometer per uur, de bus rond de 24 kilometer per uur. Tijdens het ongeluk was een meerijder in de auto die de bus in een spiegel wel had zien aankomen, maar ook hij ging er van uit dat de bus wel iets zou inhouden.

In mei 2016 reed een Tesla model S in Williston (Florida) met ingeschakelde autopilot in de VS 100 mijl ten Noordwesten van Orlando tegen een witte tractoraanhanger. De 40 jarige bestuurder Joshua Brown overleed ter plekke. De radar kon geen onderscheid maken tussen de witte oplegger, de hoogte er van en het volle felle zonlicht. Amerikaanse toezichthouders hebben na een officieel onderzoek geconcludeerd dat het ongeval deels te wijten was aan de Autopilot. De onderzoekers zeiden in juni al dat Brown waarschuwingen van de Autopilot negeerde. In het definitieve onderzoek wordt nog steeds beweerd dat het ongeluk ook deels door de bestuurder is veroorzaakt. De Autopilot was volgens de NTSB te gebruiken buiten gebieden waar hij voor is ontworpen. Omdat de gebruiker weinig zelf hoefde in te grijpen, was het te makkelijk om afgeleid te raken bij het gebruik van het systeem. Omdat de Autopilot de auto slechts deels zelfrijdend maakt, zou het systeem er volgens de NTSB voor moeten zorgen dat de bestuurder geconcentreerd blijft. Naar aanleiding van het ongeval werd de samenwerking met het Amsterdams-Israëlische bedrijf Mobileye, die de sensoren leverde gestopt. Tesla wil de de sensoren nu zelf verder gaan ontwikkelen. Mobiliey werkt nu alleen nog voor BMW en Intel. Mobileye ontwikkelt nog wel de EyeQ3-chips voor Tesla.

7 september 2016 eindigde een tesla met dodelijke afloop tegen een boom op de N415 bij Baarn. De Tesla reed rond 06.00 uur tegen de boom, waarbij een deel van de accu uit de auto vloog en vlam vatte. De brand was lastig te blussen omdat er dampen en zuren vrijkwamen. De brandweer had grote moeite om het lichaam van een 53-jarige man uit Hilversum uit het voertuig te halen en moest Tesla vragen om een medewerker naar de plaats van het ongeval te sturen.  Een deel van de accu zat nog in het voertuig en kon de auto onder hoogspanning zetten wat voor de brandweermannen elektrocutiegevaar opleverde. 

Een zelfrijdende Lexus in Mountain View Californië ging eind september 2016 total loss bij een zijwaartse aanrijding met een autobusje die door rood reed.  

In Ratzeburg Noord Duitsland botste 29 september 2016 een zelfrijdende Tesla op een touringcar met 29 passagiers. Volgens Tesla slingerde de bus en was een botsing om die reden niet te wijten aan de automatische piloot. De 50 jarige bestuurder uit Brandenburg reed tegen de achterkant van de Deense bus toen deze op zijn rijstrook invoegde. De bestuurder raakte lichtgewond maar de buspassagiers bleven ongedeerd.

Volgens de Tesla rijders werkt de zelfrijfunctie niet zo goed als het bedrijf beweert en worden klanten hierdoor misleid. Op de Chinese website van Tesla is de benaming zelfrijdend inmiddels vervangen voor ‘gedeeltelijk zelfrijdend’. Het woord ‘Autopilot’, wordt op de site niet meer gebruikt. Een software update moet ongelukken nu voorkomen. 

Een zelfrijdend busje in Las Vegas van Navya werd bij een proef op de eerste dag al binnen een uur door een vrachtwagen aangereden. De vrachtwagenchauffeur was weliswaar fout maar een normale bestuurder had wellicht kunnen toeteren of nog achteruit kunnen rijden, maar het busje bleef gewoon staan. Het Franse Navya dat de zelfrijdende busjes verkoopt presenteerde in Parijs ook een zelfrijdende “Autonom Cab“. Een taxi zonder stuur en pedalen en geschikt om een tot zes mensen te vervoeren. Het volledig autonoom rijden wordt mogelijk gemaakt door tien Lidar sensoren, zes camera’s en vier radars.

Toch gaan deze auto’s zonder goedkeuring vervroegd de openbare weg op. De nu nog verplicht aanwezige chauffeur moet extra alert zijn en supersnel in kunnen grijpen wanneer de auto niet adequaat reageert waardoor kostbare seconden verloren gaan. Hier zijn al speciale opleidingen voor. Desondanks wil de Nederlandse overheid wereldwijd voorop lopen en wetgeving aanpassen en het juridisch mogelijk maken om op grote schaal en uitgebreid te testen met zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Hiervoor is onder andere een wetswijziging van de WVW 1994 noodzakelijk. 

Afhankelijke systemen

Zonnevlammen, zware bewolking of andere jammers van het satelliet- en gps systeem kunnen ook roet in het eten gooien. Zonnestormen hebben ook invloed op het navigatievermogen van vogels en bijen. Die verdwalen door verstoringen in het magnetische veld. Het spectaculaire noorderlicht, dat een resultaat is van die stormen, kan ook communicatiesystemen en satellieten van slag brengen. Het komt ook voor dat er “jammers” worden geplaatst in restaurants, bioscopen, moskeeën en kerken, zodat de mensen daar geen gebruik kunnen maken van hun mobiele telefoon. Jammers worden veel gebruikt in het illegale circuit, zoals in hennepkwekerijen, waarbij een jammer moet voorkomen dat de politie af kan luisteren, of om ripdeals tegen te gaan. Ook worden jammers gebruikt om vrachtwagens te stelen. De jammer blokkeert in alle gevallen het GPS-signaal. De signalen van satelliet naar ontvanger doorlopen verschillende lagen van de atmosfeer waaronder de ionosfeer. Afhankelijk van de inhomogeniteit van de  elektronendichtheid wordt de loopweg en looptijd van de GNSS-signalen lokaal beïnvloedt. Vooral rond de wintermaanden is dit het geval op het Noordelijk halfrond en dan met name midden op de dag. De lage betrouwbaarheid van de metingen belet grootschalig gebruik in de luchtvaart en bij positiebepaling van treinen is gps bijvoorbeeld niet eens nauwkeurig genoeg om te bepalen op welk spoor de trein rijdt. Afgelopen jaar haalde Ford 37 duizend F-150’s terug omdat deze soms zonder aanleiding afremden. Het radarsysteem van de F-150 raakte ontregeld bij het passeren van grote glimmende vrachtwagens. Zo is er ook bij de Nederlandse politie falende navigatieapparatuur waardoor agenten al maanden lang onderweg hun plaats niet goed kunnen bepalen. Uit alle teams komen er klachten over de werking van zowel het nieuwe zogeheten PBS-systeem als het oude systeem, waarbij sprake is van verbindingsproblemen, verouderde kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit.
Een onbelemmerde ontvangst van de GPS signalen is essentieel voor een volledig zelfrijdende auto. Voor het berekenen van je locatie moet het navigatiesysteem ten minste vier GPS-satellieten kunnen zien. Als het GPS-signaal zwak is of als je systeem slechts drie satellieten of minder kan zien, dan is er een probleem en kan minuten duren voordat je locatie opnieuw is berekend. Ford en Google onderkennen deze problemen en hebben al besloten om gas terug te nemen. Ook Tesla moet erkennen dat de zelfrijdende auto voorlopig nog een utopie is.

Het navigatiesysteem is onmogelijk constant up to date te houden met nieuwe wegen, straten, wegopbrekingen, omleidingen, etcetera. Weigerende beweegbare bruggen, gaten in de weg, ongevallen of wegafzettingen voor verhuiswagens, wegcontroles en dubbelgeparkeerde auto’s en dergelijke zijn obstakels waar de zelfrijdende auto niet mee om kan gaan. De verkeersinfrastructuur van ons land verandert zo snel dat  15 procent van het wegennet niet wordt herkend. LiDAR is wel in staat om de positie met laserlichtpulsen in een bepaalde rijstrook tot op de centimeter te bepalen en is zelfs nauwkeuriger dan gps. Het systeem maakt dan realtime een driedimensionaal HD-beeld van de directe omgeving. Bij sneeuw, vuile lenzen of druk verkeer is de weg echter niet altijd zichtbaar voor LiDAR en andere sensoren zoals camera’s. In de Tesla komt een waarschuwingssysteem die het aangeeft wanneer de handen van het stuur worden genomen. Bij geen reactie wordt het voertuig tot stilstand gebracht, waarna het autopilot systeem opnieuw moet worden ingeschakeld.

Zelfrijdende auto’s met een chauffeur zouden zeker een toekomst hebben maar dan speelt het economische kostenplaatje weer een belangrijke rol. Een proef in Appelscha met een zelfrijdend busje kostte voor slechts zes weken 20 twintigduizend euro. De proef moest voortijdig beëindigd worden omdat het traject (fietspad) te smal bleek en fietsers de berm in moesten. De huidige zelfrijdende auto’s kosten gemiddeld ruim boven de honderdduizend euro. Google gaat zelfrijdende auto’s uitproberen met de nieuwe Chrysler Pacifica Hybrid. Het technologieconcern heeft met autofabrikant Fiat Chrysler een contract getekend voor honderd prototypes.

Ontwikkelingen

Het Franse Navya dat al zelfrijdende busjes verkoopt presenteerde in Parijs een zelfrijdende “Autonom Cab” . Een taxi zonder stuur en pedalen en geschikt om een tot zes mensen te vervoeren. Het volledig autonoom rijden wordt mogelijk gemaakt door tien Lidar sensoren, zes camera’s en vier radars. De taxi kan 1 tot 6 passagiers vervoeren en is beschikbaar als privé- of deeldienst. Navya wil met de taxi in het tweede kwartaal van 2018 de weg op en is hiervoor verschillende partnerschappen aangegaan in Europa en de Verenigde Staten. Zelfrijdende auto’s mogen echter volgens de wet nog niet de weg op. De Europese Unie hoopt in 2019 de wetgeving op dit gebied klaar te hebben. CEO van Navya is Christophe Sapet en hij heeft een team van 50 werknemers verdeeld over Lyon en Parijs. Aandeelhouders zijn onder andere Robolution Capital, FRCI Fund (Fonds Régional de Co-investissement de la Région Ile de France), GRAVITATION, KEOLIS and VALEO, Qatari group en GROUP8 (Qatar).

De Nederlandse fabrikant van elektrische bussen Ebusco gaat met het Duitse Stadtwerke München samenwerken aan een verdere ontwikkeling van lichtgewicht elektrische bussen en het autonoom rijden.

Jaguar Land Rover gaat samen met Lyft zelfrijdende auto’s ontwikkelen. Ook gaat het concern auto’s verhuren aan de chauffeurs. Lyft haalde in april een half miljard dollar binnen bij een grote financieringsronde, waarvan 25 miljoen dollar van Jaguar Land Rover, een onderdeel van het Indiase conglomeraat Tata, dat eerder ook al investeerde in concurrent Uber. 

De TU Delft opent eind juni met 4 ton subsidie van de provincie “Researchlab Automated Driving Delft”” voor experimenten met autonoom vervoer.  Ook Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Delft dragen financieel bij. In een realtime testomgeving op de openbare wegen van het campusterrein kunnen er met diverse voertuigen onderzoeken gedaan worden naar de mens-machine interactie inclusief acceptatie door andere weggebruikers. In het lab worden daarnaast ook slimme oplossingen onderzocht voor fietsgebruik. Het uitgangspunt is dat alle onderzoeksresultaten uit het lab open en toegankelijk zijn. 

Kaartenmaker AND heeft een speciale kaart voor zelfstandig rijdende auto’s voor de stad Schiedam ontwikkeld. Met de release van de High Definition Autonomous Vehicle Map, een HD-kaart en een lokalisatiekaart moet autonoom rijden  in zowel de binnenstad als ook op snelwegen mogelijk gemaakt worden.

Het Nederlandse 2getthere gaat zelfrijdend vervoer aan Dubai leveren met een capaciteit van maximaal 5000 passagiers per uur. Het netwerk gaat Bluewaters Island voor de kust van Dubai verbinden met het metronetwerk van de stad. Het nog in aanbouw zijnde Bluewater Island ligt 500 meter voor de kust van Jumeirah Beach Residence, vlakbij jachthaven Dubai Marina. De opdracht is afkomstig van projectontwikkelaar Meraas uit de Verenigde Arabische Emiraten. 

IBM ontwikkelt samen met Local Motors autonoom rijdende bussen voor gehandicapten. De zelfrijdende bus, genaamd Olli, is een elektrisch voertuig dat autonoom rijdt en die is voorzien van kunstmatige intelligentie, augmented reality en smartphone apps. Door gebruik te maken van IBM’s intelligente computersysteem Watson, kan Olli aan passagiers met een visuele beperking laten weten welke zitplaatsen vrij zijn. Verder kunnen passagiers gebruikmaken van een mobiele app om zitplaatsen in het voertuig te vinden. Daarnaast maakt Watson het mogelijk voor Olli om via gebarentaal te communiceren met slechthorenden. Olli rijdt 56 kilometer per uur. De navigatie wordt mogelijk gemaakt door onder andere optische camera’s van het bedrijf Meridian Autonomous. Hiervoor maakt het systeem een 3D-landkaart van de omgeving waar het zelfrijdende voertuig heen moet reizen. Verder is de bus voorzien van sensoren die potentiële gevaren op de weg herkennen en vervolgens vermijden. “Als een passagier een medisch of veiligheidsprobleem ervaart, kan Olli automatisch contact opnemen met zorgverleners of direct naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of politiebureau. IBM en Local Motors willen Olli in 2018 gereed hebben voor massaproductie. De eerste prototypes van het zelfrijdende voertuig worden momenteel getest. 

Gelderland wil af van het al twee jaar lopende experiment experiment met zelfrijdende WEpods, nadat ze € 4,1 miljoen euro in het project hadden geïnvesteerd. De WEpods zouden passagiers vervoeren tussen station Ede-Wageningen en de campus van de Wageningen Universiteit maar dat kwam niet van de grond. De actieradius haalde niet de beoogde 50 kilometer per uur. De WEpods hebben tot nu toe alleen wat passagiers vervoerd over de Wageningse campus. De provincie hoopt tot noch toe vergeefs dat een overnamekandidaat het project komt redden. Wie fase 2 wil uitvoeren én betalen, is de grote vraag. In ieder geval niet Ede en Wageningen.

Daimler en Bosch werken samen aan een zelfrijdende taxi die uiterlijk in 2023 op de openbare weg komt in Stuttgart en Silicon Valley. De taxi wordt dan via een app besteld waarna de taxi zelfstandig en autonoom komt voorrijden. Uber gaat de taxi’s aansturen. Dankzij de beoogde synergie moet het voertuig kunnen rijden op het hoogste ADAS-niveau (volledig zonder bestuurder). 

Volvo wil in China dit jaar minimaal honderd zelfrijdende auto’s op de weg brengen om de veiligheidsaspecten van de autonome auto’s te testen. Ook in London gaat Volvo met “Drive Me London” begin 2017 starten met een klein aantal semi-autonome Volvo’s.

Renault test de zelfrijdende Espace-SUV en wil voor 2020 modellen uitbrengen met semi-autonome technologie, zoals single-lane control. Hierna moeten de Rernaults volledige autonomie bieden met eyes off/hands off-technologie.

PSA Group van Citroën, Peugeot en DS Automobiles test sinds juli 2015 als eerste autofabrikant zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Vier Citroën C4 Picasso prototypes reden van Parijs naar Bordeaux en van Parijs naar Vigo in Spanje.

Toyota Research Institute doet met circa 200 onderzoekers een 1 miljard kostend vijfjarig onderzoek naar kunstmatige intelligentie.

Google rijdt sinds 2014 met zelfrijdende auto’s zonder stuur, gas- en rempedalen of spiegels en test in Californië nu honderd auto’s die wel voorzien zijn van een stuur en gas- en rempedaal. Voor de test worden honderd hybride zelfrijdende Fiat Chrysler Pacifica busjes geproduceerd. De divisie zelfrijdende auto’s werd voortgezet in een apart bedrijf genaamd Waymo en valt onder moederbedrijf Alphabet.

Pizzaketen Domino test samen met autobouwer Ford in Michigan een zelfrijdende auto die pizza’s aflevert. Er zit nog wel een chauffeur in de auto die de auto controleert.

In Zwolle zijn voor een proef deels zelfrijdende vrachtwagens de weg op gegaan. Hoewel deze vrachtwagens voorheen alleen nog door Zweden reden, is Nederland vanaf nu dus één van de voorlopers op het gebied van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. De zelfrijdende vrachtwagens rijden in een treintje volgens de platooning techniek met een chauffeur om de vrachtwagen te sturen. De snelheid wordt door het voertuig zelf geregeld en de snelheid wordt automatisch aangepast aan de volgende voertuigen, waarbij de snelheid wordt verlaagd als er een auto invoegt en de snelheid wordt verhoogd als de auto weer weggaat. Op termijn moet de deels zelfrijdende vrachtwagen helemaal zelfrijdend worden. 

Vervoersdienst Grab laat in Singapore samen met nuTonomy op proef gratis twee zelfrijdende taxi’s rondrijden . De passagiers kunnen ook via de app van Grab een rit bestellen. nuTonomy zette eind augustus 2016 als eerste zelfrijdende auto’s commercieel in en troefde daarmee Uber af. De proef is voor een select deel van de klantengroep beschikbaar gemaakt. Op elke rit is een medewerker aanwezig om data te monitoren en in te grijpen als de situatie dat vereist en in de buitengebieden wordt de besturing door de medewerker van nuTonomy overgenomen. De proef duurt twee maanden, maar gaat door zolang de pilot waardevolle informatie blijft opleveren voor de betrokken partijen.

Nissan kwam met het IDS Concept (Intelligent Driving), de opvolger van de succesvolle Leaf. De IDS is zelfrijdend en kan de software mede dankzij verbeterde kunstmatige intelligentie zichzelf aanpassen aan de rijstijl van de chauffeur en assisteert onder andere bij uitwijkmanoeuvres. Nissan gaat daarnaast samen met DeNA zelfrijdende auto’s (met chauffeur) laten rijden in het Japanse Yokohama. Vanaf maart 2018 kunnen gebruikers tijdens een tweewekelijkse testperiode via een app de zelfrijdende Nissan Leafs oproepen en met deze app ook afrekenen en bekijken welke toeristische plekken er op de vooraf vastgestelde route liggen. Het Easy Ride-systeem net het Intelligent Mobility-systeem moet in 2020 volledige operationeel zijn. 

Mercedes komt met de Vision Tokyo al opvolger van de F015 Luxury in Motion Concept. De compacte mpv biedt plaats aan negen inzittenden en rijdt geheel autonoom. Deze conceptauto zou een actieradius hebben van 980 kilometer, waarvan 200 kilometer op uitsluitend de accu’s. De boordcomputer heeft hologrammen en een geavanceerd infotainmentsysteem met een groot beeldscherm.

Audi produceert voor 2017 een deels autonome A8. In 2025 moet vervolgens een volledig autonoom model beschikbaar komen.

Tesla maakt Model S-modellen die deels zelfrijdend zijn. De functie vraagt bestuurders wel hun handen lichtjes aan het stuur te houden. Elon Musk verwacht dat rond 2020 ook deze auto’s volledig zelfrijdend zullen zijn. Chris Lattner die door Tesla werd weggehaald bij Apple werd al binnen 6 maanden weer ontslagen. Jim Keller volgt hem op.

Alibaba heeft in juli geen autonome maar een connected car gelanceerd.
Saic Motor en Alicar, onderdeel van Alibaba, hebben ruim twee jaar gebouwd aan de  OS’Car RX5 met een YunOS-besturingssyteem. 

BMW investeert fors in software, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie en presenteerde het i3-model dat autonoom kan inparkeren. ook wordt de bestuurderdesgewenst voor de deur opgepikt door de zelfrijdende auto. Om de auto voor te laten rijden word een Samsung smartwatch gebruikt. Ook willen ze in 2017 40 zelfrijdende taxi’s inzetten in München met een getrainde chauffeur achter het stuur om de zelfrijdende systemen in de auto in de gaten te houden. BMW heeft al de ReachNow dienst in Seattle. 

In Duitsland heeft een bijna zelfstandig rijdende omgebouwde standaard vrachtwagen een proefritop de Autobahn gemaakt. Na zo’n 20.000 kilometer op testwegen maakte de vrachtwagen op de A8 in Duitsland de eerste ‘echte autonome’ kilometers. De Highway Pilot in de vrachtwagen maakt gebruik van radar, camera’s en adaptive cruise control. Een chauffeur blijft ondertussen het verkeer monitoren. Wanneer de weersomstandigheden slecht zijn of de markering op de weg slecht zichtbaar is, vraagt het systeem aan de chauffeur om de besturing over te nemen of stopt indien dit niet gebeurd.

TomTom gaat samenwerken met Nvidia aan een clouddienst die zelfrijdende auto’s moet voorzien van kaarten. De uitgebreide kaarten van TomTom worden samengevoegd met de hardware van Nvidia. TomTom kocht recentelijk ook de Duitse startup Autonomos die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van technologie voor zelfrijdende auto’s. Autonomos heeft vijf jaar ervaring met zelfrijdende autotechnologie, nadat het als startup voortkwam uit een project aan de Vrije Universiteit van Berlijn.

Apple heeft zijn ambities op het gebied van automotive deels laten vallen, wat heeft geleid tot het schrappen van honderden banen en een nieuwe koers. Een groot deel van het autoteam, dat bestond uit zo’n duizend mensen, zijn van het project afgehaald, ontslagen of hebben Apple op eigen initiatief verlaten. Toch werd er eind maart 2017 bij een pand van Apple  in Silicon Valley een Lexus RX450h SUV met zelfrijdende technologie van Apple gefotografeerd.  Het voertuig was voorzien van een reeks sensoren zoals radar, camera’s en een lidar systeem. 

Volkswagen wil zelfrijdende taxi’s op afroep en richt Moia, op. Moia werd tijdens de TechCrunch Disrupt-conferentie in Londen gepresenteerd als bedrijf dat shuttle via een app laat boeken waarmee op vaste plekken kan worden in en uuitgestapt. Eind 2017 wil Moia zijn diensten in twee Europese steden aanbieden. Het bedrijf wil ook in China en de verenigde Staten aan de gang.

In Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten zijn 200 Tesla’s besteld door het Ministerie van Transport voor de Dubai Taxi Corporation. Niet alleen moesten de taxi’s emissievrij zijn, ook de aanwezigheid van Autopilot was een must voor de order. De Dubai Future Foundation wil dat 25 procent van de autoritjes tegen 2030 autonoom worden uitgevoerd. Alle geleverde Model S- en Model X’en beschikken over de nieuwe tweede generatie Autopilot. 

Samsung heeft van het Zuid-Koreaanse ministerie van Land toestemming gekregen om op de openbare weg testen uit te voeren. Samsung CEO Young Sohn heeft wel aangegeven dat het bedrijf zelf geen zelfrijdende auto’s gaat bouwen, maar dat ze vooral oplossingen voor automakers willen ontwikkelen.

Lyft opent een speciale nieuwe afdeling en een ontwikkelingscentrum voor het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s en gaat zowel hardware als software ontwikkelen. Lyft gaat zelf geen auto’s bouwen. Taxiklanten kunnen nog voor het einde van het jaar in Boston een zelfrijdende taxi bestellen. Lyft werkt hiervoor samen met GM, nuTonomy en Waymo.

Terug naar nieuwsblogoverzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *