Tesla

Tesla einde verhaal

Tesla Inc is een Amerikaanse producent van elektrische auto’s, vrachtauto’s, zonnepanelen en batterij-pakketten voor thuis- en industrieel gebruik, surfboards en zelfs ruimteschepen. Tesla is vernoemd naar elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla, die vooral bekend is als de uitvinder van de wisselstroommotor.

Elon Reeve Musk is medeoprichter en CEO en houdt toezicht op het volledige productontwerp, de technische uitwerking en de fabricage van de elektrische voertuigen, batterijproducten en Solar Roofs van het bedrijf. Daarvóór was Elon medeoprichter van PayPal. Elon Reeve Musk werd geboren in Pretoria Zuid Afrika op 28 juni 1971.

Tesla Motors werd in juli 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, die  een actieve rol hadden in de vroege ontwikkeling van het bedrijf. Elon  Musk leidde de eerste financieringsronde in februari 2004, toen hij toetrad als voorzitter van de raad van bestuur. Musk had een actieve rol in het bedrijf en was tot in detail betrokken bij het design van de Tesla Roadster, maar was minder betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Tesla zit aan de grond en wil het aantal bestuurders van het bedrijf verminderen van elf naar negen en de zittingstermijn van bestuurders terugbrengen van drie naar twee jaar. Daardoor kunnen aandeelhouders vaker stemmen over de prestaties van het bestuur. Bestuurders Brad Buss en Linda Johnson Rice zijn niet verkiesbaar zijn voor een nieuwe termijn. Hun huidige periode verviel op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van 11 juni 2019. Bestuurder Stephen Jurvetson zal per 2020 het bedrijf verlaten. Ook de termijn van Antonio Garcias loopt volgend jaar af en is dan niet meer herkiesbaar. Tesla wil het supermajority-amendement schrappen, zodat bij stemming over wijzigingen een gewone meerderheid voldoende is. Tijdens de financiële crisis van 2008 voelde Musk zich genoodzaakt het leiderschap van Tesla over te nemen als algemeen directeur en Chief Designer. Het eerste kwartaal van 2019 draaide Tesla een omzet van 4,5 miljard dollar. Problemen met de levering en het wegvallen van belastingvoordelen in de VS drukten de verwachte omzet met ruim 0,5 miljard. Een nettoverlies van 702 miljoen dollar was het resultaat. Zonder de compensatie voor eenmalige tegenvallers, kwam het verlies uit op 494 miljoen dollar. Er werden aanzienlijk minder auto’s verkocht nadat het belastingvoordeel voor kopers van elektrische auto’s in de VS per 1 januari werd gehalveerd. Ook het afleveren van Model 3 buiten de VS lukte niet en moest worden doorgeschoven naar het tweede kwartaal. Tesla verwacht pas in het derde kwartaal van 2019 weer winst te kunnen maken mits de beoogde aflevering van 360.000 tot 400.000 auto’s gaat lukken. Tesla schrapt in 2019 circa 7% van het aantal vaste banen. 3150 arbeidsplaatsen van de ongeveer 45.000 verdwijnen dan. Tesla moest in maart 2019 een grote obligatielening aflossen van  920 miljoen dollar. Tesla leed in 2014 nog een nettoverlies van 294 miljoen dollar en in 2017 was het nettoverlies opgelopen naar ruim 675 miljoen dollar. In totaal is de schuld van Tesla al opgelopen naar 11,5 miljard dollar. Tot overmaat van ramp werd na de stopzetting van een subsidieregeling in Hongkong geen enkel nieuw Model S of Model X meer verkocht. In de maanden april en mei 2018 stortte de verkoop compleet in nadat de maatregelen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren werd stopgezet. Een Tesla-Model S kostte met subsidie zo’n 75.000 dollar en kost nu 130.000 dollar. Tesla staat voor flinke investeringen voor de Model Y en voor de fabriek in China. Musk wil in totaal 650 miljoen dollar aan aandelen en 1,35 miljard dollar aan converteerbare obligaties ophalen en wil zelf 10 miljoen dollar aan aandelen opkopen. Elon Musk heeft openbaar gemaakt dat het geld over tien maanden op is. Alle uitgaven moeten voortaan dan ook goedgekeurd worden door de directie. De handelsoorlog met China kan wel een de doodsteek worden voor het kwakkelende concern.

Rowe Price die ooit Tesla’s grootste institutionele geldschieter was, heeft in het eerste kwartaal van 2019 het overgrote deel van zijn Tesla-aandelenpakket gedumpt. Hij verkocht meer dan 80 procent van zijn aandelen en heeft nog slechts minder dan 1 procent van de uitstaande Tesla-aandelen. In het vierde kwartaal van 2018 was dat nog een tiende van de uitstaande Tesla aandelen. Elon Musk is Tesla’s grootste aandeelhouder. Hij heeft bijna 34 miljoen aandelen, ongeveer een vijfde van alle uitstaande Tesla-aandelen. Diverse andere institutionele investeerders hebben hun Tesla belangen juist uitgebreid. De grootste institutionele aandeelhouder is nu Baillie Gifford, met 13 miljoen aandelen, ofwel 7,5 procent van de uitstaande aandelen. De Schotse investeringsmaatschappij kocht in het eerste kwartaal iets meer dan 10.000 aandelen. Capital Group Companies en Fidelity Investments zijn respectievelijk de derde en vierde grootste aandeelhouders van Tesla. Capital Group kocht bijna 860000 aandelen in het eerste kwartaal van 2019. De Tesla-koers is in 2019 bijna een derde gedaald.

Tesla verzocht toeleveranciers in het verleden om een deel van de eerdere betalingen die terug gaan tot 2016 terug te storten. Een inkoopmanager vroeg in een memo om een ,,aanzienlijk bedrag” van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die henzelf uiteindelijk ook ten goede komt. Mede door deze maatregelen ging de transporteur van Tesla Lucia Autotransport failliet. Ook moesten Amerikaanse klanten die wachten op de bestelde Tesla model 3 een extra aanbetaling doen van 2500 dollar.

Elon Musk melde 7 augustus 2018 ineens via Twitter dat hij zijn bedrijf van de beurs wilde halen. Hij zou daar 420 dollar (ongeveer 360 euro) per aandeel voor willen betalen. Met het huidige aantal uitgegeven aandelen zou dat neerkomen op meer dan 70 miljard dollar. Enkele investeerders dienden vanwege de tweet een aanklacht in. De tweet leidde tot flinke commotie op de beurs in New York, waar de koers van het aandeel Tesla tijdelijk fors omhoog schoot. De investeerders vermoeden dat de tweet was bedoeld om shortsellers een hak te zetten. Tesla verloor hierna al snel weer 4,8 procent. De Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) stuurde een dagvaarding naar Tesla en Musk vanwege de tweet. De SEC stelde dat Musk beleggers bewust heeft misleid, omdat hij op dat moment wist dat hij zijn voornemen niet met een potentiële financier had besproken. Musk zelf ontkent en zou naar eigen zeggen in gesprek zijn geweest met een Saoedische staatsinvesteringsfonds over financiering en Goldman Sachs en Silver Lake in de arm te hebben genomen om de beursnotering van Tesla te beëindigen. Adviseurs Wachtell, Lipton, Rosen & Katz and Munger, Tolles & Olson zouden Musk daarbij adviseren. Musk zou Morgan Stanley in de arm hebben genomen als adviseur voor een mogelijke beursexit. Op aandrang van de aandeelhouders en de Raad van bestuur trok Musk zijn uitlating om de beurs te verlaten weer in.  Musk bezit al zo’n 32% van de aandelen van Tesla. Terwijl Musk in 2012 een jaarlijks salaris van 78,2 miljoen Amerikaanse dollars ontving, is sinds 2014 zijn salaris slechts een dollar. De rest komt van aandelen en prestatie-gebonden bonussen. Elon Musk maakte via Twitter ook bekend dat ook hij een snoepbedrijf wil gaan beginnen om het ongelijk van de Amerikaanse zakenman Warren Buffet te bewijzen. Op aandrang van de aandeelhouders werd paal en perk gesteld aan de social media communicatie van Musk. Uiteindelijk besloot Musk 29 september 2018 alsnog met de SEC te schikken. Musk trad af en werd vervangen door Robyn Denholm. Elon zelf mag die functie drie jaar lang niet meer vervullen. Daarnaast moeten Musk en Tesla beiden een boete betalen van 20 miljoen dollar. Musk blijft wel aan als CEO, maar zijn voorzittersrol wordt overgenomen, aangevuld door twee nieuwe bestuursleden. Denholm komt van het Australische telecomconcern Telstra, waar ze financieel- en strategiedirecteur was. Ze gaat per direct fulltime in dienst bij Tesla. Denholm is al sinds 2014 lid van het bestuur bij Tesla. Todd Maron, jurist en rechterhand van Musk  vertrok begin december 2018 ook plotseling. Hij werd opgevolgd door Dane Butswinkas die Musk eerder hielp met de SEC problemen.

Dave Arnold is aangesteld als het nieuwe hoofd van de afdeling communicatie. Tegelijkertijd verliet Justin McAnear, onderdirecteur van financiële operaties wereldwijd het bedrijf op 7 oktober 2018. Geruchten gaan dat zo’n 46 andere personeelsleden gelokt met een hoger salaris naar Apple zijn vertrokken vanwege de recente ontwikkelingen. Zo zou ook Doug Fieg die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van nieuwe modellen naar Apple zijn vertrokken en 7 september 2018 verliet ook Dave Morton, die nog maar sinds 6 augustus in dienst was als hoofdboekhouder, het bedrijf. Ook de VP van global supply management Liam O’Connor, die in maart 2015 van Apple kwam, vertrekt al na drieënhalf jaar. Financieel topman Deepak Ahuja vertrekt na twee jaar al weer, maar blijft nog even aan om zijn 34-jarige opvolger Zach Kirkhorn in te werken. Peter Hochholdinger de  verantwoordelijke man voor de productie van alle auto’s in Tesla’s fabriek in Fremont is in juni 2019 vertrokken. Hochholdinger werkte sinds 2016 voor Tesla en was daarvoor in dienst bij Audi. Jan Oehmicke, de man die verantwoordelijk was voor de Europese verkopen van Tesla vertrok. Ook zijn er berichten dat de vice-president interieur- en exterieurontwerp Steve MacManus vertrekt.

Het eerste product van Tesla was de Roadster, een sportwagen die in 2008 zijn debuut beleefde, gevolgd door de Model S, een sedan die in 2012 werd geïntroduceerd, en daarna door de Model X, een SUV die in 2015 werd gelanceerd. In 2017 begon Tesla met de levering van de Model 3, een elektrisch volumemodel met een bereik van ruim 350 kilometer voor een prijs van 35.000 dollar.

Daarnaast produceert Tesla twee producten voor de opslag van energie: de Powerwall batterij voor thuisgebruik en de Powerpack voor gebruik op industriële schaal. In 2016 werd Tesla ’s werelds eerste verticaal geïntegreerde duurzame-energiebedrijf met de overname van SolarCity, de toonaangevende leverancier van zonne-energiesystemen in de Verenigde Staten, en in 2017 bracht het Solar Roof op de markt voor het opwekken van energie.

SpaceXTesla en SolarCity hebben samen naar schatting ongeveer 4,9 miljard Amerikaanse dollars aan subsidie gekregen. Tesla en SolarCity zijn voor het voortbestaan inmiddels afhankelijk van subsidies.

Elon is tevens medeoprichter, CEO en hoofdontwerper van Space Exploration Technologies (SpaceX), waar hij toezicht houdt op de ontwikkeling en productie van geavanceerde raketten en ruimteschepen voor missies naar en voorbij de baan rond de aarde, met het uiteindelijke doel om een zelfvoorzienende stad op Mars te creëren. Ook is hij CEO van Neuralink, dat interfaces met ultrahoge bandbreedte tussen de menselijke hersenen en machines ontwikkelt om mensen en computers met elkaar te verbinden. Elon is ook de oprichter en CEO van The Boring Company, een bedrijf dat technologie voor snelle en betaalbare tunnelbouw combineert met een volledig elektrisch openbaarvervoersysteem, om geestdodende verkeersproblemen op te lossen en reizen met hoge snelheid over lange afstanden mogelijk te maken.

Tesla bouwt een fabriek in de buurt van Shanghai, waar jaarlijks een half miljoen auto’s geproduceerd gaan worden. Tesla moest de prijzen in China vanwege de importheffingen verhogen. China is een van de belangrijkste markten voor Tesla. Tencent Holding in China heeft een belang van bijna vijf procent genomen in Tesla voor in totaal bijna 1,8 miljard dollar. Hiermee is Tencent de op vier na grootste aandeelhouder van Tesla. Tesla haalde 1,8 miljard euro op voor de productie van Model 3, SolarCity en de batterijfabriek in Nevada maar stopte de investering in de fabriek in 2019. In de fabriek, waarvan de bouw in 2014 van start ging, heeft Tesla samen met Panasonic inmiddels bijna vijf miljard dollar geïnvesteerd. De productiefaciliteit zou lithium-ionbatterijen voor elektrische auto’s en accu’s voor stationaire energieopslagapparaten gaan produceren. De partners zouden de capaciteit volgend jaar met 50 procent opkrikken, maar recente tegenvallers dwongen Tesla en Panasonic terug te komen op hun aanvankelijke plan. Aan de andere kant van de VS staat echter nog een Gigafactory, die een stuk minder succesvol is. In de fabriek in Nevada werden tot nu toe zonnepanelen en batterijen gefabriceerd. De fabriek kwam er omdat de overheid met een subsidie van  $ 750 miljoen kwam om de werkgelegenheid aan te laten trekken in de regio. De productie van zonnepanelen staan op een laag pitje en Tesla worstelt met het invullen van de arbeidsplaatsen. Het bedrijf is vanwege de subsidie contractueel verplicht in april 2020 1.460 mensen aan het werk te hebben (momenteel zijn dit er 329, terwijl partner Panasonic nog eens 400 mensen aan het werk heeft). Daarom krijgt de noodlijdende fabriek een andere invulling: er gaan superchargers geproduceerd worden, samen met “other energy storage products”. De zonnepanelen lopen ondanks de miljarden kostende overname van SolarCity in 2016 niet op zijn hardst, en ook de revolutionaire dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen komen niet echt van de grond. De fabriek in de woestijn van de Amerikaanse staat Nevada is twee jaar oud en een van de belangrijkste locaties voor het bedrijf. De componenten worden vervoerd naar Californië waar ze in de auto’s worden gezet. Het pand heeft een oppervlakte van 455.000 vierkante meter.

Ook de Duitse machinebouwer Grohmann werd onlangs overgenomen en deze gaat vanaf 2017 verder als Tesla Grohmann Automation. In 2018 in het voorjaar nam Tesla voor 2,6 miljard dollar het verliesgevende SolarCity over. Werknemers eisten en kregen circa 30% loonsverhoging. De komende twee jaar komen er naar verwachting ongeveer duizend banen bij op de nieuwe Tesla-locatie in Duitsland.

Eind maart 2017 moesten 53.000 Tesla’s teruggeroepen worden in verband met een technisch probleem met de parkeerremmen die mogelijk niet goed functioneren. Het ging om de modellen S en X die zijn gebouwd tussen februari en oktober 2016. Het betrof circa 31.000 auto’s die in de Verenigde Staten werden verkocht en de rest elders. De leveringen stagneren door problemen met de productie van batterijen. Er zijn 11.000 model X Tesla’s teruggeroepen vanwege een fout in de achterstoelen.

NTSB onderzoekt waarom meerdere  verongelukte Tesla’s soms dagen na een ongeval opnieuw in brand zijn vlogen. Een klokkenluider meldde eerder al dat er brandgevaarlijke accupakketten met fabrieksfouten in nieuwe auto’s zouden zijn geplaatst. De autofabrikant Tesla staat voor een raadsel nadat een Tesla zondag spontaan ontplofte in het Chinese Shanghai. Enkele werknemers hebben tweedegraads brandwonden opgelopen toen vloeibaar metaal uit een aluminiumpers spoot bij de productielijn. In diezelfde periode vlogen ook drie Tesla’s model S in brand en in San Francisco ontbrandde een Model S 6 bij het rechterachterwiel spontaan in een garage. De auto werd op het moment van de brand niet geladen. In mei 2019 werd hiervoor een software-update verzonden.

Eind april brandde een Tesla Model S in een parkeergarage in Shanghai uit, en daarna was een  Tesla in Hong Kong aan de beurt.  De software-update wijzigt het laadsysteem en het temperatuurmanagement. Tesla-brandjes komen vaker voor: in april 2019 ging er in Oss een Model S in vlammen op en in 2018 brandde een Model S in Hollywood uit. Probleem van huidige elektrische auto’s met lithium-ion batterijen is, dat een beginnend brandje eigenlijk niet te blussen is. Zodra de chemicaliën in batterijen met zuurstof in contact komen krijg je een gevaarlijke reactie. Tot dusver zijn er geen brandincidenten met de Model 3.

Onderzoekers van de KU Leuven hebben succesvol sleutels van Tesla-auto’s gehacked die afkomstig zijn van fabrikant Pektron. Ze konden een sleutel klonen met apparatuur van minder dan duizend euro, waarmee ze de auto binnen enkele seconden konden stelen.

Tesla Motors heeft Hoerbiger Automotive Comfort Systems aangeklaagd wegens het niet nakomen van afspraken bij het produceren van hydraulische deurmechanismes. In februari 2014 zouden de vleugeldeuren voor Model X gemaakt gaan worden, maar Hoerbiger kreeg het niet voor elkaar. Prototypes hadden veel kinderziektes, zoals oververhitting en olielekkages. Tesla annuleerde de opdracht waarna Hoerbiger meer dan drie miljoen dollar compensatie eiste. Tesla diende hierop een tegenvordering in omdat de ontwikkeling van de Model X door Hoerbiger vertraging heeft opgelopen. De volautomatische achterdeuren van de Model X scharnieren in het dak waarbij deze maximaal 30 cm in zijdelingse richting bewegen. Sensoren moeten voorkomen dat bij het openen en sluiten iets geraakt wordt.

De superchargers worden te vaak gebruikt door mensen die hun wagen alleen gebruiken voor korte stadsritten terwijl de stations vooral bedoeld zijn om wagens op te laden voor een lange rit. Tesla gaat in Californië oplaadstations plaatsen bij 30 grote Airbnb appartementen en bij voorkeur bij huizen met meer dan vijf beoordelingen en minimaal 4 sterren. In de toekomst krijgen Tesla kopers ook geen gratis toegang meer tot het superchargernetwerk. Kopers van een nieuw Tesla kunnen nog wel profiteren van een 100 dollar kortingregeling wanneer deze  middels een referral programma door een andere Tesla rijder is aanbevolen.

Tesla Model S P85D telde in de reclame-uitingen de pk’s van de voorste elektromotor bij die van de achterste op, maar dat mag van de Europese Unie niet meer. Model S P85D heeft feitelijk in plaats van 772 pk maar 469 pk (of 539 pk in de snelle Ludicrous Mode). De accu’s hebben niet genoeg vermogen om twee elektromotoren tegelijk op vol vermogen te laten draaien zodat de pk’s er wel zijn maar niet benut kunnen worden.

Consumer Reports krijgt veel klachten over op hol slaan, piepen en kraken, lekkende daken, afbrekende wielen en het haperen van de boordcomputer van de Telsa S en heeft zijn aanbeveling voor het Model ingetrokken.

Ook eerdere modellen van Tesla kampen met kinderziektes: de auto’s rammelen en piepen, handvatten, schuifdaken, batterijen en elektromotoren gaan vaak stuk en de touchscreens geven vaak problemen. De National Highway Traffic Safety Administration doet onderzoek naar een mogelijk probleem met de vering en Tesla moet ook alle 90.000 tot nu toe geproduceerde model-S Tesla’s terugroepen vanwege een slechte verankering van de veiligheidsgordels die spontaan kunnen loslaten.

Tesla’s zijn moeilijk te repareren en daarom is het bedrijf voornemens om dan maar zelf schades te gaan repareren. Schadeherstellers doen soms weken tot maanden over een schadeherstel.

Modellen

Alle Tesla modellen, inclusief Model 3, beschikken over de benodigde hardware voor volledig automatische besturing.

In november 2017 kwam Tesla met een prototype van de Tesla Semi vrachtwagen die in 2019 in productie genomen zou kunnen worden en die een bereik van 800 kilometer zou hebben bij een maximale belading. Het opladen zou in dertig minuten tijd kunnen gebeuren voor een afstand van ruim 600 kilometer. De vrachtwagen krijgt een semi-autonoom besturingssysteem, waarbij de vrachtwagen vanzelf in zijn rijbaan blijft en van baan kan wisselen. De truck zou in 5 seconden kunnen accelereren naar 100 kilometer en de aandrijving zou 1,5 miljoen kilometer mee kunnen. Van de Semi werden er door het moederbedrijf van Pepsi, Lay’s en Lipton alvast 100 besteld. Ook winkelketen Wal-Mart en voedseldistributeur Sysco bestelden de Semi. Er zijn inmiddels al zeker 267 reserveringen voor de levering er van. Tegelijkertijd werd de Roadster aangekondigd, een geüpdatete versie van Tesla’s eerste model. De vierpersoons Roadster zou een actieradius hebben van 1000 kilometer en moet in 2020 verkrijgbaar zijn.

Tesla verkocht in 2014 35.000 auto’s en leed in dat jaar een nettoverlies van 294 miljoen dollar. In 2015 werden het 50.658 auto’s. In 2017 werden er ruim 103.000 geproduceerd. Het tweede kwartaal van 2018 werden er van alle modellen bij elkaar 53.339 exemplaren geleverd. Er werden ruim 22.000 stuks van de model S en model X en ruim 18.000 van model 3 geleverd. In de eerste drie maanden van 2019 rolden er 63.000 voertuigen van de band.

Model 3

Het model 3 van Tesla is een stuk kleiner dan de huidige modellen en is leverbaar vanaf  35.000 dollar. De totale opbrengsten van de eerste dag waarop de nieuwe model 3 Tesla gereserveerd kon worden leverden Tesla 6,6 miljard euro op. Binnen 24 uur werden er voor 1000 euro al 180.000 exemplaren “gereserveerd”. Op dit moment worden echter een op de vier orders geannuleerd en werd 15 procent uitgeleverd. Tesla wilde er oorspronkelijk 100.000 nog in 2017 produceren en 400.000 stuks in 2018. In plaats daarvan werden er uiteindelijk 1.770 gemaakt, waarvan 220 stuks in het 3e kwartaal en 1.550 stuks in het 4e kwartaal. Het bedrijf zegt in de allerlaatste dagen van het jaar 2017 nog flinke vooruitgang geboekt te hebben met de productie van het model. In de laatste week van het jaar 2017 werden er 793 gemaakt. In het 2e kwartaal van 2018 werden 18.449 exemplaren afgeleverd. (ruim 1.500 per week) In dat tempo komt het total aan van dit model uit op zo’n 78.000 per jaar, waarmee in 2019 zelfs het streefdoel van 2017 niet wordt bereikt. Tesla verwachtte in het 3e kwartaal het aantal op te kunnen schroeven naar 50.000-55.000. Tesla moest 2 miljard dollar (1,78 miljard euro) aan nieuwe aandelen uitgeven om uberhaupt voor elkaar te krijgen dat het nieuwe model geproduceerd kon worden. Bij de verkoopactie werd niet vermeld dat het model geen gebruik mag maken van gratis elektriciteit bij de Tesla supercharger laadstations. Daar moet apart een abonnement voor afgesloten worden. MisterGreen en NLE hebben samen een inkoopcombinatie gevormd om Model 3 te reserveren. Tesla wil een tweede vestiging in Tilburg en een nieuwe hal van 43.000 m2 inzetten om de productie op te kunnen voeren. In de huidige vestiging in Tilburg werken 180 mensen en waar dagelijks minimaal 90 wagens geassembleerd worden. Het ministerie van Economische Zaken probeert Tesla over te halen om de productie van het  model 3 bij VDL Nedcar in Born te laten doen zodat daar 1000 ontslagen kunnen worden voorkomen. Model 3 heeft een constructiefout, het kofferdeksel is zo ontworpen dat, wanneer je het deksel opendoet als het regent, het water vanaf het achterraam in de koffer loopt. De eerste dertig Tesla van model 3 werden eind juli 2017 geleverd. Volgens Musk zou Tesla meteen al zesduizend exemplaren per week gaan produceren, maar dat lukte niet. De laatst bekende stagnatie was door spuitproblemen met paarlmoerlak. Tesla liet een grote tent naast de fabriek neerzetten met een handmatige productielijn, om de beloofde productieaantallen waar te kunnen maken en sliep zelfs regelmatig op een bank of onder bureaus en tafels in de fabriek om het proces en de problemen nauwlettend in de gaten te kunnen houden. Tegenslagen met robots, de spuiterij en de productie van de accu’s leidden ertoe dat de geplande aantallen steeds opnieuw niet worden gehaald. Tot nu toe worden echter alleen nog maar exemplaren van model 3 met extra luxe, een grotere accu of krachtiger motoren geleverd, waarvan de prijzen vele duizenden dollars hoger zijn dan die van de beloofde instapvariant van 35 duizend dollar. 86 procent van de productie komt niet door de kwaliteit eindcontrole en moet handmatig hersteld worden. Karl Hansen, een andere klokkenluider en ex beveiliger bij Tesla beweert dat de Tesla fabriek in Nevada het speelveld zou zijn van het Mexicaanse Sinaloa drugskartel en dat Tesla hiervan geen aangifte wilde doen. Ook zou er tussen januari en juni 2018 voor 37 miljoen dollar aan koper en andere materialen gestolen zijn. Tesla ontkent deze beweringen en verklaart de ex medewerker voor gek.

De productie van model 3 zal eind 2019 naar verwachting uit moeten komen op 10.000 auto’s per week, inclusief de productie bij de nieuwe fabriek in China (3000 per week). In december 2018 werden er in Nederland 1.558 Model S verkocht terwijl dat het er in januari 2019 nog slechts 14 waren. Bij Model X daalde de verkoop van 652 in december naar 9 in januari. Tesla heeft in het 2e kwartaal van 2019 een recordaantal van 95.200 elektrische auto’s geleverd.  Hiervan waren er  77.550 van Model 3. Dat is een stijging van vijftig procent ten opzichte van het vorige kwartaal. De leveringen van Model S en Model X stegen van 12.100 exemplaren in het eerste kwartaal naar 17.650 auto’s in het 2e kwartaal. In Nederland was Model 3 in de eerste zes maanden van 2019 de op twee na best verkopende auto: er werden 6.063 model 3’s geregistreerd. De bijtelling voor elektrische auto’s wordt in 2010 verdubbeld van 4 naar 8 procent.

Model Y

Tesla komt eind 2019 met Model Y, een elektrische SUV en er wordt  ook gewerkt aan een elektrische bus en een vrachtwagen

Model S

Het Model S wordt standaard geleverd met Dual Motor All-Wheel Drive. Met twee motoren, één voorin en één achterin, controleert Model S digitaal en onafhankelijk de koppeling van de voor- en achterwielen. Het model S P100D combineert de High Performance-motor achter met de efficiënte motor voor, om een Ludicrous-acceleratie te behalen van nul naar 100 km/u in 2,7 seconden. Het model S kost tussen de 85 en 130.000 euro afhankelijk van de uitvoering. Dit model kostte eerst nog 69.000 euro, maar kost nu 84.100 euro. Daarmee is de prijs in anderhalf jaar tijd met zo’n 15.000 euro gestegen. Van dit model dat in 2012 op de markt kwam zijn er in de VS inmiddels al meer dan 100.000 verkocht. Model S werd door onderzoekers gehackt en kon op afstand geremd worden, maar moest dan wel via een kabel en een laptop eerst via het entertainmentsysteem toegang geven. Wanneer de auto langzamer dan 8 kilometer per uur reed kon deze abrupt gestopt worden maar bij hogere snelheden kwam de auto langzaam tot stilstand. Via internet werd direct een software-update geïmplementeerd waardoor de hack nu niet mogelijk is. De nieuwe modellen S en X hebben een 10 kWh groter accupakket. De actieradius werd hiermee vergroot tot maximaal 613 kilometer. Deze modellen kosten dan wel ongeveer 10.000 euro extra. De S 100D kost dan een kleine 114.000 euro en Model X 100D ruim 121.000 euro.

In België werd de vierde Belgische ‘Tesla Store’ geopend in Sint-Martens-Latem. Eerder werden al vestigingen geopend in Brussel, Antwerpen en Zaventem en nog een winkel is gepland in Luxemburg. Wereldwijd zijn er ondertussen 213 Tesla stores en servicepunten. Ook is er een heuse Tesla winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam waar de Tesla tentoongesteld staat.

Tesla presenteerde 29 september het nieuwe in 2012 aangekondigde model X bij de Tesla fabriek in Fremont, Californië. Enkele special Model X Signature Series zijn in een limited edition geproduceerd en voorbehouden aan de vroegste bestellers. Het model waarop vrijwel alle mogelijke opties zitten kost tussen de 132.000 en 143.750 dollar maar de SUV is kaal al te koop vanaf 80.000 dollar.

In oktober kwam de toestemming om de Autopilot-software voor de zelfrijdende auto in Europa te implementeren. Met de nieuwe techniek kan een Tesla zelfstandig van baan wisselen op de snelweg en kan er volledig automatisch worden ingeparkeerd. Tesla bracht de software ook al uit in de Verenigde Staten.

Een Tesla die 11 april 2017 op de A1 bij Bathmen achterop een vrachtwagen op de linkerbaan botste, had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. Er was alleen materiële schade. De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij had de Tesla Model S gezien maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.
De Tesla-eigenaar reed 130/140 kilometer per uur en de vrachtwagen tachtig. De auto en de bestuurder hebben beide niet geremd. Het Autopilot-systeem had deze botsing moeten voorkomen.

Vanaf 2021 worden de emissieregels voor nieuwe auto’s die worden verkocht in de EU een stuk strenger. De gehele ‘vloot’ van nieuwe auto’s van een fabrikant mag dan gemiddeld nog 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. De regels worden vanaf volgend jaar al gefaseerd ingevoerd. Tesla en Fiat Chrysler vormen samen een pool en mogen hierdoor de vloten bij elkaar optellen, waarna er gerekend wordt met de gemiddelde uitstoot van deze pool. Omdat Tesla auto’s volledig emissie loos is, trekt zij het gemiddelde van Fiat Chrysler flink naar beneden. Dankzij Tesla kan Fiat Chrysler dus auto’s met een erg hoog benzineverbruik blijven maken, zonder dat ze daar boetes voor krijgen. En dankzij Fiat Chrysler kan Tesla de liquiditeit nog even op peil houden.