Tesla

Tesla Inc is een Amerikaanse producent van elektrische auto‘s, vrachtauto’s, zonnepanelen en batterij-pakketten voor thuis- en industrieel gebruik, surfboards en zelfs ruimteschepen. Tesla is vernoemd naar elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla, die vooral bekend is als de uitvinder van de wisselstroommotor. 

Elon Reeve Musk is medeoprichter en CEO en houdt toezicht op het volledige productontwerp, de technische uitwerking en de fabricage van de elektrische voertuigen, batterijproducten en Solar Roofs van het bedrijf. Daarvóór was Elon medeoprichter van PayPal. Elon Reeve Musk werd geboren in Pretoria Zuid Afrika op 28 juni 1971.

Tesla Motors werd in juli 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, die  een actieve rol hadden in de vroege ontwikkeling van het bedrijf. Elon  Musk leidde de eerste financieringsronde in februari 2004, toen hij toetrad als voorzitter van de raad van bestuur. Musk had een actieve rol in het bedrijf en was tot in detail betrokken bij het design van de Tesla Roadster, maar was minder betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Tijdens de financiële crisis van 2008 voelde Musk zich genoodzaakt het leiderschap van Tesla over te nemen als algemeen directeur en Chief Designer, posities die hij vandaag de dag nog bekleedt.

Musk meldt 7 augustus 2018 ineens via Twitter dat hij zijn bedrijf van de beurs wil halen. Hij zou daar 420 dollar (ongeveer 360 euro) per aandeel voor willen betalen. Met het huidige aantal uitgegeven aandelen zou dat neerkomen op meer dan 70 miljard dollar. Enkele investeerders hebben vanwege de tweet een aanklacht ingediend. De tweet leidde tot flinke commotie op de beurs in New York, waar de koers van het aandeel Tesla tijdelijk omhoog schoot. De investeerders vermoeden dat de tweet was bedoeld om shortsellers een hak te zetten. Tesla verloor hierna al snel weer 4,8 procent. Als de financiering niet écht al rond is, wat Musk beweerde, is er mogelijk sprake van beursfraude cq koersmanipulatie. De Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) heeft een dagvaarding gestuurd naar Tesla vanwege de tweet. Musk zou naar eigen zeggen in gesprek zijn met een Saoedische staatsinvesteringsfonds over financiering en Goldman Sachs en Silver Lake in de arm te hebben genomen om de beursnotering van Tesla te beëindigen, maar ook dat bleek feitelijk onwaar. Adviseurs Wachtell, Lipton, Rosen & Katz and Munger, Tolles & Olson zouden Musk adviseren tijdens het verloop. Musk Bezit al zo’n 32% van de aandelen van Tesla. Terwijl Musk in 2012 een jaarlijks salaris van 78,2 miljoen Amerikaanse dollars ontving, is sinds 2014 zijn salaris slechts een dollar. De rest komt van aandelen en prestatie-gebonden bonussen. Elon Musk maakte via Twitter ook bekend dat ook hij een snoepbedrijf wil gaan beginnen om het ongelijk van de Amerikaanse zakenman Warren Buffet te bewijzen. De marktwaarde van Tesla ligt rond de 60 miljard dollar (52 miljard euro). 

Het eerste product van Tesla was de Roadster, een sportwagen die in 2008 zijn debuut beleefde, gevolgd door de Model S, een sedan die in 2012 werd geïntroduceerd, en daarna door de Model X, een SUV die in 2015 werd gelanceerd. In 2017 begon Tesla met de levering van de Model 3, een elektrisch volumemodel met een bereik van ruim 350 kilometer voor een prijs van 35.000 dollar.

Daarnaast produceert Tesla twee producten voor de opslag van energie: de Powerwall batterij voor thuisgebruik en de Powerpack voor gebruik op industriële schaal. In 2016 werd Tesla ’s werelds eerste verticaal geïntegreerde duurzame-energiebedrijf met de overname van SolarCity, de toonaangevende leverancier van zonne-energiesystemen in de Verenigde Staten, en in 2017 bracht het Solar Roof op de markt voor het opwekken van energie. SpaceXTesla en SolarCity hebben samen naar schatting ongeveer 4,9 miljard Amerikaanse dollars aan subsidie gekregen. Tesla en SolarCity zijn voor het voortbestaan inmiddels afhankelijk van subsidies.

Elon is tevens medeoprichter, CEO en hoofdontwerper van Space Exploration Technologies (SpaceX), waar hij toezicht houdt op de ontwikkeling en productie van geavanceerde raketten en ruimteschepen voor missies naar en voorbij de baan rond de aarde, met het uiteindelijke doel om een zelfvoorzienende stad op Mars te creëren. Ook is hij CEO van Neuralink, dat interfaces met ultrahoge bandbreedte tussen de menselijke hersenen en machines ontwikkelt om mensen en computers met elkaar te verbinden. Elon is ook de oprichter en CEO van The Boring Company, een bedrijf dat technologie voor snelle en betaalbare tunnelbouw combineert met een volledig elektrisch openbaarvervoersysteem, om geestdodende verkeersproblemen op te lossen en reizen met hoge snelheid over lange afstanden mogelijk te maken.

Tesla is op zoek naar Chinese investeerders om 5 miljard dollar in een Chinese fabriek te kunnen investeren. Topman Elon Musk zegt zelf te verwachten dat zijn bedrijf in de tweede helft van het jaar voor het eerst winst zal maken. Tesla kwam vorige maand al overeen een fabriek in de buurt van Shanghai te bouwen. Daar wil het bedrijf jaarlijks een half miljoen auto’s gaan produceren. In 2020 zouden daar de eerste auto’s van het type Model 3 van de band moeten rollen. Tesla moest de prijzen in China vanwege de importheffingen verhogen. China is een van de belangrijkste markten voor Tesla. Tencent Holding in China heeft een belang van bijna vijf procent genomen in Tesla voor in totaal bijna 1,8 miljard dollar. Hiermee is Tencent de op vier na grootste aandeelhouder van Tesla. Tesla haalde 1,8 miljard euro op voor de productie van Model 3, SolarCity en de batterijfabriek in Nevada. Ook de Duitse machinebouwer Grohmann werd onlangs overgenomen en deze gaat vanaf 2017 verder als Tesla Grohmann Automation. De overname moet zorgen voor de productie opvoer naar 500.000 auto’s per jaar in 2018.

Dit voorjaar nam Tesla voor 2,6 miljard dollar het verliesgevende SolarCity over. Eind juni had Tesla nog 3,25 miljard dollar in cash en dat is volgens Reuters nu ruim 1,1 miljard dollar minder. Werknemers eisten en kregen circa 30% loonsverhoging. De komende twee jaar komen er naar verwachting ongeveer duizend banen bij op de nieuwe Tesla-locatie in Duitsland. 

Tesla, die een marktwaarde heeft van 53 miljard verbruikt jaarlijks zo’n vier miljard euro. Tesla verkocht leed in 2014 een nettoverlies van 294 miljoen dollar. In 2017 is het een nettoverlies opgelopen naar ruim 675 miljoen dollar. De opbrengsten gingen op jaarbasis wel vooruit, van 2,3 miljard naar 3,3 miljard dollar. Het totale verlies in de eerste helft van 2018 komt inmiddels uit op meer dan 1,5 miljard dollar. Na de stopzetting van een subsidieregeling in Hongkong werd geen enkel nieuw Model S of Model X meer verkocht. In de maanden april en mei is de verkoop compleet ingestort nadat de maatregelen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren werd stopgezet. Een Tesla-Model S kostte met subsidie zo’n 75.000 dollar en kost nu 130.000 dollar. 

Liquiditeitsproblemen

Tesla heeft toeleveranciers verzocht een deel van zijn eerdere betalingen die terug gaan tot 2016 terug te storten. Een inkoopmanager vroeg in een memo om een ,,aanzienlijk bedrag” van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die henzelf uiteindelijk ook ten goede komt. Het bedrijf maakte het 2e kwartaal van 2018 zo’n 4 miljard omzet, maar maakte daarop 717 miljoen dollar (615 miljoen euro) verlies. 9 procent van de ruim 37.500 mensen bij het bedrijf moet vertrekken om de kosten te beperken. Ook moeten Amerikaanse klanten die wachten op de bestelde Tesla model 3 een extra aanbetaling doen van 2500 dollar. 

Andere problemen

Eind maart 2017 moesten 53.000 Tesla’s terug geroepen worden in verband met een technisch probleem met de parkeerremmen die mogelijk niet goed functioneren. Het ging om de modellen S en X die zijn gebouwd tussen februari en oktober 2016. Het betrof circa 31.000 auto’s die in de Verenigde Staten werden verkocht en de rest elders. De leveringen stagneren door problemen met de productie van batterijen. Er zijn 11.000 model X Tesla’s teruggeroepen vanwege een fout in de achterstoelen. NTSB onderzoekt waarom meerdere  verongelukte Tesla’s soms dagen na een ongeval opnieuw in brand zijn vlogen.
 

Zowel in de autofabriek in Fremont als bij de batterijenfabriek in Nevada heeft het bedrijf problemen. De eerste dertig Tesla type 3 zijn eind juli 2017 geleverd. Volgens Musk kan Tesla nu zesduizend Model 3’s per week produceren, maar dat wordt door een klokkenluider tegengesproken. De aantijgingen worden onderzocht door de autoriteiten. Dezelfde klokkenluider meldde eerder al dat er brandgevaarlijke accupakketten met fabrieksfouten in nieuwe auto’s zouden zijn geplaatst. Tesla liet een grote tent naast de fabriek neerzetten met een handmatige productielijn, om de beloofde productieaantallen waar te kunnen maken en sliep zelfs op een bank in de fabriek om het proces en de problemen nauwlettend in de gaten te houden. Tegenslagen met robots en de productie van de accu’s leidden ertoe dat de geplande aantallen steeds opnieuw niet werden gehaald en alle mankracht van andere afdelingen werd bij de productielijn ingezet. Tot nu toe worden echter alleen nog maar exemplaren met extra luxe, een grotere accu of krachtiger motoren geleverd, waarvan de prijzen vele duizenden dollars hoger zijn dan die van de beloofde instapvariant van 35 duizend dollar. 

Tesla Motors heeft Hoerbiger Automotive Comfort Systems aangeklaagd wegens het niet nakomen van afspraken bij het produceren van hydraulische deurmechanismes. In februari 2014 zouden de vleugeldeuren voor Model X gemaakt gaan worden, maar Hoerbiger kreeg het niet voor elkaar. Prototypes hadden veel kinderziektes, zoals oververhitting en olielekkages. Tesla annuleerde de opdracht waarna Hoerbiger meer dan drie miljoen dollar compensatie eiste. Tesla diende hierop een tegenvordering in omdat de ontwikkeling van de Model X door Hoerbiger vertraging heeft opgelopen. De volautomatische achterdeuren van de Model X scharnieren in het dak waarbij deze maximaal 30 cm in zijdelingse richting bewegen. Sensoren moeten voorkomen dat bij het openen en sluiten iets geraakt wordt. 

De superchargers worden te vaak gebruikt door mensen die hun wagen alleen gebruiken voor korte stadsritten terwijl de stations vooral bedoeld zijn om wagens op te laden voor een lange rit. Tesla gaat in Californië oplaadstations plaatsen bij 30 grote Airbnb appartementen en bij voorkeur bij huizen met meer dan vijf beoordelingen en minimaal 4 sterren. 

Tesla Model S P85D telde in de reclame-uitingen de pk’s van de voorste elektromotor bij die van de achterste op, maar dat mag van de Europese Unie niet meer. Model S P85D heeft feitelijk in plaats van 772 pk maar 469 pk (of 539 pk in de snelle Ludicrous Mode). De accu’s hebben niet genoeg vermogen om twee elektromotoren tegelijk op vol vermogen te laten draaien zodat de pk’s er wel zijn maar niet benut kunnen worden.

Consumer Reports krijgt veel klachten over op hol slaan, piepen en kraken, lekkende daken, afbrekende wielen en het haperen van de boordcomputer van de Telsa S en heeft zijn aanbeveling voor het Model ingetrokken. 

Enkele werknemers hebben tweedegraads brandwonden opgelopen toen vloeibaar metaal uit een aluminiumpers spoot bij de productielijn. In diezelfde periode vlogen ook drie Tesla’s model S in brand. Ook eerdere modellen van Tesla kampen met kinderziektes: de auto’s rammelen en piepen, handvatten, schuifdaken, batterijen en elektromotoren gaan vaak stuk en de touchscreens geven vaak problemen. De National Highway Traffic Safety Administration doet onderzoek naar een mogelijk probleem met de vering en Tesla moet ook alle 90.000 tot nu toe geproduceerde model-S Tesla’s terugroepen vanwege een slechte verankering van de veiligheidsgordels die spontaan kunnen loslaten.

Modellen

Alle Tesla modellen, inclusief Model 3, beschikken over de benodigde hardware voor volledig automatische besturing. 

In november 2017 kwam Tesla met een prototype van de Tesla Semi vrachtwagen die in 2019 in productie genomen zou kunnen worden en die een bereik van 800 kilometer zou hebben bij een maximale belading. Het opladen zou in dertig minuten tijd kunnen gebeuren voor een afstand van ruim 600 kilometer. De vrachtwagen krijgt een semi-autonoom besturingssysteem, waarbij de vrachtwagen vanzelf in zijn rijbaan blijft en van baan kan wisselen. De truck zou in 5 seconden kunnen accelereren naar 100 kilometer en de aandrijving zou 1,5 miljoen kilometer mee kunnen. Van de Semi werden er door het moederbedrijf van Pepsi, Lay’s en Lipton alvast 100 besteld. Ook winkelketen Wal-Mart en voedseldistributeur Sysco bestelden de Semi. Er zijn inmiddels al zeker 267 reserveringen voor de levering er van. Tegelijkertijd werd de Roadster aangekondigd, een geüpdatete versie van Tesla’s eerste model. De vierpersoons Roadster zou een actieradius hebben van 1000 kilometer en moet in 2020 verkrijgbaar zijn.

Tesla verkocht in 2014 35.000 auto’s en leed in dat jaar een nettoverlies van 294 miljoen dollar. In 2015 werden het 50.658 auto’s. In 2017 werden er ruim 103.000 geproduceerd. Het tweede kwartaal van 2018 werden er van alle modellen bij elkaar 53.339 exemplaren geleverd. Er werden ruim 22.000 stuks van de model S en model X en ruim 18.000 van model 3 geleverd.

Model 3

Het model 3 van Tesla is een stuk kleiner dan de huidige modellen en kost vanaf 35.000 dollar. De totale opbrengsten van de eerste dag waarop de nieuwe model 3 Tesla gereserveerd kon worden leverden Tesla 6,6 miljard euro op. Binnen 24 uur werden er voor 1000 euro al 180.000 exemplaren “gereserveerd”. Op dit moment worden echter een op de vier orders geannuleerd en werd 10 procent uitgeleverd. Tesla wilde er oorspronkelijk 100.000 nog in 2017 produceren en 400.000 stuks in 2018. In plaats daarvan werden er uiteindelijk 1.770 gemaakt, waarvan 220 stuks in het 3e kwartaal en 1.550 stuks in het 4e kwartaal. Bij het sluiten van de markt zouden er nog eens 860 bijgemaakt zijn en op weg zijn naar klanten. Het bedrijf zegt in de allerlaatste dagen van het jaar nog flinke vooruitgang geboekt te hebben met de productie van het model. In de laatste week van het jaar 2017 werden er 793 gemaakt. In het 2e kwartaal van 2018 werden 18.449 exemplaren afgeleverd. (ruim 1.500 per week) In dat tempo komt het total aan van dit model uit op zo’n 78.000 per jaar, waarmee in 2019 zelfs het streefdoel van 2017 niet wordt bereikt. Tesla verwacht in het 3e kwartaal het aantal op te kunnen schroeven naar 50.000-55.000. Aandeelhouders zitter er niet mee en het aandeel stijgt nog steeds in waarde. (van 300 naar 328 dollar per 1 augustus 2018) Tesla moest 2 miljard dollar (1,78 miljard euro) aan nieuwe aandelen uitgeven om uberhaupt voor elkaar te krijgen dat het nieuwe model geproduceerd kon worden. Bij de verkoopactie werd niet vermeld dat het model geen gebruik mag maken van gratis elektriciteit bij de Tesla supercharger laadstations. Daar moet apart een abonnement voor afgesloten worden. MisterGreen en NLE hebben samen een inkoopcombinatie gevormd om Model 3 te reserveren. Tesla wil een tweede vestiging in Tilburg en een nieuwe hal van 43.000 m2 inzetten om de productie op te kunnen voeren. In de huidige vestiging in Tilburg werken 180 mensen en waar dagelijks minimaal 90 wagens geassembleerd worden. Het ministerie van Economische Zaken probeert Tesla over te halen om de productie van het  model 3 bij VDL Nedcar in Born te laten doen.

Model Y

Tesla komt eind 2019 met Model Y, een elektrische SUV en er wordt  ook gewerkt aan een elektrische bus en een vrachtwagen

Model S

Het Model S wordt standaard geleverd met Dual Motor All-Wheel Drive. Met twee motoren, één voorin en één achterin, controleert Model S digitaal en onafhankelijk de koppeling van de voor- en achterwielen. Het model S P100D combineert de High Performance-motor achter met de efficiënte motor voor, om een Ludicrous-acceleratie te behalen van nul naar 100 km/u in 2,7 seconden. Het model S kost tussen de 85 en 130.000 euro afhankelijk van de uitvoering. Dit model kostte eerst nog 69.000 euro, maar kost nu 84.100 euro. Daarmee is de prijs in anderhalf jaar tijd met zo’n 15.000 euro gestegen. Van dit model dat in 2012 op de markt kwam zijn er in de VS inmiddels al meer dan 100.000 verkocht. Model S werd door onderzoekers gehackt en kon op afstand geremd worden, maar moest dan wel via een kabel en een laptop eerst via het entertainmentsysteem toegang geven. Wanneer de auto langzamer dan 8 kilometer per uur reed kon deze abrupt gestopt worden maar bij hogere snelheden kwam de auto langzaam tot stilstand. Via internet werd direct een software-update geïmplementeerd waardoor de hack nu niet mogelijk is. De nieuwe modellen S en X hebben een 10 kWh groter accupakket. De actieradius werd hiermee vergroot tot maximaal 613 kilometer. Deze modellen kosten dan wel ongeveer 10.000 euro extra. De S 100D kost dan een kleine 114.000 euro en Model X 100D ruim 121.000 euro. 

In België werd de vierde Belgische ‘Tesla Store’ geopend in Sint-Martens-Latem. Eerder werden al vestigingen geopend in Brussel, Antwerpen en Zaventem en nog een winkel is gepland in Luxemburg. Wereldwijd zijn er ondertussen 213 Tesla stores en servicepunten. Ook is er een heuse Tesla winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam waar de Tesla tentoongesteld staat. 

Tesla presenteerde 29 september het nieuwe in 2012 aangekondigde model X bij de Tesla fabriek in Fremont, Californië. Enkele special Model X Signature Series zijn in een limited edition geproduceerd en voorbehouden aan de vroegste bestellers. Het model waarop vrijwel alle mogelijke opties zitten kost tussen de 132.000 en 143.750 dollar maar de SUV is kaal al te koop vanaf 80.000 dollar.

In oktober kwam de toestemming om de Autopilot-software voor de zelfrijdende auto in Europa te implementeren. Met de nieuwe techniek kan een Tesla zelfstandig van baan wisselen op de snelweg en kan er volledig automatisch worden ingeparkeerd. Tesla bracht de software ook al uit in de Verenigde Staten.

Ongevallen

Een Tesla die 11 april 2017 op de A1 bij Bathmen achterop een vrachtwagen op de linkerbaan botste, had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. Er was alleen materiële schade. De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij had de Tesla Model S gezien maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.
De Tesla-eigenaar reed 130/140 kilometer per uur en de vrachtwagen tachtig. De auto en de bestuurder hebben beide niet geremd. Het Autopilot-systeem had deze botsing moeten voorkomen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *