Spyker

Victor Muller is in 2016 al weer terug en heeft nu aangekondigd dat hij naast de 324.000 euro kostende c8 Preliator (warrior) samen met partner Volta Volaré ook een elektrische Volta Volare in de markt wil zetten. Spyker fuseerde vorig jaar met deze Amerikaanse vliegtuigbouwer uit Portland in Oregon en wil vooralsnog met hen SUV’s gaan bouwen met een elektrische aandrijving. De Spyker sportwagens zullen benzineauto’s blijven. Investeerder Paul Peterson stak 4,3 miljoen euro in het bedrijf. In Coventry bouwt Spyker bij CPP Metal Craft de laatste vijf exemplaren van de achtien C8 Aileron en daarna vijftig exemplaren van de C8 Preliator met een Audi V8 525 pk motor met compressor. De (proto) Preliator op de Autosalon in Geneve is gemaakt van aluminium, maar bij de productiemodellen zou dit koolstofvezel moeten worden. Daarnaast komen er ook C8 Preliator Spyders aan met een andere motor.

Victor een gescheiden vader van 6 kinderen uit twee huwelijken werd geboren in Amsterdam op 13 september 1959 en studeerde in 1978 rechten in Leiden. 28 maart 2002 wordt in het televisieprogramma 2-Vandaag de dubieuze handel in McGregor aandelen openbaar gemaakt. De rechtbank in Amsterdam veroordeelde Jeroen Schothorst vier jaar later in mei 2006 hiervoor tot een geldboete van 200.000 euro, of 1 jaar hechtenis wegens handel met voorkennis. Commercieel directeur Ben Schothorst en Victor die oud president-commissaris was, werden niet vervolgd, hoewel beiden eveneens bij de koersmanipulatie betrokken waren. De AFM deed in 2003 alsnog aangifte tegen het McGregor trio.

Omdat het F1 team na een jaar alweer verkocht moest worden vanwege de financiële tekorten bij Spyker baalde Michiel enorm en wilde hij het team afsplitsen van Spyker. Hij voelde zich misleid door Victor ten aanzien van de werkelijke financiële situatie bij Spyker. Ná de miljoeneninvestering door familie Mol bleek pas dat de toekomst van de Spyker-fabriek er aanzienlijk minder rooskleurig voor stond dan Victor hem aanvankelijk had voorgespiegeld.

Na Leiden liep Victor stage bij het Amsterdamse advocatenkantoor Caron & Stevens Victor waar hij op zijn 28e in 1987 zijn cariere begon.

Willem Cordia leerde Victor te investeren in slecht renderende bedrijven en beveelt hem aan bij Pieter Heerema die hem het bedrijf Wijsmuller liet reorganiseren. Na drie jaar in 1991 begint Victor voor zichzelf en in 1995 kocht hij het failliete The Fish Company. Het project strandde in 2002 uiteindelijk met een faillissement.

Pieter Heerema bood Victor dan Wijsmuller aan voor slechts tien miljoen gulden die hij leende van Frits Kroymans. Samen haalden ze Willem Cordia er bij en met zijn drieën richtten ze de Dutch Salvage and Towage Holding op. Het lukte het drietal echter niet om het bedrijf winstgevend te maken, maar tien jaar later leverde de verkoop van Wijsmuller aan de Deense rederij Moller/Maersk wel 284 miljoen op.

Victor was in 1992 ook CEO bij de Emergo Fashion Group en Emergo Sportswear waarvan hij een jaar later uit de failliete boedel het failliete de gerenommeerde merknaam McGregor  wist te kopen. Hij bracht vervolgens de McGregor Fashion Group op 29 april 1999 naar de beurs en richtte hiervoor samen met Jeroen Schothorst en Ben Kolff, beleggingsmaatschappij Investrand op.

In oktober 2000 nam het McGregor trio ook de vennootschap Gaastra International Sportswear B.V. over.

Victor en Jeroen waren directeur van Mallanganee Properties die de aandelen hield van Casual Wear Shops Nederland B.V. (C.W.S.N.), waarin de Nederlandse McGregor Shops zaten en hadden het uiteindelijk voor het zeggen in de winkel exploitatie. McGregor voorzag het bedrijf en het raceteam van Spyker van kleding en omdat Spyker onder andere deelnam aan de beroemde, grote Le Mans races kwam het merk McGregor hiermee extra in de belangstelling te staan.

In april 2004 treed Victor af en verkoopt 20 april 2005 zijn McGregor aandelen aan Jeroen en Ben.

Naast de opbrengst van een krappe 3,7 miljoen Euro hield Victor zelf een klein belang en bleef lid van het Bestuur. Daarnaast werd hij ook bestuurslid van stichting Rijksmuseum, Stichting Translation Research en was hij ondertussen ook bestuurder van Stichting Prioriteit Spyker Cars.

In 1998 had Maarten de Bruijn ondertussen de Silvestris conceptcar ontwikkeld en Victor wist Maarten zo ver te krijgen dat ze samen op 1 januari 2000 begonnen met Spyker Cars. Ze huurden een fabriek in Zeewolde voor 147.000 euro per jaar en hadden uiteindelijk 45 medewerkers. Het Silvestris model werd doorontwikkeld en in hetzelfde jaar kwam het eerste productiemodel al op de markt als cabriolet, namelijk de C8 Spyder. De C8 Spyder won dan ook in oktober meteen de Vehicle Engineers Design Award. The Spyker C8 Laviolette, een afgeleid model van een gevechtsvliegtuig maakte 4 maanden later zijn debuut op de AutoRAI.

Victor zette jaarlijks een of meerdere Spyker auto’s voor zichzelf opzij en zette deze op naam van zijn Zwaanwijck management B.V., later in 2002 Invicta Collection B.V. geheten. De B.V.’s waren eigendom van zijn investeringsmaatschappij Helvetia. De totaal twaalf Spyker auto’s en een landrover werden later gebruikt om via een leaseback constructie bij Amstel Lease nieuw geld te genereren.

Hans Hugenholtz, zoon van de inmiddels overleden directeur van het circuit op Zandvoort deed als coureur mee in de klasse GT International. Vanuit deze voorliefde voor racerij en raceauto’s is Hans al sinds 27 mei 2000 Supervisory bestuurslid van Spyker Cars.

In januari 2003 gaat Cavallino Engineering failliet en Victor hielp het bedrijf er bovenop en huurde het bedrijf in om de productie van de Spyker sportwagens uit te voeren en ook nam Victor de huur van Cavallino’s pand in Zeewolde over waar hij startte met een raceafdeling dat hij het Spyker Squadron noemde.

5 maart 2003 startte Victor een nieuwe B.V. met beperkte aansprakelijkheid, die hij ook Spyker Automobielen laat heten en waarmee hij in de Verenigde Staten kon beginnen. Spyker Cars N.V. stond op het moment van de beursgang in 2004 ruim 6 miljoen euro debet bij HBU, een dochteronderneming van A.B.N. De beursgang moest de debetstand glad strijken. Maar gelijktijdig werd er opnieuw een rekening courant krediet genomen van 2,5 miljoen euro. Daarnaast hadden Victor en Hans nog een half miljoen schuld bij Amstel lease.

Bij de beursgang van Spyker deed ook Talpa van John de Mol mee, net als Marcel Boekhoorn die in Nederland daadwerkelijk een C8 Spyder kocht. Victor kreeg een bestuursfunctie in zijn dierenpark. John de Mol neemt al snel afscheid van zijn aandelen in Spyker Cars en verkoopt zijn 588 duizend aandelen aan De Vries Robbé.

Maarten de Bruijn werd eind 2004 door Victor uitgekocht voor twee miljoen euro. Eerst liegt Victor nog tegen de pers en verteld dat Maarten drie maanden op vakantie is, maar al snel wordt de waarheid achterhaald.

Op papier zei Victor 99 Spyker auto’s te hebben verkocht maar in werkelijkheid bleken het er maar 33. Door de vele beloftes die Victor niet nakwam en de vele onwaarheden die hij verkondigde denderde de aandelenkoers van Spyker naar beneden.

In maart 2005 op de autoshow in Genève presenteert Victor de Spyker C12 LaTurbie, de eerste Spyker met een 6 liter W12 Audi motor. De koers van een Spijker aandeel verdubbelde meteen naar 22 euro. Hetzelfde jaar wordt hij dan ook uitgeroepen tot Siemens VDO Automotive Manager van het Jaar 2005.

De successen op de mondiale races blijven ondertussen niet uit. In september 2005, won de Spyker C8 Spyder GT2R (chassis nummer 046) de 2e plaats in de LMGT klasse bij de LMES (1000 km of Nürburgring, Germany) en in november won dezelfde GT2R de 2e prijs van de GT2 klasse in Dubai bij de FIA GT race. Deze overwinning bleef niet onopgemerkt in Dubai en Victor wist overheidsconcern Mubadala Development Company zover te krijgen dat zij investeerden in Spyker. De ondertekening van het contract werd bijgewoond door Jan Peter Balkenende.

De Spyker C8 Spyder werd uit 100 auto’s verkozen tot ’Best New Exotic Car 2006’ door duPont Registry’s Exotic Car Buyers Guide 2006.

2006 begint goed als Spyker door de leden van een Chinees internet forum bekroond wordt tot ‘Luxury Sports Car of the Year’ En het Chinese Hurun Report gaf Spyker een 2e plaats op de lijst van ‘Favourite Sport Cars’ in Beijing.

Victor presenteerde in maart 2006 op de autoshow in Genève de Spyker Super Sports Utility Vehicle (SSUV). Ook kondigde hij meteen de opening aan van een tweede productielijn die eind 2007 klaar zou moeten zijn en waarop deze SSUV sportwagen gebouwd zou gaan worden.

Na het eerste kwartaal in 2006 laat hij de pers weten dat hij zeker al 120 exemplaren van de C12 verkocht heeft aan het Midden Oosten, Rusland en China. Ook dit verhaal blijkt niet helemaal te kloppen en de aandeelhouders beginnen het vertrouwen opnieuw te verliezen. Het aandeel Spijker was in 2006 in vergelijking met 27 mei 2004, toen Spyker zijn eerste gang voor 15,50 euro naar de beurs maakte, ondertussen nog maar 64 procent van de introductiekoers waard en dividend werd nooit uitgekeerd.

In juni 2006 nam Spyker met 2 auto’s deel aan de 24 Hours van Le Mans en een maand later aan de 1000 km of Nürburgring waar de Spyker als 3e finished. Meteen daarna behaalde een Spyker de 4e plaats bij de 24 hours van Spa- Francochamps. De racerij wordt steeds interessanter voor Victor en zijn partners en wanneer Michiel Mol, die getrouwd was met Paulien Huizinga de voormalige Miss Universe Nederland, dan ook plannen heeft om in de Formule 1 te stappen doet Victor mee. Michiel Mol had al ervaring met de Formule 1 toen zijn bedrijf Lost Boys sponsor werd van Jos Verstappen. Nadat Jos Verstappen de Formule 1 verliet, sponsorde Michiel de coureur Christijan Albers. Samen kochten ze zonder lang na te denken via Spyker het Midland F1-team. Michiel Mol werd hierdoor grootaandeelhouder van Spyker en in september 2006 benoemd tot CEO.

Victor leende vijfentwintig miljoen van Trafalgar Capital en Vladimir Antonov kocht in juli 2007 het verliesgevende Spyker Cars. Wel bleef Victor aan als CEO. De Snoras bank van Vladimir Antonov werd in 2008 de hoofdsponsor van het spyker Squadron. Victor moest zelf ook meebetalen aan de aankoop van het Midland Formule 1 team en  Marcel Boekhoorn leende hem elf miljoen euro in de verwachting dat Victor zelf nog 3 miljoen zou bijbetalen. Maar Victor zat aan de grond en had het geld niet en financierde het tekort met een Spyker aandelenuitgifte. Dit was tegen het zere been van Marcel Boekhoorn die beslag liet leggen op de Formule-1 auto’s van Spyker. De Formule-1 werd voor Victor en Michiel Mol een nachtmerrie. Tot overmaat van ramp rijdt hun coureur Christijan Albers weg uit de pitstop met de slang van de benzinepomp nog in de tank. De Formule-1 activiteiten van Victor hebben Spyker Cars uiteindelijk een verlies van 36.1 miljoen euro opgeleverd.

Victor trouwde op 7 juli 2007 voor de 2e keer. Nu met een stewardess. Ze wonen op een privé landgoed in Engeland. Op zijn bruiloft nabij Silverstone krijgt hij van Ben Kolff en Jeroen Schothorst, een replica van zijn nieuwste schip, de Avante van 35,4 meter lang dat hem 2,4 miljoen euro kostte. Deze lag aangemeerd bij zijn huis in Boca Raton in Florida. Met vier man personeel, verzekering, liggeld en onderhoud, was Victor circa 800.000 euro per jaar aan het schip kwijt.

21 januari 2008 werd Vladimir Antonov benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen bij Spyker Cars. De voordracht was onderdeel van een illegale kapitaalinjectie van 34,5 miljoen euro door zijn eigen Snoras bank uit Litouwen.

Jan Mol, de vader van Michiel Mol bezat eerder nog een kleine 30%, maar gaf een pakket aandelen terug. Snoras hoefde slechts 4 euro per aandeel te betalen, terwijl Mol ruim een jaar eerder nog 20 euro betaalde. Deze verwatering samen met de koersdaling kostte Jan Mol ruim 16 miljoen euro. Jan Mol, was tot aan de deal met Snoras de grootste geldschieter in Spyker. Zoon Michiel bracht naar buiten dat er bij Spyker gezwendeld werd en dat er verschillende Spyker autos rond hebben gereden met hetzelfde kenteken om zo te doen voorkomen dat er meer Spyker auto’s rondreden dan dat er in werkelijkheid geleverd waren om de dure BPM uit te sparen. Victor stelde vervolgens Michiel Mol aansprakelijk voor de schade die hij had opgelopen door deze uitspraken.

Spyker ging ondertussen steeds slechter draaien. Het verlies per geproduceerde Spyker was 740.000 euro en het eigen vermogen van de firma was geslonken naar 2,6 miljoen euro bij een omzet van 6,6 miljoen. Spyker had in de eerste helft van dat jaar slechts zeventien auto’s geproduceerd, waarvan er slechts zeven daadwerkelijk verkocht waren.

De Telegraaf schreef na een tip van Karmann carrosseriebouw over de financiële problemen van Spyker en andere media nemen het verhaal over en de crediteuren raken in paniek. Vanwege de commotie trad Victor officieel terug als CEO van Spyker tot de rust was teruggekeerd.

Op 20 november 2009 maakte Victor bekend dat de productie van Spyker Cars in Zeewolde zou worden beëindigd. De assemblage zou voortaan gaan plaatsvinden in het Britse Coventry. Het jaar werd afgesloten met een verlies van 22,9 miljoen. Spyker maakte nog maar 36 auto’s en daarna niets meer. De opbrengst zou in ieder geval verdwijnen naar de schuld die Spyker had aan Tenaci, die dan nog met een restschuld van ruim 60 miljoen zou blijven zitten.

De 74 miljoen dollar die aan General Motors werd betaald was afkomstig van Vladimir Antonov en zijn bedrijf Het Britse Coventry Prototype Panels (CPP). Vladimir werd na een Europees arrestatiebevel in Londen aangehouden op verdenking van bankfraude bij Snoras en Krajbanka. Volgens het arrestatiebevel werd er in 2011 door Vladimir en business partner Raimondas Baranauskas 565 miljoen euro van de bank verduisterd en valsheid in geschrifte gepleegd. Antonov gebruikte de bank via bedrijven in de Dominicaanse Republiek, de Cayman eilanden, Cyprus, Belize,de Bahama’s en sluisde geld door via de HCBC bank in Zwitserland. Antonov had door zijn vader een belang van 68 procent in de bank. Vladimir Antonov woonde tot juni in Londen, maar omdat Litouwen om zijn uitlevering heeft gevraagd en hij er in mei niet in slaagde om in hoger beroep zijn uitlevering aan de Baltische staat tegen te houden is hij naar Rusland gevlucht. Antonovs val sleepte in 2011 zowel CPP als de Snoras bank en dochteronderneming Latvijas Krajbanka met zich mee. De curator van de inmiddels failliete bank is er nog wel in geslaagd om twee Spyker-sportwagens te verkopen uit de boedel van de bank. De auto’s leverden samen leverde 229.000 euro op. De geveilde auto´s werden aangetroffen in de garage van een van de appartementen van de bank in het oude centrum van de Litouwse hoofdstad Vilnius.

24 februari 2010 nam Spyker Cars N.V. het zo goed als failliete Saab van General Motors over en werd het eerste deel van de koopsom voldaan met een lening van 25 miljoen dollar van Pieter Heerema. Het 2e deel leende Victor van Vladimir. Spyker Cars N.V. betaalde General Motors in totaal slechts 74 miljoen dollar, waarvan 50 miljoen dollar in contanten. General Motors moest snel van Saab af vanwege de 47 miljard aan staatssteun die het had ontvangen om het bedrijf überhaupt overeind te houden. Twee voormalige topmensen werden aangeklaagd door de Zweedse justitie vanwege fraude met valse facturen. Het gaat om oud-topman Jan Ake Jonsson en om de vroegere advocaat van Saab, Kristina Geers.

Victor werd in 2010 verkozen tot ondernemer van het jaar. Volgens Automotive News Europe, organisator van de Eurostars Awards 2010, toonde Victor buitengewone vasthoudendheid tijdens de langdurige onderhandelingen over de aankoop van Saab Automobile van General Motors. “Muller heeft Saab van de ondergang gered en wist het merk voor de toekomst te behouden”, zo stelde de spokesman.

Om aan geld te komen verkocht Victor een flink deel van zijn waardevolle oldtimerscollectie met onder andere een aantal klassieke Spyker auto’s, Rolls Royces en Ferrari’s en ook zijn schip zet hij te koop. Zijn enige bezit, een klein huis in Loosdrecht blijft dan over, al zijn andere vastgoed heeft hij dan al verkocht. Victor verkocht zijn villa voor 2.350.000 euro. Bij Marcel Boekhoorn stond Victor voor enkele miljoenen in het krijt en verschillende betrokkenen bij Spyker zouden Victor privé hebben geholpen via zijn investeringsbedrijfje Epcote.

Victor kreeg de leveringen bij Saab echter niet meer op gang. De lopende band stond al vanaf 29 maart 2011 verschillende malen weken lang stil en het personeel moest opnieuw met betaald verlof naar huis. Victor ging opnieuw praten met General Motors en verdween een paar weken van het toneel. Ondertussen gingen de toeleveranciers stuk voor stuk failliet of moesten personeel af laten vloeien. In het eerste kwartaal van 2011 werden er nog geen 10.000 auto’s verkocht met een operationeel verlies van 79,4 miljoen euro.

Op 21 juli 2011 eist versnellingsbakkenleverancier zijn tegoed van 6,5 ton euro op en vraagt het faillissement aan.

Wanneer Victor het geld van investeerders niet op tijd binnen krijgt vraagt hij de reorganisatie aan voor Swedish Automobile N.V. (Swan), Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB en Saab Automobile Tools AB. De aandelenhandel wordt vanaf dat moment door de AFM stopgezet. Het personeel wordt op dezelfde ochtend nog op de fabriek uitgenodigd.

Op 12 september 2011 wordt de faillissementsaanvraag van de vakbonden van het kantoorpersoneel Unionen en Ledarnaand ingediend. De rechtbank heeft ook vier faillissementsaanvragen ontvangen voor totaal 1,9 miljoen Euro van dochterbedrijven van de Japanse onderneming Takata-Petri. De Zweedse staat krijgt dan de zeggenschap over Saab. Saab heeft eind 2011 dan een schuld van een half miljard. Victor besluit tenslotte zelf het faillissement voor Saab Automobile AB en Saab Powertrain AB aan te vragen en verklaart zelf 13 miljoen euro te hebben verloren door de ondergang van Saab.

In 2011 leverde Spyker 12 auto’s af, maar dat was volgens Victor te wijten aan de slechte financiële situatie door Saab.

Dankzij een eenmalige bate van 53,7 miljoen euro uit het faillissement van Saab boekte Spyker voor 2011 toch nog een nettowinst van 16,2 miljoen euro.

Spyker en Youngman richten een samenwerkingsverband op voor de ontwikkeling van de Spyker D8. Youngman investeert ook nog eens 25 miljoen euro in die samenwerking, waarvoor ze een belang krijgen van 75 procent.

Het gerechtshof in het Vänersborg maakte bekend dat Saab ruim een miljard euro in de failliete boedel tekort kwam om uit de schulden te komen. De totale schuld van 1,43 miljard euro, kon door de verkoop van beschikbare middelen met 396 miljoen euro worden verminderd.

Bovenop deze schulden kwam nog eens 242 miljoen euro aan belang van preferente aandelen General Motors, plus een netto schuld aan GM van nog eens ongeveer 66 miljoen euro.

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) betaalde in totaal 198 miljoen euro voor Saab. Daarnaast betaalde NEVS 381 miljoen aan een vastgoedbedrijf dat de helft van de aandelen in de vastgoeddivisie van Saab in handen had.

De omzet van Spyker kwam in 2012 uit op 713.000 euro.

Het eerste halfjaar van 2013 sloot Spyker af met een verlies van 5,2 miljoen euro. 16 mei 2013 was er huiszoeking bij Spyker op verzoek van de Zweedse belastingdienst. In Zweden werden in verband hiermee drie voormalige bestuurders van Saab aangehouden.

NYSE Euronext haalde uiteindelijk Spyker, die al sinds 13 september 2011 op het strafbankje, zat definitief van de beurs. Ondertussen had Spyker nog een claim van 2.3 miljoen Euro te betalen aan de LKB bank in Letland en was er niet genoeg geld om het personeel nog te kunnen betalen.

Spyker, Spyker Events & Branding BV en Spyker Automobielen BV vroegen bij de districtsrechtbank in Lelystad surseance van betaling aan en kregen dat ook. Victor probeerde samen met de bewindvoerder de surseance en de achterstallige betalingen op te lossen door een innovatieve obligatie in de markt te zetten, waarbij beleggers na vier jaar kunnen beslissen om de investering van ruim 127.000 euro niet terug te eisen, maar daarvoor in de plaats in natura het nieuwste model Spyker zouden ontvangen.

Een meerderheid van de schuldeisers heeft 13 mei bij de rechtbank in Lelystad min of meer gedwongen ingestemd met het aangeboden crediteurenakkoord waarbij de betrokken crediteuren over hun vordering tot en met 12.000 euro betaald krijgen en over het meerdere van de vordering 10 procent. De totale schuldenlast bedroeg 44 miljoen euro. De rechtbank stemde een week later in met het akkoord waarmee de surseance werd opgeheven. Spyker Events & Branding B.V. blijft wel failliet.

Sternlease moest 173.000 euro aan vorderingen laten lopen, het Pensioenfonds Metaal en Techniek 165.000 euro en Saab Great Britain 24,9 miljoen euro.

11 juni 2015 werd het crediteurenakkoord dat door Spyker aan de schuldeisers was voorgesteld bekrachtigd. De waarde van Spyker is dan nog maar zo’n 7,5 miljoen euro. 21 juli 2015 heeft het Gerechtshof te Leeuwarden het crediteurenakkoord goedgekeurd en een hoger beroep van de Letse bank LKD Lizings afgewezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *