Tesla

Tesla Inc is een Amerikaanse producent van elektrische auto’s, vrachtauto’s, zonnepanelen en batterij-pakketten voor thuis- en industrieel gebruik, surfboards en zelfs ruimteschepen. Tesla is vernoemd naar elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla, die vooral bekend is als de uitvinder van de wisselstroommotor. Het concern presenteerde in Californië op 21 november 2019 een volledig elektrische pick-uptruck vlakbij zijn rakettenfabriek SpaceX.

Tesla zette 1,5 miljard dollar aan Bitcoin op de balans waardoor de koers 10 procent omhoog schoot. De digitale munt werd vanaf 24 maart 2021 tijdelijk ook als betaalmiddel voor een Tesla geaccepteerd. Op de website van Tesla is voor Amerikaanse klanten werd een betaalknop toegevoegd waarmee ze met Bitcoin kunnen betalen. Er is de laatste tijd veel ophef over niet-gerealiseerde winsten (winsten op papier) die een middel zijn om belasting te ontwijken en daarom is eigenaar Elon Musk voornemens om 10 procent van zijn Tesla-aandelen te verkopen. Op Twitter vroeg hij zijn volgers om steun voor zijn plan. Van de opbrengst wil hij zijn persoonlijke belastingaanslag betalen. Elon Musk heeft  inmiddels al ruim 4,3 miljard euro van zijn aandelen verkocht. Op de beurs verloor het aandeel Tesla daardoor 50 miljard dollar, om daarna weer op te krabbelen. De verkoopopdracht werd in september 2021 gegeven. Het geschat vermogen van Musk bedraagt zo’n 338 miljard dollar (ruim 292 miljard euro).

Tesla maakt recordwinsten omdat de concurrentie last heeft van het wereldwijde tekort aan computerchips, terwijl Tesla deze ruim in voorrraad heeft. In 2021 verdiende het bedrijf bijna 4,9 miljard euro). In 2020 bedroegen de netto-inkomsten nog 3,47 miljard dollar. En in 2022 wil Tesla 50 procent meer voertuigen produceren dan in 2021. Door het tekort aan nieuwe chips komen er geen nieuwe modellen bij. In het vierde kwartaal van 2021 verdiende Tesla 2,32 miljard dollar (2,06 miljard euro). Exclusief speciale posten, zoals op aandelen gebaseerde beloningen, verdiende het bedrijf 2,54 dollar per aandeel. Dat was meer dan de 2,36 dollar per aandeel die Wall Street had verwacht. De kwartaalomzet was met 17,72 miljard dollar ook hoger dan verwacht. In het derde kwartaal van 2021 werd al een recordaantal van 241.300 nieuwe Tesla’s uitgeleverd.  Zo’n 96 procent betrof de types Model 3 en Model Y. Van die modellen maakte. Van de Model S en Model X werden er 8.941 gemaakt en 9.275 bij klanten afgeleverd. Desondanks bereidt Elon Musk zich voor op een komende recessie en gaat daarom alvast 10 procent van het personeelbestand met een vast salaris afvloeien. In de praktijk betekent het, dat er zo’n 3,5 procent personeel wordt ontslagen. Er werken immers ook veel mensen bij Tesla op een flexibele basis. Ook zouden er volgens Musk mensen van een vast salaris naar een uurloon kunnen gaan. Het besluit volgt op zorgen van Musk over de economie in de Verenigde Staten. Musk wil ook wereldwijd een vacaturestop bij Tesla,

Tesla heeft nieuwe accu’s in ontwikkeling die krachtiger zijn, langer meegaan en die de helft kosten in vergelijking met de huidige accu’s. De nieuwe grotere cilindervormige accu’s, de 4680 genoemd, zullen over een paar jaar vijf keer meer energie kunnen leveren, zes keer meer vermogen hebben en voor 16 procent meer actieradius. De nieuwe accu’s worden in een nieuwe fabriek in de buurt van de fabriek in Fremont in Californië in 2024 geproduceerd. Musk denkt over drie jaar een betaalbare elektrische auto van 25.000 dollar te kunnen produceren, die ook nog eens volledig zelfrijdend is. Er werden in 2020 499,550 nieuwe Tesla’s afgeleverd en hiervoor zijn wereldwijd inmiddels 25.000 snellaadpalen, waarvan zo’n dertig snellaadlocaties in Nederland, met meerdere palen.

Model S en Model X Plaid en Plaid+ hebben drie elektromotoren en een half stuur. De Tesla Model S heeft een nieuwe voorbumper, een nieuw 17 inch beeldscherm en een digitaal dashboard. De Plaid-uitvoering is 1020 pk en heeft een actieradius van 628 kilometer, een acceleratie van 0-100 km/u in 2,1 seconden en een topsnelheid van 320 km/u. De Plaid+ heeft een actieradius van 840 kilometer en heeft 1100 pk. De Plaid kost €119.990 en de Plaid+ €139.990. Een instapmodel kost € 89.990 euro. Deze Long Range variant heeft een kleinere actieradius van 663 kilometer. De tweede zitrij heeft een eigen beeldscherm tussen de twee voorstoelen. Daarvoor kunnen ook twee draadloze controllers worden besteld. De nieuwe Tesla’s worden in het najaar geleverd. Alleen de Plaid+ komt waarschijnlijk pas aan het eind van 2021.

SpaceX 

Space Exploration Technologies Corp gevestigd in Hawthorne, Californië ontwikkelde herbruikbare (Falcon) lanceer raketten om (Dragon) ruimtevaartuigen in een baan om de aarde of rond de Maan te brengen, zodat ruimtestations bevoorraad kunnen worden en waarmee ook ruimtestations bemand kunnen worden. SpaceX heeft een contract van de NASA om minstens 12 missies naar en van het Internationaal ruimtestation ISS te maken. In september 2014 kwam daar ook een Commercial Crew-contract van NASA bij, om vanaf 2020 met de Dragon 2 bemanningen naar en van het ISS te vervoeren. SpaceX lanceert ook satellieten en ruimtesondes en ontwikkelt herbruikbare raketten, satellieten voor internet en bemande mars- en maan-landers. De internetsnelheid van Starlink moet met behulp van de satelieten nog dit jaar verdubbelt worden naar 300 Mbit per seconde. Maar ook op het land is SpaceX actief met de ontwikkeling van de Hyperloop en de ontwikkeling van snellere tunnelboortechnieken door The Boring Company, een ander bedrijf van Elon Musk. Het meest recente project is de lancering begin juni mei van de bemande ruimtecapsule Crew Dragon van SpaceX naar het ISS-station. De lancering vanaf het Kennedy Space Center was de eerste op Amerikaans grondgebied en de eerste op commerciële basis. NASA was tot nu toe aangewezen op Rusland voor haar bemande ruimtevluchten. NASA en SpaceX, lanceerden 16 november 2020 vier astronauten naar het internationale ruimtestation ISS en maakten hiermee een einde aan negen jaar afhankelijkheid zijn van Rusland om astronauten naar de ruimte te sturen. De bemanning bestaat uit de Amerikanen Michael Hopkins, Victor Glover en Shannon Walker, en de Japanner Soichi Noguchi. Het gaat om de eerste operationele missie van zes maanden naar het ISS. Eerder dit jaar werd al een succesvolle demonstratiemissie uitgevoerd met twee astronauten. Op 10 december ontlofte echter een kostbaar prototype van de Starship-raket bij de landing enkele minuten na testlancering bij de Amerikaanse plaats Boca Chica, in de staat Texas toen de raket het landingsplatform raakte na een gecontroleerde daling. Op 3 februari 2021 ging het opnieuw mis en ontplofte de raket tijdens het landen. De raket draaide niet verticaal bij het landen, maar klapte in een hoek van zo’n 45 graden op de grond neer, waarna hij in vlammen op ging. De lancering vond plaats in Boca Chica, in de staat Texas.  SpaceX is voornemens om een nieuwe fabriek in Texas te bouwen. Het bedrijf gaat met het satellietnetwerk Starlink afgelegen gebieden van internet voorzien. 3 maart ging het opnieuw mis. De onbemande ruimteraket Starship, die uiteindelijk mensen en goederen naar Mars moet kunnen brengen, ontplofte na een succesvolle landing op lanceerbasis Boca Chica in de staat Texas. Het 50 meter hoge SN10-prototype had een goede start en bereikte succesvol een hoogte van 10 kilometer. De verticale hoek die de raket moest maken vlak voor de landing was deze keer ook succesvol. Toch ging het enkele minuten nadat de raket weer op de grond was alsnog fout. 23 april 2021 om 11:49 werden vier astronauten gelanceerd naar het internationale ruimtestation (ISS). De Crew Dragon Capsule met de ruimtevaarders is gelanceerd vanaf het Amerikaanse Kennedy Space Center in Cape Canaveral en blijven ongeveer een half jaar in het ISS om zich bezig te houden met een honderdtal wetenschappelijke experimenten. Aan boord van het ruimstation zijn de afgelopen 20 jaar al zo’n 3000 onderzoeksprojecten uitgevoerd. Het onbemande prototype van de Marsraket van SpaceX is in de nacht van 5 op 6 mei 2021 succesvol geland na een testvlucht. Vier eerdere testvluchten mislukten door een explosie voor, tijdens of kort na de landing in het zuidwesten van de Amerikaanse staat Texas.

Starlink verloor onlangs 40 van de 49 gelanceerde Starlink-satellieten door verbranding in de atmosfeer, vanweg een Geo storm De 49 Starlink-satellieten aan boord van een Falcon 9-raket werden na slechts een dag al geraakt door een geomagnetische storm. Dat zorgde er volgens Starlink voor dat de dichtheid van de atmosfeer veranderde, waardoor de satellieten uit hun baan zouden zijn geraakt. Veertig van de satellieten zouden daarbij genoeg hoogte hebben verloren om in de atmosfeer op te branden. Hoewel het niet de eerste keer is dat het bedrijf satellieten verliest, is dit het grootste enkele verlies tot nu toe. Starlinks satellieten worden na een lancering eerst tot op een hoogte van 210 kilometer in een baan rond de aarde gebracht, waarna wordt nagekeken of de satelliet op een correcte manier werkt. Als dat het geval is, klimmen ze vervolgens naar hun uiteindelijk baan op een hoogte van zo’n 550 kilometer. Als de satellieten echter niet naar behoren werken, worden ze terug de atmosfeer in gebracht. Dat kan omdat ze initieel in een lage baan rond de aarde zitten. Als ze terug in de atmosfeer zijn, branden de satellieten op, waardoor ze geen gevaarlijk ruimteafval kunnen vormen. Een geomagnetische storm is een verstoring van de magnetosfeer van de aarde die wordt veroorzaakt door de zonnewind, geladen deeltjes die continu door de zon worden afgevuurd. Die zonnewind kan soms sterker zijn dan anders. De storm zorgde er voor dat de atmosfeer op de hoogte van de satellieten warmer en dikker werd. Daardoor ondervonden de satellieten meer atmosferische weerstand, waardoor ze een zogenaamde safe-mode in gingen. Dat moest hen beschermen tegen de storm. Door de turbulentie konden 40 van de satellieten echter niet meer uit safe-mode komen. Daardoor kon de klim naar 550 kilometer niet begi Sinds de eerste lancering in 2019 zijn er intussen meer dan 2000 satellieten in een baan rond de aarde gebracht. SpaceX plant dat uiteindelijk nog op te schalen naar minstens 12.000 en misschien zelfs tot 42.000. De Starlink-dienst is ook in Nederland beschikbaar voor een prijs van 99 euro per maand, en 499 euro eenmalige kosten. De plannen van Starlink krijgen ook kritiek. Critici zijn bang dat de satellieten een gevaar zullen vormen voor andere ruimtevaartuigen. Elon Musk betwistte dat: “De ruimte is enorm groot, en satellieten zijn heel klein. Dit is niet een situatie waarin we effectief anderen blokkeren op welke manier dan ook.” Bovendien vrezen astronomen dat de lichtvervuiling veroorzaakt door Starlink het moeilijker zal maken om observaties te maken.

Elon Reeve Musk 

Elon Reeve Musk werd geboren in Pretoria Zuid Afrika op 28 juni 1971 en was eerder medeoprichter van PayPal. Elon Musk is Tesla’s grootste aandeelhouder. Hij heeft bijna 34 miljoen aandelen, ongeveer een vijfde van alle uitstaande Tesla-aandelen.  Elon is niet alleen medeoprichter en CEO van Tesla, maar hij houdt toezicht op het volledige productontwerp, de technische uitwerking en de fabricage binnen het concern. Begin mei 2020 ontving hij een miljoenenbonus. Tesla had op dat moment een omzet van 20 miljard dollar en was meer dan 100 miljard dollar waard op de beurs. Musk heeft het recht om circa 1,7 miljoen aandelen Tesla te kopen voor 350,02 dollar per stuk.

Voor beleggers met bescheiden portefeuilles is het bedrag van één aandeel veelal te duur, dus splitst het bedrijf zich op in vijf keer zo veel aandelen. Op vrijdag 28 augustus 2020 zal de prijs voor één stuk van het bedrijf daardoor zakken van 1500 naar 300 dollar (254 euro).  Voor nieuwe aandeelhouders zakt de drempel drastisch, maar de lagere prijs betekent niet dat een Tesla-aandeel goedkoper wordt. Het bedrijf zal gewoon bestaan uit vijf keer zo veel aandelen. Tesla wil voor maximaal 5 miljard dollar aan eigen aandelen verkopen.

In China doet Tesla het goed. Model 3 werd in mei 2020 het meest verkocht. Elon Musks vermogen steeg met 16 miljard dollar. Het aandeel sloot 8 juni 2020 op 949 dollar en daarmee kwam de beurswaarde uit op bijna 180 miljard dollar. In de eerste helft van 2020 is het vermogen van Musk meer dan verdubbeld: van $35 miljard naar $63 miljard. Vanwege het bereiken van een nieuwe mijlpaal kreeg hij nog eens 1,69 miljoen opties die samen momenteel ruim $ 2 miljard waard zijn. De enige voorwaarde die bij het pakket wordt gevoegd, is dat hij de opties de komende vijf jaar niet mag verkopen. Hij kreeg de extra opties omdat het concern over de afgelopen zes maanden gemiddeld een marktwaarde van $150 miljard had bereikt. Als bestuursvoorzitter van Tesla kreeg hij het recht op de tweede fase van een twaalf niveaus tellend optiepakket, met telkens nieuwe doelen, die hem in 2018 zijn gegund door aandeelhouders. Elon Musk is volgens de ’rijkenlijst’ van Bloomberg momenteel $68 miljard waard en de op zes na rijkste persoon ter wereld.

Tesla Motors werd in juli 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, die  een actieve rol hadden in de vroege ontwikkeling van het bedrijf. Elon  Musk leidde de eerste financieringsronde in februari 2004, toen hij toetrad als voorzitter van de raad van bestuur. Musk had een actieve rol in het bedrijf en was tot in detail betrokken bij het design van de Tesla Roadster, maar was minder betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Bestuurders Brad Buss en Linda Johnson Rice waren niet verkiesbaar zijn voor een nieuwe termijn. Hun huidige periode verviel op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van 11 juni 2019. Bestuurder Stephen Jurvetson heeft per 2020 het bedrijf verlaten en verkocht in december zijn 17.223 aandelen. Ook de termijn van Antonio Garcias loopt volgend jaar af en is dan niet meer herkiesbaar. Tesla wil het supermajority-amendement schrappen, zodat bij stemming over wijzigingen een gewone meerderheid voldoende is. Tijdens de financiële crisis van 2008 voelde Musk zich genoodzaakt het leiderschap van Tesla over te nemen als algemeen directeur en Chief Designer. Problemen met de levering en het wegvallen van belastingvoordelen in de VS drukten de verwachte omzet. Er werden aanzienlijk minder auto’s verkocht nadat het belastingvoordeel voor kopers van elektrische auto’s in de VS per 1 januari werd gehalveerd. Ook het afleveren van Model 3 buiten de VS lukte eerst niet erg en moest worden doorgeschoven naar het tweede kwartaal. Over het 1e kwartaal van 2019 werd nog een verlies gedraaid van $ 702 miljoen en het tweede kwartaal resulteerde door $ 6,35 miljard omzet in een verlies van 408 miljoen dollar. De liquiditeit werd verhoogd met $ 2,4 miljard door leningen en de uitgifte van aandelen, waardoor er uiteindelijk toch $ 5,5 miljard in de kas zat. Over het derde kwartaal van 2019 werd $ 143 miljoen winst gemaakt, of $0,80 per aandeel waardoor de koers even steeg met 20% tot ruim $ 306 en het eerdere koersverlies werd goedgemaakt. Tesla schrapte in 2019 circa 7% van het aantal vaste banen. 3.150 arbeidsplaatsen van de ongeveer 45.000 verdwenen. In maart 2019 moest er een grote obligatielening afgelost worden van  920 miljoen dollar. Tesla leed in 2014 nog een nettoverlies van 294 miljoen dollar en in 2017 was het nettoverlies opgelopen naar ruim 675 miljoen dollar. In totaal is de schuld inmiddels opgelopen naar 11,5 miljard dollar. Daarom wordt in decmeber 2020 opnieuw maximaal 5 miljard dollar gezocht met de verkoop van nieuwe aandelen. Het is al de derde aandelenuitgifte in 2020. Het Amerikaanse bedrijf heeft een groep banken ingeschakeld om de verkoop te begeleiden, waaronder Goldman Sachs, Citigroup, Barclays, BNP Paribas en Credit Suisse.

Door de stopzetting van een subsidieregeling in Hongkong werd geen enkel nieuw Model S of Model X meer verkocht. Een Tesla-Model S is er  nu vanaf 88.000 tot 105.000 euro en de X is te koop vanaf 94.000 euro.

In het derde kwartaal boekte het bedrijf, dankzij handel in CO2 rechten en energieopslag een nettowinst van 331 miljoen dollar (279 miljoen euro). Dat is niet alleen de vijfde opeenvolgende kwartaalwinst voor Tesla, maar ook meer dan een verdubbeling van de winst ten opzichte van het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal van 2021 werd mede hierdoor opnieuw een recordwinst geboekt.  De omzet steeg met circa 74 procent ten opzichte van 2020 tot 10,4 miljard dollar en de nettowinst bedroeg 438 miljoen dollar. De vrije kasstroom bedroeg in het afgelopen kwartaal 293 miljoen dollar tegen 895 miljoen dollar negatief een jaar eerder.  17,1 miljard dollar in kas tegen 8,0 miljard dollar een jaar eerder. De winst kwam vooral door de verkoop van Bitcoins en Co2 rechten.   Er werd daarnaast ook nog geprofiteerd van de sterke verkopen van de Model Y en een aanhoudende sterke vraag vanuit China. In 2020 leverde Tesla bijna een half miljoen voertuigen.

De eerste Europese Tesla fabriek komt in de omgeving van Berlijn rond 2022. Daar moeten 500.000 auto’s per jaar worden gemaakt door 12.000 medewerkers. Uiteindelijk moeten er ook batterijen worden geproduceerd, door nog eens 2.000 medewerkers Het zou de grootste productielocatie voor batterijen ter wereld worden. De bouw van de fabriek liep enige vertraging op, omdat een bedreigde vleermuissoort op het bouwterrein bleek te wonen. Bovendien sommeerde de rechtbank in eerste instantie om te stoppen met de grootschalige bomenkap in het gebied. Er was al begonnen met het rooien van 92 hectare bomen ter voorbereiding van de bouwwerkzaamheden. Milieuorganisaties vinden de kap schadelijk voor de flora en fauna en de watervoorraad in het gebied. Bovendien zou er uberhaupt nog geen bouwvergunning zijn. De fabriek moet worden gebouwd op het terrein Grünheide. Politici, economen en werkgevers waarschuwen dat zowel de economie als het imago van Duitsland schade kunnen oplopen door het opschorten van de bouw en zijn er duizenden banen mee gemoeid. De tijd dringt, omdat de bomen voor het begin van het broedseizoen moeten worden gekapt, zodat er geen nesten van broedende vogels worden vernietigd. Elon Musk beloofde om een miljoen bomen, drie keer zoveel als hij voor de bouw laat omhakken, terug te planten. Waar die moeten komen, is nog niet duidelijk. Inmiddels is het kapverbod teruggedraaid en si er een vergunning verleend In Berlijn wordt dan een nieuwe versie van de Model Y gebouwd, waarvan de basis van het productieproces helemaal opnieuw is ingericht en die nu nog uit China moeten komen. De Model Y werd in maart 2019 gepresenteerd en wordt sinds de lente geleverd. Voor Nederland  staat deze voor begin 2021 in de planning. De auto gaat minimaal 64.000 euro kosten. De fabriek bij Berlijn is in de loop van 2022 klaar waarna er per jaar ongeveer 500.000 Tesla’s van de band kunnen rollen. Dat is een jaar na de geplande opening.

Er zijn al fabrieken in de staten Nevada en New York en een nieuwe fabriek in Shanghai. De nieuwe fabriek werd in tien maanden tijd uit de grond gestampt. De fabriek in Shanghai produceert auto’s voor de Chinese markt en is ook een exportknooppunt naar Duitsland en Japan. De fabriek leverde in februari 2022 maar liefst 56.515 voertuigen af, waaronder 33.315 voor de export. Dat komt neer op gemiddeld zo’n 2.018 voertuigen per dag. Half maart 2022 moest de fabriek vanwege Corona een aantal dagen dicht. Ook toeleveranciers hebben last van de nieuwe Coronagolf.

Rowe Price die ooit Tesla’s grootste institutionele geldschieter was, heeft in het eerste kwartaal van 2019 het overgrote deel van zijn Tesla-aandelenpakket gedumpt. Hij verkocht meer dan 80 procent van zijn aandelen en heeft nog slechts minder dan 1 procent van de uitstaande Tesla-aandelen. In het vierde kwartaal van 2018 was dat nog een tiende van de uitstaande Tesla aandelen. Diverse andere institutionele investeerders hebben hun Tesla belangen juist uitgebreid. De grootste institutionele aandeelhouder is nu Baillie Gifford, met 13 miljoen aandelen, ofwel 7,5 procent van de uitstaande aandelen. De Schotse investeringsmaatschappij kocht in het eerste kwartaal iets meer dan 10.000 aandelen. Capital Group Companies en Fidelity Investments zijn respectievelijk de derde en vierde grootste aandeelhouders van Tesla. Capital Group kocht bijna 860000 aandelen in het eerste kwartaal van 2019. De Tesla-koers is in 2019 bijna een derde gedaald.

Tesla verzocht toeleveranciers in het verleden om een deel van de eerdere betalingen die terug gaan tot 2016 terug te storten. Een inkoopmanager vroeg in een memo om een ,,aanzienlijk bedrag” van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die henzelf uiteindelijk ook ten goede komt. Mede door deze maatregelen ging de transporteur van Tesla Lucia Autotransport failliet. Ook moesten Amerikaanse klanten die wachten op de bestelde Tesla model 3 een extra aanbetaling doen van 2500 dollar.

Elon Musk melde 7 augustus 2018 ineens via Twitter dat hij zijn bedrijf van de beurs wilde halen. Hij zou daar 420 dollar (ongeveer 360 euro) per aandeel voor willen betalen. Met het huidige aantal uitgegeven aandelen zou dat neerkomen op meer dan 70 miljard dollar. Enkele investeerders dienden vanwege de tweet een aanklacht in. De tweet leidde tot flinke commotie op de beurs in New York, waar de koers van het aandeel Tesla tijdelijk fors omhoog schoot. De investeerders vermoeden dat de tweet was bedoeld om shortsellers een hak te zetten. Tesla verloor hierna al snel weer 4,8 procent. De Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) stuurde een dagvaarding naar Tesla en Musk vanwege de tweet. De SEC stelde dat Musk beleggers bewust heeft misleid, omdat hij op dat moment wist dat hij zijn voornemen niet met een potentiële financier had besproken. Musk zelf ontkent en zou naar eigen zeggen in gesprek zijn geweest met een Saoedische staatsinvesteringsfonds over financiering en Goldman Sachs en Silver Lake in de arm te hebben genomen om de beursnotering van Tesla te beëindigen. Adviseurs Wachtell, Lipton, Rosen & Katz and Munger, Tolles & Olson zouden Musk daarbij adviseren. Musk zou Morgan Stanley in de arm hebben genomen als adviseur voor een mogelijke beursexit. Op aandrang van de aandeelhouders en de Raad van bestuur trok Musk zijn uitlating om de beurs te verlaten weer in.  Musk bezit al zo’n 32% van de aandelen van Tesla. Terwijl Musk in 2012 een jaarlijks salaris van 78,2 miljoen Amerikaanse dollars ontving, is sinds 2014 zijn salaris slechts een dollar. De rest komt van aandelen en prestatie-gebonden bonussen. Elon Musk maakte via Twitter ook bekend dat ook hij een snoepbedrijf wil gaan beginnen om het ongelijk van de Amerikaanse zakenman Warren Buffet te bewijzen. Op aandrang van de aandeelhouders werd paal en perk gesteld aan de social media communicatie van Musk. Uiteindelijk besloot Musk 29 september 2018 alsnog met de SEC te schikken. Musk trad af en werd vervangen door Robyn Denholm. Elon zelf mag die functie drie jaar lang niet meer vervullen. Daarnaast moeten Musk en Tesla beiden een boete betalen van 20 miljoen dollar. Musk blijft wel aan als CEO, maar zijn voorzittersrol wordt overgenomen, aangevuld door twee nieuwe bestuursleden. Denholm komt van het Australische telecomconcern Telstra, waar ze financieel- en strategiedirecteur was. Ze gaat per direct fulltime in dienst bij Tesla. Denholm is al sinds 2014 lid van het bestuur bij Tesla. Todd Maron, jurist en rechterhand van Musk  vertrok begin december 2018 ook plotseling. Hij werd opgevolgd door Dane Butswinkas die Musk eerder hielp met de SEC problemen.

Dave Arnold werd aangesteld als het nieuwe hoofd van de afdeling communicatie. Tegelijkertijd verliet Justin McAnear, onderdirecteur van financiële operaties wereldwijd het bedrijf op 7 oktober 2018. Geruchten gaan dat zo’n 46 andere personeelsleden gelokt met een hoger salaris naar Apple vertrokken vanwege de recente ontwikkelingen. Zo zou ook Doug Fieg die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van nieuwe modellen naar Apple zijn vertrokken en 7 september 2018 verliet ook Dave Morton, die nog maar sinds 6 augustus in dienst was als hoofdboekhouder, het bedrijf. Ook de VP van global supply management Liam O’Connor, die in maart 2015 van Apple kwam, vertrekt al na drieënhalf jaar. Financieel topman Deepak Ahuja vertrekt na twee jaar al weer, maar blijft nog even aan om zijn 34-jarige opvolger Zach Kirkhorn in te werken. Peter Hochholdinger de  verantwoordelijke man voor de productie van alle auto’s in Tesla’s fabriek in Fremont is in juni 2019 vertrokken. Hochholdinger werkte sinds 2016 voor Tesla en was daarvoor in dienst bij Audi. Jan Oehmicke, de man die verantwoordelijk was voor de Europese verkopen van Tesla vertrok. Ook zijn er berichten dat de vice-president interieur- en exterieurontwerp Steve MacManus vertrekt.

Het eerste product van Tesla was de Roadster, een sportwagen die in 2008 zijn debuut beleefde, gevolgd door de Model S, een sedan die in 2012 werd geïntroduceerd, en daarna door de Model X, een SUV die in 2015 werd gelanceerd. In 2017 begon Tesla met de levering van de Model 3, een elektrisch volumemodel met een bereik van ruim 350 kilometer. De prijs werd januari 2020 in China verlaagd met 10 procent tot 323.800 yuan, ofwel 46.494 dollar. In Nederland is dat 49.000 euro. (standard range) Het nieuwe model, de Y, kost vanaf 57.000 (long range). Musk verwacht dat er van deze klein SUV op termijn meer verkocht gaan worden dan de eerste drie modellen bij elkaar.

Daarnaast produceert Tesla twee producten voor de opslag van energie: de Powerwall batterij voor thuisgebruik en de  gebruik op industriële schaal. In 2016 werd Tesla ’s werelds eerste verticaal geïntegreerde duurzame-energiebedrijf met de overname van SolarCity, de toonaangevende leverancier van zonne-energiesystemen in de Verenigde Staten, en in 2017 bracht het Solar Roof op de markt voor het opwekken van energie.

SpaceX, Tesla en SolarCity hebben samen naar schatting ongeveer 4,9 miljard Amerikaanse dollars aan subsidie gekregen. Tesla en SolarCity zijn voor het voortbestaan inmiddels afhankelijk van subsidies.

Elon is tevens medeoprichter, CEO en hoofdontwerper van Space Exploration Technologies (SpaceX), waar hij toezicht houdt op de ontwikkeling en productie van geavanceerde raketten en ruimteschepen voor missies naar en voorbij de baan rond de aarde, met het uiteindelijke doel om een zelfvoorzienende stad op Mars te creëren. Ook is hij CEO van Neuralink, dat interfaces met ultrahoge bandbreedte tussen de menselijke hersenen en machines ontwikkelt om mensen en computers met elkaar te verbinden. Elon is ook de oprichter en CEO van The Boring Company, een bedrijf dat technologie voor snelle en betaalbare tunnelbouw combineert met een volledig elektrisch openbaarvervoersysteem, om geestdodende verkeersproblemen op te lossen en reizen met hoge snelheid over lange afstanden mogelijk te maken.

Tencent Holding in China heeft een belang van bijna vijf procent genomen in Tesla voor in totaal bijna 1,8 miljard dollar. Hiermee is Tencent de op vier na grootste aandeelhouder van Tesla. Tesla haalde 1,8 miljard euro op voor de productie van Model 3, SolarCity en de batterijfabriek in Nevada maar stopte de investering in de fabriek in 2019. In de fabriek, waarvan de bouw in 2014 van start ging, heeft Tesla samen met Panasonic inmiddels bijna vijf miljard dollar geïnvesteerd. De productiefaciliteit zou lithium-ionbatterijen voor elektrische auto’s en accu’s voor stationaire energieopslagapparaten gaan produceren. De partners zouden de capaciteit volgend jaar met 50 procent opkrikken, maar recente tegenvallers dwongen Tesla en Panasonic terug te komen op hun aanvankelijke plan. Aan de andere kant van de VS staat echter nog een Gigafactory, die een stuk minder succesvol is. In de fabriek in Nevada werden tot nu toe zonnepanelen en batterijen gefabriceerd. De fabriek kwam er omdat de overheid met een subsidie van  $ 750 miljoen kwam om de werkgelegenheid aan te laten trekken in de regio. De productie van zonnepanelen staan op een laag pitje en Tesla worstelt met het invullen van de arbeidsplaatsen. Het bedrijf is vanwege de subsidie contractueel verplicht in april 2020 1.460 mensen aan het werk te hebben (momenteel zijn dit er 329, terwijl partner Panasonic nog eens 400 mensen aan het werk heeft). Daarom krijgt de noodlijdende fabriek een andere invulling: er gaan superchargers geproduceerd worden, samen met “other energy storage products”. De zonnepanelen lopen ondanks de miljarden kostende overname van SolarCity in 2016 niet op zijn hardst, en ook de revolutionaire dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen komen niet echt van de grond. De fabriek in de woestijn van de Amerikaanse staat Nevada is twee jaar oud en een van de belangrijkste locaties voor het bedrijf. De componenten worden vervoerd naar Californië waar ze in de auto’s worden gezet. Het pand heeft een oppervlakte van 455.000 vierkante meter.

Ook de Duitse machinebouwer Grohmann werd onlangs overgenomen en deze gaat vanaf 2017 verder als Tesla Grohmann Automation. In 2018 in het voorjaar nam Tesla voor 2,6 miljard dollar het verliesgevende SolarCity over. Werknemers eisten en kregen circa 30% loonsverhoging. De komende twee jaar komen er naar verwachting ongeveer duizend banen bij op de nieuwe Tesla-locatie in Duitsland.

Gebreken en terugroepacties

Voor de vierde keer in twee weken tijd moet Tesla in februari 2022 duizenden auto’s in de Verenigde Staten van een update voorzien voor de Boombox-functie op verschillende modellen. Die kan niet alleen het geluid van een rijdende auto afspelen, maar ook het gemekker van een geit of het geluid van een scheet. En dat kan gevaarlijk zijn voor voetgangers, volgens de National Highway Traffic Safety Administration. Zo kunnen voetgangers mogelijk niet goed horen dat er een auto nadert.  Elektrische auto’s moeten in de VS verplicht geluid afspelen als ze langzaam rijden, zodat voetgangers het kunnen horen als er een voertuig nadert. Tesla bouwt daarom sinds 2019 speakers aan de buitenkant van de auto in. Niet alleen voor geluid in de parkeerstand, maar ook tijdens het rijden. Dat wordt nu aan banden gelegd,

In de VS worden per februari 2022 meer dan 817.000 auto’s teruggeroepen. omdat een veiligheidswaarschuwing niet wordt geactiveerd als een bestuurder de auto start, maar de autogordel niet heeft vastgegespt. Volgens de Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gaat het om Tesla’s van verschillende typen en bouwjaren. De auto’s waarbij het alarm niet afgaat voldoen volgens de autoriteit niet aan de federale veiligheidsnorm voor motorvoertuigen. Tesla voert voor de auto’s waar het om gaat een software-update uit om de problemen te verhelpen. Tesla zegt nog geen signalen te hebben ontvangen van ongevallen of gewonden in verband met het probleem. Ook zou de veiligheidsgordelverklikker wel afgaan als een auto sneller rijdt dan 22 kilometer per uur en de gordel niet om zit.

De Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid (NHTSA) wil dat 158.000 auto’s van het Model S en het Model X teruggeroepen worden, vanwege defecten in de boordcomputers die tot onveilige situaties kunnen leiden als de touchscreens niet werken.  Na klachten in november 2020 bleek dat exemplaren van het Model S (gebouwd tussen 2012 en 2018) en exemplaren van Model X (gebouwd tussen 2016 en 2018)  defecten vertoonden met betrekking tot de motorveiligheid.  Uiterlijk 27 januari  moet Tesla reageren en als wordt geweigers om de auto’s terug te roepen, moet er een volledige uitleg komen voor deze beslissing.  Het kan voor komen dat de achteruitcamera niet werkt en dat het autopilotsysteem en de richtingaanwijzer minder goed werken. Ook de systemen om te voorkomen dat de voorruit beslaat of bevriest hebben te lijden onder het defect. Dat zou te maken hebben met de beperkte geheugencapaciteit van de boordcomputers in de modellen S en X.

Andere mankementen

Schipholtaxi won in 2014 de concessie om met voorrang het taxivervoer vanaf Schiphol te verzorgen, door te beloven met nieuwe witte Tesla’s te rijden, maar deze moesten zeer regelmatig naar de garage vanwege allerlei mankementen. Rapporten hierover maken deel uit van een rechtszaak die vier chauffeurs vergeefs hebben aangespannen tegen Tesla. Zij willen de aanschafprijs van ruim 86.000 euro van Tesla terug. Bios kocht 72 Model S wagens voor 5,7 miljoen euro waarvan 720.000 werd gesubsidieerd door RVO en de gemeente Amsterdam. Een belangrijk onderdeel van de deal was de actieradius. Schiphol eiste dat taxi’s met een volle batterij minimaal 400 km moesten kunnen afleggen. Achteraf blijkt de kwaliteit van de auto’s abominabel en laat de betrouwbaarheid veel te wensen over en werd de actieradius nooit gehaald. Bios Groep vestigingsmanager Tofik Ohoudi had nog nooit zoveel problemen gezien als bij Tesla. Bios gaat naar de rechter en eist een schadevergoeding voor een schadevergoeding met betrekking tot de 70 Tesla’s die als taxi zijn ingezet op Schiphol en eist  1,3 miljoen euro voor de geleden schade door de Tesla’s. Tesla stelt dat auto’s die „zeer intensief” gebruikt worden logischerwijs ook sneller slijten. Ook bood Tesla tot ver na de garantietermijn gratis onderhoud. Tesla verkocht in één deal zo’n 165 auto’s: 95 aan de chauffeurs van Schipholtaxi en 70 aan de BIOS Groep. Een grote, duurdere, batterij van 85 kWh moest de auto een theoretisch bereik van 502 kilometer geven. Een groot aantal chauffeurs betaalde vijfduizend euro contant aan stromannen van Schipholtaxi en moesten daarnaast verplicht een Tesla aanschaffen. In september 2014 kregen de chauffeurs hun Tesla ,afhankelijk van de opties, voor 86.000 euro met een vierjarig leasecontract. Al snel na ingebruikname kwamen de klachten. De ruitenwisser kwam tegen de kap aan, knipperlichten aan de zijkant lieten los, een zijspiegel paste zichzelf naar eigen inzicht aan, een bandenspanningsensor brak af, bij het sturen en remmen klonken klikkende geluiden, de vering kraakte, de rijwind was luid, in de achteruitrijlamp zat vocht, enz. enz. Binnen een jaar ontstonden er serieuzere gebreken. Remmen die het niet deden, remmen die verroestten, een motor die uitviel op de snelweg, oplaadproblemen, een deur die openvloog in de bocht, Een auto had maar liefst 175 reparatiepunten in drie jaar. Een van de chauffeurs moest in drie jaar tijd 33 keer met zijn auto terug voor zowel mankementen als onderhoud. Al bij 33.000 kilometer moest er een nieuwe drive unit in. Tesla repareerde kosteloos wat onder de garantie viel en bood vervangend vervoer aan, maar zonder boordcomputer, zodat er ook operationeel schade werd geleden. Sommige reparaties duurden enkele dagen. Bij een andere chauffeur moest de motor een paar maal moest worden verwisseld in drie jaar tijd naast vele andere mankementen. In mei 2015 gingen de chauffeurs langs bij het kantoor van Tesla om te protesteren. Bij 80.000 kilometer verviel de garantie en moesten ze de reparaties zelf betalen. Na een gesprek kregen de chauffeurs verlenging van de garantie, totdat Tesla met een soort onderhoudscontract kwam, inclusief het voorstel om de auto terug te kopen op voorwaarde dat ze daarna vijf jaar geen Tesla meer kopen. Dan voert de fabrikant twee jaar na de aanschaf een softwareupdate uit voor de batterij. De chauffeurs zeggen dat ze hun bereik ineens zien teruglopen van 350 naar 200, 250 kilometer. En ze moeten vaker laden. Laden kost tijd en dus geld. Tesla betwist de batterij ‘af te knijpen’ maar stelt dat batterijen slijten wanneer de chauffeurs ze telkens volledig volladen. Eerst horen de chauffeurs dat de update „de reeds gedegradeerde delen van de batterij” afsluit voor een langere levensduur. Later schrijft Tesla ook dat door de update het versleten deel niet meer wordt meegeteld bij de berekening van het bereik, die daardoor accurater wordt. En dit speelde ook bij auto’s die later zijn gekocht waarbij na een update, het bereik én laadsnelheid fors terug liepen. Tesla weigerde om de update terug te draaien, maar beloofde begin 2017 wel dat er een extended service agreement zou zijn, maar die gold niet voor auto’s met meer dan 210.000 kilometer op de teller. Ook kregen de chauffeurs opeens oplaadfacturen van Schipholtaxi. Op 29 september 2016 ontvangen alle chauffeurs van Schipholtaxi een mail van directeur Gamis el Bouakili. Het gaat over de toegang tot de superchargers, de supersnelle laders van Tesla. Die kregen ze gratis en onbeperkt bij aanschaf van hun auto – geen brandstofkosten, dat maakte de deal extra aantrekkelijk. Nu lazen ze dat ze niet meer mochten laden bij het Tesla Servicecentrum, op straffe van een paar dagen schorsing door Schipholtaxi. De parkeerplaats daar is een soort ‘taxi-hangout’ geworden, en Tesla vindt het door de drukte onveilig voor anderen. Maar er is een oplossing, schrijft de directeur. Een paar dagen later gaat een nieuwe laadplek open bij Schiphol-Noord, bij de McDonald’s, exclusief voor hen. De chauffeurs gingen ervan uit dat opladen ook daar gratis is, maar kregen in plaats daarvan een factuur van honderden euro’s van Schipholtaxi, voor een half jaar laden, 18 cent per kWh. waarvoor Tesla blijkbaar de data had aangeleverd. Tesla vraagt een kostprijs van 16 cent per kWh van Schipholtaxi. Daar legde Schipholtaxi nog eens 2 cent administratiekosten bovenop. Over de mankementen zegt Tesla dat het een ruime coulanceregeling heeft geboden en dat auto’s die „zeer intensief” worden gebruikt, sneller slijten. „Als deze auto’s zo slecht waren, rijst de vraag waarom de taxichauffeurs hun maandelijkse leasebetalingen niet hebben opgeschort.” Van een zakelijke koper mag worden verwacht dat die „zich verdiept in de producten die hij voor zakelijk gebruik wil aanschaffen”. Over de batterij zegt Tesla dat chauffeurs van Tesla laadtraining hebben gekregen en hebben getekend „dat zij begrijpen dat een elektrisch voertuig anders functioneert dan een auto op fossiele brandstof”. De ergernis over laden bereikt een kookpunt op 6 december 2017. Dan verzamelen zich meer dan twintig taxi’s bij het Tesla-kantoor. De chauffeurs eisen uitleg. Na uren wachten krijgen ze iemand van het bedrijf te spreken. Vorig jaar spande een andere chauffeur met een Tesla een kort geding aan over de software-update en de toegang tot de laadpalen bij het Teslakantoor. Ook wilde hij verlenging van de garantie. De rechter gaf hem enkel gelijk over het laden bij Tesla. Die update blijkt echter ook een probleem voor Amerikaanse Teslarijders. In augustus kreeg de autofabrikant in Californië een massaclaim wegens het verminderde bereik na de update. De initiator verdenkt Tesla ervan de batterij van zijn Model S uit 2014 te hebben afgeknepen, om te voorkomen dat die in brand zouden vliegen.Chauffeurs die protesteren zouden worden bedreigd.

Een rechtszaak tegen Tesla was vergeefs omdat Tesla steeds alle klachten heeft kosteloos heeft verholpen, waaronder een vastzittende rugleuning, storingen in een bluetooth-telefonieverbinding, een verkleurd touchscreen, een rammelend portier en loszittende sierstrips enz. De klachten waren  ook niet aan de auto, maar aan het rijgedrag van de automobilisten te wijten. Voor zover de gebreken buiten de garantie vallen (4 jaar of 80.000 km) beroepen de klagers zich op het conformiteitsbeginsel, maar ook dat wees de rechter af. Alleen particuliere kopers genieten die bescherming en deze auto’s zijn via een leaseconstructie aan ING verkocht, waardoor de klagers volgens de letter der wet geen consument zijn.

Accu’s van de Tesla model 3 werden gelanceerd bij een ongeval in de VS. Accucellen raakten los en werden bij het ongeluk brandend en wel vanaf de Tesla gelanceerd en vlogen door een slaapkamerraam en in een ander huis op iemands schoot. De cellen in de slaapkamer veroorzaakten brand in het bed van het getroffen huis. De bestuurder was dronken en reed met 160 km per uur tegen een mast. Een wiel raakte ook los en scheurde de waterleidingen van een nabijgelegen flat waardoor de boel onder water kwam te staan

De Chinese marktautoriteit SAMR wil dat Tesla 48.442 voertuigen van de S- en X-series terughalen, vanwege mogelijk onveilige constructiefouten in de voor- en achterwielophanging. Het gaat om auto’s die tussen 17 september 2013 en 15 oktober 2018 zijn gemaakt in Fremont, Californië.  Tesla ontkent de gebrkeen en wijt het aan het verkeerde gebruik van de auto’s zoals tegen stoepen  aanrijden. Toch gaat Tesla akkoord met de terugroepactie, omdat het bedrijf anders “het zware Chinese administratieproces moet doorlopen.

Al meer dan honderd ontevreden Teslarijders hebben zich aangesloten bij de Nederlandse Stichting Tesla Claim. De organisatie wil een collectieve rechtszaak aanspannen tegen Tesla. Er zijn veel klachten over aandrijfassen die stuk gaan, deuren die niet open gaan, auto’s die abrupt remmen op de snelweg door de autopilot, krakende geluiden en trillingen, waterlekkages, afbladderende lak en een tegenvallende actieradius. Ook over de slechte service die Tesla biedt na het melden van defecten wordt veel geklaagd. Klanten kunnen zich alleen per app melden en moeten vaak een maand wachten op een afspraak. Benodigde reparaties worden vervolgens niet uitgevoerd of bij de klant in rekening gebracht terwijl ze onder de garantie vallen.

Eind maart 2017 moesten 53.000 Tesla’s teruggeroepen worden in verband met een technisch probleem met de parkeerremmen die mogelijk niet goed functioneren. Het ging om de modellen S en X die zijn gebouwd tussen februari en oktober 2016. Het betrof circa 31.000 auto’s die in de Verenigde Staten werden verkocht en de rest elders. De leveringen stagneren door problemen met de productie van batterijen. Er zijn 11.000 model X Tesla’s teruggeroepen vanwege een fout in de achterstoelen.De Zwitserse eigenaar van een Tesla S 90D reed 200 km per uur toen een draagarm brak. Daardoor werd de auto onbestuurbaar en was er een enorme rookwolk achter zijn auto te zien. Tijdens het remmen hoorde de bestuurder een zeer luide knal. In zijn achteruitkijkspiegels zag hij een enorme rookwolk deTesla werd onbestuurbaar.

De Smart Summon-functie vanuit een update om de auto de opdracht geven zelfstandig naar je toe rijden, met als voorwaarde dat je in het blikveld van het voertuig moet staan werkt niet goed. Gebruikers zeggen dat hun auto bumperschade heeft na het gebruik van Smart Summon, of dat hun Tesla tegen de muur van een parkeergarage op reed.

Sinds 2018 heeft de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) elf crashes geregistreerd, waarbij Tesla’s op de autopilot reden. De elektrische auto’s botsten tegen wagens van hulpverleners met alarmlichten aan, tegen een pijlwagen of tegen verkeerspylonen die op de weg stonden. Bij die ongelukken zijn in totaal zeventien mensen gewond geraakt en is er een dode gevallen. In totaal worden er 765.000 voertuigen onderzocht, nagenoeg elk exemplaar dat Tesla sinds 2014 in de VS heeft verkocht.

NTSB onderzoekt waarom meerdere  verongelukte Tesla’s soms dagen na een ongeval opnieuw in brand zijn vlogen. Een klokkenluider meldde eerder al dat er brandgevaarlijke accupakketten met fabrieksfouten in nieuwe auto’s zouden zijn geplaatst. De autofabrikant Tesla staat voor een raadsel nadat een Tesla zondag spontaan ontplofte in het Chinese Shanghai. Enkele werknemers hebben tweedegraads brandwonden opgelopen toen vloeibaar metaal uit een aluminiumpers spoot bij de productielijn. In diezelfde periode vlogen ook drie Tesla’s model S in brand en in San Francisco ontbrandde een Model S 6 bij het rechterachterwiel spontaan in een garage. De auto werd op het moment van de brand niet geladen. In mei 2019 werd hiervoor een software-update verzonden.

Eind april brandde een Tesla Model S in een parkeergarage in Shanghai uit, en daarna was een  Tesla in Hong Kong aan de beurt.  De software-update wijzigt het laadsysteem en het temperatuurmanagement. Tesla-brandjes komen vaker voor: in april 2019 ging er in Oss een Model S in vlammen op en in 2018 brandde een Model S in Hollywood uit. Probleem van huidige elektrische auto’s met lithium-ion batterijen is, dat een beginnend brandje eigenlijk niet te blussen is. Zodra de chemicaliën in batterijen met zuurstof in contact komen krijg je een gevaarlijke reactie. Tot dusver zijn er geen brandincidenten met de Model 3.

Onderzoekers van de KU Leuven hebben succesvol sleutels van Tesla-auto’s gehackt die afkomstig zijn van fabrikant Pektron. Ze konden een sleutel klonen met apparatuur van minder dan duizend euro, waarmee ze de auto binnen enkele seconden konden stelen.

Tesla Motors heeft Hoerbiger Automotive Comfort Systems aangeklaagd wegens het niet nakomen van afspraken bij het produceren van hydraulische deurmechanismes. In februari 2014 zouden de vleugeldeuren voor Model X gemaakt gaan worden, maar Hoerbiger kreeg het niet voor elkaar. Prototypes hadden veel kinderziektes, zoals oververhitting en olielekkages. Tesla annuleerde de opdracht waarna Hoerbiger meer dan drie miljoen dollar compensatie eiste. Tesla diende hierop een tegenvordering in omdat de ontwikkeling van de Model X door Hoerbiger vertraging heeft opgelopen. De volautomatische achterdeuren van de Model X scharnieren in het dak waarbij deze maximaal 30 cm in zijdelingse richting bewegen. Sensoren moeten voorkomen dat bij het openen en sluiten iets geraakt wordt.

Een aantal chauffeurs van taxibedrijf BBF zijn ontevreden en voelen zich opgelicht, bedreigd en geïntimideerd door directeur Gamis el Bouakili van SchipholTaxi, die nota bene onlangs werd verkozen tot The Other Businessman 2018. De zaken die hen in 2014, toen SchipholTaxi de aanbesteding van het luchthavenvervoer won, in het vooruitzicht waren gesteld, zijn volgens de chauffeurs niet waargemaakt. Schipholtaxi won in 2014 de concessie om met voorrang het taxivervoer vanaf Schiphol te verzorgen, door te beloven met nieuwe witte Tesla’s te rijden, maar deze moeten zeer regelmatig naar de garage vanwege allerlei mankementen. Rapporten hierover maken deel uit van een rechtszaak die vier chauffeurs hebben aangespannen tegen Tesla. Zij willen de aanschafprijs van ruim 86.000 euro van Tesla terug. Tesla stelt dat auto’s die „zeer intensief” gebruikt worden logischerwijs ook sneller slijten. Ook bood Tesla ver na de garantietermijn gratis onderhoud. Tesla verkocht in één deal zo’n 165 auto’s: honderd aan de chauffeurs van Schipholtaxi en de rest aan de BIOS Groep. Een grote, duurdere, batterij van 85 kWh moest de auto een theoretisch bereik van 502 kilometer geven. Een groot aantal chauffeurs betaalde vijfduizend euro contant aan stromannen van Schipholtaxi en daarnaast een Tesla aanschaffen was voor iedereen een voorwaarde. In september kregen de chauffeurs hun Tesla ,afhankelijk van de opties, voor wel 86.000 euro met een vierjarig leasecontract. Al snel na ingebruikname kwamen de klachten. De ruitenwisser komt tegen de kap aan, knipperlichten aan de zijkant laten los, een zijspiegel past zichzelf naar eigen inzicht aan, een bandenspanningssensor breekt af, bij het sturen en remmen klinken klikkende geluiden, de vering kraakt, de rijwind is luid, in de achteruitrijlamp zit vocht, enz. Binnen een jaar ontstonden er serieuzere gebreken. Remmen die het niet doen, remmen die verroesten, een motor die uitvalt op de snelweg, oplaadproblemen, een deur die openvliegt in de bocht, Een auto had maar liefst 175 reparatiepunten in drie jaar. Een van de chauffeurs moest in drie jaar tijd 33 keer met zijn auto terug voor zowel mankementen als onderhoud. Al bij 33.000 kilometer moest er een nieuwe drive unit in. Tesla repareerde kosteloos wat onder de garantie viel en bood vervangend vervoer aan, maar zonder boordcomputer, zodat er ook operationeel schade werd geleden. Sommige reparaties duurden enkele dagen. Bij een andere chauffeur moest de motor een paar maal moest worden verwisseld in drie jaar tijd naast vele andere mankementen. In mei 2015 gaan de chauffeurs langs op het kantoor van Tesla. Bij 80.000 kilometer verviel de garantie en moesten ze de reparaties zelf betalen. Na een gesprek kregende chauffeurs verlenging van de garantie, totdat Tesla met een soort onderhoudscontract kwam, inclusief het voorstel om de auto terug te kopen op voorwaarde dat ze daarna vijf jaar geen Tesla meer kopen. Dan voert de fabrikant twee jaar na de aanschaf een softwareupdate uit voor de batterij. De chauffeurs zeggen dat ze hun bereik ineens zien teruglopen van 350 naar 200, 250 kilometer. En ze moeten vaker laden. Laden kost tijd en dus geld. Tesla betwist de batterij ‘af te knijpen’ maar stelt dat batterijen slijten wanneer de chauffeurs ze telkens volledig volladen. Eerst horen de chauffeurs dat de update „de reeds gedegradeerde delen van de batterij” afsluit voor een langere levensduur. Later schrijft Tesla ook dat door de update het versleten deel niet meer wordt meegeteld bij de berekening van het bereik, die daardoor accurater wordt.  Dit speelde ook bij auto’s die later zijn gekocht waarbij na een update, het bereik én laadsnelheid fors terug liepen. Tesla weigerde om de update terug te draaien, maar beloofde begin 2017 wel dat er een extended service agreement is, maar die gold niet voor auto’s met meer dan 210.000 kilometer op de teller. Ook kregen de chauffeurs opeens oplaadfacturen van Schipholtaxi. Op 29 september 2016 ontvangen alle chauffeurs van Schipholtaxi een mail van directeur Gamis el Bouakili. Het gaat over de toegang tot de superchargers, de supersnelle laders van Tesla. Die kregen ze gratis en onbeperkt bij aanschaf van hun auto – geen brandstofkosten, dat maakte de deal extra aantrekkelijk. Nu lezen ze dat ze niet meer mogen laden bij het Tesla Servicecentrum, op straffe van een paar dagen schorsing door Schipholtaxi. De parkeerplaats daar is een soort ‘taxi-hangout’ geworden, en Tesla vindt het door de drukte onveilig voor anderen. Maar er is een oplossing, schrijft de directeur. Een paar dagen later gaat een nieuwe laadplek open bij Schiphol-Noord, bij de McDonald’s, exclusief voor hen. De chauffeurs gingen ervan uit dat opladen ook daar gratis is, maar krijgen in plaats daarvan een factuur van honderden euro’s van Schipholtaxi, voor een half jaar laden, 18 cent per kWh. waarvoor Tesla blijkbaar de data hefet aangeleverd. Tesla vraagt een kostprijs van 16 cent per kWh van Schipholtaxi. Daar legt Schipholtaxi 2 cent administratiekosten bovenop. Over de mankementen zegt Tesla dat het een ruime coulanceregeling heeft geboden en dat auto’s die „zeer intensief” worden gebruikt, sneller slijten. „Als deze auto’s zo slecht waren, rijst de vraag waarom de taxichauffeurs hun maandelijkse leasebetalingen niet hebben opgeschort.” Van een zakelijke koper mag worden verwacht dat die „zich verdiept in de producten die hij voor zakelijk gebruik wil aanschaffen”. Over de batterij zegt Tesla dat chauffeurs van Tesla laadtraining hebben gekregen en hebben getekend „dat zij begrijpen dat een elektrisch voertuig anders functioneert dan een auto op fossiele brandstof”. De ergernis over laden bereikt een kookpunt op 6 december 2017. Dan verzamelen zich meer dan twintig taxi’s bij het Tesla-kantoor. De chauffeurs eisen uitleg. Na uren wachten krijgen ze iemand van het bedrijf te spreken. Vorig jaar spande een andere chauffeur met een Tesla een kort geding aan over de software-update en de toegang tot de laadpalen bij het Teslakantoor. Ook wilde hij verlenging van de garantie. De rechter gaf hem enkel gelijk over het laden bij Tesla. Die update blijkt echter ook een probleem voor Amerikaanse Teslarijders. In augustus kreeg de autofabrikant in Californië een massaclaim wegens het verminderde bereik na de update. De initiator verdenkt Tesla ervan de batterij van zijn Model S uit 2014 te hebben afgeknepen, om te voorkomen dat die in brand zouden vliegen.Chauffeurs die protesteren zouden worden bedreigd. Zo’n tien chauffeurs hebben verklaringen afgelegd bij de Belastingdienst en/of de politie en nog tientallen chauffeurs zouden van plan zijn om dit voorbeeld te volgen. Taxichauffeurs zouden worden gedwongen om op een door BBF Personenvervoer aangewezen locatie betaald moeten opladen, terwijl zij dat bij Tesla gratis kunnen doen. Als zij dan toch bij Tesla gratis gaan opladen, worden zij door BBF Personenvervoer geschorst.  Sinds 1 juni 2014 mag Schipholtaxi vervoer aanbieden vanaf Schiphol met gebruikmaking van de opstelstrook. Het vervoer wordt uitgevoerd door circa 140 aangesloten taxichauffeurs die allen een aansluitovereenkomst met SchipholTaxi hebben en verplicht zijn om hun ritten met een Tesla te verzorgen. Zij betaalden per chauffeur 3.600 tot 5.000 euro goodwill aan het bedrijf en maandelijks voor het gebruik van de opstelstrook nog eens 700 euro. In de aansluitovereenkomst zijn bepalingen opgenomen over de omstandigheden waaronder de overeenkomst kan worden ontbonden. In april 2015 besloot het Gerechtshof in Amsterdam dat op alle openbare wegen op Schiphol taxivervoer mag worden verricht. Nadat het aantal taxi’s op Schiphol toenam en de inkomsten van de aangesloten chauffeurs terugliepen eisten zij een verlaging van de maandelijkse vergoeding en compensatie voor geleden schade. SchipholTaxi zag berichtgeving aan de pers van drie aangesloten chauffeurs als schadelijk, en ontzegde hen de toegang tot de opstelstrook door hun transponders uit te schakelen. De overeenkomsten bleven wel intact, maar feitelijk konden de chauffeurs hun werk niet meer vanaf de officiële taxistandplaats op Schiphol doen. Als de chauffeurs op basis van deze ontwikkeling de aansluitovereenkomsten wilden opzeggen, kon dat wat SchipholTaxi betreft zonder de contractuele opzegtermijn aan te houden. De drie chauffeurs eisten dat SchipholTaxi de aansluitovereenkomst zou naleven door hen weer toegang tot de opstelstrook te geven en ze ritten te geven. SchipholTaxi stelde tijdens de rechtszaak hierover dat de maatregel onvermijdelijk was. Al sinds de uitspraak van het Gerechtshof in 2015 zouden de drie zich onmogelijk hebben opgesteld, Schipholtaxi hebben zwartgemaakt en anderen tegen het bedrijf hebben opgestookt. Schipholtaxi bestrijdt dat ze per persoon 5.000 euro op tafel moeten leggen om mee te mogen doen en de chauffeurs konden ook niet bewijzen dat dit wel was gebeurd. Daarnaast ontkent SchipholTaxi de andere aantijgingen. Er zou nooit exclusiviteit zijn geboden en de gebruiksvergoeding was daar dan ook niet aan gekoppeld. Deze werd met het oog op de schorsing wel teruggebracht naar zo’n 50 euro per maand. Bovendien maakte schorsing van de opstelstrook het hun niet onmogelijk om geld te verdienen, omdat zij hun diensten verder overal konden aanbieden. De chauffeurs hebben voor de rechter ontkent dat zij achter de krantenartikelen zaten. Er zijn volgens hen meerdere ontevreden en geïntimideerde chauffeurs en bovendien woedt er een strijd door oud-certificaathouders. Het was daardoor niet onaannemelijk dat andere ontevreden mensen de publiciteit hebben gezocht. De ontzegging tot de opstelstrook was volgens de rechter niet terecht en moest dan ook ongedaan worden gemaakt, totdat de aansluitingsovereenkomst rechtsgeldig is beëindigd. Elke dag dat zij niet op de opstelstrook werden toegelaten, was onderhevig aan een dwangsom van 5.000 euro met een maximum van 50.000 euro per chauffeur. SchipholTaxi beschouwde haar brief van 21 december, waarin de chauffeurs de toegang tot de opstelstrook werd ontzegd, ook als een beëindiging van die overeenkomsten per 1 april 2017. De term ‘beëindiging aansluitovereenkomst’ stond echter alleen in de onderwerp regel van de mail, en werd in die mail zelf niet nader genoemd of toegelicht. Er werd geen datum genoemd, dus de mail in kwestie hoefde ook niet als formele opzegging van de overeenkomst te worden beschouwd. NRC werkt aan een artikel over de ontstane situatie op Schiphol.

De superchargers worden te vaak gebruikt door mensen die hun wagen alleen gebruiken voor korte stadsritten terwijl de stations vooral bedoeld zijn om wagens op te laden voor een lange rit. Tesla gaat in Californië oplaadstations plaatsen bij 30 grote Airbnb appartementen en bij voorkeur bij huizen met meer dan vijf beoordelingen en minimaal 4 sterren. In de toekomst krijgen Tesla kopers ook geen gratis toegang meer tot het superchargernetwerk. Kopers van een nieuw Tesla kunnen nog wel profiteren van een 100 dollar kortingregeling wanneer deze  middels een referral programma door een andere Tesla rijder is aanbevolen. Wereldwijd heeft tesla inmiddels twintigduizend superchargers waarvan 29 in Nederland

Tesla Model S P85D telde in de reclame-uitingen de pk’s van de voorste elektromotor bij die van de achterste op, maar dat mag van de Europese Unie niet meer. Model S P85D heeft feitelijk in plaats van 772 pk maar 469 pk (of 539 pk in de snelle Ludicrous Mode). De accu’s hebben niet genoeg vermogen om twee elektromotoren tegelijk op vol vermogen te laten draaien zodat de pk’s er wel zijn maar niet benut kunnen worden.

Er zijn veel klachten over op hol slaan, piepen en kraken, lekkende daken, afbrekende wielen en het haperen van de boordcomputer van de Telsa S. Uit onderzoek blijkt dat in de eerste 90 dagen van eigendom Tesla-eigenaren meer problemen ervaren dan bij andere merken. Gemiddeld worden er per 100 voertuigen 166 problemen aangekaart, maar bij Tesla gaat het om 250 problemen per 100 voertuigen. Ter vergelijking: de topscorers in de lijst (Dodge en Kia) telden 136 problemen per 100 voertuigen. De problemen voor Tesla hebben vooral te maken met productiefouten en imperfecties in de lak. Ook sluiten carrosseriepanelen vaak niet goed op elkaar aan, zijn kofferbakken soms moeilijk te openen, is er veel windgeruis en ‘gepiep en gerammel’.

Ook eerdere modellen van Tesla kampen met kinderziektes: de auto’s rammelen en piepen, handvatten, schuifdaken, batterijen en elektromotoren gaan vaak stuk en de touchscreens geven vaak problemen. De National Highway Traffic Safety Administration doet onderzoek naar een mogelijk probleem met de vering en Tesla moet ook alle 90.000 tot nu toe geproduceerde model-S Tesla’s terugroepen vanwege een slechte verankering van de veiligheidsgordels die spontaan kunnen loslaten.

Tesla’s zijn moeilijk te repareren en daarom is het bedrijf voornemens om dan maar zelf schades te gaan repareren. Schadeherstellers doen soms weken tot maanden over een schadeherstel.

Modellen 

Alle Tesla modellen, inclusief Model 3, beschikken over de benodigde hardware voor volledig automatische besturing.

In november 2017 kwam Tesla met een prototype van de Tesla Semi vrachtwagen die in 2019 in productie genomen zou kunnen worden en die een bereik van 800 kilometer zou hebben bij een maximale belading. Het opladen zou in dertig minuten tijd kunnen gebeuren voor een afstand van ruim 600 kilometer. De vrachtwagen krijgt een semi-autonoom besturingssysteem, waarbij de vrachtwagen vanzelf in zijn rijbaan blijft en van baan kan wisselen. De truck zou in 5 seconden kunnen accelereren naar 100 kilometer en de aandrijving zou 1,5 miljoen kilometer mee kunnen. Van de Semi werden er door het moederbedrijf van Pepsi, Lay’s en Lipton alvast 100 besteld. Ook winkelketen Wal-Mart en voedseldistributeur Sysco bestelden de Semi. In twee maanden tijd kon Tesla een kwart miljoen reserveringen voor de nog steeds niet leverbare Cybertruck noteren. De teller van de totale reserveringen staat momenteel op 1.260.051. Tesla heeft  vele miljoenen aan aanbetalingen binnen. Aangezien er een aanbetaling van $100 gedaan dient te worden is er al voor $126.005.100 aan aanbetalingen gedaan, maar in 2022 komt deze nog steeds niet op de markt. Tesla werkt ook nog steeds niet aan een beloofde kleine elektrische auto van 25.000 dollar.

Tesla verkocht in 2014 35.000 auto’s en leed in dat jaar een nettoverlies van 294 miljoen dollar. In 2015 werden het 50.658 auto’s. In 2017 werden er ruim 103.000 geproduceerd. Het tweede kwartaal van 2018 werden er van alle modellen bij elkaar 53.339 exemplaren geleverd. Er werden ruim 22.000 stuks van de model S en model X en ruim 18.000 van model 3 geleverd. In de eerste drie maanden van 2019 rolden er 63.000 voertuigen van de band en in totaal kwamen er tot en met september 2020 zo’n 145.036 exemplaren van de band.

Model 3

Het model 3 is de meest verkochte type. Het model is een stuk kleiner dan de andere modellen en is leverbaar vanaf  35.000 dollar. De totale opbrengsten van de eerste dag waarop de nieuwe model 3 Tesla gereserveerd kon worden leverden Tesla 6,6 miljard euro op. Binnen 24 uur werden er voor 1000 euro al 180.000 exemplaren “gereserveerd”. Tesla wilde er oorspronkelijk 100.000 nog in 2017 produceren en 400.000 stuks in 2018. In plaats daarvan werden er uiteindelijk 1.770 gemaakt, waarvan 220 stuks in het 3e kwartaal en 1.550 stuks in het 4e kwartaal van 2018. In de laatste week van het jaar 2017 werden er 793 gemaakt. In het 2e kwartaal van 2018 werden 18.449 exemplaren afgeleverd. (ruim 1.500 per week) In dat tempo komt het total aan van dit model uit op zo’n 78.000 per jaar, waarmee in 2019 zelfs het streefdoel van 2017 niet wordt bereikt. Tesla verwachtte in het 3e kwartaal het aantal op te kunnen schroeven naar 50.000-55.000. Tesla moest 2 miljard dollar (1,78 miljard euro) aan nieuwe aandelen uitgeven om uberhaupt voor elkaar te krijgen dat het nieuwe model geproduceerd kon worden. Bij de verkoopactie werd niet vermeld dat het model geen gebruik mag maken van gratis elektriciteit bij de Tesla supercharger laadstations. Daar moet apart een abonnement voor afgesloten worden. MisterGreen en NLE hebben samen een inkoopcombinatie gevormd om Model 3 te reserveren. Tesla wilde eerst nog een tweede vestiging in Tilburg en een nieuwe hal van 43.000 m2 inzetten om de productie op te kunnen voeren, maar ziet daar nu toch weer vanaf. In de huidige vestiging in Tilburg werken nu nog 180 mensen en waar dagelijks minimaal 90 wagens geassembleerd worden. De montagehal die in 2015 in het bijzijn toenmalig minister van Economische Zaken Henk Kamp werd geopend en in 2018 nog volop werk had wordt op zeer korte termijn geesloten. Het assembleren van de Model S en Model X door zo’n 96 medewerkers wordt te technisch. tevens is er een spuitshop, een onderdelenmagazijn en een remanufacturing center, waar oude of gebruikte onderdelen naar het kwaliteitsniveau van nieuwe onderdelen worden gebracht. Van de 1.510 mensen de in Nederland bij Tesla actief zijn, werken er 540 in Tilburg.

Model 3 heeft een constructiefout, het kofferdeksel is zo ontworpen dat, wanneer je het deksel opendoet als het regent, het water vanaf het achterraam in de koffer loopt. De eerste dertig Tesla van model 3 werden eind juli 2017 geleverd. Volgens Musk zou Tesla meteen al zesduizend exemplaren per week gaan produceren, maar dat lukte niet. De laatst bekende stagnatie was door spuitproblemen met paarlmoerlak. Tesla liet een grote tent naast de fabriek neerzetten met een handmatige productielijn, om de beloofde productieaantallen waar te kunnen maken en sliep zelfs regelmatig op een bank of onder bureaus en tafels in de fabriek om het proces en de problemen nauwlettend in de gaten te kunnen houden. Tegenslagen met robots, de spuiterij en de productie van de accu’s leidden ertoe dat de geplande aantallen steeds opnieuw niet worden gehaald. Tot nu toe worden echter alleen nog maar exemplaren van model 3 met extra luxe, een grotere accu of krachtiger motoren geleverd, waarvan de prijzen vele duizenden dollars hoger zijn dan die van de beloofde instapvariant van 35 duizend dollar. 86 procent van de productie komt niet door de kwaliteit eindcontrole en moet handmatig hersteld worden. Karl Hansen, een andere klokkenluider en ex beveiliger bij Tesla beweert dat de Tesla fabriek in Nevada het speelveld zou zijn van het Mexicaanse Sinaloa drugskartel en dat Tesla hiervan geen aangifte wilde doen. Ook zou er tussen januari en juni 2018 voor 37 miljoen dollar aan koper en andere materialen gestolen zijn. Tesla ontkent deze beweringen en verklaart de ex medewerker voor gek. Het model 3 van Tesla is een stuk kleiner dan de andere Tesla modellen. De beschikbare ruimte valt tegen, vooral bij de achterbank en in de achterbak. De laklaag is niet mooi en de velgen krassen snel. Het infotainmentsysteem en de speakers zijn echter van uitmuntende kwaliteit. Model 3 is in Nederland verkrijgbaar vanaf 47.800 euro. De vernieuwde Model 3 van 2021 heeft andere koplampen, zwarte omlijstingen van de stijlen, zwarte deurhendels en een elektrische kofferklep standaard. Ook heeft het nieuwe model een nieuwe middentunnel met twee plekken om je telefoon via inductie op te laden. De pianolak verdween en er is betere geluidsisolatie. Een nieuwe warmtepomp zorgt voor betere efficiency, onder meer bij het (vooraf) verwarmen van de auto. Het vernieuwde Model 3 is te koop vanaf 48.995 euro.

In december 2018 werden er in Nederland 1.558 Model S verkocht terwijl dat het er in januari 2019 nog slechts 14 waren. Bij Model X daalde de verkoop van 652 in december naar 9 in januari. Tesla heeft in het 2e kwartaal van 2019 een recordaantal van 95.200 elektrische auto’s geleverd.  Hiervan waren er  77.550 van Model 3. Dat is een stijging van vijftig procent ten opzichte van het vorige kwartaal. De leveringen van Model S en Model X stegen van 12.100 exemplaren in het eerste kwartaal naar 17.650 auto’s in het 2e kwartaal. In Nederland was Model 3 in de eerste zes maanden van 2019 de op twee na best verkopende auto: er werden 6.063 model 3’s geregistreerd.

Model Y

Het nieuwste product is Model Y, een kleine elektrische SUV wordt in de VS, Duitsland en China gemaakt en wordt vanaf februari 2020 uitgeleverd. Bij een kop-staartbotsing met dit model in de Amerikaanse staat Arizona klapte de passagiersstoel van de auto om als een wrakke tuinstoel. De stoelen zouden tijdens tests niet worden blootgesteld aan dynamische belasting zoals tijdens een ongeval. In feite is het volgens hem dus een veel breder probleem dat niet alleen Tesla treft.

Model S

Het Model S wordt standaard geleverd met Dual Motor All-Wheel Drive. Met twee motoren, één voorin en één achterin, controleert Model S digitaal en onafhankelijk de koppeling van de voor- en achterwielen. Het model S P100D combineert de High Performance-motor achter met de efficiënte motor voor, om een Ludicrous-acceleratie te behalen van nul naar 100 km/u in 2,7 seconden. Het model S kost tussen de 85 en 130.000 euro afhankelijk van de uitvoering. Dit model kostte eerst nog 69.000 euro, maar kost nu 84.100 euro. Daarmee is de prijs in anderhalf jaar tijd met zo’n 15.000 euro gestegen. Van dit model dat in 2012 op de markt kwam zijn er in de VS inmiddels al meer dan 100.000 verkocht. Model S werd door onderzoekers gehackt en kon op afstand geremd worden, maar moest dan wel via een kabel en een laptop eerst via het entertainmentsysteem toegang geven. Wanneer de auto langzamer dan 8 kilometer per uur reed kon deze abrupt gestopt worden maar bij hogere snelheden kwam de auto langzaam tot stilstand. Via internet werd direct een software-update geïmplementeerd waardoor de hack nu niet mogelijk is. De nieuwe modellen S en X hebben een 10 kWh groter accupakket. De actieradius werd hiermee vergroot tot maximaal 613 kilometer. Deze modellen kosten dan wel ongeveer 10.000 euro extra. De S 100D kost dan een kleine 114.000 euro en Model X 100D ruim 121.000 euro. Model S en X makenn voor 10% deelm uit van de totale verkoop. Om aan de leveringen te kunnen voldoen zijn extra shifts en personeel nodig. Het model heeft behalve nieuwe velgen ook een speciaal stuur gekregen.

In België werd de vierde Belgische ‘Tesla Store’ geopend in Sint-Martens-Latem. Eerder werden al vestigingen geopend in Brussel, Antwerpen en Zaventem en nog een winkel is gepland in Luxemburg. Wereldwijd zijn er ondertussen 213 Tesla stores en servicepunten. Ook is er een heuse Tesla winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam waar de Tesla tentoongesteld staat.

Tesla presenteerde 29 september het nieuwe in 2012 aangekondigde model X bij de Tesla fabriek in Fremont, Californië. Enkele special Model X Signature Series zijn in een limited edition geproduceerd en voorbehouden aan de vroegste bestellers. Het model waarop vrijwel alle mogelijke opties zitten kost tussen de 132.000 en 143.750 dollar maar de SUV is kaal al te koop vanaf 80.000 dollar.

In oktober kwam de toestemming om de Autopilot-software voor de zelfrijdende auto in Europa te implementeren. Met de nieuwe techniek kan een Tesla zelfstandig van baan wisselen op de snelweg en kan er volledig automatisch worden ingeparkeerd. Tesla bracht de software ook al uit in de Verenigde Staten.

Een Tesla die 11 april 2017 op de A1 bij Bathmen achterop een vrachtwagen op de linkerbaan botste, had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. Er was alleen materiële schade. De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij had de Tesla Model S gezien maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen. De Tesla-eigenaar reed 130/140 kilometer per uur en de vrachtwagen tachtig. De auto en de bestuurder hebben beide niet geremd. Het Autopilot-systeem had deze botsing moeten voorkomen.

Vanaf 2021 worden de emissieregels voor nieuwe auto’s die worden verkocht in de EU een stuk strenger. De gehele ‘vloot’ van nieuwe auto’s van een fabrikant mag dan gemiddeld nog 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. De regels worden vanaf volgend jaar al gefaseerd ingevoerd. Tesla en Fiat Chrysler vormen samen een pool en mogen hierdoor de vloten bij elkaar optellen, waarna er gerekend wordt met de gemiddelde uitstoot van deze pool. Omdat Tesla auto’s volledig emissie loos is, trekt zij het gemiddelde van Fiat Chrysler flink naar beneden. Dankzij Tesla kan Fiat Chrysler dus auto’s met een erg hoog benzineverbruik blijven maken, zonder dat ze daar boetes voor krijgen. En dankzij Fiat Chrysler kan Tesla de liquiditeit nog even op peil houden. De handel in CO2 was tot nog toe een belangrijke inkomstenbron voor Tesla. In het vierde kwartaal van 2020 kwam 401 miljoen dollar van de in totaal 575 miljoen dollar aan operationele winst daar vandaan. In totaal ging het in 2020 zelfs om 1 miljard euro. De huidige afnemers van deze CO2 rechten hebben inmiddels zelf ook electrische auto’s in productie, waardoor Tesla voor 2021 rekening zal moeten huden met een lager winstcijfer.

Corona

Elon Musk heropende 12 mei zijn fabriek in de staat Californië, zonder toestemming van de lokale autoriteiten. In een uitdagende tweet schreef hij dat hij zelf aan de productielijn zou gaan staan. “Samen met alle anderen. Als iemand wordt gearresteerd, vraag ik of ze alleen mij meenemen. Alameda County vond de gezondheidsrisico’s nog te groot. Op 23 maart moest de fabriek in Fremont sluiten. Elon noemde de corona-lockdown ‘fascistisch’ en zei op Twitter dat hij Alameda County zou aanklagen. Ook kondigde hij aan het hoofdkantoor te verhuizen van Californië naar de staat Texas of Nevada. “Of er productie in Fremont overblijft, hangt af van hoe Tesla in de toekomst wordt behandeld.”  De fabriek in Fremont telt ruim 10.000 werknemers en in de hele staat heeft Tesla er 20.000. In totaal biedt de autosector van de Verenigde Staten ruim 835.000 mensen werk. De industrie is goed voor 6 procent van het bruto binnenlands product en daarom durfde de gouverneur niet in te grijpen. Er lag al een afspraak, maar Elon besloot dit te negeren en startte de fabriek gewoon op tegen de lockdownregels in. Begin juni blijkt er Corona te zijn onder meerdere medewerkers van de fabriek. de medewerkers vertelden dat er van anti-coronamaatregelen op de assemblagelijn nauwelijks sprake is. “We werken nog steeds boven op elkaar”, zei een medewerker. “Ze dwingen ons alleen om een masker te dragen. Onze temperatuur wordt genomen en we moeten onze handen ontsmetten, maar dat is overduidelijk niet genoeg.” In Alameda County wonen 1,7 miljoen mensen waarvan er 71 aan Corona zijn overleden.

De Californische overheidsinstantie voor burgerrechten DFEH heeft Tesla aangeklaagd vanwege rassendiscriminatie en intimidatie in een fabriek van de autofabrikant in de stad Fremont.Honderden klachten van Tesla-werknemers en een onderzoek van drie jaar naar de gang van zaken binnen het bedrijfresulteerden in een aangifte. Zwarte arbeiders worden onderworpen aan racistische opmerkingen en worden gediscrimineerd bij opdrachten, discipline, beloning en promotie. De plekken in de fabriek waar veel zwarte of Afro-Amerikaanse arbeiders waren gestationeerd zouden “plantages” zijn genoemd door niet-zwarte arbeiders. Ook kregen niet-zwarte werknemers vaak een voorkeursbehandeling in de fabriek, waaronder gemakkelijkere banen.Ook zouden niet-zwarte arbeiders met racistische tatoeages van de confederale vlag, die als een symbool van slavernij wordt gezien, deze tonen aan zwarte werknemers om ze te intimideren. Veel van de eerdere klachten kwamen niet voor de rechter omdat de werknemers van Tesla overeenkomsten moesten ondertekenen dat geschillen op de werkvloer achter gesloten deuren worden behandeld.In 2021 verloor Tesla in de VS al een rechtszaak rond discriminatie. Een Amerikaanse jury in San Francisco bepaalde toen dat de zwarte voormalige werknemer Owen Diaz een schadevergoeding van 137 miljoen dollar (118 miljoen euro) moest krijgen, omdat hij in de Fremont-fabriek te maken kreeg met een racistische werkomgeving. Tesla ging in hoger beroep omdat dit bedrag buitensporig hoog zou zijn. Zes vrouwelijke medewerkers hebben Tesla in december 2021 aangeklaagd wegens seksuele intimidatie, waaronder ongewenste aanrakingen, opmerkingen en vergelding voor degenen die klaagden. Vijf van de procederende vrouwen werkten in de fabriek in Fremont. De zesde vrouw die een aanklacht heeft ingediend werkte in servicecentra in Zuid-Californië.

Geef een antwoord

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.