Fastned

FastNed werd opgericht door Michiel Langezaal en Bart Lubbers (zoon van ex premier Ruud Lubbers) Het laadpalenbedrijfje verloor in 2018 bijna 6,3 miljoen euro, in 2017 5 miljoen,  in 2016 4,5 miljoen euro, in 2015 4 miljoen en in 2014 2,3 miljoen euro. Er staat inmiddels dan ook al ruim 34 miljoen euro aan schuld op de balans. De jaaromzet in 2018 was € 1,6 miljoen maar de salariskosten bedroegen al bijna  1,9 miljoen euro en de rentelasten zijn een kleine 1,6 miljoen euro. Het bedrijf heeft 23 mensen in dienst. Als starter werd ruim 50 miljoen euro opgehaald bij investeerders en zo’n 10 miljoen euro aan subsidie. Fastned heeft een eigen vermogen van slechts 3.1 miljoen euro. Nu alle andere bronnen zijn opgedroogd is Fastned 21 juni naar de Euronext beurs gegaan. De notering aan de Nxchange is dan beëindigd, net als eerder de notering aan de NPEX. Fastned startte de beursgang met een afgeslankte versie van de notering op 11 euro, zonder uitgifte van nieuwe aandelen, maar met depositary receipts. Dezelfde dag werd het aandeel al snel op 52,99 euro gewaardeerd. Het uitgeven van nieuwe aandelen werd een dag voor de beursgang afgeblazen. Als reden gaf Fastned hiervoor de toegenomen onzekerheid over het overheidsbeleid met betrekking tot fiscale prikkels voor elektrisch rijden in Nederland. Door het uitstel is er geen verwatering voor huidige houders van certificaten van aandelen. Fastned heeft op de Amsterdamse beurs de enorme koerswinst weten vast te houden. De koers van het laadpalenbedrijf daalde weliswaar met 21% naar €41,85, ver boven de introductieprijs van €10 maar zakte 27 juni opnieuw 6,3% richting € 17,34. De Fastned-aandelen worden ondertussen op de alternatieve beurs Nx’change gewoon verhandeld, waar het bedrijf sinds 2016 genoteerd is. Op die beurs waren tot nog toe de stukken € 19. Sinds de beursgang naar Euronext, waren de aandelen er vrijwel de hele tijd zeker twee keer zo duur dan op Nx’change.

Fastned kwam in maart 2018 met een nieuwe generatie snellaadstations, waarbij geladen kan worden tot 350 kW, dat is tot 100 keer sneller dan thuis. De Tesla model 3 blijkt echter niet te kunnen snelladen bij deze superchargers. De helft van alle elektrische auto’s in Nederland is nota bene een Tesla. Fastned haalde 15 miljoen startkapitaal op met een beursgang bij NXchange, een lening, eigen geld en subsidies. Op 31 december 2018 ruilde Fred Matser’s Flowfund € 2,5 miljoen schuld (plus rente) in voor certificaten van aandelen. Daarnaast werden nog eens voor € 3,5 miljoen aan certificaten uitgegeven. Gevolg was dat Fastned toch nog een positief eigen vermogen kon presenteren van € 2,8 miljoen. De achtergestelde lening van Breesaap van de familie Lubbers werd eind 2014 al verhoogd tot 8,25 miljoen euro tegen 6% rente en later werd deze verhoogd naar 10 miljoen euro. Breesaap kan deze leningen converteren in aandelen. Breesaap directeur Bart Lubbers is overigens ook directeur van Fastned.

De bedoeling was om bij de eerste beursgang 650.000 nieuwe aandelen te verkopen. De teller stopte echter bij zo’n 300.000. 500.000 euro van de opbrengst ging op aan het uitgeven van de prospectus. In april 2016 werd met de uitgifte van ruim 307 duizend certificaten van aandelen tegen een prijs van 10 euro per stuk nog eens ruim 3 miljoen euro opgehaald. De oprichters betaalden zelf slechts 0,10 per aandeel.  In mei 2017 werd de obligatie-uitgifte verhoogd van 3,3 miljoen naar 7,7 miljoen euro. De obligaties keren 6 procent rente per jaar uit en hebben een looptijd van vijf jaar. Nog geen half jaar later was het geld op en werd in november 2017 opnieuw een serie obligaties uitgegeven voor circa 12,3 miljoen euro om hiermee de rente te kunnen blijven betalen. Begin april 2018 werd opnieuw 12,3 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van obligaties. Een half jaar later is het geld alweer verbrand en worden er in oktober voor 11 miljoen euro nieuwe obligaties uitgegeven. De obligaties hebben de status van een “junk” bond en wordt door sommigen al een “Ponzi Scheme” genoemd. De stukken hebben een looptijd van vijf jaar met een rente van 6 procent op jaarbasis. Fastned moet door deze hoge uitgiftes per kwartaal zo’n 300.000 euro betalen aan haar obligatiehouders en dat is zo’n beetje de hele omzet van een kwartaal. Fastned heeft ook 1 miljoen euro (100.000 aandelen) aan nieuw kapitaal verworven via de uitgifte van certificaten van aandelen aan investeringsmaatschappij Ballotta B.V.. Een investeringsmaatschappij van Frank Arnold Dankers van Frameland en Roni Finance uit Luxemburg en India, waarvan een van de directeuren voor een trein sprong en overleed. Beide partijen hebben een overeenkomst getekend die voorziet in een mogelijke uitbreiding van de investering tot 2,5 miljoen euro voor het einde van 2018. Balotta verwierf met de aankoop ook het recht om nog een 150.000 aandelen te kopen voor 10 euro per stuk. Per aandeel kreeg Balotta 1,5 optie ter waarde van 1,50. De kans dat aandeelhouders hun geld ooit nog terug zien is gering of misschien wel nihil.  Desondanks gaat het lenen door tot de bom barst.

Het bedrijf kreeg ook 4,2 miljoen euro subsidie van de Europese Unie  en nog eens een subsidie van 4,1 miljoen euro van het Duitse ministerie van Vervoer. Van BENEFIC kwam een subsidie van nog eens maximaal € 1.464.000 voor de bouw van 40 snellaadstations in Nederland, Vlaanderen en Brussel (36.000 per lader). Hierdoor is er nu in totaal zo’n 40 miljoen euro gestoken in het bedrijf met 85 laadstations en een omzet van zo’n 1,5 miljoen euro per jaar met nog geen 13 miljoen euro aan materiële activa en zo’n 18.000 klanten die gemiddeld slechts twee tot vier per dag komen laden. Het bouwen van een laadstation langs de snelweg kost Fastned feitelijk 215.000 euro netto. In Gateshead, Blyth, Whitley Bay, Washington en Kingston Park worden door Fastned via een Britse aanbesteding snellaadstations gebouwd. Hierna volgen twee snellaadstations in Sunderland en Newcastle. Het netwerk van Fastned bestaat in maart 2019 uit 88 stations in Nederland en Duitsland. Er wordt gewerkt aan nieuwe snellaadstations in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Verder wordt gekeken naar België.

In 2012 kreeg het bedrijf een concessie van Rijkswaterstaat voor 201 van de in totaal 245 daarvoor bestemde plaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Fastned heeft via de rechtbank niet kunnen voorkomen dat Shell ook vier laadpunten voor elektrische auto’s mag plaatsen bij een tankstation langs de A1 in Muiden. Het bedrijf maakte half april 2017 bekend dat er voor Duitsland contracten zijn getekend voor veertien laadstations met meerdere snelladers. Van de in totaal 155 geplande stations langs de snelwegen in Europa wil Fastned er 94 voor zijn rekening nemen. Fastned heeft in Nederland en Duitsland 85 stations operationeel, waaronder drie in de stad. Slechts twee van de oplaadpunten zijn kostendekkend. De laatste stations kwamen in Wellerzand, Lemsterhop en Paderborn Monkeloh

Kopers van minimaal 25.000 euro aan certificaten werden gelokt met levenslang gratis laden bij alle oplaadstations van het bedrijf.

Benzinepomphouders en Fastned stapten over en weer naar de rechter vanwege het verlenen van de vergunningen voor laadstations. Fastned zal vanaf dit jaar ook naar rato (op basis van de kWh) huur voor de stations moeten gaan betalen. Tot nog toe was dat nog gratis.

Leclanché gaat energieopslagsystemen leveren aan fastned, zodat er voldoende capaciteit beschikbaar is om elektrische auto’s met een hoog vermogen te kunnen opladen, zonder dat dit leidt tot ongewenste spanningspieken op het stroomnet. Leclanché levert hiervoor grootformaat lithium-ion accupakketten. Leclanché levert zowel batterijen voor thuis- en kantoorlocaties, als batterijen voor vervoersmiddelen als bussen en schepen. Het koppelen van snelladers aan energieopslagsystemen wordt ook gedaan door Tesla en Renault. Het is de enige manier om auto’s écht snel te kunnen opladen, gezien het geleidelijk toenemende vermogen waarmee snelladen mogelijk is. Met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn werd overeengekomen een pilot met snelladers te beginnen bij de supermarkten in Eindhoven, Tilburg en Nijmegen.