BVS

Voor een betrouwbare en representatieve taxi

Advertisement

Elektrische fietsen

Lees hier onze andere blogs
Elektrische fietsenfabrieken

Premies voor  bakfietsen in grote steden zijn extreem hoog en onbetaalbaar. In Amsterdam kost een bakfiets van 5.000 euro gemiddeld 600 euro en die van Urban Arrow zelfs boven 1.100 euro. Landelijk blijft het een fractie daarvan. Verzekeraars eisen extra beveiliging, zoals een tweede track & trace, maar diefstal blijft vaak voorkomen. Gestolen fietsen circuleren opnieuw op de markt. Stichting VBV bouwt een database om diefstal beter op te sporen. Premies blijven stijgen en verzekeren blijft lastig.

Babboe

Babboe, maar ook andere merken zoals Vogue, Cangoo en Bakfiets.nl ondervinden problemen met brekende frames. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt al sinds februari deze populaire fietsen. Inspecteurs van de NVWA hebben meerdere bezoeken afgelegd aan eigenaren en leveranciers van de bakfietsen die voornamelijk door verkeersdrempels veel te lijden lijken te hebben. Familiebedrijf Europe Cycle Company BV van de Vogue Bike, opgericht in 2007 is ook onderzocht door NVWA evenals Cangoo de afgelopen zeven jaar tien meldingen van gebroken frames ontving, voornamelijk van hun driewielige modellen. De managing director van Cangoo, Daniël Popal, verklaarde dat het bedrijf samen met leveranciers onderzoek doet naar de mogelijke oorzaken van de breuken. “In één geval is vastgesteld dat de bakfiets werd gebruikt voor professioneel vervoer, wat buiten de ontwerpdoeleinden valt,” aldus Popal. Cangoo heeft onlangs besloten om met de verkoop te stopen. Bakfiets.nl benadrukt dat veiligheid hun hoogste prioriteit is. Directeur Jan Rijkeboer van Bakfiets.nl gaf aan dat er bij hen zelden frameproblemen voorkomen en dat gemiddeld acht frames per jaar worden vervangen, zodra er roest of een barst wordt geconstateerd, maar er zijn geen gevallen bekend waarbij gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Babboe en de moedermaatschappij Accel worden gedagvaard door advocatenkantoor Birkway B.V. die ca 100.000 klachten heeft samengevoegd voor een eis tot schadevergoeding. Dit zou het einde van Babboe of zelfs Accel kunnen betekenen. Gedupeerden kunnen zich nog steeds melden bij de stichting bakfietsclaim.nl. De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt tegen Babboe. Accel is te langzaam met het uitvoeren van een terugroepactie, communiceert slecht en dwingt consumenten tot ‘ongunstige keuzes’, vindt de consumentenorganisatie. Volgens de bond moesten consumenten maanden wachten op controle, reparatie of een nieuwe fiets, terwijl ze hun huidige exemplaar al sinds februari niet mogen gebruiken. Babboe gaat mensen die een bakfiets met gebreken hebben, nu ook geld (dagwaarde) terugbetalen. Dat meldt de ACM, de Autoriteit Consument & Markt. De topman van het Nederlandse fietsconcern Accell, bekend van merken als Babboe, Batavus, Sparta en Carqon, stopt in april als bestuursvoorzitter. Topman Tjeerd Jegen wordt de voorzitter van de raad van commissarissen. De huidige operationeel topman, Jonas Nilsson, vervangt hem.

Cowboy

Het Belgische fietsenmerk Cowboy, opgericht in 2017 met de ambitie de e-bikemarkt te veroveren, bevindt zich in een diepe financiële en bestuurlijke crisis. Hoewel het bedrijf in september 2024 nog een investering van €5 miljoen binnenhaalde, stapelen de problemen zich op. Klanten wachten maanden op hun fietsen, dealers haken massaal af, en de financiële cijfers van 2024 zijn nog steeds niet gepubliceerd. Enkele jaren geleden kampte het model Cowboy 3 met kwaliteitsproblemen. Daardoor moest de firma veel geld neertellen voor reparaties onder garantie. Nu is er voor het eerst een terugroepactie. Bij de Cowboy 4 Cruiser ST bestaat er namelijk de kans dat het frame breekt. “De oorzaak was, volgens oprichters Adrien Roose en Tanguy Goretti, een niet-goedgekeurde wijziging die door een van de leveranciers werd doorgevoerd.

Cowboy ontwikkelde minimalistisch ontworpen elektrische fietsen in een hoge prijsklasse van €2.700 tot €4.000, gericht op jonge, stedelijke consumenten. De oprichters kozen voor een radicale aanpak: ze ontwierpen de onderdelen zelf om afhankelijkheid van leveranciers te verminderen, vermeden fysieke winkels en verkochten direct via internet. Reparaties werden aan huis uitgevoerd door mobiele serviceteams.

Deze strategie heeft in acht jaar tijd echter geen winst opgeleverd, met een totaalverlies van bijna €100 miljoen. In 2023 was het nettoverlies nog €21,7 miljoen, wat het eigen vermogen van het bedrijf met €22,4 miljoen de rode cijfers in duwde.

Het bedrijf had zijn strategie noodgedwongen aangepast door alsnog via dealers te verkopen. Dit liep uit op een fiasco, met tweehonderd dealers die de samenwerking alweer hebben beëindigd. De onvrede is groot: de eigenaar van fietsenketen Velodome klaagde over een gebrek aan kennis van dealerrelaties, verkeerde leveringen en het gebrek aan communicatie.

Ook klanten ervaren ernstige problemen. Leveringen die binnen enkele dagen zouden moeten plaatsvinden, laten soms negen maanden op zich wachten. Fietsen die geleverd worden vertonen snel defecten. In mei 2025 moest het bedrijf het model C4 ST zelfs van de markt halen nadat het frame spontaan kon breken. Klanten kregen de dringende instructie om onmiddellijk te stoppen met fietsen. Hoewel de reparaties gratis zijn, is de wachtlijst aanzienlijk.

De financiële situatie van Cowboy is precair. De totale schuld is opgelopen tot 43 miljoen euro, met een aanzienlijk deel bij het Amerikaanse Triple Point Capital tegen een hoge rente van 10 tot 12 procent. Ondanks de financiering die in 2024 werd binnengehaald, neemt het opgehaalde bedrag per kapitaalronde af.

Daarnaast is er grote bestuurlijke chaos. In de eerste helft van 2025 vertrokken de marketingdirecteur, het hoofd van de klantenservice, de communicatiedirecteur en het hoofd kostenbesparing. Er wordt nu zelfs gezocht naar een nieuwe CEO. De Belgische krant De Tijd speculeert al over een mogelijke ondergang van Cowboy.

De crisis heeft een brede groep van investeerders geraakt. Naast grote namen zoals Cypress Capital, Index Ventures, CVC, Tiger Global Management en Exor Seeds, hebben ook duizenden particuliere investeerders via crowdfunding op Crowdcube circa 8 miljoen euro in het bedrijf gestoken, met een gemiddelde inleg van 1.000 euro per persoon.

Onlangs heeft Cowboy wel kortetermijnfinanciering veiliggesteld van het Franse Rebirth Group Holding. Vervangende frames voor het teruggeroepen model zijn inmiddels binnen en de productie wordt geleidelijk hervat. Het bedrijf streeft ernaar om voor het einde van 2025 alle achterstanden weg te werken, maar vreest toch zonder nieuwe extra financiering ‘op korte termijn’ failliet te gaan. Op basis van de huidige prognoses geeft de Cowboy-directie aan dat zonder een ‘stevig perspectief op bijkomende substantiële financiering in de komende weken’, het bedrijf in liquiditeitsproblemen zal komen. Het zal dan zelfs niet kunnen voldoen aan de betalingsverplichtingen die nodig zijn voor de continuïteit van de operationele activiteiten, ‘met de noodzaak om op de korte termijn de boeken neer te leggen’.

ECC

Ook het bakfietsenmerk van ECC Vogue moet stoppen met de verkoop van twee specifieke modellen vanwege veiligheidsrisico’s. Bij de modellen ‘Troy’ en ‘Journey’ zijn in meerdere gevallen de zadelpennen en frames gebroken, zegt de NVWA. Voor die modellen is nu een terugroepactie nodig. “Wij hebben ongeveer dertig meldingen ontvangen van consumenten, maar ook dealers en fietsenzaken”, zegt een woordvoerder van de NVWA. Uit onderzoek bleek dat Vogue de afgelopen jaren meerdere meldingen ontving van gebroken frames en zadelpennen. Het bedrijf deed daar onvoldoende mee en deed ook geen melding bij de NVWA, wat wettelijk verplicht is. “De technische documentatie, de bewijslast dat de fietsen veilig zijn, was niet volledig”, zegt de woordvoerder. De Vogue-bakfietsen mogen pas weer verkocht worden als is aangetoond dat ze veilig zijn en de missende gegevens zijn aangevuld. Volgens de NVwA werkt de fabrikant, Europe Cycle Company (ECC), tot nu toe volledig mee aan de herstelmaatregelen.  De NVWA doet op dit moment ook onderzoek naar andere bakfietsmerken. Om welke merken het precies gaat, kan de toezichthouder niet zeggen. Europe Cycle Company (ECC) waarschuwt in september 2025 opnieuw voor elektrische bakfietsen Vogue Superior 3 en Superior Deluxe. Het frame van de fietsen kan breken. Daarom geldt er vanaf woensdag 10 september 2025 een veiligheidswaarschuwing en roepen ze op om de betreffende bakfietsen te laten aanpassen. U kunt uw bakfiets registreren via www.bakfietscheck.com. Zodra u uw bakfiets registreert, wordt u binnen enige weken benaderd voor het maken van een afspraak. Tijdens deze afspraak wordt de frameversteviging voor uw bakfiets kosteloos aangebracht. U kunt uw bakfiets volgens ECC in de tussentijd gewoon blijven gebruiken totdat de versteviging is geplaatst. Uit een controle van het meldingenregistratiesysteem van ECC blijkt dat in de afgelopen jaren enkele meldingen zijn gedaan van breuken in frames van beide modellen. Op dit moment geldt er een tijdelijke verkoopstop voor alle Vogue e-bakfietsen nadat werd vastgesteld dat de technische dossiers van sommige Vogue e-bakfietsen tekortkomingen blijken te vertonen. Hierdoor is het wettelijk niet toegestaan om de e-bakfietsen op de markt te brengen. Over de Vogue fietsen waren er volgens Radar de afgelopen jaren regelmatig meldingen van gebroken frames en zadelpennen. Het bedrijf gaf onvoldoende opvolging aan deze meldingen zoals de wet dit voorschrijft. Zo deed men onvoldoende onderzoek naar de oorzaken en werd er geen melding gedaan bij de NVWA, terwijl dit wettelijk wel verplicht is. Begin dit jaar regende het al klachten bij Radar over het verloop van de terugroepactie. Mensen hoorden maar niks van Vogue en konden heel moeizaam contact krijgen. Er kwam geen beloofde reparateur, de accu’s waren onbruikbaar door het lange stilstaan, mensen hadden geen vervangend vervoer voor kinderen met een beperking. Europe Cycle Company B.V., handelt onder meerdere namen zoals Fietsenspeurder, Fietslease.nl, Nederland Global Trading (NGT) en Trendonline.

Ebike4Delivery

Ebike4Delivery,  heeft zijn productie naar Nederland verplaatst. Het bedrijf liet zijn elektrische bezorgfietsen eerder maken door een externe partij in Polen. De productie vindt vanaf september 2025 plaats vanuit de vestiging in Nijmegen. Het bedrijf gaat de komende twee jaar 15 miljoen euro in de Nederlandse vestiging investeren om onder meer de productiecapaciteit verder uit te breiden en het servicenetwerk te vergroten. De komende vijf jaar wil de fietsenfabrikant ruim 30.000 elektrische fietsen bouwen. Veertig mensen gaan op de productieplek aan de slag.

Met de verhuizing hoopt het bedrijf de kwaliteit van de fietsen te verhogen en meer grip te krijgen op het hele proces. “Nederland is niet alleen ons grootste afzetgebied, maar ook het land met de meeste kennis en ervaring op het gebied van fietsen”, legt managing director Frans Brittijn uit.

De elektrische fietsen van Ebike4Delivery zijn speciaal ontworpen voor maaltijdbezorgers. Klanten van het bedrijf zijn onder meer pizzaketens Domino’s Pizza en Papa John’s en broodjesketen Subway.

Fatbikes

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 3500 fatbikes van QMwheel in beslag genomen. De V20Pro van het bedrijf QMWheel voer je in een paar minuten op tot 45 km per uur. De 2e Kamer wil dat de minister een leeftijdsgrens koppelt aan de Fatbike maar de minister zint op andere maatregelen.
Volgens de inspectie hebben deze fatbikes de technische kenmerken van een bromfiets, terwijl ze als elektrische fietsen aan de man worden gebracht. Voor een bromfiets zijn een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering nodig. Ook moeten bestuurders een helm dragen en in het bezit zijn van een rijbewijs. Mocht blijken dat de in beslag genomen fatbikes inderdaad niet voldoen aan de Europese regels, dan verwacht de ILT van de Chinese fabrikant dat deze alle voertuigen terughaalt. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van fabrikanten om te voldoen aan wet- en regelgeving. En ook importeurs en distributeurs hebben de verantwoordelijkheid om zich ervan te verzekeren dat aan wet- en regelgeving is/wordt voldaan. Er zijn naar schatting 12.500 deelscooters in Nederland. Scooterwinkel La Souris roept zo’n 3000 fatbikes van het type V20 van QMWheels, die makkelijk op te voeren zijn, terug. Met een software-update moet dat opvoeren minder makkelijk worden en dat kost maar vijf minuten. Als tijdens de update ook blijkt dat de fietsen een zwaardere motor hebben dan is toegestaan, zullen die kosteloos worden vervangen. In de eerste week van oktober 2024 belandden 1291 mensen op de spoedeisende hulp (SEH) door een fietsongeval; 96 van hen waren bestuurders of passagiers van een fatbike. 480 van hen bestuurden een elektrische fiets en het overige aantal slachtoffers, 715 ongevallen, zat op een fiets zonder trapondersteuning. 31 personen werden aangereden door een fatbike.

Go Sharing

Het deelfietsenbedrijf Go Sharing werd opgericht door Raymon Pouwels, Doeke Boersma en Donny van den Oever en gefinancierd door Greenmo. Het bedrijf begon in september 2019 met de verhuur van deelscooters in Eindhoven. Go Sharing kondigde in november vorig jaar al aan dat het zich zou terugtrekken uit 17 minder rendabele steden. Het gebruik van de scooters en fietsen was daar beneden verwachting. De service zou wel beschikbaar blijven in 13 andere steden als Rotterdam, Den Haag, Breda, Den Bosch, Tilburg en Leeuwarden. Go Sharing werd in februari 2023 gekocht en doorgestart door de Turkse branchegenoot BinBin. Maar ook daarna ging het niet veel beter Ze vertrekken uit elf steden en halen 5000 scooters weg uit Nederland. Een deel daarvan gaat naar Spanje. Het bedrijf blijft alleen in Amsterdam en Haarlem actief.

Go Sharing stopt in Tilburg en Den Bosch en blijft alleen in Amsterdam nog actief. De scooters en fietsen, die naast in Tilburg en Den Bosch ook in tien andere steden staan, zullen binnenkort niet meer te gebruiken zijn. Volgens een medewerker wordt het personeel ontslagen en zullen aankomende weken de voertuigen van de straat gehaald worden. Vorig jaar werden de scooters ook al wegens ‘onverwachte omstandigheden’ uit Breda en Tilburg gehaald. In 2022 werd er ook al gesneden in het aantal steden waarin ze actief waren: toen trokken ze zich uit 32 van de 45 gemeenten terug.

Linemart GmbH

Linemart is de eigenaar van het doorgestarte Timyo, producent van Keola, VanDijck en Muon e-bikes.  Timyo ging op 23 juli 2024 failliet, werd doorgestart door  VanDijck Mobility (VDM) en gefinancierd door Linemart. Timyo kampte al enige tijd met problemen, vooral door Corona en de lockdown in fabrieken van toeleveranciers, uitgestelde en/of bovenmatig gestegen kosten voor transporten van onderdelen en aflossing van Coronasteun. Volgens Zhu, de oprichter en CEO van Timyo, had het bedrijf in deze periode te maken met grote technische problemen met belangrijke leveranciers van motoren en batterijen. “We kregen te maken met ernstige technische problemen met onze belangrijkste motor- en batterijleveranciers, wat het vertrouwen in onze producten aanzienlijk ondermijnde. Timyo probeerde deze problemen intern op te lossen. Timyo werd geconfronteerd met een groot aantal financiële uitdagingen in de aanloop naar het faillissement. In een poging om de verkoop te stimuleren, gaf Timyo in het laatste kwartaal van 2023 fikse kortingen op hun fietsen, met als doel genoeg inkomsten te genereren om de salarissen van de werknemers te betalen. Deze strategie slaagde er echter niet in om de financiën van het bedrijf te stabiliseren. Timyo kwam zijn verplichtingen aan het pensioenfonds niet na. Het bedrijf werd voortgezet onder een nieuwe BV, VanDijck Mobility (VDM). Na een reorganisatie werden de (after) sales activiteiten overgenomen in VanDijck Mobility (VDM) en is het bedrijf binnen Roosendaal verhuisd naar een andere locatie, zonder assemblagefaciliteit, maar wel met verkoopkantoor en beperkte opslag. Keola en VanDijck werden opnieuw in de markt gezet en daar zouden de sportieve e-bikes van Muon later nog bij komen. Er werd miljoenen verlies op reparaties en garantiekwesties gelden.  Er zijn nu ook investeerders zoals Linemart GmbH aan boord, die de hele operatie en de supply chain financieel ondersteunen. Dealers ontvangen inmiddels al fietsen, facturen en nieuwsbrieven vanuit VDM. Linemart GmbH heeft serieuze plannen om de overgebleven merken Muon en VanDijck  groot te maken.  Het bedrijf is afgeslankt tot ongeveer 17 werknemers. Samen met VanDijck gaan ze in eerste instantie werken met twee modellijnen. De budget-lijn Voyage zal gaan van € 1500 tot € 2500. Daarboven komt de premium-lijn VanDijck, die varieert van € 2600 tot € 4000. Zo zal VanDijck meer en meer een premium e-bikemerk worden. In 2025 zullen ze de Voyage-lijn afsplitsen van VanDijck en als individueel merk positioneren. 

Pon

Urban Arrow is een Amsterdams bedrijf dat sinds 2010 elektrische bakfietsen produceert, als eerste ter wereld in deze categorie. Hun missie is om stedelijke mobiliteit te verbeteren door schone, stille en efficiënte transportoplossingen te bieden voor zowel gezinnen als bedrijven. Ze richten zich op de rijder, met aandacht voor comfort, veiligheid en gebruiksgemak.
Kwaliteit en design: Urban Arrow staat bekend om hoogwaardige elektrische bakfietsen met een laag zwaartepunt voor betere wegligging en balans. Ze werken samen met partners zoals Bosch (motoren), Enviolo (versnellingen) en Schwalbe (banden) voor topkwaliteit. Hun Family-model won in 2023 de RAI Vereniging’s elektrische bakfiets van het jaar.Family: Ideaal voor gezinnen, met een EPP-bak (licht en veilig) en driepuntsgordels voor kinderen. Geschikt voor maximaal vier passagiers met accessoires zoals een extra bankje of autostoeladapter.

Shorty: Compacter, voor stedelijk gebruik of kleine ladingen.

Cargo L/XL en Tender: Gericht op zakelijk gebruik, zoals pakketbezorging of stadslogistiek.

Innovatie: Het eerste prototype van de Family werd in 2010 ontwikkeld door oprichters Jorrit Kreek en Gerald van Weel, samen met ontwerper Wytze van Mansum. Het ontwerp won direct een Eurobike Award.

In 2019 verkocht Urban Arrow meer dan 10.000 fietsen en werd het onderdeel van de Pon.Bike Group, wat hun internationale expansie versnelde. Ze hebben nu meer dan 500 dealers wereldwijd.

Urban Arrow organiseert roadshows voor testritten en heeft een actieve community via sociale media (@urbanarrow, #urbanarrow). Hun Consumer Service Center biedt informatie over onderhoud, garantie en accessoires.

Swapfiets
Swapfiets is in acht landen en 45 steden actief. De onderneming met fietsdeelabonnementen van Pon boekt jaar op jaar verlies en dit is sinds de oprichting opgelopen naar  106 miljoen euro. In 2021 en 2022 stond Swapfiets al 29,3 miljoen euro in het rood, ondanks de omzetgroei met in 2022  met wel 40%. (73 miljoen euro meer omzet). Over het  boekjaar 2022 werd 31 miljoen euro verlies geleden en over 2023 22,5 miljoen. Swapfiets wacht vanwege deze cijfers nog even met het uitbreiden naar meer steden dan de 60 die ze al voorzien van leenfietsen. Slechts de helft van deze steden is winstgevend. Een abonnement afsluiten kost 20 euro per maand voor een gewone fiets en voor een elektrische fiets betaal je ongeveer 60 tot 75 euro. Als je een lekke band hebt, of schade, dan komt Swapfiets dat zonder extra kosten oplossen. Het voornemen was om 1 miljoen abonnementen te hebben in 2025 maar dat aantal blijft nu steken op ongeveer 269.000 in 2023. Er moeten er in 2023 dus nog 30.000 bijkomen. Eigenaar Pon laat weten dat vooral het aantal kapotte en verdwenen fietsen een zware wissel trekken op het bedrijfsresultaat. In 2021 moest hier maar liefst 11 miljoen euro op worden afgeschreven. Ongeveer  44% van alle Swapfietsen is verdwenen. Er is nu een voorziening getroffen  voor 7,6 miljoen euro voor fietsen die niet meer terugkomen en  3,6 miljoen euro voor schade aan de fietsen. In 2021 reden er voor  13,9 miljoen euro aan Swapfietsen rond. Pon investeerde in de eerste instantie 84 miljoen euro in het bedrijf en in 2021 moest daar  26,3 miljoen bij. Ook werd er een lening van  11,2 miljoen euro afgesloten. De Swapfiets moet in 2025 volledig recyclebaar worden door de fietsen degelijker en duurzamer te maken Zo wil Swapfiets besparen op de kosten van schades, die veel tijd en geld kosten. Swapfiets werkt aan een nieuw frame voor e-bikes, dat zó ontwikkeld is dat je er elektromotoren van verschillende fabrikanten op passen. Als een elektromotor van ene bepaald merk dan niet meer leverbaar is, kan er een ander ,merk motor op. Spatborden worden vervangen door buigzame varianten, die niet breken en ook kiest Swapfiets voor dure fietskettingen, die 20% duurder zijn maar 60% langer meegaan. De blauwe banden worden gehuurd van het Italiaanse Vittoria. Lekke banden kunnen worden doorberekend. Elke band is daarom voorzien van een unieke code. Vittoria blijft eigenaar van de banden. Dit systeem wil Pon ook voor de andere onderdelen. Het bedrijf zit nu op 88% recyclebaar maar in 2025 moet dat 100% worden. Zadels en trappers zijn lastig te recyclen. Grote kans dat de vernielingen en de diefstallen het bedrijf, net als Greenmo, uiteindelijk de kop gaat kosten. De omzet is 71,7 miljoen euro. Swapfiets sluit en aantal vestigingen in Frankrijk en Duitsland. Ook vertrekken ze uit Milaan en stopten ze met elektrische scooters. Hiervoor in de plaats komen meer elektrische fietsen. Tot en met 2022 heeft Pon 118,7 miljoen euro moeten toeleggen.
Lion Volt bouwt een energieopslagsysteem met een vermogen van 364 megawatt en een opslagcapaciteit van 1.457 megawattuur in Vlissingen-Oost. Het Mufasa systeem wordt  in 2026 in gebruik genomen. Het energieopslagsysteem wordt gerealiseerd in de Noordzeehaven, een van de opkomende energieknooppunten in Nederland. Met directe toegang tot het hoogspanningsnet van TenneT, gelegen in de buurt van diverse grootschalige waterstofelektrolyseprojecten en windparken op zee die in ontwikkeling zijn, wil Lion Storage Mufasa een vitaal onderdeel maken van de ontwikkelde energie- en industrie-infrastructuur van North Sea Port. De batterij gaat volgens het bedrijf volledig op commerciële basis opereren, zal actief zijn op alle groothandelsmarkten voor elektriciteit en ondersteunende diensten aan het stroomnet leveren. Daarbij zullen systeemdiensten worden aangeboden die zorgen voor systeembalans, netstabiliteit en voorzieningszekerheid op lange termijn. Swapfiets boekte in 2024 een netto verlies van 14,2 miljoen euro, ofwel 14% minder dan in het jaar daarvoor. Pon Holding, voorziet dat het verlies dit jaar verder zal krimpen. ‘We krijgen extra geld van onze huidige aandeelhouder om onze groei en weg naar winstgevendheid mogelijk te maken,’ schrijft de onderneming in het jaarverslag dat maandag werd gepubliceerd. De omzet steeg vorig jaar met 7% tot €91,1 mln. In het jaarverslag zegt de onderneming dat een kleine 270.000 mensen gebruikmaken van een Swapfiets. De onderneming investeert onder meer te investeren in werving en training van reparateurs.
Welectric

De e-mobility specialist Welectric met ‘experience stores’ in Amsterdam, Den Haag, Bussum en Weesp zou volgens geruchten uit de fietsenbranche op het punt staan om uitstel van betaling aan te vragen. Klanten staan die voor een gesloten winkel en telefonisch is er niemand bij het bedrijf bereikbaar.  Welectric, werd in 2020 opgericht door Rogier Eg. Hij kreeg in 2022 vijfhonderdduizend euro van investeringsfonds Bloomit. Volgens insiders hebben mismanagement en een gebrek aan retailervaring de winkelketen de das om gedaan. Microlino liet ons weten dat het recent is gestopt met de samenwerking met Welectric en zij probeerden tevergeefs de demo-modellen terug te krijgen. Bij de vestiging in Weesp, teven hun hoofdkantoor, staat ‘wegens omstandigheden gesloten’ op de deur.  De winkels zijn inmiddels gesloten.

Terug naar nieuws

Voor vragen, sponsoring, adverteren, reacties of klachten kunt u mailen naar Rvschaik@bvs.nl