Deeleconomie

Steeds meer consumenten laten andere consumenten gebruik maken van hun eigendommen op het moment dat zij deze niet zelf nodig hebben. Deze ontwikkeling wordt deeleconomie genoemd. 

Bekend zijn de verhuur van woon/slaapruimte via bijvoorbeeld Airbnb. Of de (ver)huur van een auto via Snappcar of Mywheels. Ook het lenen van allerlei zaken die je maar incidenteel nodig hebt kan bij buurtgenoten via bijvoorbeeld Peerby. Online platformen zijn websites of apps die bemiddelen in de uitwisseling van goederen, diensten of informatie. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Marktplaats en Werkspot. In korte tijd hebben online platformen een belangrijke positie verworven in economie en maatschappij. Ze hebben de manier waarop we werken, winkelen, communiceren, boodschappen doen, of eten bestellen sterk veranderd.

Via internet en sociale media is eenvoudig om “vraag” en “aanbod” bij elkaar te brengen. De verzekeringen zijn vaak nog niet voorbereid op de ontwikkeling naar een deeleconomie. Bij de particuliere autoverzekeringen is verhuur van de auto bijvoorbeeld van dekking uitgesloten. Ook bij de inboedelverzekering van uw woning wordt ervan uitgegaan, dat u zelf de woning bewoont. Verhuurt u de woning en veroorzaken de huurders schade aan de inboedel, dan is deze niet automatisch verzekerd bij de inboedelverzekeringen. Stel dat u uw woning verhuurt en de door u geïnstalleerde brandmelder reageert niet bij brand, omdat u vergeten was de lege batterij te vervangen dan is het niet vanzelfsprekend dat uw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren deze schade vergoedt. Naar verwachting zullen verzekeringsmaatschappijen in de komende jaren op dit gebied geleidelijk nieuwe initiatieven ontplooien.

Twintig gemeenten gaan samen met autoverhuur- en -leasebedrijven en andere aanbieders het autodelen een forse impuls geven. De Gemeente Alphen aan den Rijn wil met de campagne ‘Mijn Auto, Jouw Auto’ een bijdrage leveren aan duurzaamheid. En ook de regio Amsterdam en BOVAG willen het autodelen verder stimuleren en ontwikkelen. 21 procent van de BOVAG leden is al actief met autodelen. De twintig gemeenten hebben een “Green Deal Autodelen” met volgnummer II ondertekend me In de gemeente Hollands Kroon komen in de 2020 de eerste mobipunten. Hier kunnen reizigers overstappen van bijvoorbeeld de bus naar een elektrische fiets of deelauto.

De Gemeente Utrecht is al vijf jaar lang koploper van Nederland met deelauto’s. In 2018 kreeg Utrecht de “Autodeel Award”. Van de 353.000 inwoners deelt bijna 10% een auto (4265). Snappcar, Greenwheels, en We­drivesolar zijn hier de grootste aanbieders. Vooral jongeren delen vaak en graag. De gemeente heeft een deelhub geopend voor een proefperiode van drie jaar. Bij efficiënt autodelen kan een deelauto tot wel negen andere auto’s vervangen.

De Eindhovense aanbieder van zakelijke deelauto’s Amber gaat het netwerk van 70 locaties verdubbelen naar meer dan 140 en de omzet verdrievoudigen met behulp van meerdere investeerders waaronder een van hun klanten De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) (via fonds Brabant Ventures in het bedrijf. Eerder investeerde BMW-dealer Pala al in het electrische autodeelplatform. Amber heeft ruim 225 bedrijven als klant en heeft meer dan 7.000 gebruikers.

De importeurs van BMW en Daimler krimpen daarentegen hun gezamenlijke autodeeltak Share Now al na minder dan een jaar drastisch in en in de Verenigde Staten worden alle activiteiten zelfs geheel stopgezet. In Europa gaat Share Now alleen nog door in 18 grote steden waar een winstgevende exploitatie mogelijk moet zijn. Zelfs in Londen, Brussel en Florence geeft Share Now het op omdat de kosten de pan uit rijzen. Ook autodeel-dienst Marven van GM is in acht Amerikaanse steden stopgezet en Ford rijdt ook niet meer met haar shuttles Chariot. 30 procent van de vaste gebruikers van een deelauto maakt er slechts incidenteel gebruik van en 50 procent gebruikt de deelauto maar enkele keren per jaar.

Toch is de deelauto voor de meeste huishoudens die er gebruik van maken de belangrijkste auto. Voor 45 procent is het zelfs de enige auto die zij gebruiken.In plaats van gemiddeld 23 uur per dag stil te staan is een deelauto de ultieme oplossing. Beginnende bestuurders willen steeds vaker geen eigen auto en zien de voordelen van het delen wel in. Het aanbod is echter nog gering. Op dit moment heeft elk deelautobedrijf een eigen app, maar er wordt gestreefd om de krachten van partijen te bundelen met een gezamenlijke app. In Diemen blijkt ook veel interesse voor deelauto’s. Vooral vanwege de hoge kosten die eigen auto’s met zich meebrengen en de beperkte parkeermogelijkheden wordt al veel voor een platform als Snappcar gekozen waar particulieren hun auto onderling met behulp van het platform kunnen delen. In de gemeente Diemen rijden inmiddels al meer dan 10.000 auto’s wat neer komt op 719 auto’s per vierkante kilometer. Hiervan staat het grootste deel dagelijks ruim 20 uur stil. Deze autobezitters kunnen hun auto aanbieden tegen een vaste prijs per dagdeel en hiermee de kosten van de auto terugverdienen op momenten en dagen dat je deze zelf niet nodig hebt. Deelnemers aan het platform kunnen zelf de voorwaarden bepalen, zoals het wel of niet mogen roken en of er huisdieren in de auto mee mogen.

Zonder eigen auto wordt reizen veel duurzamer, flexibeler en ook bewuster. De particuliere autobezitter staat echter niet snel z’n eigen auto en zijn individuele mobiliteit en vrijheid af. Je kunt al voor circa € 20 per dag een auto huren van een particulier. Met het verhuren van je auto verdien je niet je hele auto terug, maar het scheelt wel enorm in de kosten. De huurder van een deelauto kan voor een relatief laag bedrag eenvoudig en snel een auto huren en daarmee de kosten van een dure eigen auto uitsparen en hoeft zich bovendien geen zorgen meer te maken over het onderhoud, de verzekering, de belasting, de herstellingen of de autokeuring. In en rond Diemen kun je kiezen uit ruim 30 verschillende automerken, zo’n 10 verschillende typen auto’s, zowel handgeschakelde als automaat. Er is dus vrijwel altijd een passende geschikte auto beschikbaar.

Zowel verhuurders als huurders dragen bij aan een duurzamer Nederland met minder auto’s en minder CO2 uitstoot. Via het platform SnappCar zijn ruim 200 deel auto’s beschikbaar en in Amsterdam bevat het aanbod via hetzelfde platform bijna 600 auto’s. Het platform bemiddelt uitsluitend tussen particuliere huurders en verhuurders en zij vragen per rit een vast bedrag voor transactiekosten en (deel)verzekering. De eigenaar en de huurder moeten voor en na de verhuur bijzonderheden vermelden op het Snapp-formulier. Huurders en verhuurders kunnen elkaar achteraf beoordelen met 1 tot 5 sterren.

Buiten Nederland wil Volkswagen haar autodeeldienst WeShare verder uitbreiden met elektrische deelauto’s in Berlijn, Praag, Hamburg, Parijs, Madrid, Boedapest, München en Milaan. WeShare draait sinds 2019 in Berlijn met 1.500 e-Golf auto’s waarvoor er inmiddels 50.000 mensen zich geregistreerd hebben en driekwart ook regelmatig gebruik maken van één van de auto’s. Het aanbod wordt met de introductie in de zeven nieuwe steden opgevoerd naar 8.400 auto’s. In Praag en Boedapest zijn dat Skoda’s, in de andere steden VW e-Golf’s en e-up’s later gevolgd door de ID.3.

De deelauto dient APK-gekeurd en verzekerd te zijn, de wegenbelasting betaald en periodiek onderhoud te krijgen. Uitlenen vereist goede afspraken via het platform en met de persoon die de auto leent. Snappcar verzorgd een speciale deelauto-verzekering. De meeste verzekeraars vinden het immers niet goed dat je de auto zomaar aan iedereen uitleent. Je kunt dit ook zelf regelen via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik .

Als iemand je auto via een platform wil lenen, krijg je een email of sms. Je kunt het verzoek altijd weigeren als de potentiële huurder je niet bevalt. Afgeven van de sleutel hoeft niet bij auto’s met een boordcomputer die ervoor zorgt dat de ontgrendeld kan worden via een app of een sms. WeGo maakt daar standaard gebruik van. MyWheels biedt dit als optie.

Een deelauto vind je bij de volgende aanbieders:

Felyx

Felyx is binnen Nederland het langst actief en heeft scooters in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Boersma en Van den Oever hebben GreenMo sinds 2014 uitgebouwd tot één van de grootste aanbieders van elektrische leasevoertuigen voor de zakelijke markt. Ze hebben dertigduizend voertuigen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk en klanten zoals Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd.nl), Domino’s en de politie. Daarnaast zijn ze oprichter van deelscooterplatform Go Sharing, dat sinds 2019 de consumentenmarkt bestormt met inmiddels vijfduizend elektrische voertuigen in Nederlandse steden, Antwerpen en Wenen. In april 2021 maakte het bedrijf dat wordt geleid door Raymon Pouwels. Opportunity Partners, het investeringsbedrijf van Brand Loyalty-oprichter Robert van der Wallen bekend dat het een investeringsronde van vijftig miljoen euro in Go Sharing heeft geleid. Daarmee kon de deelscootertak van de groep de volgende groeisprong maken. Organische groei, maar ook overnames zijn onderdeel van de strategie. ,,We doen twee tot drie overnames per jaar”, zegt Boersma. Hij is inmiddels gepokt en gemazeld in het overnamevak. Voordat hij aan het avontuur met GreenMo begon, werkte hij bij NIBC (voorheen de Nationale Investeringsbank) in Den Haag op de afdeling fusies en overnames. Een Belgische partij kwam naar hen toe voor een samenwerking rond de inkoop van elektrische scooters. ‘Doen we niet, maar we willen je wel overnemen’, hebben we toen gezegd. Hij bedankte, maar kwam twee jaar later terug toen hij driehonderd scooters had en op zoek was naar groeikapitaal. We hebben het bedrijf negen maanden geleden overgenomen en het is inmiddels bijna verdubbeld in omzet. Bij de overname van een bedrijf raakten ze voor kerst in een patstelling, terwijl ze al tot overeenstemming over de prijs waren gekomen. Bleek dat de verkoper bang was dat hij een familielid tijdens het kerstdiner moest vertellen dat hij zijn baan bij het bedrijf kwijt zou raken. We hebben de verkoper toen duidelijk gemaakt dat we juist iedereen in dienst willen houden, waarna de deal snel rond was. De vraag naar deelscooters en -fietsen is afgenomen wegens de pandemie, het water staat sommige bedrijven aan de lippen.

Met in totaal 30.000 voertuigen in zes landen bouwen Doeke Boersma en Donny van den Oever met GreenMo en GoSharing aan een imperium van elektrische (deel)scooters en -fietsen en dat bereiken ze door overnames. De elektrische deelscooters van Go Sharing zijn te delen in Rotterdam, Eindhoven en Helmond. De e-scooters van Check zijn er alleen in Rotterdam. Go Sharing vertrekt uit 32 van de 45 Gemeentes waar ze zich hadden gevestigd. De scooters worden te weinig gebruikt en veelal gesloopt.

Felyx heeft een investering van 24 miljoen euro opgehaald, waarmee deze aanbieder van elektrische deelscooters wil uitbreiden in Europa. Eerst zijn Duitsland en Frankrijk aan de beurt. Ook in de Benelux wil het bedrijf doorgroeien. Daar is het bedrijf, dat in 2017 werd opgericht door Quinten Selhorst en Maarten Poot, inmiddels marktleider. Felyx is momenteel actief in negen steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Delft, Haarlem, Den Bosch en Brussel. Via de app kan je een scooter huren voor 30 cent per minuut. De financieringsronde wordt geleid door De Hoge Dennen Capital en huidig grootaandeelhouder en onderneemster Anne-Marie Rakhorst. De omzet van Felyx is afgelopen jaar verdubbeld. Sinds juni 2020 dekken de inkomsten alle operationele uitgaven.In een jaar tijd is Felyx gegroeid van duizend naar drieduizend “brommertjes”, zoals Selhorst ze noemt. “Voor dit jaar verwachten wij hetzelfde groeiratio. Een brommer heeft een afschrijvingstermijn van gemiddeld vijf jaar, dat is een beetje afhankelijk van waar je voor kiest. Ook het aantal medewerkers groeit hard. “Vorig jaar gingen zij van 30 naar 100 fte, nu staan zij al op 130 fte. De 24 miljoen euro die is opgehaald, een recordinvestering voor Felyx, wordt ook gebruikt om meer personeel aan te nemen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in verdere professionalisering en techniek. Voor Duitsland kijken zij naar steden als Dortmund, Berlijn, Leipzig en Keulen. In Frankrijk wordt gekeken naar Parijs, Lyon, Bordeaux, Marseille en Nice. In het buitenland krijgt de deelscooterdienst ook te maken met elektrische stepjes (die in Nederland niet de weg op mogen). Die stepjes worden vooral gebruikt door toeristen voor hele kleine afstanden. Voor honderd euro kan je al zelf zo’n stepje kopen. Onze brommers worden gebruikt voor afstanden van 5 tot 8 kilometer. Voorlopig houdt Felyx het dan ook bij de elektrische deelscooters.

 

Geef een antwoord

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.