Apax

 

Apax Partners LLP is een Britse participatiemaatschappij met het hoofdkantoor in Londen. Het bedrijf is ook actief  in New York, Hongkong, Mumbai,Tel Aviv,München en Shanghai. Het bedrijf, inclusief de verschillende rechtsvoorgangers, heeft sinds 1981 ongeveer 51 miljard dollar opgehaald en is een van de oudste en grootste private equity-bedrijven die internationaal opereren. Apax belegt onder andere in telecommunicatie, technologie, detailhandel en consumentenproducten, gezondheidszorg en financiële en zakelijke diensten.

Apax verwerft kapitaal van institutionele beleggers, waaronder collectieve en openbare pensioenfondsen, schenkingen van universiteiten en hogescholen, stichtingen en fondsen van fondsen. Apax Partners investeerde in 2004 in het concern PCM. Drie jaar later bleek de schuld van PCM bij de banken fors opgelopen te zijn waarna Apax vertrok met een rendement van ongeveer 30 procent per jaar. In 2007 werd ook Hellas Telecommunications vlak voor het faillissement van de hand gedaan nadat de werkelijke staat van de rekeningen verkeerd werd voorgesteld. In 2015 werd RFS voor een bodemprijs van circa 450 miljoen overgenomen inclusief Wehkamp, Fonq.nl, Create2Fit en financieel dienstverlener Lacent. RFS Holland Holding sloot 2018 af met een verlies van 60,3 miljoen euro. Wehkamp Holding, die boven RFS Holland Holding staat, zag het verlies oplopen naar 79 miljoen euro onder meer door het afschaffen van de verzendkosten voor orders boven de twintig euro. De brutowinst liep terug van 231 naar 219 miljoen euro. De omzet van RFS is teruggelopen van 768 naar 735 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de verkoop van onder meer fonQ liep de omzet met 5,5 procent op. Bij Wehkamp kwam de omzet uit op 677,9 miljoen euro, wat een groei van 6,7 procent betekende. De grootste winst zit bij het bedrijf in de financieringen tegen het maximale rentepercentage van 14%. Apax Partners komt met een tweede digitale fonds gericht op middelgrote technologiebedrijven, slechts enkele weken na het ophalen van 11 miljard dollar voor zijn nieuwste belangrijkste investeringspool.

Apax zoekt  1,5 miljard dollar voor Apax Digital II en verwacht in mei of juni een eerste afsluiting te houden. De beheerders van het pensioenstelsel van $ 64,2 miljard keurden tijdens de vergadering een toezegging van $ 175 miljoen goed voor het nieuwe digitale fonds van Apax. Apax haalde $ 1 miljard op voor zijn debuut Apax Digital-fonds in 2017 en heeft zijn strategie gericht op minderheidsinvesteringen en buy-outs van snelgroeiende technologie- en internetbedrijven in Noord-Amerika en Europa.

Het pensioenstelsel in Pennsylvania heeft $ 100 miljoen toegezegd aan het oorspronkelijke digitale Apax-fonds en $ 31 miljoen aan twee co-investeringen die het bedrijf heeft gesponsord. De investeringen genereerden een netto intern rendement van bijna 54% en een netto veelvoud van 1,8 keer het geïnvesteerde kapitaal tot en met 30 september 2020. Eind september 2020 had het eerste digitale fonds van Apax 10 investeringen voltooid.

In januari verkocht Apax Digital het portfoliobedrijf Signavio GmbH, een software-as-a-service provider van bedrijfsprocesanalyse en besluitvormingsbeheerprogramma’s, aan de Duitse softwarefabrikant SAP.

Apax investeerde  50 tot  150 miljoen dollar in bedrijven in de software, data en analyse, technologiegerichte diensten, digitale marktplaatsen, media en e-commerce. Het nieuwste fonds van Apax zal naar verwachting 15 tot 20 investeringen doen en wordt mede geleid door Daniel O’Keefe en Marcelo Gigliani, beide beherende vennoten. Het investeringscomité van het fonds bestaat uit Apax co-chief executives Mitch Truwit en Andrew Sillitoe, Salim Nathoo, co-leader van het technologie- en telecommunicatieteam van het bedrijf in Londen, en Jason Wright, de co-leader van het team in New York, volgens het pensioenstelsel. documenten.

Het meerderheidsbelang in Tampa  OASSO Global Inc. is verkocht aan KKR. Apax kocht het aandeel in Boasso in 2015. Het is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud van ISO-containers. Boasso heeft 34 depots over de hele wereld, waar klanten onderhoud, transport en schoonmaakdiensten kunnen krijgen. De deal werd onthuld op 6 oktober 2022.

Apax Partners, nam in februari 2022 samen met oprichter en het management van Odin Groep, een Managed IT & Cloud Service Provider, het belang in Odin Groep over van Fortino Capital Partners, een in de Benelux gevestigde B2B software- en IT-investeerder.

Apax heeft de ambitie om, door zowel autonome groei als buy & build, de leidende positie van Odin Groep als Managed Service Provider in Nederland te versterken. Odin Groep is actief in het MKB, het onderwijs, de gezondheidszorg en woningcorporaties. Apax Partners investeert vanuit haar meest recente mid-market X fund met een omvang van 1,6 miljard euro.

Odin groep

Odin Groep, opgericht in 1990 door Hans Lesscher, is uitgegroeid tot een toonaangevende Managed IT Service Provider in Nederland. Met een hoofdkantoor in Hengelo en vestigingen in Vianen en Utrecht, voorziet de Groep op een betrouwbare, flexibele en veilige manier in de IT-behoeften van meer dan 4.000 klanten. Het bedrijf heeft sterke posities ontwikkeld in het MKB, het onderwijs, de gezondheidszorg en woningcorporaties waarbij klanten kunnen vertrouwen op de expertise van ruim 650 medewerkers. De omzet is de afgelopen jaren telkens met dubbele cijfers gegroeid. Odin Groep heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van ongeveer 140 miljoen euro.

In 2019 stapte Fortino Capital in Odin Groep om samen met Hans Lesscher en het managementteam het bedrijf verder te professionaliseren en te laten groeien. Samen met Fortino heeft Odin Groep zijn langetermijnstrategie verder uitgewerkt. Dit leidde tot een update van de go-to-market en enkele gerichte acquisities om het dienstenaanbod en de aanwezigheid op de Nederlandse markt te versterken. Dit heeft geresulteerd in een Groep die bijna in omvang is verdubbeld, waarbij het team een sterke autonome groei heeft laten zien en waarbij de acquisities succesvol werden geïntegreerd.

Exact

Apax Partners heeft in februari 2019 een principeovereenkomst bekend gemaakt om de aandelen in Exact Software, een leverancier van bedrijfssoftware in de Benelux, te verkopen aan het Amerikaanse KKR

In oktober 2018n benadrukte chief executive officer (ceo) Phill Robinson nog dat zijn bedrijf niet in de etalage stond. Op Exact Live in Jaarbeurs Utrecht zei Robinson tegen spreekstalmeester Jort Kelder dat het om ‘fake news’ ging. ‘Er zou geen verkoopproces gestart zijnn en geen intentie bij Apax om het bedrijf te verkopen. Kennelijk is er daarna wat veranderd bij Apax, dat Exact begin 2015 overnam voor zo’n 730 miljoen euro. Het softwarebedrijf werd in maart 2015 van de Amsterdamse effectenbeurs gehaald. Met KKR kreeg Exact extra financieringsmogelijkheden om de overstap naar cloudsoftware te ondersteunen. Exact werd opgericht in 1984 en is gevestigd in Delft. De software van Exact wordt gebruikt door 6.700 accountants om de boekhouding te doen van meer dan 400.000 kleine bedrijven in de cloud. Daarnaast gebruiken circa 18.500 middelgrote bedrijven de enterprise resource planning (erp)-suite uitgebreide, zowel on premise als in de cloud, voor financieel beheer, logistiek, relatiebeheer, personeelszaken en salarisadministratie. Bij Exact werken 1.400 mensen in twaalf verschillende landen, vanuit 21 kantoren wereldwijd.

wehkamp

Wehkamp

Wehkamp werd opgericht in 1952 en is eigendom van Britse private equity-onderneming Apax Partners. Bij het online warenhuis werken ruim 900 mensen. De webwinkel telt inmiddels 2,5 miljoen klanten. De omzet in 2018/2019 was 661 miljoen, in 2020/2021 729 miljoen en in 2021/2022 783 miljoen euro. De omzet stijging is voornamelijk dankzij de overname van Kleertjes.com voor een bedrag van 53 miljoen euro van oprichtster Willemsen en investeerder Mentha Capital. Het hoofdkantoor en de distributiecentra staan in Zwolle. Het bedrijf voert zo’n 400.000 artikelen van ongeveer 2.000 verschillende merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby&kind. In de winst zit circa 2,7 miljoen van Kleertjes.com.

In 1952 had Herman Wehkamp de leiding over een paar winkeltjes van zijn ouders in het noordoosten van Nederland. De winkels liepen goed en waren een begrip in de regio. Met een lening van zijn moeder, kocht Herman een stapel matrassen en investeerde duizend gulden in advertentiekosten. Het werd een groot succes. De advertenties bundelde Herman in 1955 in een catalogus. Dat sloeg aan en in de jaren erna werd de iconische Wehkamp-catalogus een begrip. In 1995 ging Wehkamp als een van de eerste bedrijven in Nederland voor een deel online en in 2010 stapte het bedrijf volledig over.

In de zomer van 2015 opende de Koning in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld. Het geautomatiseerde magazijnsysteem heeft bijna 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’ waar de diverse artikelen liggen opgeslagen. De artikelen worden opgehaald door 468 geautomatiseerde shuttles. Daarmee is het distributiecentrum het grootste geautomatiseerde ter wereld voor online retail. Het gebouw heeft een BREEAM “Excellent” certificering voor duurzaamheid. Op het dak van het pand ligt een van de grootste zonnepanelenvelden van Nederland, dat 40% van de energiebehoefte voorziet. Daarnaast wordt er onder andere gebruik gemaakt van een warmte-koudeopslag en is een ecologische tuin aangelegd. Via deze link is de case-study voor het BREEAM-certificaat te lezen. Op 22 maart 2019 werd het tweede nieuwe distributiecentrum in Zwolle geopend. Dit nieuwe pand is gekoppeld aan het huidige gebouw, waardoor een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum is ontstaan van ruim 100.000 m2.

Ruim 500.000 online bezoekers per jaar bestelden voor Corona al zo’n 11 miljoen producten. Het hoofdkantoor van Wehkamp gaat vanwege het thuiswerken verhuizen naar een kleinere locatie in Zwolle.  In het hoofdkantoor werkten nu zo’n 600 mensen en zit op twee locaties. Het hoofdkantoor ligt tegen het centrum van Zwolle aan, het distributiecentrum is 10 kilometer verderop langs de snelweg A28. Het bedrijf behaalde een nettowinst (2019/2020) van 24 miljoen euro. Onder leiding van ceo Graham Harris werd veel succes zwaarder ingezet op ‘living’ en ‘baby’. 

Piet Coelewij die de laatste 2,5 jaar de baas was van Wehkamp moest in april 2019 plotseling vertrekken om plaats te maken voor interim ceo Graham Harris, die in juli voor vast werd benoemd. Tot de groep van Wehkamp Holding B.V. (‘de Groep’) behoort behalve Wehkamp ook Lacent, een verlener van financiële diensten. Liesbeth Rigter (voormalig CEO van Moneyou) werd bij Lacent vanaf augustus 2019 de nieuwe CEO en trad ook toe tot de raad van bestuur van de Groep. Monique Frant werd in april 2019 chief people officer in plaats van  Miranda Berkhof, die werd benoemd tot chief sales officer. Het e-ecommerce distributiecentrum van Wehkamp werd door Coelewij flink uitgebreid naar 110.000 vierkante meter, verdeeld over vijf verdiepingen. De bouw kostte ruim 40 miljoen euro. In de nieuwe hal werd ruim zes kilometer aan transportband aangelegd en 3,5 kilometer aan hanggoed rekken. Het centrum kan 200.00 bestellingen per dag verwerken. Wehkamp en BCC gingen in oktober 2018 een strategische samenwerking aan. BCC maakt gebruik van het fulfilmentproces van wehkamp, die op zijn beurt het complete assortiment van het concern verkoopt en financiert. Het financieren van BCC producten loopt via Wehkamp Finance. (Wfinance). Klanten kunnen gebruikmaken van de installatie, reparatie, betaaloplossingen en bezorging. De samenwerking tussen bol.com en BCC blijft bestaan.

Voor de gehele elektronica categorie, eind 2018 werd een samenwerking aangegaan met BCC en in mei 2019 kwam er tevens een strategische samenwerking met Hema inclusief een uitbreiding naar diverse andere productcategorieën. Aan de ruim 2.000 merken die Wehkamp verkoopt, worden de komende tijd ook nog eens honderden andere merken toegevoegd, zoals Gap, Na-kd, Carters en PrimaDonna. Met een nieuwe commercial via film, bioscoop en online video worden er voor de kick-off ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet. Ook zijn partnerschappen aangegaan met HEMA en Hunkemöller.

In maart 2019 opende Wehkamp het tweede gedeelte van haar 110.000 m2 grote, hypermoderne centrale distributiecentrum in Zwolle. Door het effectief gebruik van “nieuwe”energie is het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp ruim 30% energiezuiniger dan vergelijkbare centra.

De belangrijkste technische innovaties in de online shop , zijn onder meer een nieuwe zoekmachine, exponentieel verbeterde aanbevelingen, een visueel aantrekkelijke en modieuze shop, een snellere check-out, de integratie van Augmented Reality en de implementatie van een vernieuwde app-omgeving met een gepersonaliseerd aanbod. Sinds juni kunnen klanten van Wehkamp ook betalen met Apple Pay. Het aantal app-gebruikers verdubbelde in de laatste twee jaar. Meer dan 60% van de shopsessies van klanten verloopt nu mobiel. De investeringsuitgaven (Capex) van de Groep in h Het bedrijf is gestart met same day delivery voor 95% van het productaanbod, waardoor klanten hun aankopen nog dezelfde dag ’s avonds in huis hebben.et lopende boekjaar bedragen naar verwachting in totaal € 19 miljoen.

Op het hoofdkantoor in Zwolle werden zeker dertig banen geschrapt. De twee distributiecentra in Maurik en Zwolle werden samengevoegd. De reorganisatie kwam nadat het boekjaar 2018/2019 geëindigd was met een operationeel verlies en tien procent minder omzet.  De omzet tot 31 maart 2019 daalde tot 611 miljoen euro. Het verlies van ruim 28 miljoen was een verbetering ten opzichte van de 79 miljoen euro die het jaar er voor werd behaald. Dat verlies werd veroorzaakt door een eenmalige goodwillafschrijving van bijna 50 miljoen euro. De  Ebitda van 21,7 miljoen daalde naar een kleine €16 miljoen.

Ondertussen werd er gestaakt bij het bedrijf. Het werk op het distributiecentrum van Wehkamp in Maurik lag weken stil en ook in Zwolle werd er gestaakt. Er werd na lange tijd een akkoord gesloten door FNV over een deugdelijk vangnet voor 82 medewerkers die al heel lang bij Wehkamp werkten. Het grootste discussiepunt was de ontslagvergoeding en afspraken over hoe deze werknemers begeleid moesten worden bij het vinden van een andere baan. Het boventallig verklaarde personeel krijgt naast de ontslagvergoeding een budget voor scholing en begeleiding naar nieuw werk. Ook werd er een bijdrage voor de kosten van juridisch en financieel advies afgesproken.

Apax wil het distributiecentrum in Maurik sluiten en verkopen. De 52 medewerkers verliezen hun baan. Volgens de FNV is het sociaal plan ontoereikend. Door de reorganisatie verdwijnen op het hoofdkantoor van Wehkamp in Zwolle maximaal dertig banen. Ook daar werd gestaakt.

Wehkamp verkocht diverse artikelen van de failliete winkelketen Didi en de opbrengst zou worden overgemaakt aan de curator, maar belandde op de bankrekening van internetcriminelen. Toen beide partijen achter het voorval kwamen, was het totaalbedrag van 144.000 euro al doorgesluisd en verdwenen. Wehkamp weigerde vervolgens om nogmaals het bedrag aan de curator te betalen. Le Belle spande daarop met succes een civiele rechtszaak tegen het bedrijf aan. Uit onderzoek is gebleken dat de hackers niet via zijn IP-adres hebben toegeslagen. Dat betekent dat Wehkamp, na meerdere schikkingsonderhandelingen, 160.000 euro moet terugbetalen aan de curator. Het onderzoek is in volle gang, van de daders ontbreekt nog ieder spoor. De curator is inmiddels schadeloos gesteld. 

Hein Knaapen trad in oktober 2020 toe tot de RvC en Frank van Valderen en Anneke Keller traden in januari 2021 aan als Chief Financial Officer en Chief Technology Officer.

Hein Knaapen Hein Knaapen was van 2012 tot 2019 Chief HR Officer bij ING Groep waar hij leiding gaf aan 1.100 fulltime professionals in 45 landen. Daarvoor was hij Group HR Director bij KPN en vervulde hij diverse managementfuncties bij Unilever. Op dit moment is Hein Knaapen lid van de Raad van Commissarissen van Coca-Cola Enterprises Europe.

Frank van Valderen Frank van Valderen is Chief Financial Officer (CFO) en was hiervoor de Finance Director van Zalando’s Fashion Store in Berlijn. Daarvoor was hij werkzaam als Finance Director en Director Mergers & Acquisitions bij Philips. Frank van Valderen volgt Blake Booysen op die vijf jaar geleden aantrad als CFO. Blake Booysen was onder andere verantwoordelijk voor het verder versterken van de financiële positie, het creëren van controlesystemen en de herfinanciering van Wehkamp.

Anneke Keller Anneke Keller is de Chief Technology Officer (CTO) en was eerder hoofd van de Jumbo Tech Campus die zij in de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Dit team is verantwoordelijk voor de software development van Jumbo en er werken vandaag de dag meer dan 350 mensen. Daarvoor was zij Head of Software Development bij Coolblue.com, VP Software Engineering van TomTom en bekleedde ze diverse functies bij KPN. Anneke Keller moet de e-commerce en informatietechnologie versterken.

Webwinkel Wehkamp nam kleertjes.com over, een van de grotere webwinkels voor kinderkleding in Nederland. Bij de overname, waarover een voorlopige overeenkomst is gesloten, gingen geen van de vierhonderd banen verloren. De twee locaties van kleertjes.com, het distributiecentrum in ‘s-Heerenberg en het kantoor in Hilversum, bleven alle bestaan. Het overgenomen bedrijf blijft een aparte website houden. Wel voegt Wehkamp in de toekomst eigen assortiment toe.

Wehkamp richt zich al enkele jaren meer op wonen en familie. In de categorie wonen (inclusief tuinartikelen) groeiden de inkomsten zo’n 40 procent. Bij schoonheidsproducten en kindermode ging het om bijna een verdubbeling van de omzet. Verstoringen in de internationale scheepvaart zorgden recent wel voor vertragingen bij de levering van sommige producten, zoals tuinmeubelen. Die werden door een wereldwijd containertekort dat door de pandemie ontstond, later bezorgd. Waarschijnlijk houdt deze situatie nog even aan.

Een 35 jarige vrouwelijke ex-werknemer van Wehkamp kreegt 113.000 euro nabetaald omdat ze lange tijd voor een lager loon moest werken dan een mannelijke collega die hetzelfde werk deed. Het gerechtshof Leeuwarden zou binnen twee weken uitspraak doen, maar Apax wilde die uitspraak niet afwachten en betaalde de vrouw, zonder overigens schuld te bekennen.

De vrouw ging vrijwel tegelijkertijd met een mannelijke collega aan de slag bij het bedrijf als jurist. Na enige tijd werd het haar duidelijk dat ze 1.000 euro per maand minder verdiende dan de man. Pas na anderhalf jaar en meerdere verzoeken van de vrouw trok het bedrijf de beloning gelijk. Vanaf dat moment twijfelde haar werkgever aan haar functioneren, terwijl die daarvóór juist positief over haar oordeelde. Door de juridische procedure kwam de vrouw met een burn-out thuis te zitten. In eerste instantie kreeg Apax gelijk, maar het College voor de Rechten van de Mens oordeelde anders. Een gang naar het gerechtshof volgde. 

Wehkamp boekte in het afgelopen boekjaar, dat tot 3 april 2022 liep, een consumentenomzet van 782,7 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De stijging is geheel te danken aan de overname van kinderkledingwebshop Kleertjes.com. Dit zou de omzet zijn geweest als Kleertjes.com aan het begin van het boekjaar zou zijn overgenomen, maar dat is niet zo. Dat gebeurde pas op 8 september 2021. De daadwerkelijke omzet kwam daarmee uit op 746,8 miljoen uit, een stijging van 2,4 procent. Zonder Kleertjes.com daalde de consumentenomzet van Wehkamp met 4,3 procent, van 729,4 naar 698 miljoen euro.  Apax wil van zijn belegging af. Een poging Wehkamp door te verkopen liep in 2021 op niets uit. Een beursgang zou een optie zijn.

V&D

 Vroom & Dreesmann groeide ooit uit tot hét Warenhuis van alle Nederlanders, waar je echt álles kon vinden. Tot eind 2015 het doek viel. Nu – precies 131 jaar na de oprichting in 1887 – is het verworden tot een online Warenhuis in handen van investeerders. 

Amsterdam – rond 1880. De stad groeit hard en biedt kansen aan ondernemers. Kleine ondernemers die zeven dagen in de week hun winkels openen en lange uren maken. Iedereen is specialist: bakker, slager, schoenmaker, of handelaar in ‘manufacturen’. Een van hen is de jonge Anton Dreesmann die op zijn 17e naar Amsterdam verhuist, in de leer gaat bij zijn oom en daar volgens zijn memoires vooral leert hoe hij géén zaken wil doen. De praktijk in de donkere, volgepakte woonkamerwinkeltjes is dat een opdringerige verkoper zijn klanten wil binden met zaken en stoffen die vaak ‘op proef’ mee naar huis gaan en op rekening worden betaald. Gevolg is dat veel voorraad niet getoond kan worden en dat de winkelier herhaaldelijk langs de deuren moet om zijn geld. Tijdrovend en reden om dat extra werk ‘in te prijzen’. Wat de geachte clientèle betaalt, hangt vooral af van hun portemonnee en vloeit voort uit een proces van loven en bieden (en zogenaamde korting).

Anton Dreesmann en iets later ook zijn vriend en collega-winkelier Willem Vroom doen dat anders. Zij kopen samen partijen goederen in bij fabrikanten in het buitenland. En in hun winkels hanteren zij vaste, lage prijzen én betaling à contant. Op 1 mei 1887 start hun officiële samenwerking en 3 weken later opent manufacturenwinkel ‘De Zon’. De klanten stromen toe: iedereen weet wat al die met de hand vervaardigde producten (manu -factorij) kosten en ‘Vroom en Dreesmann’ krijgt direct geld in het laatje. Inmiddels zijn Anton, verantwoordelijk voor de in-/verkoop, en Willem, die de financiën beheert, zwagers – hun vrouwen zijn zusters. Vroom is de oudste en zo komt zijn naam vooraan op de gevel aan de Weesperstraat 70. Nog geen twee jaar later openen zij een tweede zaak aan de Vijzelgracht 21, waar opnieuw een familielid bedrijfsleider wordt. In 1890 worden de eigen winkels van Vroom (1) en Dreesmann (2) ook opgenomen in het gezamenlijk bedrijf en telt de hoofdstad al vijf vestigingen van Vroom & Dreesmann.

Rotterdam – 1892. Vaste, lage consumentenprijzen laten weinig ruimte voor marge. Anton Dreesman realiseert zich dat de winst moet komen van de inkoopkant – met hoge volumes kan hij nog gunstiger condities bedingen. Reden dus voor verdere uitbreiding. Vijf jaar na de start met ‘De Zon’ opent een ‘Vroom en Dreesmann’ aan de Binnenweg in Rotterdam zijn deuren. Een jaar later volgt Den Haag, aan de Spuistraat en zo opent tot 1907 gemiddeld elk jaar een winkel zijn deuren in het centrum van een grote stad. Bedrijfsleiders zijn zonder uitzondering lid van de familie Vroom, of Dreesmann en krijgen na hun opleiding door Dreesmann sr. net als de naamgevers aandelen in de plaatselijk N.V. Sommigen starten van hieruit ook filialen in naburige steden. Allemaal met hetzelfde assortiment en zo profiteert iedereen van een toenemend inkoopvoordeel. Een voordeel dat steeds meer klanten laat kennismaken met en terugkomen voor kwalitatieve producten tegen een gunstige prijs.

Amsterdam – oktober 1912. Enkele maanden na de viering van hun 25-jarig zakenjubileum openen oprichters Vroom en Dreesman in Amsterdam hun 25e vestiging van Nederland. In de voorliggende jaren maakte de ontwikkeling van spiegelglas al etalages mogelijk waar het winkelend publiek eindelijk eens kon zien wat er binnen te koop was. Nu verrijst er aan de Kalverstraat in Amsterdam het eerste echte warenhuis van Nederland. Architect F.M.J. Caron ontwierp voor Vroom en Dreesman een winkel met verschillende verdiepingen, voorzien van allerlei moderne technieken. Het – naar de maatstaven van die tijd – gigantische pand telt meerdere liften en een roltrap waarmee klanten zich graag naar de verschillende verdiepingen laten vervoeren. Naast dames- en herenmode en accessoires is het assortiment uitgebreid met gordijnen, vloerkleden, meubels en bedden. Alles is even aantrekkelijk opgesteld, dankzij een lichthal die overal daglicht verspreid. Een ‘moderne’ telefooncentrale bedient ook klanten van buitenaf op hun wenken.
 

Alkmaar, Amersfoort, Den Bosch, Breda, Enschede, ‘s Gravenhage, Haarlem, Leiden – 1905/1936. In de loop der jaren tekenen o.a. ‘huisarchitecten’ Caron en collega Jan Kuijt voor verschillende iconische Vroom en Dreesmann warenhuizen in andere grote steden. Samengevoegde kleine winkelpanden maken plaats voor moderne hoogbouw, met vernieuwende presentaties. In Den Haag geeft de ingang van de nieuwbouw aan het Spui toegang tot een brede passage, met daarin een groot aantal vrijstaande vitrines. Zo (ver)leidt dit binnenterrein klanten naar de al bestaande winkel aan de Spuistraat. ‘s Avonds blijven de etalages verlicht, ook een nouveauté.

Het uit 1930-1934 daterende pand in Haarlem aan de Grote Houtstraat omschrijft de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed als “beeldbepalend” en “van algemeen belang door zijn architectuurhistorische en cultuurhistorische waarden, als zijnde een nog deels gaaf bewaard warenhuis uit het Interbellum in een stijl die een mengeling is van Amsterdamse School, Art Déco en Nieuwe Zakelijkheid. Daarnaast is het pand van algemeen belang door zijn grootschaligheid; een dergelijk groot en hoog gebouw was in de bouwtijd uniek voor Haarlem”. Ook Vroom en Dreesmann winkelpanden van vóór de warenhuizen staan op de lijst met Nederlandse Rijksmonumenten: een gebouw of object dat van algemeen belang is wegens de schoonheid, de betekenis voor wetenschap of de historische waarde. Bijvoorbeeld de Art Nouveau gevel van “Magazijn de Zon” in Deventer, uit 1905.

Amsterdam, London, New York, Tokio, Buenos Aires -1887/1987. Vanaf de start in 1887 heeft Vroom en Dreesmann ruim zestig jaar een tweehoofdige, gelijknamige directie. Dat verandert in 1948 met de oprichting van de Coöperatieve Handelsonderneming Vroom & Dreesmann Nederland. Experts nemen daarbij de centrale inkoop over van de directie. Deze wordt uitgebreid tot vijf man, wel met de afspraak dat er altijd plek is voor een nazaat van de oprichters. Bernard Vroom wordt, als ‘zoon-van’, benoemd tot directievoorzitter van V&D Nederland.

Anton Dreesmann volgt hem in 1971 als telg van de derde generatie op. Al twee jaar na zijn aantreden als directeur, weet hij alle warenhuizen die dan nog zijn verdeeld over 23 plaatselijke NV’s op te nemen in één Vroom & Dreesmann BV. In de tien jaar die volgen, legt hij een ongekende expansiedrift aan de dag, in alle richtingen. Begin jaren tachtig telt het concern naast de V&D winkels en warenhuizen ook kleding-/sportwinkels (als Kreymborg, Hunkemöller, Claudia Sträter en Perry Sport), supermarkten (Edah en Konmar), elektronicaketens (als Kijkshop en Dixons), juweliers (als Siebel), schoonmaakbedrijven (als Cemsto), uitzendbureaus (als Vedior en Dactylo), de Vendorama bungalowparken en Staal Bankiers. Het familiebedrijf bezit ook forse aandelenpakketten in KBB (Bijenkorf en Hema) en Peek & Cloppenburg en heeft aanzienlijke belangen in de VS, Engeland, Japan en Brazilië. In 1982 gaat het concern verder onder de naam Vendex International, dat in 1985 een omzet behaalt van 15 miljard gulden. De winst bedraagt Nlg 265 miljoen, maar de Nederlandse warenhuizen staan aan de vooravond van zwaar weer.

Vroom en Dreesmann was decennia lang ‘the place to be’ voor jong en oud. Spectaculair bewegende etalages met Pieten-taferelen trekken volksstammen naar de ‘De Schatkamer van Sint Nicolaas’. Tijdens de ‘Schoolcampus’ slaat de jeugd massaal z’n nieuwe Ryam agenda, kaftpapier in en later nog veel meer en moderners vóór ze ‘back to school’ gaat. Moeders kopen er de kleren voor hun kinderen, vaders een nieuwe koffer of elektronica, families hun witgoed of verzekeringen en de jeugd wist V&D te vinden voor top-40 singles en elpees. Onder Anton Dreesmann jr krijgen ook bekende (deels eigen) formules onderdak bij Vroom en Dreesmann, als ‘shop-in-shop’: Dixons, Hunkemöller, Perry Sport, ICI PARIS XL, Prénatal, Six, Didi, Oasis, Esprit, Rituals Cosmetics, Promiss, Sapph, Swatch en Mexx.

De overlevering wil, dat V&D al midden jaren dertig in de nieuwe vestiging in Haarlem een restaurant introduceert waar de clientèle zelf het eten en drinken dienen te pakken. De entree is via een tourniquet en men rekent af bij een centrale kassa. Drie vernieuwingen in één concept, slim afgekeken in de VS. Wanneer V&D in 1987 zijn honderdjarig jubileum viert, heet het de klanten welkom in het evenzo innovatieve ‘La Place’. In dit ‘free flow’ restaurant bereidt men vóór het oog van de wachtende gasten razendsnel een gezonde maaltijd met verse producten. Een daverend succes: eind 2015 zijn er in de V&D warenhuizen in totaal 55 La Place restaurants.

De Nederlandse winkelstraat – 1987/2015. Terwijl Vendex International in binnen- en buitenland ondernemingen afstoot om verliezen te compenseren, en in 1999 juist fuseert met KBB (van de Bijenkorf, Hema en Praxis) om kosten te drukken, laait het gevecht om de klant op. De voorsprong op het gebied van ruime keuze raakt het warenhuis kwijt aan speciaalzaken die consumenten op een groter oppervlakte meer variatie in producten en kennis van zaken bieden. Kleinere winkeliers, in mode en bijvoorbeeld sport, cosmetica of sierraden, mikken op specifieke doelgroepen in plaats van het brede middensegment dat Vroom en Dreesman bedient. Indien succesvol weten zij hun keten met geringe investeringen uit te breiden – zelfs (van) buiten de landsgrenzen. Een combinatie van scherper inkopen en slimme marketing maakt een aantrekkelijker aanbod voor hun ‘niches’. Modeketens ontwerpen hun eigen lijnen en laten deze produceren voor een ongekende prijs/kwaliteit. Daar kan V&D met zijn shop-in-shops zelfs niet tegenop.

Als vanaf het nieuwe millennium steeds meer consumenten hun aankopen ook online gaan doen, is het tij niet meer te keren. Weliswaar start V&D start in 2008 een eigen webshop en behaalt het daarmee alsnog een omzet van 100 miljoen euro per jaar, het verlies van de warenhuizen loopt alleen maar op. Een poging van Jan des Bouvries voor een make over bracht eerder al niet het gewenste succes, ook de verbouwing van de warenhuizen vanaf 2007, waarbij alleen nog het nieuwe V&D logo op de gevel prijkt, mag niet baten. De verliezen lopen op, tot bijna € 50 miljoen in 2014. De warme winter van 2015 doet V&D uiteindelijk de das om. Er ligt voor € 25 mln onverkochte voorraad en de banken hebben hun krediet al drastisch ingeperkt. Als eigenaar Sun Capital een laatste toegezegde kapitaalinjectie van € 47 miljoen intrekt valt eind 2015 het doek. Het faillissement van V&D en La Place betekende dat 10.300 mensen per direct op straat kwamen te staan. Er waren drie redenen waarom het faillissement nog voor de jaarwisseling werd doorgedrukt. Ten eerste de maandelijkse loonkosten van ongeveer 9 miljoen euro. Daar was eigenaar/investeerder Sun Capital nu per direct vanaf, het UWV nam de salarisverplichting over, waarna het personeel in de WW kwam. Indien V&D pas na de jaarwisseling failliet was gegaan had de Sun Capital, een private equityfonds uit Florida, nog minimaal een maand de salarissen moeten betalen. Reden twee was de grotere kans op een snelle doorstart. Kopers willen het liefst een schone lei en door het faillissement werden alle schuld- en salarisverplichtingen in een klap geregeld. Reden drie was de voorjaarscollectie van V&D, die op een kade in Shanghai op betaling stond te wachten. Zonder een snelle doorstart zou die verkocht worden aan de hoogste bieder.

Begin 2016 zoeken de curators naar een koper voor La Place en V&D. Maar op 16 februari blijkt dat overeenstemming over een gedeeltelijk doorstart definitief is mislukt. Nog één keer trekt V&D, op initiatief van de curators, vanaf 23 maart massa’s mensen naar de winkels. Daarna wordt ruim 10.000 personeelsleden ontslag aangezegd. Op 5 september 2018 start het nieuwe V&D online. 

Juni 2020 gaat het ook met V&D als online shop mis. Wehkamp schrapt zeker dertig banen op zijn hoofdkantoor in Zwolle. Verder werden de twee distributiecentra in Maurik en Zwolle samengevoegd. Ook de fotostudio van de webwinkel, die elders in Zwolle gevestigd was, werd daar ondergebracht. 

In de komende jaren zou de nadruk komen te liggen op een premium winkelbeleving, onderscheidenheid, partnerschappen met merken zoals HEMA en Hunkemöller en productpresentatie. De online retailer zou  het gebroken boekjaar zijn geëindigd met een operationeel verlies en tien procent minder omzet, waar andere onlinewarenhuizen alleen maar meer omzet draaien. 

Geef een antwoord

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.