Apax Partners LLP (Wehkamp)

Apax Partners LLP is een Britse participatiemaatschappij met het hoofdkantoor in Londen. Het bedrijf is ook actief  in New York , Hongkong , Mumbai, Tel Aviv , München en Shanghai. Het bedrijf, inclusief de verschillende rechtsvoorgangers, heeft sinds 1981 ongeveer 51 miljard dollar opgehaald en is een van de oudste en grootste private equity-bedrijven die internationaal opereren. Apax belegt onder andere in telecommunicatie, technologie, detailhandel en consumentenproducten, gezondheidszorg en financiële en zakelijke diensten.

Apax verwerft kapitaal van institutionele beleggers, waaronder collectieve en openbare pensioenfondsen, schenkingen van universiteiten en hogescholen, stichtingen en fondsen van fondsen. Apax Partners investeerde in 2004 in het concern PCM. Drie jaar later bleek de schuld van PCM bij de banken fors opgelopen te zijn waarna Apax vertrok met een rendement van ongeveer 30 procent per jaar. In 2007 werd ook Hellas Telecommunications vlak voor het faillissement van de hand gedaan nadat de werkelijke staat van de rekeningen verkeerd werd voorgesteld. In 2015 werd RFS voor een bodemprijs van circa 450 miljoen overgenomen inclusief Wehkamp, Fonq.nl, Create2Fit en financieel dienstverlener Lacent. RFS Holland Holding sloot 2018 af met een verlies van 60,3 miljoen euro. Wehkamp Holding, die boven RFS Holland Holding staat, zag het verlies oplopen naar 79 miljoen euro onder meer door het afschaffen van de verzendkosten voor orders boven de twintig euro. De brutowinst liep terug van 231 naar 219 miljoen euro. De omzet van RFS is teruggelopen van 768 naar 735 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de verkoop van onder meer fonQ liep de omzet met 5,5 procent op. Bij Wehkamp kwam de omzet uit op 677,9 miljoen euro, wat een groei van 6,7 procent betekent. De grootste winst zit bij het bedrijf in de financieringen tegen het maximale rentepercentage van 14%.

Piet Coelewij die de laatste 2,5 jaar de baas was van Wehkamp moest in april 2019 plotseling vertrekken om plaats te maken voor interim ceo Graham Harris, die in juli voor vast werd benoemd. Tot de groep van Wehkamp Holding B.V. (‘de Groep’) behoort behalve Wehkamp ook Lacent, een verlener van financiële diensten. Liesbeth Rigter (voormalig CEO van Moneyou) werd bij Lacent vanaf augustus 2019 de nieuwe CEO en trad ook toe tot de raad van bestuur van de Groep. Monique Frant werd in april 2019 chief people officer in plaats van  Miranda Berkhof, die werd benoemd tot chief sales officer. Het e-ecommerce distributiecentrum van Wehkamp werd door Coelewij flink uitgebreid naar 110.000 vierkante meter, verdeeld over vijf verdiepingen. De bouw kostte ruim 40 miljoen euro. In de nieuwe hal werd ruim zes kilometer aan transportband aangelegd en 3,5 kilometer aan hanggoed rekken. Het centrum kan 200.00 bestellingen per dag verwerken. Wehkamp en BCC gingen in oktober 2018 een strategische samenwerking aan. BCC maakt gebruik van het fulfilmentproces van wehkamp, die op zijn beurt het complete assortiment van het concern verkoopt en financiert. Het financieren van BCC producten loopt via Wehkamp Finance. (Wfinance). Klanten kunnen gebruikmaken van de installatie, reparatie, betaaloplossingen en bezorging. De samenwerking tussen bol.com en BCC blijft bestaan.

Met het concept ‘Het beste in jou, laat maar komen’ wil Wehkamp het tij keren. Met de focus op vrouwen in elke levensfase komt er een geheel vernieuwde merkstrategie als onderdeel van een grotere transformatie. Voor de gehele elektronica categorie, eind 2018 werd een samenwerking aangegaan met BCC en in mei 2019 kwam er tevens een strategische samenwerking met Hema inclusief een uitbreiding naar diverse andere productcategorieën. In 2020 wil het concern met nog meer lokale partners gaan samenwerken. Aan de ruim 2.000 merken die Wehkamp verkoopt, worden de komende tijd ook nog eens honderden andere merken toegevoegd, zoals Gap, Na-kd, Carters en PrimaDonna. Met een nieuwe commercial via film, bioscoop en online video worden er voor de kick-off ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet.

In maart 2019 opende Wehkamp het tweede gedeelte van haar 110.000 m2 grote, hypermoderne centrale distributiecentrum in Zwolle. Door het effectief gebruik van “nieuwe”energie is het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp ruim 30% energiezuiniger dan vergelijkbare centra.

De belangrijkste technische innovaties in de online shop , zijn onder meer een nieuwe zoekmachine, exponentieel verbeterde aanbevelingen, een visueel aantrekkelijke en modieuze shop, een snellere check-out, de integratie van Augmented Reality en de implementatie van een vernieuwde app-omgeving met een gepersonaliseerd aanbod. Sinds juni kunnen klanten van Wehkamp ook betalen met Apple Pay. Het aantal app-gebruikers verdubbelde in de laatste twee jaar. Meer dan 60% van de shopsessies van klanten verloopt nu mobiel. De investeringsuitgaven (Capex) van de Groep in het lopende boekjaar bedragen naar verwachting in totaal € 19 miljoen.