Apax Partners LLP (Wehkamp)

Apax Partners LLP is een Britse participatiemaatschappij met het hoofdkantoor in Londen. Het bedrijf is ook actief  in New York , Hongkong , Mumbai, Tel Aviv , München en Shanghai. Het bedrijf, inclusief de verschillende rechtsvoorgangers, heeft sinds 1981 ongeveer 51 miljard dollar opgehaald en is een van de oudste en grootste private equity-bedrijven die internationaal opereren. Apax belegt onder andere in telecommunicatie, technologie, detailhandel en consumentenproducten, gezondheidszorg en financiële en zakelijke diensten.

Apax verwerft kapitaal van institutionele beleggers, waaronder collectieve en openbare pensioenfondsen, schenkingen van universiteiten en hogescholen, stichtingen en fondsen van fondsen. Apax Partners investeerde in 2004 in het concern PCM. Drie jaar later bleek de schuld van PCM bij de banken fors opgelopen te zijn waarna Apax vertrok met een rendement van ongeveer 30 procent per jaar. In 2007 werd ook Hellas Telecommunications vlak voor het faillissement van de hand gedaan nadat de werkelijke staat van de rekeningen verkeerd werd voorgesteld. In 2015 werd RFS voor een bodemprijs van circa 450 miljoen overgenomen inclusief Wehkamp, Fonq.nl, Create2Fit en financieel dienstverlener Lacent. RFS Holland Holding sloot 2018 af met een verlies van 60,3 miljoen euro. Wehkamp Holding, die boven RFS Holland Holding staat, zag het verlies oplopen naar 79 miljoen euro onder meer door het afschaffen van de verzendkosten voor orders boven de twintig euro. De brutowinst liep terug van 231 naar 219 miljoen euro. De omzet van RFS is teruggelopen van 768 naar 735 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de verkoop van onder meer fonQ liep de omzet met 5,5 procent op. Bij Wehkamp kwam de omzet uit op 677,9 miljoen euro, wat een groei van 6,7 procent betekent. De grootste winst zit bij het bedrijf in de financieringen tegen het maximale rentepercentage van 14%. Apax Partners komt met een tweede digitale fonds gericht op middelgrote technologiebedrijven, slechts enkele weken na het ophalen van 11 miljard dollar voor zijn nieuwste belangrijkste investeringspool.

Apax zoekt  1,5 miljard dollar voor Apax Digital II en verwacht in mei of juni een eerste afsluiting te houden. De beheerders van het pensioenstelsel van $ 64,2 miljard keurden tijdens de vergadering een toezegging van $ 175 miljoen goed voor het nieuwe digitale fonds van Apax. Apax haalde $ 1 miljard op voor zijn debuut Apax Digital-fonds in 2017 en heeft zijn strategie gericht op minderheidsinvesteringen en buy-outs van snelgroeiende technologie- en internetbedrijven in Noord-Amerika en Europa.

Het pensioenstelsel in Pennsylvania heeft $ 100 miljoen toegezegd aan het oorspronkelijke digitale Apax-fonds en $ 31 miljoen aan twee co-investeringen die het bedrijf heeft gesponsord. De investeringen genereerden een netto intern rendement van bijna 54% en een netto veelvoud van 1,8 keer het geïnvesteerde kapitaal tot en met 30 september 2020. Eind september 2020 had het eerste digitale fonds van Apax 10 investeringen voltooid.

In januari verkocht Apax Digital het portfoliobedrijf Signavio GmbH, een software-as-a-service provider van bedrijfsprocesanalyse en besluitvormingsbeheerprogramma’s, aan de Duitse softwarefabrikant SAP.

Apax inveteerde  50 tot  150 miljoen dollar in bedrijven in de software, data en analyse, technologiegerichte diensten, digitale marktplaatsen, media en e-commerce, aldus de website van het bedrijf. Het nieuwste fonds van Apax zal naar verwachting 15 tot 20 investeringen doen.

Het nieuwe fonds wordt mede geleid door Daniel O’Keefe en Marcelo Gigliani, beide beherende vennoten. Het investeringscomité van het fonds bestaat uit Apax co-chief executives Mitch Truwit en Andrew Sillitoe, Salim Nathoo, co-leader van het technologie- en telecommunicatieteam van het bedrijf in Londen, en Jason Wright, de co-leader van het team in New York, volgens het pensioenstelsel. documenten.

Wehkamp

Wehkamp werd opgericht in 1952 en is eigendom van Britse private equity-onderneming Apax Partners. Bij het online warenhuis werken ruim 900 mensen die een jaaromzet van 661 miljoen euro maken. (2018/2019) Het hoofdkantoor en de distributiecentra staan in Zwolle. Het bedrijf voert zo’n 400.000 artikelen van ongeveer 2.000 verschillende merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby&kind.

In 1952 had Herman Wehkamp de leiding over een paar winkeltjes van zijn ouders in het noordoosten van Nederland. De winkels liepen goed en waren een begrip in de regio. Met een lening van zijn moeder, kocht Herman een stapel matrassen en investeerde duizend gulden in advertentiekosten. Het werd een groot succes. De advertenties bundelde Herman in 1955 in een catalogus. Dat sloeg aan en in de jaren erna werd de iconische Wehkamp-catalogus een begrip. In 1995 ging Wehkamp als een van de eerste bedrijven in Nederland voor een deel online en in 2010 stapte het bedrijf volledig over.

In de zomer van 2015 opende de Koning in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld. Het geautomatiseerde magazijnsysteem heeft bijna 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’ waar de diverse artikelen liggen opgeslagen. De artikelen worden opgehaald door 468 geautomatiseerde shuttles. Daarmee is het distributiecentrum het grootste geautomatiseerde ter wereld voor online retail. Het gebouw heeft een BREEAM “Excellent” certificering voor duurzaamheid. Op het dak van het pand ligt een van de grootste zonnepanelenvelden van Nederland, dat 40% van de energiebehoefte voorziet. Daarnaast wordt er onder andere gebruik gemaakt van een warmte-koudeopslag en is een ecologische tuin aangelegd. Via deze link is de case-study voor het BREEAM-certificaat te lezen. Op 22 maart 2019 werd het tweede nieuwe distributiecentrum in Zwolle geopend. Dit nieuwe pand is gekoppeld aan het huidige gebouw, waardoor een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum is ontstaan van ruim 100.000 m2.

Ruim 500.000 online bezoekers per jaar bestelden voor Corona al zo’n 11 miljoen producten. Het hoofdkantoor van Wehkamp gaat vanwege het thuiswerken verhuizen naar een kleinere lokatie in Zwolle.  In het hoofdkantoor werkten nu zo’n 600 mensen en zit op twee locaties. Het hoofdkantoor ligt tegen het centrum van Zwolle aan, het distributiecentrum is 10 kilometer verderop langs de snelweg A28. Het bedrijf behaalde een nettowinst (2019/2020) van 24 miljoen euro. Onder leiding van ceo Graham Harris werd veel succes zwaarder ingezet op ‘living’ en ‘baby’.

Piet Coelewij die de laatste 2,5 jaar de baas was van Wehkamp moest in april 2019 plotseling vertrekken om plaats te maken voor interim ceo Graham Harris, die in juli voor vast werd benoemd. Tot de groep van Wehkamp Holding B.V. (‘de Groep’) behoort behalve Wehkamp ook Lacent, een verlener van financiële diensten. Liesbeth Rigter (voormalig CEO van Moneyou) werd bij Lacent vanaf augustus 2019 de nieuwe CEO en trad ook toe tot de raad van bestuur van de Groep. Monique Frant werd in april 2019 chief people officer in plaats van  Miranda Berkhof, die werd benoemd tot chief sales officer. Het e-ecommerce distributiecentrum van Wehkamp werd door Coelewij flink uitgebreid naar 110.000 vierkante meter, verdeeld over vijf verdiepingen. De bouw kostte ruim 40 miljoen euro. In de nieuwe hal werd ruim zes kilometer aan transportband aangelegd en 3,5 kilometer aan hanggoed rekken. Het centrum kan 200.00 bestellingen per dag verwerken. Wehkamp en BCC gingen in oktober 2018 een strategische samenwerking aan. BCC maakt gebruik van het fulfilmentproces van wehkamp, die op zijn beurt het complete assortiment van het concern verkoopt en financiert. Het financieren van BCC producten loopt via Wehkamp Finance. (Wfinance). Klanten kunnen gebruikmaken van de installatie, reparatie, betaaloplossingen en bezorging. De samenwerking tussen bol.com en BCC blijft bestaan.

Voor de gehele elektronica categorie, eind 2018 werd een samenwerking aangegaan met BCC en in mei 2019 kwam er tevens een strategische samenwerking met Hema inclusief een uitbreiding naar diverse andere productcategorieën. Aan de ruim 2.000 merken die Wehkamp verkoopt, worden de komende tijd ook nog eens honderden andere merken toegevoegd, zoals Gap, Na-kd, Carters en PrimaDonna. Met een nieuwe commercial via film, bioscoop en online video worden er voor de kick-off ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet. Ook zijn partnerschappen aangegaan met HEMA en Hunkemöller.

In maart 2019 opende Wehkamp het tweede gedeelte van haar 110.000 m2 grote, hypermoderne centrale distributiecentrum in Zwolle. Door het effectief gebruik van “nieuwe”energie is het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp ruim 30% energiezuiniger dan vergelijkbare centra.

De belangrijkste technische innovaties in de online shop , zijn onder meer een nieuwe zoekmachine, exponentieel verbeterde aanbevelingen, een visueel aantrekkelijke en modieuze shop, een snellere check-out, de integratie van Augmented Reality en de implementatie van een vernieuwde app-omgeving met een gepersonaliseerd aanbod. Sinds juni kunnen klanten van Wehkamp ook betalen met Apple Pay. Het aantal app-gebruikers verdubbelde in de laatste twee jaar. Meer dan 60% van de shopsessies van klanten verloopt nu mobiel. De investeringsuitgaven (Capex) van de Groep in het lopende boekjaar bedragen naar verwachting in totaal € 19 miljoen.

Op het hoofdkantoor in Zwolle worden zeker dertig banen geschrapt. De twee distributiecentra in Maurik en Zwolle worden samengevoegd. en de fotostudio van de webwinkel, die elders in Zwolle gevestigd was, wordt daar ondergebracht. De reorganisatie komt nadat het boekjaar 2018/2019 geëindigd is met een operationeel verlies en tien procent minder omzet.  Vakbond CNV verwacht dat veel medewerkers uit Maurik, ten noorden van Tiel, niet mee zullen verhuizen naar Zwolle. De omzet tot 31 maart 2019 daalde tot 611 miljoen euro. Het verlies van ruim 28 miljoen is een verbetering ten opzichte van de 79 miljoen euro die vorig jaar werd behaald. Dat verlies werd veroorzaakt door een eenmalige goodwillafschrijving van bijna 50 miljoen euro.De  Ebitda van 21,7 miljoen daalde naar een kleine €16 miljoen.

Ondertussen werd er tot voor kort gestaakt bij het bedrijf. Het werk op het distributiecentrum van Wehkamp in Maurik lag weken stil en ook in Zwolle werd er gestaakt. Er werd na lange tijd een akkoord gesloten door FNV over een deugdelijk vangnet voor 82 medewerkers die al heel lang bij Wehkamp werkten. Het grootste discussiepunt was de ontslagvergoeding en afspraken over hoe deze werknemers begeleid moesten worden bij het vinden van een andere baan. Het boventallig verklaarde personeel krijgt naast de ontslagvergoeding een budget voor scholing en begeleiding naar nieuw werk. Ook werd er een bijdrage voor de kosten van juridisch en financieel advies afgesproken.

Apax wil het distributiecentrum in Maurik sluiten en verkopen. De 52 medewerkers verliezen hun baan. Volgens de FNV is het sociaal plan ontoereikend. Door de reorganisatie verdwijnen op het hoofdkantoor van Wehkamp in Zwolle maximaal dertig banen. Ook daar werd gestaakt.

Wehkamp verkocht diverse artikelen van de failliete winkelketen Didi en de opbrengst zou worden overgemaakt aan de curator, maar belandde op de bankrekening van internetcriminelen. Toen beide partijen achter het voorval kwamen, was het totaalbedrag van 144.000 euro al doorgesluisd en verdwenen. Wehkamp weigerde vervolgens om nogmaals het bedrag aan de curator te betalen. Le Belle spande daarop een civiele rechtszaak tegen het bedrijf aan. Uit onderzoek is gebleken dat de hackers niet via zijn IP-adres hebben toegeslagen. Dat betekent dat Wehkamp, na meerdere schikkingsonderhandelingen, 160.000 euro moet terugbetalen aan de curator.
Het onderzoek is in volle gang, van de daders ontbreekt nog ieder spoor. De curator is inmiddels schadeloos gesteld.

Hein Knaapen trad in oktober 2020 toe tot de RvC en Frank van Valderen en Anneke Keller traden in januari 2021 aan als Chief Financial Officer en Chief Technology Officer.

Hein Knaapen
Hein Knaapen was van 2012 tot 2019 Chief HR Officer bij ING Groep waar hij leidinggaf aan 1.100 fulltime professionals in 45 landen. Daarvoor was hij Group HR Director bij KPN en vervulde hij diverse managementfuncties bij Unilever. Op dit moment is Hein Knaapen lid van de Raad van Commissarissen van Coca-Cola Enterprises Europe.

Frank van Valderen
Frank van Valderen is Chief Financial Officer (CFO) en was hiervoor de Finance Director van Zalando’s Fashion Store in Berlijn. Daarvoor was hij werkzaam als Finance Director en Director Mergers & Acquisitions bij Philips. Frank van Valderen volgt Blake Booysen op die vijf jaar geleden aantrad als CFO. Blake Booysen was onder andere verantwoordelijk voor het verder versterken van de financiële positie, het creëren van controlesystemen en de herfinanciering van Wehkamp.

Anneke Keller
Anneke Keller is de Chief Technology Officer (CTO) en was eerder hoofd van de Jumbo Tech Campus die zij in de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Dit team is verantwoordelijk voor de software development van Jumbo en er werken vandaag de dag meer dan 350 mensen. Daarvoor was zij Head of Software Development bij Coolblue.com, VP Software Engineering van TomTom en bekleedde ze diverse functies bij KPN. Anneke Keller moet de e-commerce en informatietechnologie versterken.

Webwinkel Wehkamp neemt kleertjes.com over, een van de grotere webwinkels voor kinderkleding in Nederland. Bij de overname, waarover een voorlopige overeenkomst is gesloten, gaan geen van de vierhonderd banen verloren, meldt Wehkamp woensdag bij de publicatie van zijn jaarcijfers.

De twee locaties van kleertjes.com, het distributiecentrum in ‘s-Heerenberg en het kantoor in Hilversum, blijven alle bestaan. Het overgenomen bedrijf zal een aparte website blijven. Wel voegt Wehkamp in de toekomst eigen assortiment toe. Hoeveel geld er met de deal is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht.

Uit de cijfers blijkt dat Wehkamp door de sterk gestegen populariteit van webwinkelen hard is gegroeid in het afgelopen boekjaar, dat bij het bedrijf eindigde op 4 april. Topman Graham Harris geeft aan te willen blijven groeien en sluit daarom andere overnames en samenwerkingen niet uit.

De omzet van Wehkamp steeg het afgelopen boekjaar naar 729,5 miljoen euro. Dat is ruim een vijfde meer dan de bijna 597 miljoen euro van een jaar eerder. De brutowinst steeg naar 57 miljoen euro, van ruim 16 miljoen euro in het voorgaande jaar. De webwinkel telt inmiddels 2,5 miljoen klanten. Dat is bijna een vijfde meer dan vorig jaar.

Wehkamp richt zich al enkele jaren meer op wonen en familie, vertelt topman Harris. In de categorie wonen (inclusief tuinartikelen) groeiden de inkomsten zo’n 40 procent. Bij schoonheidsproducten en kindermode ging het om bijna een verdubbeling van de omzet. En volgens de topman ging het in de maanden na het einde van het boekjaar ook goed met de verkopen. Verstoringen in de internationale scheepvaart zorgden recent wel voor vertragingen bij de levering van sommige producten, zoals tuinmeubelen. Die werden door een wereldwijd containertekort dat door de pandemie ontstond, later bezorgd. Waarschijnlijk houdt deze situatie nog even aan.

Topman Harris verwacht dat de leveringsproblemen in de meubeltak tijdens de feestdagen aan het einde van het jaar nog niet opgelost zijn. De modetak, het belangrijkste onderdeel van Wehkamp, heeft geen problemen.