Elektrisch vervoer

 

elektrisch vervoer

Er rijden 8.6 miljoen auto’s in Nederland. Hiervan zijn er slechts 18.000 volledig elektrisch. Van alle elektrisch aangedreven auto’s rijdt momenteel slechts een op de twintig volledig op stroom. Rijden met een elektrische auto is door energiebelasting en winstopslag 10 procent duurder dan rijden met een benzineauto. 

In bijna alle EU-landen steeg de verkoop van stekkerauto’s, maar in Nederland zakte dit met 22 procent in. Er rijden in Nederland 18.299 volledig elektrisch aangedreven auto’s rond (3%). De meeste (45%) zijn van het merk Tesla (Model S), Nissan (Leaf) en Renault (Zoe). De verkoop van hybride auto’s stagneert. Daar zijn er zo’n 98.376 van. In 2018 wordt de fiscale bijtelling van deze auto’s gelijkgetrokken met andere auto’s. In 2017 worden er naar schatting zo’n 6.800 verkocht. 

Tesla verkocht tot en met september 2017 57.000 auto’s (groei 33%). Nissan en Renault verkochten samen 65.000 auto’s. Baic verkocht in dezelfde periode 38.000 auto’s (Baic EC). In Europa is de Renault Zoë het populairst.

Op een totaal van ruim 8 miljoen auto’s is het gebruik van elektrisch vervoer dus te verwaarlozen. De wereldwijde markt voor voornamelijk hybride voertuigen zal de komende vijf jaar naar verwachting een kleine 41 miljard dollar aan waarde groeien. Het jaarlijks aantal nieuw geregistreerde hybride voertuigen zal naar verwachting stijgen naar 4,6 miljoen stuks. 

Slechts 0,2 procent (2 miljoen) van alle auto’s op de wereld rijdt elektrisch. Volgens het internationaal energieagentschap IEA hebben Noorwegen met 29 procent en China met 40 procent het grootste aandeel in elektrische auto’s.  Met meer dan 200 miljoen elektrische tweewielers en meer dan 300.000 elektrische  bussen is China duidelijk de grootste gebruiker van elektrisch vervoer. Nederland staat op 6.4% en Zweden op een 3.4% aandeel. Er mogen eind 2020 geen nieuwe auto’s in de EU meer verkocht worden als ze meer dan 95 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten. Per bruikbare capaciteit van één kilowattuur stroom kost de productie van autobatterijen ongeveer 150 tot 200 kilo CO2. Voor de Model S van Tesla is dat 17,5 ton C02 voor de productie van alleen al de batterijen. Het gebruik van accu’s in elektrische auto’s levert pas na acht jaar milieuvoordeel op, maar de batterijen blijven maar zo’n zes jaar op volle capaciteit werken. Elke kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Voor een Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit dat al 5,3 ton CO2 is uitgestoten voordat er een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden. Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op. Die heeft namelijk een accu van zo’n 100 kWh. De werkelijke actieradius ligt in veel gevallen veertig procent lager dan de “richtwaarden” die door de fabrikanten worden opgegeven. De Nissan Leaf rijdt geen 250 kilometer met een volle accu, maar slechts 144. De Renault Zoe haalt 232 in plaats van de beloofde 400 kilometer en de Opel Ampera-e haalde 304 in plaats van 500 km.

Uit verschillende onderzoeken waaronder die van de Noorse University of Science and Technology (NTNU) blijkt dat grote elektrische wagens zoals de Tesla over hun volledige levenscyclus een grotere ecologische voetafdruk hebben dan kleinere auto’s met een verbrandingsmotor op benzine.

De prijsgrafieken van de grondstoffen palladium en platinum tonen over vijf jaar een sterk stijgende lijn. Elektrische auto’s hebben naar schatting ruwweg 40% van het platinum en 75% van het beschikbare palladium nodig. Door nieuwe technologieën zullen naar verwachting van de analist echter minder van deze grondstoffen nodig zijn.Om de accu’s voor elektrische auto’s te kunnen maken, is voor de elektroden ook kobalt nodig. Volkswagen investeert alvast 20 miljard euro in deze sector. Oplaadbare lithium-ion batterijen in elektronica en elektrische auto’s bestaan nu nog voor meer dan de helft uit deze stof. In een enkele auto-accu kan nu nog tot wel 8 kilo kobalt zitten. Alleen al door de nieuwe Tesla accufabriek zal de wereldvraag naar kobalt volgens Volkswagen met 17 procent toenemen. De helft van de geschatte wereldvoorraad van 7 miljoen ton kobalt bevindt zich in de Democratische Republiek Congo (DRC) die ongeveer 65 procent van alle kobalt in de wereld produceert. Jaarlijks gaat het om ongeveer 100.000 ton kobalt. Andere producenten zijn Canada, China, Rusland, Australië en Zambia. Glencore is marktleider in de kobaltproductie. Het concern produceert jaarlijks 28.000 ton kobalt maar daarvan is al 20.000 ton bestemd voor de Chinese markt. Maar ook kobalt kan in de toekomst worden vervangen door bijvoorbeeld het milieuvriendelijkere titaandioxide waarmee nu al nieuwe lithiumbatterijen worden ontwikkeld.

Paus Franciscus kreeg onlangs als promotiestunt een Elektrische Opel Ampera-e cadeau van Opel. De Ampera-e heeft een actieradius van 520 km (volgens NEDC) en dat is 100 km meer dan die van andere elektrische auto’s in zijn segment. 

Gebruikte afkortingen:

Ev electric vehicle
HEV hybrid electric vehicle
PHEV plug in hybrid electric vehicle
EREV extended range electric vehicle
FCEV fuel cell electric vehicle (waterstof)

Een EREV (extended range electric vehicle) is een BEV (battery electric vehicle) waarbij een range extender (in de huidige modellen een verbrandingsmotor) in de wagen ingebouwd is die dienst doet als generator wanneer de batterijen leeg zijn. Op die manier kan het rijbereik van elektrische voertuigen vergroot worden. Een EREV is dus eigenlijk een plug-in hybride. Voorbeelden van een EREV zijn de Chevrolet Volt, de Opel Ampera en de Toyota Prius Plug-In.

Op 1 januari 2016 steeg het bijtellingspercentage van auto’s met een uitstoot tussen 1 en 50 gram CO2 per kilometer van 7 procent naar 15 procent en op 1 januari 2017 verdween het gehele bijtellingsvoordeel voor plug-in hybrides. Dat betekent dat er dan voor iedere niet volledig elektrische auto een bijtellingspercentage van 22 procent geldt hetgeen resulteerde in een halvering van de verkoop. Het halftarief in de wegenbelasting voor plug-in hybrides bleef wel bestaan. Inmiddels is een traject ingezet om de belastingvoordelen voor stekkervoertuigen stapsgewijs af te bouwen. De verkoop van hybride auto’s is in Nederland na de belastingmaatregel volledig ingestort. De verkoop van nieuwe elektrische personenauto’s en hybrides ligt ten opzichte van een jaar geleden zelfs bijna de helft lager (48%) zo blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA. In de hele Europese Unie namen de verkopen wel toe en wel met zo’n 20 procent.(35.237 auto’s). De verkoop in Nederland is in 2017 wel weer gegroeid en ook binnen de Europese Unie groeide de verkoop. 

Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Auto’s die meer dan 106 gram/km CO² uitstoten gaan meer bpm betalen. Er wordt dus geen onderscheid meer gemaakt tussen benzine en diesel auto’s en alleen de CO² uitstoot telt. De bijtelling categorieën zijn 0 gram 4%, 1 t/m 49 gram 15%, 51 t/m 105 gram 21% en meer dan 105 gram 25%. 

Subsidies

Het adviesrapport ‘Maak elektrisch rijden Groot’ geschreven naar aanleiding van de PvdA motie Groot (30 september 2015, kamerstuk 32800 nummer 37) wil elektrisch rijden voor particulieren bereikbaar en aantrekkelijk maken met nog meer subsidie. (136 miljoen euro) In navolging van Noorwegen wil de PvdA binnen 10 jaar van alle auto’s met verbrandingsmotoren af. Het rapport legt de nadruk op de introductie van een aanschafsubsidie voor particuliere kopers van nieuwe elektrische auto’s en de introductie van een laadtegoed voor (particuliere) kopers van gebruikte elektrische auto’s. In 2014 werd 12 procent van alle gekochte en gesubsidieerde elektrische auto’s geëxporteerd. Meer dan de helft hiervan was nog niet eens een jaar oud. De ongeveer 7.500 Tesla’s die momenteel in Nederland rondrijden kosten de maatschappij minimaal 145 miljoen euro per jaar. De Europese Commissie is 28 juli 2015 akkoord gegaan met het Nederlandse plan om de infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s te verbeteren en stelde bijna 33 miljoen euro beschikbaar voor het ontwikkelen en plaatsen van laadstations. Minister Henk Kamp stelt hiervan nog eens anderhalf miljoen extra beschikbaar voor laadpalen.

De Jaarbeurs Utrecht krijgt een Europese subsidie van € 64.000 voor een  1 miljoen euro kostende investering. Tesla plaatst na de zomer van 2017 bij de Jaarbeurs voor de beurs een van de grootste energieopslagplaatsen van de Benelux. Er komt een grote accu op het parkeerterrein P4 achter het beurscomplex die de stroom uit zonnecellen opvangt. De capaciteit wordt 1,5 megawattuur en is voldoende om zeker vijftig keer een elektrische auto op te laden, of twintig keer een Tesla.
De Jaarbeurs Utrecht, netbeheerder Stedin, energieleverancier Scholt Energy en laadpaalontwikkelaar LomboXnet investeren gezamenlijk in het project.

Producenten van elektrische voertuigen gaan ondertussen aan de lopende band failliet en maken dan een doorstart, zoals Moteon en Spijkstaal. Spijkstaal, die al meer dan 75 jaar elektrische voertuigen produceerde voor vervoer van personen en goederen op luchthavens, bloemenveilingen, in autofabrieken, zorginstellingen, bij gemeenten en in de industrie werd afgeslankt overgenomen door Peinemann uit Hoogvliet.
De 6 miljard euro aan subsidie van hybride en volledige elektrische auto’s heeft geen milieuwinst opgeleverd en het heeft de auto-industrie in staat gesteld om op andere plekken meer vervuilende auto’s te verkopen.

Gelderland wil al langer af van het al twee jaar lopende experiment experiment met zelfrijdende WEpods, nadat ze € 4,1 miljoen euro in het project hadden geïnvesteerd. De WEpods zouden passagiers vervoeren tussen station Ede-Wageningen en de campus van de Wageningen Universiteit maar dat kwam niet van de grond. De actieradius haalde niet de beoogde 50 kilometer per uur. De WEpods hebben tot nu toe alleen wat passagiers vervoerd over de Wageningse campus. De provincie hoopt dat een overnamekandidaat het project komt redden. Wie fase 2 wil uitvoeren én betalen, is de grote vraag. In ieder geval niet Ede en Wageningen.

De 16 elektrische voertuigen van het voormalige taxibedrijf Prestige GreenCab, waarvoor 1,6 miljoen euro subsidie is ontvangen van AgentschapNL is al tijden niet meer actief als taxi. De subsidies voor schone auto’s hebben de belastingbetaler 6,4 miljard euro gekost, terwijl de milieueffecten maar heel beperkt zijn. De rechtbank Midden-Nederland veroordeelde de 45-jarige eigenaar tot een taakstraf van 100 uur voor het plegen van valsheid in geschrifte. De rechtbank sprak hem vrij van de verduistering van subsidievoorschotten omdat het taxibedrijf eigenaar was geworden van de subsidievoorschotten. Van verduistering kan daardoor geen sprake zijn. Op basis van onjuiste informatie zijn respectievelijk € 400.000,- en € 350.000,- aan subsidievoorschotten onterecht uitgekeerd. De verdachte heeft zeer laakbaar gehandeld, aldus de rechtbank. De opgelegde straf valt lager uit dan de door de officier van justitie geëiste celstraf, omdat de verdachte werd vrijgesproken van een groot deel van de tenlastegelegde feiten.

De elektrische autootjes van gCab zijn gestopt vanwege een financieel conflict met de gemeente Amsterdam.  De 105.000 euro subsidie was toegezegd door de gemeente maar slechts 40.000 euro werd door stadsdeel Zuid-Oost overgemaakt. Het OM eist nu 24 maanden celstraf, waarvan 8 voorwaardelijk, tegen de voormalig directeur wegens leiding geven aan verduistering en valsheid in geschrifte. De onderneming was in 2012 overgedaan naar een bevriende relatie omdat de directeur zelf met een burn-out kampte. Een katvanger zou 500 euro gekregen hebben om de vennootschap op zijn naam te zetten. Het OM stelt dat er veel is betaald aan managementfee’s en beschuldigt J. ervan dat alleen ‘hij en zijn vriendjes ervan hebben geprofiteerd’ en dat er uiteindelijk voor 450.000 euro aan advieswerk, management-fees en begeleiding is besteed in twee jaar tijd voor 16 auto’s die altijd stil stonden.” Ook zouden de facturen voor de financial lease nooit zijn betaald.

Fabrikant van elektrische trucks en bestelauto’s Emoss uit Oosterhout die eind 2015 opnieuw failliet ging moest uiteindelijk ook gered worden met belastinggeld. Het bedrijf ontwikkelde en leverde elektrische aandrijflijnen en integratie-expertise en produceerde en verkocht met 15 tot 20 medewerkers onder eigen merk elektrische bussen en vrachtwagens en ondersteunende batterijsystemen. Emoss werd bekend doordat bedrijven als Heineken en Lidl de e-trucks inzetten voor emissievrije distributie van hun goederen. Emoss ging in 2011 al eerder failliet onder de naam All Green Vehicles. Emoss moest gered worden door overheidsinstelling Rewin. Deze regionale ontwikkelingsmaatschappij is actief voor de 18 gemeenten in West-Brabant en wordt financieel ondersteund door Europese stimuleringsfondsen.

De Gemeente Amsterdam blijft elektrisch rijden beschouwen als één van de speerpunten en betaalt aan het Amsterdams Klimaat & Energiefonds zo’n 45 miljoen Euro. Per aantoonbare significante CO2-reductie project financiert dit fonds hiervan maximaal 5 miljoen Euro. Het Amsterdams Klimaat & Energiefonds, dat wordt gefinancierd met de Nuon opbrengsten, investeert 2,5 miljoen Euro in een particuliere leasemaatschappij voor elektrische voertuigen. Tegelijkertijd heeft de gemeente Amsterdam besloten  om de elektrische deelscooter-startup Felyx op basis van artikel 2.50 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet langer toe te staan. 

Voor 2016-2018 is er in Amsterdam een subsidie van vijfduizend euro voor een elektrische personenauto (zakelijk veelrijder), een elektrische bestelauto of een elektrische taxi en veertigduizend euro voor een elektrische of plug-in vrachtauto of bus. De gemeente Amsterdam stelde in de periode 2011-2015 ook al in totaal 17 miljoen euro subsidie beschikbaar. Steeds meer bedrijven leggen met behulp van de Amsterdamse subsidie voor aanschaf en installatie ook oplaadpunten op bedrijfsterreinen aan. In Amsterdam komen 100 elektrische Nissan E-NV200 Evalia’s als taxi’s voor het AOV en voor het leerlingenvervoer. De gesubsidieerde taxi’s worden voor één jaar en 35.000 kilometer geleased. Voor 2025 moeten alle stadsbussen in Amsterdam op groene stroom rijden en over twee jaar worden de eerste veertig bussen vervangen voor elektrische. Amsterdam trekt voorlopig een miljoen euro uit voor het project.

De proef met gesubsidieerde elektrische GoGo autootjes in Amsterdam Nieuw West staat na een half jaar op een verlies van 220.000 euro. De gemeente stopte 200.000 euro subsidie in het project dat veel minder klanten bleek te krijgen dan werd geraamd. Klanten die wél gebruikmaken van de GoGo rijden voor het tarief van 2 tot 4 euro ook meer kilometers dan berekend. Werkleerbedrijf Pantar en de gemeente Amsterdam stoppen per 1 mei met de elektrische taxiautootjes die in Nieuw-West rijden als aanvulling op het openbaar vervoer. De autootjes hadden een veel kleinere actieradius dan verwacht en onverwachte beperkingen. De overeenkomst tussen Pantar en stadsdeel Nieuw West werd per 1 mei ontbonden. De proef met GoGo met twintig kleine elektrische taxi’s dreigde uit te lopen op een financiële strop. De proef zou eigenlijk nog tot mei 2017 duren.

ViriCiti, een online platform dat de prestaties van commerciële elektrische voertuigen verhoogt, krijgt 700.000 euro aan groeigeld uit het fonds Mainport Innovation Fund II, bestaande uit KLM, Schiphol, TU Delft, Havenbedrijf Amsterdam, NS en Breesaap Green Link.

Tesla heeft na de stopzetting van een subsidieregeling de afgelopen maanden in Hongkong geen enkele nieuwe Model S of Model X meer verkocht in Hongkong. In de maanden april en mei is de verkoop compleet ingestort. Per 1 april zijn de maatregelen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren stopgezet. Een Tesla-Model S kostte met subsidie zo’n 75.000 dollar en kost nu 130.000 dollar.
 

Beleid en initiatieven

Lokale overheden hebben projectorganisaties als MRA-E (Metropoolregio Amsterdam Elektrisch) opgericht waarin provincies, stadsregio’s en gemeenten samenwerken en de Nederlandse overheid wil samenwerken met Californië en in totaal 24 miljoen investeren in innovatie van elektrische voertuigen. Het is de bedoeling om een Electric Vehicle Investment Fund (EVIF) op te zetten. Zes miljoen euro wordt door Nederland betaald.

Het advies- en ingenieursbureau Royal Haskoning DHV gaat de komende jaren over op volledig elektrisch rijden met zijn leasevloot van zo’n vijfhonderd voertuigen. In 2021 moeten alle medewerkers beschikken over een elektrische lease auto. 

De politieke partijen in Noorwegen hebben in het nieuwe energiebeleid, het voornemen om vanaf 2025 alleen nog elektrisch vervoer toe te staan. Bijna 25% van alle verkochte nieuwe wagens is daar nu al elektrisch. De Duitse overheid wil zelfs 1 miljard euro uittrekken voor de promotie en subsidiering van elektrische auto’s. De Japanse overheid stimuleert elektrisch rijden met subsidies en belastingvoordelen, waardoor er al zo’n 150.000 elektrische auto’s in het land rondrijden. In Japan is elektrisch rijden vanwege de grote luchtverontreiniging erg belangrijk. Er zijn dan ook meer plekken laadpalen dan tankstations. Er zijn in Japan incl. privélaadpalen 40.000 laadplekken en minder dan 35.000 tankstations. In Groot-Brittannië en Frankrijk is besloten tot een verkoopverbod van niet elektrische auto’s per 2040. 

De gemeente Rotterdam en vervoerders hebben een intentieverklaring (Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek) ondertekend, waarin staat dat de Rotterdamse binnenstad in 2020 alleen nog maar met elektrische voertuigen bevoorraad mag worden. De deelnemers in de Green Deal zijn Bidvest DeliXL, G. Van der Heijden Distributie, Getru Bedrijven, Klok Containers, Post Kogeko en Roadrunner Koerier. De gemeente Rotterdam zegt er wel bij dat er voorlopig geen aanvullende en dwingende maatregel zullen worden genomen om meer vervuilende diesel- en benzinemotoren te weren in de binnenstad. Rotterdam heeft al sinds 2007 een milieuzone waardoor vuile trucks en bestelauto’s niet meer in de binnenstad mogen.

Zeventien CEO’s van bedrijven aan de Amsterdamse Zuidas tekenden tijdens het CEO ontbijt van Green Business Club Zuidas de Intentieverklaring Elektrisch Taxiverbruik. In ruil gaat de Gemeente Amsterdam vier snellaadpunten voor elektrisch vervoer plaatsen op de Strawinskylaan, waarmee een taxi in twintig minuten kan worden opgeladen. Het Mobility as a Service (MAAS) platform moet het totale mobiliteitsaanbod van fiets, trein, deelauto, auto, taxi’s en andere vervoersmiddelen op een flexibele manier aan elkaar koppelen. 

Lomboxnet, we drive solar in Utrecht en De Testrijders in Den Haag, Utrecht en Zwolle hebben projecten opgezet om elektrische voertuigen te delen.

Actieradius

Elektrische auto’s hebben een zeer beperkte actieradius, waarvan door de leveranciers meestal te rooskleurige opgaven worden gedaan. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van de plaats van gebruik, gebruikte accessoires, de rijstijl, weersomstandigheden en vooral ook de belading van de auto en het aantal personen. Bij vorst ontstaan er vaak problemen met het elektrisch rijden. De accu’s kunnen bij lage temperaturen minder goed stroom vasthouden en het gebruik van de verwarming en de ruitenwissers plegen een aanslag op het stroomgebruik. Niet alleen de actieradius valt hierdoor sterk terug maar ook blijkt dat de laadsnoeren aan de auto kunnen vastvriezen. Bij een draadbreuk kost een nieuwe kabel al gauw 300 euro. 

Laden

Op basis van vier jaar gebruik en 15.000 gereden kilometers per jaar is de prijs per kilometer van een nieuwe benzineauto 50,6 cent en die van een nieuwe elektrische auto 55,9 cent. Inkoop per kw is 0,06 eurocent en de verkoop aan de paal kan oplopen tot wel ruim 0,60 eurocent. Weet u meteen waarom er nu een wedloop is ontstaan met het neerzetten van laadstations. Drenthe wil samen met de provincie Groningen een aanbesteding doen voor duizend laadpalen. Ze kunnen subsidie van het Rijk krijgen en die hebben ze nu aangevraagd. De palen worden over beide provincies verdeeld. Drenthe gaat met 270 nieuwe laadpalen voor een verdubbeling van het huidige aantal. De rest komt dus in Groningen. Dankzij de rijksbijdrage laadinfrastructuur stijgt het aantal publieke laadpunten naar bijna 15.000. Daarnaast zijn er nog 16.500 niet publieke laadplekken. Voor een succesvolle transitie richting elektrisch rijden is een adequate laadinfrastructuur van groot belang. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van open ICT-protocollen zoals Open Charge Point Protocol (OCPP) en Open Charge Point Interface (OCPI). Met deze protocollen is het eenvoudiger om laadstations te voorzien van software om deze met elkaar te verbinden. Er wordt van alles bedacht om de prijzen op te hogen. Zo zijn er “bundels” waarbij je betaalt voor verwacht verbruik en pasjes en allerlei verschillende abonnementsvormen en met veel voorwaarden, maar ook grote verschillen per station of tussen snel en /of gewoon laden. Daimler, BMW, Ford en de Volkswagen Group willen in een joint-venture genaamd IONITY een High-Power Charging-netwerk aanleggen van 400 snellaadstations. Ook Shell heeft ontdekt dat de winst op stroom 10 keer hoger is dan op fossiele brandstof en bouwt in hoog tempo laadstations. Maar niet alleen bij laadstations zijn er verborgen kosten. Ook bij de aanschaf van een elektrische auto is het verstandig om goed te kijken met wat voor een capaciteit accu de auto (standaard/vanaf) geleverd wordt en hoeveel kosten er bij komen voor eventuele batterijhuur. Snelladen gaat bijvoorbeeld ten koste van de levensduur van de batterij en erg duur. Het gaat ook ten koste van de actieradius.

Decentrale overheden, VNG en provincies hebben in de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur afspraken gemaakt op het gebied van aanbestedingen van laadpalen om onderzoek uit te zetten en belemmeringen weg te nemen. Met deze Green Deal is het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) opgezet dat moet zorgen voor de vereenvoudiging en verduidelijking van de procedures en het beleid rond plaatsing van laadinfrastructuur. De minister heeft besloten om, naast de reeds toegekende 1,5 miljoen euro over de periode van 2015 tot en met 2017, ook voor 2018 een bijdrage ter beschikking te stellen, waardoor het NKL in principe met een jaar verlengd kan worden, mits andere partijen ook besluiten bij te dragen.

De gemeente Utrecht gaat duizend laadpalen realiseren voor smart solar charging in 2020. Het aantal publieke laadpalen wordt in 2018 verhoogd naar vierhonderd stuks. Utrecht wil fors inzetten op smart solar charging en er loopt een test met laadpalen die verbonden zijn aan zonnepanelen en batterijopslag in woningen. Elektrische auto’s kunnen met dit solar systeem ook energie terugleveren aan de opslagbatterijen in de wijk.

Den Haag heeft sinds kort een oplaadlantaarnpaal, die twee elektrische auto’s kan opladen. De Gemeente houdt een proef van zes maanden met drie van deze LED-lantaarn laadpalen. . De Gemeente wil ook 460 extra normale laadpalen plaatsen op de al aanwezige 650. Robert Haring is de oprichter van Ecopoles die deze palen ontwikkelt in samenwerking met Ecotap. Op termijn kunnen alle lantaarnpalen omgewisseld worden voor zo’n oplaadpunt omdat de netwerkaansluiting al in de paal verwerkt zit.
De kosten voor een laadlantaarnpaal bedragen ongeveer 4000 euro. Een gewone oplaadzuil voor elektrische auto’s kost zo’n 3000 euro.Bezitters van een elektrische auto kunnen een laadpas aanvragen via de gemeente. Er wordt een app ontwikkelt waarbij je kunt zien welk oplaadpunt beschikbaar is. In Den Haag rijden naar schatting 4000 elektrische auto’s

Laadpaalplekken worden steeds vaker gebruikt als gratis parkeerplaats. Daarom wordt in steeds meer Gemeenten ‘stekkergeld’ ingevoerd. Bij het opladen hoeft nu nog geen parkeergeld betaald te worden, waardoor  de auto’s ook bij de paal blijven staan als de accu al opgeladen is. Hierdoor kunnen anderen met een lege accu geen vrije paal meer. Om dit te voorkomen wordt er nu al op diverse plaatsen een boete of stekkergeld geëist. Bij invoering van stekkergeld blijkt maar liefst 94 procent van chauffeurs bereid zijn of haar opgeladen auto weg te halen. In de provincies Limburg en Noord-Brabant wordt binnenkort ook stekkergeld ingevoerd. Dan moet betaald worden voor het bezet houden van de paal. Nuon gaat de komende twee jaar 1.240 van deze betaalde laadpalen plaatsen. Nuon gaat 22 cent per uur berekenen. Zonder stekkergeld staat volgens Nuon 10 procent van de auto’s langer dan 24 uur aan de paal. Ook andere exploitanten zoals PitPoint willen het stekkergeld invoeren. Tesla hanteert sinds kort een tarief van 35 cent per minuut bij de eigen superchargers. 

In Rotterdam loopt een draadloze laadproef op het terrein van Stadsbeheer Rotterdam met een speciaal daarvoor omgebouwde auto die via een inductieplaat de elektriciteit ontvangt. Het opladen wordt geactiveerd met een app op de smartphone of tablet.

In de grote steden is het parkeren bij een laadpaal niet meer gratis. Om op zo’n speciale parkeerplek te mogen staan moet meestal, om wachttijden te voorkomen, de auto wel aangekoppeld zijn. Nederland heeft inmiddels zo’n 21.000 laadplekken waarvan er zo’n 7761 openbaar zijn. Een overzichtskaart van alle openbaar toegankelijke laadpalen in Nederland beschikbaar via de website oplaadpalen.nl. De terugverdientijd van een commerciële laadpaal is drie tot vier jaar, uitgaande van gemiddeld drie of vier laadbeurten per dag.

Starttarief voor laden is gemiddeld 0,50 cent en daarna betaal je 0,35 per kw. Per volle “tank” moet je dus rekenen op circa 35,50 euro. (100 kw/tesla S) waarmee je zo’n 500 km kunt rijden. (0,07 per km) Een accupakket gaat 200.000 km mee ofwel zo’n 1000 op/ontlaadcycli en de kostprijs is 46.000 euro. Bij zakelijk gebruik zoals bij een taxi kost de accu dus minimaal 10.000 euro per jaar. Accuslijtage kost 0,23 per kw. Totaal 24.000 euro aan brandstof per jaar en dus een verbruik van 0,58 per kw. Kosten tankbeurt 46 euro (slijtage) en 35,50 (stroom) Totaal 81,50 per tankbeurt voor 500 km actieradius. 

Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist krijgen gezamenlijk duizend ‘slimme’ laadpalen er bij waarvan de stroom wordt opgewekt met tienduizend zonnepanelen op daken van omliggende huizen, bedrijven en scholen. Eerder werd al een proef gedaan in de Utrechtse wijk Lombok waar nu al twintig van deze palen staan.

Tweedejaars student Josh de Wit van de Universiteit van Sussex heeft een batterij bedacht met een extreem korte laadtijd. De batterij bestaat uit verschillende lagen grafeen. Dat is een stof die uit een enkele laag van koolstofatomen bestaat. Het is een van de snelste halfgeleiders en is ontzettend sterk en licht. 

Allego

Allego is sinds 2013 een zelfstandig bedrijf van de Alliander groep. Alliander al sinds 2009 actief op het gebied van elektrisch vervoer. De eerste 100 openbare laadpalen in Nederland werden door Alliander in Amsterdam geplaatst. De Alliander groep is een netwerkbedrijf en mag de stroomleverantie activiteiten niet zelf doen. Daarom is de divisie ondergebracht bij de Liander die de activiteiten heeft ondergebracht bij Allego en mag niet de indruk wekken zelf ook de elektriciteit te leveren.
De voorzieningenrechter deed hierover uitspraak in een kort geding dat door Nuon werd aangespannen. Allego moet Nuon een dwangsom betalen van 200.000 euro met een maximum van tien miljoen euro voor iedere keer dat het bedrijf zich niet aan deze uitspraak houdt. Nuon vond het oneerlijke concurrentie, omdat een netwerkbedrijf zich volgens de Wet Onafhankelijk Netbeheer (ook wel splitsingswet genoemd) zou moeten beperken tot het plaatsen en beheren van laadpalen en niet tot het tevens leveren van stroom.
Allego richt zich op de ontwikkeling, selectie, installatie, beheer en het onderhoud van de laadinfrastructuur en leverde tot dusver de energie via energieleverancier Vandebron. Allego en Vandebron garandeerden voor 100 procent dat de hoeveelheid stroom die jaarlijks via de 2000 laadpalen wordt gebruikt geheel uit duurzame, regionale bronnen wordt gewonnen. Vandebron betrekt stroom van regionale producenten, zoals boeren die elektriciteit opwekken uit voornamelijk zon en wind. De zekerheid over de groene stroom loopt via de uitgifte van certificaten die garanderen dat de hoeveelheid stroom die wordt gebruikt daadwerkelijk is opgewekt bij specifieke producenten van duurzame energie uit de regio. 

Fastned

Het bouwen van een laadstation langs de snelweg kost netto 215.000 euro. Laadpalen(station)bouwer Fastned haalde 15 miljoen startkapitaal op met een beursgang bij NXchange, een lening, eigen geld en subsidies. 2.5 miljoen kwam van Investeerder Flowfund van projectontwikkelaar Fred Matser en een groot deel van de investeringsmaatschappij Breesaap van de familie Lubbers. De achtergestelde lening van Breesaap werd eind 2014 al verhoogd tot 8,25 miljoen euro tegen 6% rente en deze wordt nu verhoogd naar 10 miljoen euro. Breesaap kan deze leningen converteren in aandelen. Het bedrijf leende van Breesaap voor de komende drie jaar een werkkapitaal in rekening courant van 5 miljoen euro. Fastned-directeur Bart Lubbers is overigens ook directeur van Breesaap. Zowel Breesaap als Stichting Flowfund hebben de looptijd op hun leningen en de rechten op conversie tot twee maal toe verlengd tot 2020 in de hoop op betere tijden.
De bedoeling was om bij de beursgang 650.000 nieuwe aandelen te verkopen. De teller stopte echter bij zo’n 300.000.  500.000 euro van de opbrengst ging op aan het uitgeven van de prospectus. In april 2016 werd met de uitgifte van ruim 307 duizend certificaten van aandelen tegen een prijs van 10 euro per stuk nog eens ruim 3 miljoen euro opgehaald. De oprichters betaalden zelf slechts 0,10 per aandeel. Fastned leed over 2016 een verlies van ongeveer 4,5 miljoen euro. In mei 2017
 werd de obligatie-uitgifte verhoogd van 3,3 miljoen naar 7,7 miljoen euro. De uitgifte begon 23 mei en 25 mei was er al voor ruim 3 miljoen euro ingetekend. De obligaties keren 6 procent rente per jaar uit en hebben een looptijd van vijf jaar. Binnen twee weken werd voor 7,7 miljoen euro aan obligaties verkocht. De obligaties zijn geplaatst bij ruim zeshonderd investeerders. Nog geen half jaar later is het geld op en wordt in november 2017 opnieuw een serie obligaties uitgegeven voor circa 12,3 miljoen euro om hiermee de rente te kunnen blijven betalen De obligaties krijgen hierdoor de status van een “junk” bond en wordt door sommigen al een “Ponzi Scheme” genoemd. Deze stukken hebben een looptijd van vijf jaar met een rente van 6 procent op jaarbasis. Fastned moet door deze hoge uitgiftes per kwartaal zo’n 300.000 euro betalen aan haar obligatiehouders. Fastned heeft ook 1 miljoen euro (100.000 aandelen) aan nieuw kapitaal verworven via de uitgifte van certificaten van aandelen aan investeringsmaatschappij Ballotta B.V.. Een investeringsmaatschappij van Frank Arnold Dankers van Frameland en Roni Finance uit Luxemburg en India, waarvan een van de directeuren voor een trein sprong en overleed. Beide partijen hebben een overeenkomst getekend die voorziet in een mogelijke uitbreiding van de investering tot 2,5 miljoen euro voor het einde van 2018.Balotta verwierf met de aankoop ook het recht om nog een 150.000 aandleen te kopen voor 10 euro per stuk. Per aandeel kreeg Balotta 1,5 optie ter waarde van 1,50. De kans dat aandeelhouders hun geld ooit nog terug zien is gering of misschien wel nihil. Desondanks gaat het lenen door tot de bom barst.

Het bedrijf kreeg ook 4,2 miljoen euro subsidie van de Europese Unie  en nog eens een subsidie van 4,1 miljoen euro van het Duitse ministerie van Vervoer. Hierdoor is er nu in totaal zo’n 50 miljoen euro gestoken in een bedrijf met 63 snellaadstations en een omzet van nog geen 450.000 euro per jaar met nog geen 13 miljoen euro aan materiële activa en zo’n 3.000 klanten waarvan er gemiddeld slechts twee per dag komen laden. Per jaar verliest het bedrijf nu zo’n 5 miljoen euro. De verwachte afzet van stroom zal in 2017 circa 900.000 kWh bedragen van de in totaal 49,5 miljoen kWh die er in totaal wordt gebruikt. Dat betekent dat Fastned slechts 1,8 procent marktaandeel heeft. 

In 2012 kreeg het bedrijf een concessie van Rijkswaterstaat voor 201 van de in totaal 245 daarvoor bestemde plaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Fastned heeft via de rechtbank niet kunnen voorkomen dat Shell ook vier laadpunten voor elektrische auto’s mag plaatsen bij een tankstation langs de A1 in Muiden. Het bedrijf maakte half april 2017 bekend dat er voor Duitsland contracten zijn getekend voor veertien laadstations met meerdere snelladers.
Van de in totaal 155 geplande stations langs de snelwegen in Europa wil Fastned er 94 voor zijn rekening nemen. Fastned heeft inmiddels 63 stations operationeel, waaronder drie in de stad. 64 stations komen over de grens te liggen. Fastned opende in mei 2017 een laadstation in Haarlem inclusief een snackbar en een broodjeszaak.  In Den Haag is er een laadstation aan de Laan van Meerdervoort en met NS is er een overeenkomst voor de aanleg van enkele vestigingen in de buurt van de treinstations in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Twee van de 58 oplaadpunten van Fastned zijn kostendekkend.

Kopers van minimaal 25.000 euro aan certificaten worden gelokt met levenslang gratis laden bij alle oplaadstations van het bedrijf. Fastned publiceerde een jaar geleden dat 400.000 certificaten tijdens de voorinschrijving volledig waren verkocht, maar dat bleek niet waar. Per 2015 werd in werkelijkheid krap de helft verkocht. Over 2014 boekte het bedrijf al een verlies van 2.316,281 euro op een omzet van negenduizend euro. In 2015 werd 4 miljoen euro verlies gedraaid met zesduizend klanten die een kleine 76.000 euro omzet genereerden. In 2016 werd er circa 4,5 miljoen euro verlies geleden  op een omzet van 223 duizend  en werd er een kwart van de elektrische auto eigenaren bediend (2.424) Bij slechts twee laadstations wordt er geen verlies meer geschreven. De operationele kosten worden gedekt door de inkomsten van de stations zelf. Benzinepomphouders en Fastned stapten over en weer naar de rechter vanwege het verlenen van de vergunningen voor laadstations. Fastned zal vanaf dit jaar ook naar rato (op basis van de kWh) huur voor de stations moeten gaan betalen. Tot nog toe was dat nog gratis. FastNed werd opgericht door Michiel Langezaal en Bart Lubbers (zoon van ex premier Ruud Lubbers) en heeft 23 mensen in dienst. 

Leclanché gaat energieopslagsystemen leveren aan fastned, zodat er voldoende capaciteit beschikbaar is om elektrische auto’s met een hoog vermogen te kunnen opladen, zonder dat dit leidt tot ongewenste spanningspieken op het stroomnet. Leclanché levert hiervoor grootformaat lithium-ion accupakketten. Leclanché levert zowel batterijen voor thuis- en kantoorlocaties, als batterijen voor vervoersmiddelen als bussen en schepen. Het koppelen van snelladers aan energieopslagsystemen wordt ook gedaan door Tesla en Renault. Het is de enige manier om auto’s écht snel te kunnen opladen, gezien het geleidelijk toenemende vermogen waarmee snelladen mogelijk is.

Shell

Shell-stations worden in een versneld tempo voorzien van snelladers voor elektrische auto’s, te beginnen met 15 tot 20 tankstations in de Randstad. De 50 kilowatt snellaadstations worden gebouwd bij Shell-tankstations in de regio Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en het eerste laadstation moet in het derde kwartaal van 2017 operationeel zijn. Fastned hoopte nog dat Shell zich vooral zou richten op provinciale wegen, omdat zij zelf voornamelijk alleen maar locaties langs de snelweg doen en protesteerde vergeefs bij de rechter. Fastned rekent vanaf 19 cent per kWh, maar Shell komt met nu een lagere prijs en neemt bovendien concurrent The New Motion over. The New Motion exploiteert meer dan dertigduizend laadpunten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het VK. Behalve de laadpunten die het bedrijf zelf exploiteert, biedt het bedrijf via o.a. Fastned toegang tot meer dan vijftigduizend publieke laadpalen in vijfentwintig Europese landen met tal van diensten, zoals geregistreerde laadkaarten en een mobiele app.

The New Motion

The New Motion is de grootste aanbieder van laadpassen in Nederland. In heel Europa heeft het bedrijf zo’n 30.000 eigen pashouders. Ook Fastned heeft zich bij The New motion aangesloten. Eerder werden de MultiTankCard en de Travelcard al gekoppeld aan het snellaadnetwerk van Fastned. Er waren al tientallen snellaadstations van The New Motion, maar die werden vanwege onoplosbare technische problemen allemaal ontmanteld. The New Motion is nu nieuwe laadpalen aan het plaatsen en de eerste snellader (50kw DC) voor de Tesla Model S. werd 13 februari 2014 in gebruik genomen aan de A2 bij Breukelen (pompstation Haarrijn). The New Motion wil 5.000 oplaadpunten plaatsen in Nederland en werkt hiervoor samen met Comfort Partners en BAM. De oprichter is Ritsaart van Montfrans. Het project werd tot dusver gefinancierd door Ruud Koornstra van Tendris Holding. Het bedrijf nam in 2014 zijn tienduizendste laadpunt in gebruik. Voor IKEA Nederland installeert het bedrijf laadpunten bij alle Nederlandse vestigingen. Op deze laadpunten kan elke elektrische en plug-in hybride auto op optimaal vermogen laden. IKEA Zwolle en IKEA Utrecht zijn de eerste vestigingen in Nederland die elk 4 laadpunten in gebruik hebben genomen. Bij IKEA Haarlem zijn op 24 juni 2016 de nieuwe laadpunten geïnstalleerd. Het streven is binnen een jaar alle vestigingen te voorzien. Elke IKEA vestiging krijgt minstens vier laadpunten. Auto-importeur Autobinck, het Franse bouwconcern Egis en bestaande aandeelhouders hebben bijgedragen aan een investeringsronde om uit te kunnen breiden in Frankrijk, Duitsland en Engeland. Ondanks dikke subsidies, ruim 30.000 oplaadpunten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, de uitgifte van ruim 100.000 laadpassen en een omzet van 13 miljoen euro maakt het in 2009 opgerichte bedrijf nog steeds verlies. NewMotion heeft 90 werknemers.

De laadpalen verbruiken veel energie. Op moment dat er te weinig energie wordt opgewekt om aan de vraag te kunnen voldoen gaan de laadpalen iets minder stroom verbruiken. Als er te veel energie wordt opgewekt worden de auto’s juist iets sneller opgeladen. Hiermee moeten de elektrische auto’s als buffer gaan werken om pieken en dalen in de energievoorziening op te vangen. Op het moment dat het mechanisme in werking treedt, krijgt een auto gedurende een kwartier 10 procent minder stroom door ze nieuwe laad- en energievoorzieningsmethode. Opnieuw zijn onderdelen van Tendris Holding die investeerden in de verwerking van algensoorten begin maart 2017 failliet gegaan. Shell kwam als nieuwe investeerder dus net op tijd.

De snellader voor de Tesla is onderdeel van snelladers van MisterGreen Electric Lease en niet van de ‘Supercharger’ van Tesla zelf. Travelcard Nederland exploiteert deze snellader, die te gebruiken is door middel van de speciaal door Tesla Motors ontwikkelde CHAdeMo adapter.

Nederlandse Energie Maatschappij

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) wordt de derde laadpaal leverancier. Langs de A13 bij Delft kwam het eerste eigen snellaadstation waar twee auto’s tegelijk kunnen laden. NLE wil gaan investeren in elektrisch rijden en zoekt naar plekken om nog meer snel laadstations te openen. De nieuwe laadstations van NEM komen onder andere te liggen aan de A4 bij Leiderdorp en aan de A2 bij Beesd.

Laadtarieven

Het starttarief bij laadstations varieert van 12 eurocent tot twee euro. Ook het laadtarief zelf fluctueert enorm van 22 eurocent per kilowattuur tot wel 0,71 eurocent. Laadpunten voor thuis of op de zaak zijn er in verschillende soorten, met prijzen vanaf 800 euro en oplopend tot ruim 3.000 euro (ex. BTW). Het belastingtarief voor openbare laadpalen gaat van 10 cent per kWh naar 5 cent. Deze belastingmaatregel scheelt de schatkist in de periode 2017 tot en met 2020 in totaal 9 miljoen euro wat teruggehaald zal worden op de overige heffingen motorrijtuigenbelasting.

Een accupakket voor een tesla S kost zo’n 46.000 euro. Leaseprijzen van batterijpakketten beginnen bij 79 euro per maand, maar de auto mag dan niet meer dan 12.000 kilometer per jaar op de accu’s rijden. Daar komt ook nog ruim 9 euro aan verzekeringskosten bij. De leveranciers hebben vooralsnog een monopoly positie en zeggen geen invloed te hebben op de tarieven die de exploitanten van laadpunten zullen gaan hanteren. De tarieven worden, zeker bij groen laden, steeds hoger en zijn voor hybride rijders nu al niet meer rendabel waardoor er meestal op brandstof wordt gereden en er alleen geprofiteerd wordt van de subsidie op de aankoop, de motorrijtuigenbelasting en de bijtelling.
Om het trage laden te ondervangen werd geëxperimenteerd met accu-omwisselstations zoals op Schiphol, maar deze ging al snel failliet. Daarom komt Star Engines met de ‘jerre.e’, een soort jerrycan (generator) met brandstof, met deze noodvoorziening kun je nog 100 kilometer rijden wanneer je stroom op blijkt.

Wie een elektrische auto’s heeft, zou die in de daluren moeten opladen. Dat wil Smart Charging van MRA-Elektrisch, een samenwerkingsproject van overheden in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Opladen in de daluren is goedkoper en bovendien milieuvriendelijker, meldt de organisatie vrijdag. Met een tweejarige proef in Alkmaar, Heiloo en Wijdemeren wil de organisatie het opladen in daluren  stimuleren. Elektrische auto’s die tussen 17.00 uur en 20.00 uur aan een laadpaal worden gezet, worden pas opgeladen vanaf 20.00 uur als de energievraag afneemt.
Volgens MRA-worden de meeste auto’s aan het einde van de middag en het begin van de avond aan de laadpaal aangesloten, waardoor het elektriciteitsnetwerk zwaar wordt belast. De gebruiker zou zo op jaarbasis gemiddeld 200 euro kunnen besparen. Wil een bestuurder de auto toch opladen in de piekuren dan is opladen met een speciale app te activeren.
In 2011 kwamen de eerste elektrische auto`s op de markt. De in 2013 nog bloeiende markt van elektrische- en plug-in hybride modellen is door het deels verdwijnen van de fiscale voordelen totaal ingestort. Begin 2013 ging het met Tesla zelfs zo slecht dat het bedrijf te koop werd aangeboden aan Google. In 2015 werden er circa 2.543 volledig elektrische voertuigen en 41.226 plug-in hybride auto’s verkocht. RDW registreerde eind 2015 87.531 in totaal hybride en elektrische voertuigen.

Accu’s

De garantietermijn voor de batterij van een volledig elektrische auto is op dit moment veelal gemiddeld acht jaar met een maximum kilometrage van 100.000 km. De garantie en de daarbij behorende garantievoorwaarden op het voertuig worden in principe overgedragen aan een nieuwe eigenaar van het voertuig. De restwaarde heeft te maken met batterij-degradatie. Alles wat onder de 80 procent capaciteit zit, wordt gezien als total-loss. Daarnaast geeft een aantal fabrikanten een afzonderlijk huurcontract voor de accu af, waarbij de minimale accucapaciteit over de looptijd van het huurcontract wordt gegarandeerd. Dit huurcontract is ook overdraagbaar. Enkele merkdealers bieden op basis van de voorschriften van de fabrikant – al dan niet tegen een geringe vergoeding – een zogenaamde health check voor de accu aan. Daarnaast richt het Nederland Normalisatie Instituut (NEN) een werkgroep op die gaat werken aan een gecertificeerde accucheck die universeel toepasbaar is

Actieradius

Het grootste probleem bij elektrisch rijden is dat de laadpalen vaak defect of bezet en duur zijn. Daarbij duurt een normale oplaadbeurt wel zes tot acht uur.  Snelladers kunnen een batterij van 85 kilowattuur in ongeveer dertig minuten voor tachtig procent heropladen. Gebruikers van de laadstations laten hun wagen tijdens het herladen achter en gaan ondertussen een boodschap doen, ergens wat drinken of op visite, terwijl achter hen de rij aangroeit. Vooral in de Verenigde Staten is dit een groot probleem, maar ook hier staat de snellader in Zuid Oost meestal vol met Schiphol taxi’s. Ter voorkoming hiervan wordt nu overal stekkergeld berekend.

Voor de lange afstanden worden eerder hybride, waterstof of CNG voertuigen ingezet. Waterstof en groengas zijn vooralsnog het meest voor de hand liggende alternatief. De Société du Taxi Electrique Parisien (STEP) wil de komende vijf jaren de vloot van taxi’s op waterstof met honderden voertuigen uitbreiden. STEP en Hyundai kwamen de levering van zestig taxi’s overeen bij de opening van een nieuw waterstoftankstation in het Duitse Offenbach, nabij het Europese hoofdkantoor van de autoproducent.  Shell en Total gaan met autobedrijven Toyota, BMW, Daimler, Honda en Hyundai, grondstoffenbedrijf Anglo American en het Franse energiebedrijf Engie werken aan de ontwikkeling van waterstof als brandstof omdat deze een van de belangrijkste bouwstenen voor de overgang naar duurzame energie is, zowel in het transport als in de industrie en de energiesector. Op dit moment kan in Nederland op 2 locaties waterstof worden getankt voor voertuigen, te weten in Rhoon en in Helmond. Beide locaties zijn zowel uitgerust voor tanken van waterstof op 350 bar als op 700 bar. Elektrische taxi’s worden vaak vervangen door taxi’s op CNG. In de eerste helft van 2014 waren er 54 elektrische taxi’s actief in Nederland. Op CNG rijden er in totaal al 1.173 taxi’s rond.

Ontwikkelingen

De Nanyang Technological University ontwikkelt een accu die in twee minuten al voor 70 procent opgeladen kan worden en die een levensduur heeft van twintig jaar. Het negatieve deel van de accu dat nu nog wordt gemaakt van grafiet is hierbij vervangen door een gel van titaandioxide. De nieuwe batterij kan 10.000 keer opgeladen kan worden en heeft dus een veel langere levensduur. De verwachting is dat de nieuwe accu in twee jaar op de markt komt. De universiteit was jaren geleden ook de ontwikkelaar van de huidige lithium-grafiet-technologie.

Advanced metallurgical Group (AMG) bouwt in Brazilië bij zijn Mibra-mijn een fabriek voor de productie van lithium. Met de bouw is een investering van 50 miljoen dollar gemoeid waarna er 90.000 ton per jaar kan worden geproduceerd wat kan worden uitgebreid tot 140.000 ton. De fabriek moet eind 2017 klaar zijn.

De London Taxi Company (eigendom van het Chinese Geely/Volvo) heeft een nieuwe fabriek geopend in het Britse Coventry om elektrische taxi’s en bestelbusjes te produceren. De fabriek kost 376 miljoen euro, waarvan 92 miljoen euro gesubsidieerd wordt. Taxichauffeurs krijgen een subsidie van 8.700 euro. Vanaf januari 2018 moeten alle zwarte taxi’s in het Verenigd Koninkrijk een elektrische aandrijflijn hebben en al dit jaar gaan de eerste LTC taxi’s de weg op. Robots lijmen de verschillende onderdelen van de carrosserie aan elkaar. De fabriek draait op slechts 250 werknemers. De taxi’s krijgen een range-extender op brandstof.  De fabriek verwacht per jaar zo’n 20.000 taxi’s te kunnen bouwen en verkopen. De taxi’s krijgen een door Volvo geleverd platform met bijpassende aandrijflijn en die zal een stuk lichter zijn dan die welke nu in de taxi’s van het bedrijf worden geleverd.

Tussen Helmond en Eindhoven reden zondag 26 maart 2017 p de A270 een lange stoet elektrische voertuigen.  Aan de wereldrecordpoging van langste stoet elektrische voertuigen deden 746 voertuigen mee. Het oude record werd 2015 in Berlijn gevestigd met 577 voertuigen. De route in Noord-Brabant was 3,6 kilometer lang en ging van Helmond naar Eindhoven. De snelweg werd speciaal voor de recordpoging afgesloten.

Vanaf oktober staan er in Amsterdam honderd volledig elektrische deelauto’s van Hyundai die je met een app kunt vinden en boeken. Car2go heeft een dergelijke dienst ook al enige jaren. De Hyundai Ioniqs zijn echter goedkoper en voor vijf personen en je kunt er meer dan 200 kilometer mee rijden. De Smarts komen tot 145 kilometer. Registreren kost 10 euro en vervolgens betaal je 25 cent per minuut, 12 euro per uur ofwel 60 euro per dag. Het eigen risico is 250 euro. Bij Car2Go kost dit 31 cent per minuut, 14,90 euro per uur ofwel 79 euro per dag + 31 cent per kilometer extra boven de 51 kilometer. De deelauto kun je op vrijwel alle betaalde parkeerplaatsen in Amsterdam achterlaten en verzekering en opladen van de auto zijn bij de prijs inbegrepen. Het project is ook promotie voor de verkoop van de elektrische voertuigen.

Amber

Amber wil in de regio Eindhoven een proef uitvoeren met zelfrijdende auto’s op busbanen. De elektrische auto’s worden gebruikt voor de autodeel-service van het bedrijf, genaamd Amber Mobility. De medewerkers hoeven de auto dan niet zelf meer op te halen. Amber haalde 500.000 euro aan investeringen en subsidies op om uit te breiden naar Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Een grote investering werd gedaan door investeerder Jan Scholt, die zich ook al bereid heeft verklaart om bij de volgende investeringsronde volgend jaar ook weer mee te zullen doen. Amber heeft tot nog toe 45 gebruikers. Amber-ceo Steven Nelemans werkt bij voorkeur met de BMW i3. Gebruikers kunnen via een app een elektrische deelauto reserveren. Met  een maandabonnement kost dat 120 euro voor de eerste tien uur en 8 euro voor alle daaropvolgende uren. 

TecforRec

Twee studenten hebben in opdracht van de gemeente Venlo via het bedrijf TecforRec een streetpluglader ontwikkeld die je met een app op je smartphone uit de grond kan laten komen. Weer ingeklapt is de Streetplug net zo groot als twee stoeptegels. De streetplug wordt gepresenteerd op de de E-Carte beurs in München nadat op uitnodiging van de Nederlandse Ambassade het product ook al te zien was op de burgemeesterbeurs in Parijs en is genomineerd voor de Accenture Innovation Awards. De twee studenten zijn  afgestudeerd en ingelijfd door TecforRec, dat voor de ontwikkeling het zusterbedrijf Streeplug oprichtte, waar ze met zeven werknemers werken aan de verdere productie van 25 laders voor gemeentes in Nederland. In de loop van 2017 moet de Streetplug op de Nederlandse markt komen om daarna zo snel mogelijk uit te breiden naar West-Europa. De streetplug gaat 2600 euro kosten.

TIOC

The Internet of Cars (TIOC) heeft een bod op de lege beurshuls Docdata uitgebracht. De onderneming, die wordt geleid door de oprichters van leenautobedrijf Greenwheels, biedt € 0,20 contant per uitstaand aandeel Docdata. Eerder mislukte een overname van Cocoondd. TIOC wil brandstof- en parkeerkostenbesparende app diensten leveren aan met internet verbonden auto’s. TIOC heeft al overeenstemming bereikt met een aantal aandeelhouders van Docdata, die gezamenlijk een aandelenbelang vertegenwoordigen van 50,01 procent. De aanmeldingstermijn van het bod start op 9 november en eindigt op 3 januari. Docdata beslist op 21 december op een buitengewone aandeelhoudersvergadering over het bod.

Elektrische taxi- en koeriersdiensten

Een Londense elektrische taxi start in 2018 in Den Haag. Via de RTC/RMC worden circa veertig Black Cabs TX ingezet. Holland Casino, MN, FMO, World Forum en hotels zoals het Kurhaus en NH-hotels gaan in de toekomst voornamelijk elektrische taxi’s oproepen voor gasten en werknemers. HTMC gaat in 2018 tien volledig elektrische auto’s aanschaffen en Hofstad zes. De Black Cabs worden door RTC/RMC aangeschaft en geïmporteerd bij een fabriek in het Engelse Birmingham. In totaal worden enkele honderden taxi’s door Green Roads geïmporteerd want behalve in Den Haag komen de taxi’s ook in Rotterdam en Amsterdam te rijden.

De BIOS-groep heeft voor de 71 Tesla Model S. en de 167 van BBF in een bedrijfspand aan de Capronilaan 6 te Schiphol-Rijk een Power Grid Management systeem in gebruik genomen, die volledig wordt gevoed met windenergie. Het station bevat 64 laadpunten van 22kWh Fast Chargers die een lege accu in vier uur kan opladen. Ook op Schiphol worden door taxibedrijven (Bios, BBF en WdK) vanwege de aantrekkelijke subsidie en versoepelde regelgeving 108 elektrische Tesla’s ingezet. Omdat de taxi’s meerdere keren per dienst opgeladen moeten worden en de laders wanneer ze tegelijk gebruikt worden enorm veel stroom verbruiken is er eigenlijk een kostbare industriële transformator nodig. Cohere heeft in plaats daarvan samen met de TU Delft een verdeelsysteem ontwikkeld en het door BAM laten plaatsen. Vier DC-snelladers van 60 kW worden qua verbruik afgestemd met de twintig normale AC-laders van 22 kw. De normale laders krijgen dan minder capaciteit toebedeeld zodat de snelladers gebruikt kunnen worden.

TNT gaat met 7 elektrische bestelbussen in en rond Amsterdam en Rotterdam de koeriersdiensten verzorgen.
De elektrische bussen komen in plaats van de dieselbussen die nu worden gebruikt. Op jaarbasis verbruiken de bussen 24.000 liter diesel. Na TNT, UPS, Deli XL en Heineken is nu ook Lidl in Amsterdam een pilot start met elektrische vrachtwagens.

TCA wil via een leaseconstructie bij Athlon voor de aangesloten chauffeurs in twee jaar tijd het aantal elektrische taxi’s uitbreiden tot 250 stuks. In 2025 moeten alle aangesloten taxis’s uitstootvrij zijn. TCA ging hiervoor een samenwerking aan met Nissan, Hyundai en Mercedes-Benz.
De eerste negen Hyundai Ioniqs zijn inmiddels op de weg en met de leaseconstructie kan ook gekozen worden voor een Nissan Leaf of een Mercedes B-klasse Electric. De taxi’s hebben een actieradius van 150 tot 200 kilometer. De operationele lease voor de Hyundai kost vanaf 597 euro per maand. De relatief korte leasetermijn van twee jaar is een jaar korter dan nodig voor de afschrijving van de bpm waardoor aan het einde van de periode 33 procent van de bpm moet worden terugbetaald. De leaseconstructie is inclusief reparaties, onderhoud, verzekering en banden. Momenteel zijn er zo’n 1.500 taxichauffeurs bij TCA aangesloten. De Gemeente Amsterdam blijft de regels aanscherpen, zo worden steeds meer standplaatsen alleen beschikbaar voor elektrische taxi’s.

In Thailand lanceerde Dennis Harte van Tuk Tuk Factory in 2009 een elektrische Tuk Tuk. In 2016 rolden er 340 elektrische tuktuks uit zijn fabriek  die nu rondrijden in meer dan dertig landen, van Amerika tot Nieuw-Zeeland en zelfs in Iran. Het bedrijf haalde een omzet van € 4,3 miljoen. In 2017 werd bijna €2,5 miljoen opgehaald via de mkb-beurs NPEX. In augustus kan hiermee een nieuwe fabriek in Thailand opgezet worden om zo de productie te kunnen verhogen naar 60 tot 80 Tuk Tuks per maand. 

Gevaren

Boeing waarschuwt luchtvaartmaatschappijen om geen grote hoeveelheden lithiumbatterijen meer te vervoeren in passagiersvliegtuigen, vanwege het grotere risico op brand. Grote hoeveelheden, dicht op elkaar verpakte batterijen vormen een risico omdat blusmethoden in vliegtuigen niet zouden werken tegen een grote (chemische) brand als gevolg van lekkende batterijen.
Delta Air Lines, British Airways, Singapore Airlines en Air France zouden inmiddels al gestopt zijn met het vervoer van de batterijen. De International Civil Aviation Organization (ICAO) en de vliegtuigindustrie onderzoeken blusmethoden om de risico’s te beperken.

Een explosie van een accu van een elektrische fiets heeft begin februari 2017 een grote brand veroorzaakt in een parkeergarage in het centrum van de Duitse stad Hannover.

Modellen en fabrikanten

De Smart ForTwo Electric Drive is met 19.350 euro de goedkoopste en populairste volledig elektrische auto die te koop is en waarover je slechts vier procent bijtelling krijgt maar ook deze moet je dus wel dagelijks 6 tot 7 uur opladen.

Apple wil snel een eigen elektrische zelfbesturende auto op de markt brengen. Apple zet 1.800 ingenieurs in om in 2019 een zelfrijdende Apple auto gereed te hebben. Van diverse bedrijven waaronder Tesla werden werknemers weggekocht om zo de nodige kennis in huis te krijgen. Apple had al een team van ongeveer 600 mensen hebben die aan Project “Titan” werken. De twee grootste bedrijven ter wereld Apple en Google ontwikkelen samen de Google Auto. Google Auto LLC werd in 2011 opgericht en test zelfrijdende auto’s op de openbare weg.

Een team van 22 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven wonnen in de VS de ‘Best Technology Achievement’ technologieprijs voor een gezinsauto op zonne-energie. De “Stella” werd al in 2013 gepresenteerd en won de cruiser-klasse bij de World Solar Challenge in Australië. In oktober 2013. De wagen scoorde toen het beste in het totaalklassement, dat wordt bepaald door tijdsduur, bijladen van het elektrische net, het aantal inzittenden en een jurybeoordeling. De Stella is de eerste gezinsauto die volledig op zonne-energie rijdt.

Accel

Elektrische fietsenfabrikant en europees marktleider Accell Group, producent van merken als Batavus, Sparta en Koga zag de omzet uit de verkoop van e-bikes met 39 procent stijgen en de elektrische fietsen zijn nu goed voor 43 procent van de totale omzet. Met name in Duitsland en Nederland ging de verkoop omhoog, maar het bedrij doet ook zaken in Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland.

Audi

Audi gaat in 2016 drie miljard euro investeren in elektrificatie en digitalisatie. De eerste volledig elektrische SUV van Audi gaat in 2018 in serieproductie. Het bedrijf neemt dit jaar in Duitsland twaalfhonderd nieuwe medewerkers aan op het gebied van digitalisatie en elektrificatie. Voor de accutechniek wordt samengewerkt met Samsung en LG. Audi wil zich nu ook richten op de Formule E races, waaraan volledig elektrisch aangedreven raceauto’s meedoen. Ook Renault, BMW en Audi doen dit al. Eerder deze maand maakte huidig Formule-1-kampioen Mercedes-Benz bekend om vanaf 2018 ook mee te doen aan de elektrische variant.

BMW

BMW introduceert op de IAA in Frankfurt (14 – 24 september 2017) een volledig elektrische 3 Serie. BMW laat Intel en het Israëlische software-ontwikkelaar Mobileye helpen met het ontwikkelen van hun zelfrijdende auto. Mobileye werkt ook al samen met Tesla en General Motors en ontwikkelde software waarmee voertuigen snel kunnen reageren op wegsituaties zonder dat de bestuurder zelf hoeft in te grijpen.
De BMW i3 is een elektrische stadsauto, gebouwd van lichte, recyclebare materialen. De actieradius voor gebruik in de stad voldoet, maar voor langere ritten heb je feitelijk de versie met de range extender nodig die 4.400 euro extra kost. De I3 is een compleet nieuw model en een ontwerp van Adriaan van Hooydonk. Er is met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon) toegepast in combinatie met aluminium. De auto weegt daardoor slechts 1.195 kg.
De accu’s wegen 240 kilo en zijn weggewerkt in de aluminium bodem. De BMW i3 kost vanaf 35.500 euro. De i3 staat op opvallend smalle banden en de actieradius is zo’n 130 kilometer wat je kunt beïnvloeden met een comfort drukknop op de middenconsole waardoor de enige tientallen kilometers kunt oprekken. in de Eco-stand naar zo’n 160 kilometer en in de Eco-Pro 200 kilometer, maar dan gaat de airco uit en rijdt de auto nog maar 90 km per uur. Wanneer het vriest is de actieradius nog maar zo’n 95 kilometer.
De i3 heeft een kleine benzinemotor met een negen liter brandstof thuiskom tankje. De BMW i3 scoorde in de onafhankelijke Euro NCAP crashtest 4 van de maximaal haalbare 5 sterren omdat bij een aanrijding met een voetganger de motorkap niet omhoog gaat waarmee de verwondingen kunnen verminderen. De i3 kan een naderende aanrijding zien aankomen en de auto zelfstandig laten afremmen. De i3 wordt geassembleerd in een milieuvriendelijke fabriek die voor 100 procent energie krijgt via windenergie. De fabriek die de koolstofvezeldelen maakt draait volledig op energie die wordt opgewekt door een waterkrachtcentrale. ook zijn er veel recyclebare en natuurlijke materialen gebruikt voor delen van de bekleding van het dashboard en de portieren die van van geperst bamboegras (Kenaf) worden gemaakt en de lederen bekleding is nabewerkt met een olijfolie-extract, in plaats van met chemicaliën. De bekleding is gemaakt een plasticsoort die is vervaardigd uit oude colaflessen. Met een gewone laadpaal of een thuislader laadt de i3 in zes uur en met de speciale snellader van BMW in een half uur. BMW komt over vijf jaar ook met de iNext die de 7-serie sedan moet gaan vervangen. De BMW i8 wordt  in 2022 volledig elektrisch met drie elektromotoren en een vermogen van ongeveer 750 pk. Op dit moment heeft de plug-in hybride i8 een totale actieradius van 500 kilometer. De volledig elektrische BMW i8 moet dezelfde range krijgen met een accupakket die waarschijnlijk groter is dan 70 kWh. BMW komt tot 2025 met 25 modellen auto’s met een elektrische aandrijving. De eerste wordt in 2020 geïntroduceerd. 12 van deze 25 modellen zullen volledig elektrisch worden.

BYD

De Chinese BYD  bestaat al ruim twintig jaar. BYD begon als producent van accu’s maar maakt sinds 2002 voor de zakelijke markt ook auto’s. De afkorting BYD staat voor “Build Your Dreams”. De volledig elektrische BYD heeft een actieradius van 300 kilometer en is uitgerust met een accu die binnen slechts twee uur laad en dan al weer op zijn volledige vermogen zit. Deze speciale Fe-accu is uiteraard door BYD zelf ontwikkeld. De Chinese autofabrikant zet het model namelijk wereldwijd in als taxi en verkoopt er veel aan Uber voor gebruik in Engeland. Vooral voor grote personenbussen is BYD marktleider in Europa.

Chevrolet

De Chevrolet Bold gaat binnenkort in de VS netto over de toonbank voor slechts 30 duizend dollar. De Bolt heeft een actieradius van 238 mijl en kopers ontvangen 7.500 dollar belastingvoordeel op het bruto 37.500 dollar kostende model.

Elextra 

Elextra Cars komt met een exclusieve vierwielaangedreven elektrosedan. 0-100 km/h doet hij in 2,3 tellen. Er worden in eerste instantie honderd exemplaren van de in Zwitserland ontworpen auto gebouwd. De productie zal plaatsvinden in Stuttgart. De achterkant van de auto lijkt op de Bugatti Chiron en aan de achterkant komt er een enorme achterlichtunit.

Faraday Future

De FF91 van Faraday Future krijgt een vermogen van 1050 pk en een bereik van ruim 600 km. De elektrische auto trekt op van 0 naar 100 km/u in 2,4 seconden en de accu zal sneller op kunnen laden dan die van andere elektrische auto’s. Reserveren van een van de te fabriceren 300 FF 91-modellen is mogelijk voor een borgsom van 5000 dollar. De levering vindt pas in 2018 plaats. De eerste FF 91 wordt in maart via een veiling verkocht. De FF 91 kan zijn eigen parkeerplek zoeken en daar ook zelf kunnen inparkeren. De auto beschikt voor de autonome functies over 10 camera’s aan de voor- en achterkant, 13 radars, 12 ultrasonische sensoren en een 3D LIDAR-sensor, die met behulp van lasers de afstand tot objecten bepaalt. 

Fisker

De Fisker Karma is een Finse premium plug-in range-extended elektrische luxe sport sedan. De Karma werd in de VS op de markt gezet door Fisker Automotive in 2012 en geproduceerd door Valmet Automotive in Finland. De actieradius is 51 km en de sedan kostte vanaf $ 102.000 voor het basismodel (EcoStandard) , $ 110.000 voor de EcoSport en $ 116.000 voor de “Animal Free” EcoChic. De productie werd in november 2012 gestaakt toen eerst de batterij leverancier failliet ging en daarna Fisker Automotive in november 2013. Het bedrijf werd verkocht aan Hybrid Technology LLC voor $ 25 miljoen.
In september 2016 begon de nieuwe eigenaar de Wanxiang Group onder de merknaam Karma Automotive met een herintroductie van de Fisker Karma die de Karma Revero werd genoemd. Met de Fisker EMotion is Fisker Inc. komt het bedrijf 17 augustus met de uit koolstofvezel en aluminium opgebouwde Revero. De Nieuw karma is zo’n 20 procent lichter dan een conventionele auto van dit formaat. De elektrische EMotion zou een actieradius hebben van 644 kilometer en een topsnelheid van 260 km/h. In de VS kost de EMotion 129.900 dollar, omgerekend 116.000 euro. De Chinese Wanxiang Group veranderde de merknaam Fisker in Karma. De Karma zelf, Fiskers eerste en enige model, heet voortaan Revero. Henrik Fisker is terug als CEO van dit nieuwe merk. In juni 2017 brandde een Fisker Karma langs de N11 bij Bodegraven snelweg binnen 1 minuut tot de grond af nadat de airco ontbrandde. In de VS was in 2012 ook al een Fisker spontaan afgebrand. Bij een tropische storm vlogen door het zoute water in oktober 2012 nog eens  338 Fiskers tegelijk in brand.

Ford

Ford gaat 4,1 miljard euro investeren in de ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s en werkt daarnaast aan dertien nieuwe elektrische en hybride modellen. De eerste wordt de Focus Electric, die in een half uur voor 80 procent opgeladen kan worden met een een actieradius van 160 kilometer. Ford laat een laboratorium bouwen van 9 miljoen dollar Ford een laboratorium bouwen voor de verdere ontwikkeling van de benodigde batterijen. Dat lab, waar een prijskaartje aan hangt van 9 miljoen dollar, komt op het terrein van de Universiteit van Michigan om de nieuwe batterijen te ontwikkelen. De Ford Focus Electric is het nieuwste model met een prijs vanaf 39.990 euro. Het batterijpakket weegt zo’n 300 kilo en ligt in de kofferbak. Het batterijpakket heeft niet alleen een negatief effect op het weggedrag, maar ook op de hoeveelheid bagage die je mee kunt nemen. In de praktijk kom je in de Ford op een actieradius van 120 km.

Gogoro

In 2016 zou de Gogoro smartscooter op verzoek van de Gemeente naar Amsterdam komen. Gogoro beloofde elektrische scooters met verwisselbare accupacks te leveren en werkt samen met het Amsterdamse Smart City Experience Lab om accu gespreid omwisselstations te realiseren in tankstations en winkels. In Taipei, Taiwan loopt het project wel goed en zijn meer dan 2000 van deze scooters verkocht.

Harley-Davidson

Harley-Davidson gaat nog voor 2021 een elektrische motor in de markt zetten. Harley-Davidson heeft al een prototype genaamd de LiveWire. Deze elektrische motor heeft een actieradius van maximaal 100 kilometer. Dat dit beter kan bewijzen studenten van Storm in Eindhoven.
Mercedes-Benz
Mercedes werkt aan een elektrische Smart en steekt de komende twee jaar zeven miljard euro in elektrisch aangedreven modellen. In 2016 worden de hybride GLC Coupé 350e en de E 350e uitgebracht en in 2017 of 2018 is het voornemen om van ieder model een elektrische variant uit te brengen. Van de Fortwo, Forfour en de Fortwo Cabrio komen ook elektrische versies.

Havelaar
Havelaar in Canada heeft een volledig elektrische Bison E-Pickup gebouwd en gepresenteerd op de EMC show in Markham, Ontario. De pick-up werd gebouwd in samenwerking met de Universiteit van Toronto (UofT). Samen lanceerden ze in 2016 het UofT Havelaar Electric Vehicle Research Centre (UTHEV) met als doel om elektrische aandrijvingen te ontwikkelen. De elektrische pick-uptruck heeft volgens de start-up een volledig elektrische aandrijving en een bereik van ten minste 300 kilometer. Wanneer de pickup in productie wordt genomen en tegen welke prijs is nog onbekend.

Hyundai

Hyundai gaat voor de Hyundai IONIQ Electric een samenwerking aan met Eneco en Fastned, Belangrijk uitgangspunt van de samenwerking is dat het opladen van de Hyundai IONIQ Electric zo eenvoudig, voordelig én duurzaam mogelijk gebeurt. De Hyundai IONIQ wordt vanaf € 33.995,- geleverd met een IONIQ Wallbox Laadpakket. Dit laadpakket bevat een 32A Wallbox inclusief de basisinstallatie van Eneco. Hiermee is de IONIQ Electric binnen 4,5 uur volledig op te laden. Het topmodel is de Premium die als belangrijkste extra’s lederlook bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10 standen), verwarmbare stoelen voor en achter en een verwarmbaar stuurwiel en draadloos opladen voor de smartphone heeft. Op veiligheidsgebied voegt de Premium een blindehoekdetectiesysteem toe en een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer, Rear Cross Traffic Alert genaamd. De Premium-uitvoering heeft voorts een schuif-/kanteldak en een regensensor. De verlichting aan de achter- en voorzijde is full LED. Tijdens de ‘Hyundai Truck & Bus Mega Fair’ in Zuid-Korea presenteerde Elec City een volledig elektrische bus met een actieradius van 290 kilometer. De elektrische bus van Hyundai is uitgerust met een accupakket van 256 kilowattuur, resulterend in een actieradius van 290 kilometer. Hyundai is van plan om de bus in massaproductie te nemen en wordt naar verwachting in 2018 al op de markt gebracht. De  volledig elektrische Hyundai Kona komt in 2018 op de markt. Deze Kona zou een actieradius krijgen van zo’n 390 kilometer. Er wordt ook een Hyundai met een brandstofcel gemaakt. 
Verder komt Hyundai in 2020 met een kleinere én grotere SUV, De kleine is een cross-over in het A-segment en de grote wordt een Santa Fe met mogelijk een derde zitrij, net als in de Grand Santa Fe, maar dan  met nog meer ruimte.

Jaquar

Moederbedrijf Jaguar Land Rover kwam in Los Angeles uit met een vierwiel aangedreven elektrische Jaguar i-Pace, die een maximale actieradius van 500 km zou hebben op een accu van 90 kWh en een cW-waarde van 0,29. Bij de grootste autofabrikant van het Verenigd Koninkrijk worden jaarlijks ruim een half miljoen auto’s geproduceerd, waarvan 80 procent wordt geëxporteerd.
 

Mercedes

Mercedes-Benz komt de komende jaren met elektrische sedans en SUV’s en versnelt de introductie van tien nieuwe modellen. De elektrische modellen komen drie jaar eerder was aangekondigd. Mercedes-Benz verkort het tijdspad voor de uitrol van tien elektrische auto’s met drie jaar en wil in  2022 marktleider worden. Mercedes-Benz wil in 2022 voor ieder model een elektrische variant in de markt zetten. Er moeten dan tenminste vijftig verschillende hybride en volledig elektrische Mercedes-auto’s beschikbaar zijn. De Smart wordt volledig elektrisch. Klanten van Mercedes blijven voor grotere auto’s met grotere motoren kiezen, waardoor het bedrijf de emissie-eisen niet kan halen. 

Nissan

Naast een Nissan sportwagen werkt de Japanse autofabrikant aan nieuw modelair platform die auto’s met een elektrische aandrijflijn moet gaan ondersteunen. Naast een elektrische sportauto wordt ook een elektrische crossover overwogen. De Nissan Leaf is het meest bekende elektrische model van het merk. Nissan wil de beperkte actieradius van 150 km vergroten en vervangt het accupakket in de Leaf nu door een zwaardere versie, waardoor de actieradius opgerekt is naar 196,8 km. Een voordeel van de Leaf is de optionele snellader waarmee je binnen een half uur nog eens 100 kilometer extra kunt rijden. Aan de snellader is in 20 minuten de batterij voor 80 procent vol, bij een openbare laadpaal (bijtanken duurt 4- tot 8 uur. Doordat de Leaf 10 ampere vraagt zijn er de nodige randvoorwaarden verbonden aan het stopcontact waarin je de auto plugt en duurt het tot wel 12 uur voordat de accu weer is opgeladen.
Connexxion heeft in Amsterdam 100 elektrische Nissan E-NV200 Evalia’s als taxi’s voor het AOV en leerlingenvervoer ingezet. De Evalia’s worden opgeladen op de twee bedrijfslocaties van Connexxion met elk 24 laadpalen, waaronder 4 snelladers. De gesubsidieerde taxi’s worden voor één jaar en 35.000 kilometer geleased. Voor 2025 moeten alle stadsbussen in Amsterdam op groene stroom rijden en over twee jaar worden de eerste veertig bussen vervangen voor elektrische. Amsterdam trekt voorlopig een miljoen euro uit voor het project. In Brabant rijden ook al vijftien elektrische stadsbussen en in Utrecht en Maastricht zijn er experimenten gaande. Nissan werk tegelijkertijd ook aan auto’s met een zelfrijfunctie.

Opel

De Ampera-e gaat in Nederland gaat waarschijnlijk onder de 40.000 euro kosten. Opel vermeldt dat het Ampera-e bereik volgens de WLTP-test op 380 km ligt maar dat ze zelf 417 km van Londen naar Parijs hebben kunnen rijden waarna er nog 80 km range overbleef. In 2024 moet iedere Opel een elektrische of hybride versie hebben. In 2020 zijn dat er al vier. De nieuwe Corsa wordt volledig elektrisch.

Polestar

Polestar is losgekoppeld van Volvo en gaat als zelfstandig merk de markt op met luxueuze en sportieve elektrische modellen. Het eerste model, de Polestar 1, wordt een hybride coupé, gebaseerd op de Volvo S90 met een actieradius van 150 km. De Polestar is dus voor 50 procent Volvo. Polestar is net als Volvo van het Geely concern, de grootste autobouwer van China, waar ook de fabriek medio volgend jaar in Chenzou komt. In 2019 moet daarna de eerste auto van de band rollen. Na de Polestar 1 volgen de modellen Polestar 2 en Polestar 3. Model 2 wordt een model dat vergelijkbaar is met de Tesla Model 3. De Polar 3 wordt een SUV. Beide modellen worden volledig elektrisch. Deze modellen komen in respectievelijk 2020 en 2021 op de markt. 

Proterra

In de VS heeft bussenbouwer Proterra met een prototype van een elektrische bus een actieradius gehaald van 415 kilometer. De bus was bij de proef met de “Catalyst extended range” voorzien van acht accu’s met 257 kilowattuur en haalde een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur. Een minpuntje van de XL-uitvoering is de langere laadtijd van 90 minuten om de accu’s weer volledig te vullen. Proterra wist met een investeringsronde 55 miljoen dollar op te halen. In Bennekom en Ede tussen NS-station Ede/Wageningen en de Wageningen University (WUR) rijden twee nieuwe elektrische zelfsturende en zelfdenkende minibusjes op de openbare weg. Ze hebben voor de veiligheid een bijrijder aan boord en bovendien worden de ritten gevolgd vanuit een controlekamer. Passagiers kunnen de Wepod via een app op hun smartphone bestellen en ook de deuren hiermee openen. De busjes rijden maximaal 25 kilometer per uur. In Rotterdam, Londen en Abu Dhabi zijn ook proeven met dergelijke voertuigen maar niet op de openbare weg.
De Wepod busjes rijden niet in het donker of bij slecht weer en ook niet in de spits. De WEpod-proef is in opdracht van de provincie Gelderland. In het project was 3,4 miljoen euro geïnvesteerd, maar kost inmiddels 4,1 miljoen euro.
De provincie Gelderland moest bijleggen omdat de WePods door een softwarefout een afwijking naar links bleken te hebben.
In de eerste testfase, die tot september duurt, rijden de auto’s alleen bij daglicht, met droog weer, met maximaal 25 kilometer per uur en met een steward aan boord. In een volgende testfase moeten de wagens ook in het donker kunnen rijden.

Quant

Een pre-productiemodel van de Quant F die begin maart in Genève gepresenteerd werd, heeft een zelfdragende carrosserie van koolstofvezel en biedt plaats aan vier inzittenden. De Quant F heeft 1.090 pk bij acceleratie, een bereik van 800 km en kan net zo snel opladen als een benzineauto en heeft een zelfontwikkelde tweetraps automaat geschikt om op hoge snelheid te rijden. De actieradius is 800 km en de topsnelheid 300 km per uur met een permanente all-wheel drive die bij snelheden vanaf 80 km/u automatisch omgezet wordt in alleen een achterwielaandrijving. Zodra de crashtest is afgerond zou de Quant- F in productie kunnen worden genomen.
In 2013 vestigde technicus La Vecchia het bedrijf nanoFlowcell AG. Hij wil extern opgeladen positieve en negatieve metaalzoutoplossingvloeistoffen in tanks stoppen om deze van daaruit via een membraam naar een brandstofcel te leiden. De vloeistoffen mengen niet maar wisselen door het membraam protonen uit, waardoor er een (elektronen)stroom tussen beide kanten van de cel stroomt.Na veelvuldig gebruik kunnen de tanks afgetapt en hervuld worden met verse geactiveerde vloeistof.
In toekomstige “Quant” auto’s kunnen een kleine tweehonderd liter vloeistof worden getankt. La Vecchia wil door middel van ‘nano-structuren’ en ‘kwantum-chemie’ de werkzame vloeistoffen extreem sterk opladen.
In 2014 presenteerde Quant het E-sportlimousine prototype en in 2015 de verbeterde F-sportlimousine en een kleiner model Quantino. De “Quants” hebben vleugeldeuren en op elk wiel een elektromotor waarbij de voorste elektromotoren uitschakelbaar zijn. De F-versie kan tot 735 volt ontwikkelen met 250 liter tanks. De Quantino 2+2 heeft tanks van 175 liter, en vier elektromotoren van 25 kW elk en is nog geen vier meter lang. De Quant E wordt op de weg getest en zou in principe nog dit jaar productie klaar kunnen zijn.

Renault

De Zoe is de tweede elektrische gezinswagen van Renault. De eerste was de Fluence waarbij nog geen aparte ruimte was voor een batterijpakket, dus moesten deze in de kofferruimte. De Zoe is kleiner dan de Fluence en kost vanaf 20.990 euro exclusief het accupakket. Deze moet je er bij huren inclusief pechhulp en levenslange garantie. De actieradius is in de praktijk 150 kilometer. De Zoe heeft dan wel een snellaad mogelijkheid, maar met een speciaal type stekker waardoor niet alle snellaadpalen geschikt zijn. Op de straatlaadpaal duurt een laadbeurt niet meer dan 3 uur mits de laadpaal is voorzien van de specialistische techniek van de Renault. In de praktijk sta je anders 6 uur aan de paal. Renault levert geen kabel om op een normaal stopcontact te laden. Snelladen duurt slechts een uur. Deze staan bij de Renault-dealers die Zoe’s verkopen. Je bent dan wel afhankelijk van openingstijden. Renault heeft ook een elektrische Twizy en de kangoo Z.E. (actieradius 120 km)

Smart

De Smart is een stadsauto en heeft met het accupakket van de nieuwe Electric Drive met 17,6 kWh dezelfde inhoud als zijn voorganger. 

Tesla

Tesla, die een marktwaarde heeft van 53 miljard verbruikt jaarlijks zo’n vier miljard euro. Het is dus voor het bedrijf van groot belang dat de nog steeds haperende productie van de model 3 van de grond komt. Wanneer dat niet gebeurd is er voor medio 2018 2 miljard extra nodig om de zaak draaiende te houden. Om investeerders gunstig te stemmen kwam het bedrijf in november 2017 met een prototype van de Tesla Semi. De vrachtwagen zou in 2019 in productie genomen kunnen worden en zou een bereik van 800 kilometer hebben bij een maximale belading. Het opladen zou in dertig minuten tijd kunnen gebeuren voor een afstand van ruim 600 kilometer. De vrachtwagen krijgt een semi-autonoom besturingssysteem, waarbij de vrachtwagen vanzelf in zijn rijbaan blijft en van baan kan wisselen. De truck zou in 5 seconden kunnen accelereren naar 100 kilometer en de aandrijving zou 1,5 miljoen kilometer mee kunnen. Van de Semi werden er door het moederbedrijf van Pepsi, Lay’s en Lipton alvast 100 besteld. Ook winkelketen Wal-Mart en voedseldistributeur Sysco bestelden de Semi. Er zijn inmiddels al zeker 267 reserveringen voor de levering er van.

Tegelijkertijd werd de Roadster aangekondigd, een geüpdatete versie van Tesla’s eerste model. De vierpersoons Roadster zou een actieradius hennen van 1000 kilometer rijden en moet in 2020 verkrijgbaar zijn.

Eind maart 2017 moesten 53.000 Tesla’s terug geroepen worden in verband met een technisch probleem met de parkeerremmen die mogelijk niet goed functioneren. Het ging om de modellen S en X die zijn gebouwd tussen februari en oktober 2016. Het betrof circa 31.000 auto’s die in de Verenigde Staten werden verkocht en de rest elders. De leveringen stagneren door problemen met de productie van batterijen. Er zijn 11.000 model X Tesla’s teruggeroepen vanwege een fout in de achterstoelen.

Tencent Holding in China heeft een belang van bijna vijf procent genomen in Tesla voor in totaal bijna 1,8 miljard dollar. Hiermee is Tencent de op vier na grootste aandeelhouder van Tesla. Tesla haalde 1,8 miljard euro op voor de productie van Model 3, SolarCity en de batterijfabriek in Nevada. De productie van de nieuwe Tesla 3 en de Tesla trucks zijn vertraagd. Zowel in de autofabriek in Fremont als bij de batterijenfabriek in Nevada heeft het bedrijf problemen. Daardoor zijn nog maar enkele honderden Model 3 Tesla’s afgeleverd, waarvan de meeste aan het eigen personeel. De eerste dertig zijn eind juli 2017 geleverd. In augustus worden er nog honderd geproduceerd en in september meer dan 1.500. Er waren al meer dan 400.000 bestellingen, maar een deel van deze bestellingen is reeds geannuleerd. Het nieuwe model 3 wordt een stuk kleiner dan de huidige modellen en kost vanaf 35.000 dollar. De totale opbrengsten van de eerste dag waarop de nieuwe model 3 Tesla gereserveerd kon worden leverden Tesla 6,6 miljard euro op. Binnen 24 uur werden er voor 1000 euro al 180.000 exemplaren “gereserveerd”. De reserveringen zijn geen aanbetaling en zijn niet overdraagbaar, maar slechts een borgstelling. Veel van deze borgstellingen moesten door Tesla geannuleerd worden omdat de vraag groter is dan de fabricagecapaciteit. Er werd een maximum ingesteld van 2 bestellingen per klant.  Tesla wilde er 100.000 nog in 2017 produceren en 400.000 stuks in 2018. Tesla moet 2 miljard dollar (1,78 miljard euro) aan nieuwe aandelen uitgeven om uberhaupt voor elkaar te krijgen dat het nieuwe automodel geproduceerd kon worden. Bij de verkoopactie werd niet vermeld dat het model 3 geen gebruik mag maken van gratis elektriciteit bij de Tesla supercharger laadstations. Daar moet apart een abonnement voor afgesloten worden. MisterGreen en NLE hebben samen een inkoopcombinatie gevormd om de Tesla Model 3 te reserveren. Tesla leverde in het derde kwartaal van 2017 26.150 auto’s af: 14.065 van Model S en 11.865 Model X. Dit voorjaar nam Tesla voor 2,6 miljard dollar het verliesgevende SolarCity over. Eind juni had Tesla nog 3,25 miljard dollar in cash en dat is volgens Reuters nu ruim 1,1 miljard dollar minder. Ook de Duitse machinebouwer Grohmann werd onlangs overgenomen en deze gaat vanaf 2017 verder als Tesla Grohmann Automation. De overname moet zorgen voor de productie opvoer naar 500.000 auto’s per jaar in 2018. Werknemers eisten en kregen circa 30% loonsverhoging. De komende twee jaar komen er naar verwachting ongeveer duizend banen bij op de nieuwe Tesla-locatie in Duitsland. Tesla verkocht tot en met september 2017 57.000 auto’s.

Tesla komt binnen enkele jaren met Model Y, een elektrische SUV. De modellen S en X hebben een 10 kWh groter accupakket. De actieradius werd hiermee vergroot worden tot maximaal 613 kilometer. De Tesla Model S en Model X met een 10 kWh groter accupakket kosten ongeveer 10.000 euro extra. De S 100D kost hiermee dan een kleine 114.000 euro en Model X 100D ruim 121.000 euro. Tesla werkt momenteel ook aan een elektrische bus en een vrachtwagen en staat met een waarde van 4,4 miljard dollar in de op de tiende plaats van de hoogst gewaardeerde automerken. Tesla Motors heeft Hoerbiger Automotive Comfort Systems aangeklaagd wegens het niet nakomen van afspraken bij het produceren van hydraulische deurmechanismes. In februari 2014 zouden de vleugeldeuren voor Model X gemaakt gaan worden, maar Hoerbiger kreeg het niet voor elkaar. Prototypes hadden veel kinderziektes, zoals oververhitting en olielekkages. Tesla annuleerde de opdracht waarna Hoerbiger meer dan drie miljoen dollar compensatie eiste. Tesla diende hierop een tegenvordering in omdat de ontwikkeling van de Model X door Hoerbiger vertraging heeft opgelopen. De volautomatische achterdeuren van de Model X scharnieren in het dak waarbij deze maximaal 30 cm in zijdelingse richting bewegen. Sensoren moeten voorkomen dat bij het openen en sluiten iets geraakt wordt. 

Een Tesla die 11 april 2017 op de A1 bij Bathmen achterop een vrachtwagen op de linkerbaan botste, had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. Er was alleen materiële schade. De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij had de Tesla Model S gezien maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.
De Tesla-eigenaar reed 130/140 kilometer per uur en de vrachtwagen tachtig en zat op de vrachtwagen voordat hij er erg in had en heeft niet geremd. Het Autopilot-systeem had deze botsing moeten voorkomen. De politie doet geen verder onderzoek naar de aanrijding omdat er alleen sprake van blikschade is.

Tesla Model S P85D telde in de reclame-uitingen de pk’s van de voorste elektromotor bij die van de achterste op, maar dat mag van de Europese Unie niet meer. Model S P85D heeft feitelijk in plaats van 772 pk maar 469 pk (of 539 pk in de snelle Ludicrous Mode). De accu’s hebben niet genoeg vermogen om twee elektromotoren tegelijk op vol vermogen te laten draaien zodat de pk’s er wel zijn maar niet benut kunnen worden.

Consumer Reports krijgt veel klachten over op hol slaan, piepen en kraken, lekkende daken, afbrekende wielen en het haperen van de boordcomputer van de Telsa S en heeft zijn aanbeveling voor het Model ingetrokken. 

Enkele werknemers hebben tweedegraads brandwonden opgelopen toen vloeibaar metaal uit een aluminiumpers spoot bij de productielijn. In diezelfde periode vlogen ook drie Tesla’s model S in brand. Ook eerdere modellen van Tesla kampen met kinderziektes: de auto’s rammelen en piepen, handvatten, schuifdaken, batterijen en elektromotoren gaan vaak stuk en de touchscreens geven vaak problemen. De National Highway Traffic Safety Administration doet onderzoek naar een mogelijk probleem met de vering en Tesla moet ook alle 90.000 tot nu toe geproduceerde model-S Tesla’s terugroepen vanwege een slechte verankering van de veiligheidsgordels die spontaan kunnen loslaten.

De Tesla S kost tussen de 85 en 130.000 euro afhankelijk van de uitvoering. Model S 70 koste eerst nog 69.000 euro, maar kost nu 84.100 euro. Daarmee is de prijs in anderhalf jaar tijd met zo’n 15.000 euro gestegen. Van het model S dat in 2012 op de markt kwam zijn er in de VS inmiddels al meer dan 100.000 verkocht.

Tesla wil een tweede vestiging in Tilburg en een nieuwe hal van 43.000 m2 inzetten om de productie op te kunnen voeren. In de huidige vestiging in Tilburg werken 180 mensen en worden dagelijks 90 wagens geassembleerd. Het ministerie van Economische Zaken probeert Tesla over te halen om de productie van het nieuwste model Tesla bij VDL Nedcar in Born te laten doen.
In België werd de vierde Belgische ‘Tesla Store’ geopend in Sint-Martens-Latem. Eerder werden al vestigingen geopend in Brussel, Antwerpen en Zaventem en nog een winkel is gepland in Luxemburg. Tesla bouwt vandaag 1.000 wagens per week.; Wereldwijd heeft het automerk ondertussen 213 Stores en servicepunten. Ook is er een heuse Tesla winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam waar de Tesla tentoongesteld staat. Tesla verkocht wereldwijd in 2014 35.000 auto’s en leed in dat jaar een nettoverlies van 294 miljoen dollar. In 2015 werden het 50.658 auto’s. Er was gehoopt op minstens 52.000.

De Tesla model S werd door onderzoekers gehackt en kon op afstand geremd worden, maar moest dan wel via een kabel en een laptop eerst via het entertainmentsysteem toegang geven. Wanneer de tesla langzamer dan 8 kilometer per uur reed kon deze abrupt gestopt worden maar bij hogere snelheden kwam de auto langzaam tot stilstand. Tesla heeft via het internet direct een software-update geïmplementeerd waardoor de hack nu niet mogelijk is.

Tesla presenteerde 29 september het nieuwe in 2012 aangekondigde model X bij de Tesla fabriek in Fremont, Californië. Enkele special Model X Signature Series zijn in een limited edition geproduceerd en voorbehouden aan de vroegste bestellers. Het model waarop vrijwel alle mogelijke opties zitten kost tussen de 132.000 en 143.750 dollar maar de SUV is kaal al te koop vanaf 80.000 dollar.

In oktober kwam de toestemming om de Autopilot-software voor de zelfrijdende auto in Europa te implementeren. Met de nieuwe techniek kan een Tesla zelfstandig van baan wisselen op de snelweg en kan er volledig automatisch worden ingeparkeerd. Tesla bracht de software ook al uit in de Verenigde Staten.
CEO Elon Musk van Tesla zei tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering dat de superchargers te vaak gebruikt worden door mensen die hun wagen alleen gebruiken voor korte stadsritten en wil hen er aan helpen herinneren dat het geen probleem is om dit af en toe te doen en dat de stations vooral bedoeld zijn om wagens op te laden voor een lange rit. Tesla gaat in Californië oplaadstations plaatsen bij 30 grote Airbnb appartementen en bij voorkeur bij huizen met meer dan vijf beoordelingen en minimaal 4 sterren. Tesla Motors draait al ruim drie jaar verlies.

Tribus

Tribus wil met behulp van een jong techbedrijf in het Duitse Hamburg, Emovum genaamd nog dit jaar elektrische Fiat Ducato taxibusjes in de markt gaan zetten. Emovum is al drie jaar bezig met het elektrificeren van voertuigen.

VDL

VDL komt in 2017 onder eigen naam met een elektrische stadsdistributietruck. VDL leverde al elektrische bussen. Dochteronderneming Enabling Transport Solutions (ETS) ontwikkelt zelf de aandrijflijn met elektromotor en de batterijen waarvoor een eigen assemblagelijn wordt opgezet. Andere onderdelen worden betrokken bij DAF. De productie wordt gedaan in de fabriek van VDL Bus Chassis in Eindhoven.

Volkswagen

De productie van elektrische Volkswagens voor de Europese markt zal naar verwachting gebeuren in de Duitse fabriek in Zwickau. Volkswagen wil samen met het Chinese Anhui Jianghuai Automobile elektrische auto’s produceren. China is een belangrijke markt voor Volkswagen. Volkswagen wil een inhaalslag maken en meer dan dertig elektrische modellen op de markt brengen. Tegen 2025 moeten er zeker drie miljoen elektrische Volkswagens rondrijden, ofwel een op de vier Volkswagens. Volkswagen investeerde in 2016 100 miljoen euro extra in het ontwikkelen van elektrische auto’s en beschouwd elektrisch rijden voortaan als speerpunt. Volkswagen investeert in totaal € 20 miljard om in 2030 alle modellen in een elektrische variant te kunnen aanbieden. Daarnaast gaat € 50 miljard naar de technische ontwikkeling van energiezuiniger accu’s voor een actieradius van 600 kilometer. Deze zou in 2020 al op de markt komen. Een volledig elektrische Volkswagen Golf is verkrijgbaar vanaf  39.000 euro met een actieradius van maximaal 300 kilometer.

Volvo

Volvo Cars maakte bekend geen nieuwe generatie dieselmotoren meer te zullen ontwikkelen. In plaats daarvan gaat het merk zich de komende jaren op elektrische en hybride wagens richten. De eerste volledig elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019. Polestar is losgekoppeld van Volvo en gaat als zelfstandig merk de markt op met luxueuze en sportieve elektrische modellen.

E-Scooters

Govecs, een producent van elektrische scooters heeft de Poolse fabriek van het failliete Vectrix gekocht. De fabriek zou de smart e-scooter van Daimler AG bouwen, maar door het faillissement werd de samenwerking met Daimler verbroken en kwam de e -scooter nooit in productie. Met de overname van de productiefaciliteit heeft Govecs haar productiecapaciteit potentieel verviervoudigd naar 20.000 elektrische voertuigen.

Vanaf 1 juli 2017 opereerde startup Felyx in Amsterdam. Gebruikers konden via een speciale app een elektrische scooter huren die verspreid door de stad stonden op een gemiddelde loopafstand van drie minuten. Felyx begon met bijna honderd e-scooters in het centrum, de Pijp, delen van de Rivierenbuurt, Oost en Oud-West en wilde in de toekomst met behulp van crowdfunding verder uitbreiden. Felyx heeft echter te horen gekregen dat de honderd elektrische scooters niet langer op straat mogen worden neergezet. Het plaatsen van de commerciële deelscooters is in strijd met de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeente werkt nog aan een beleid voor deelfietsen en deelscooters. Zolang het beleid niet is vastgesteld, zijn de scooters plotseling niet meer welkom.

Startup Bolt Mobility heeft niet alleen 3,1 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, maar probeert daarnaast ook investeerders aan te trekken. Oprichters Marijn Flipse en Bart Jacobsz Rosier willen met hun elektrische scooters het wiel opnieuw uitvinden en gebruiken 70 oplaadbare NCR18650B batterijtjes van Panasonic voor de stroomvoorziening die bij elkaar al een derde van de prijs uit maken. De scooters zouden hierdoor wel een actieradius van 400 km krijgen. Daarnaast zou het dashboard om kunnen gaan met apps. Het bedrijf is opgericht in 2014. In 2018 moeten de elektrische “app” scooters van Bolt Mobility, die een kleine drieduizend euro per stuk moeten gaan kosten, in productie gaan.

E-Bikes 

Vanaf juli moeten alle 10.750 snelle elektrische fietsen (45 km/u) voorzien zijn van een geel kenteken en krijgen dan dezelfde status als een bromfiets. Dat betekent dat deze “fietsers” niet meer op het fietspad mogen rijden en een helm moeten dragen. De consumentenbond testte 39 fietsen van onder meer Gazelle, Batavus en Sparta. De beste scoort een 8,5 en kost nog geen € 2.300. De beste koop krijgt een 8 als cijfer en kost ongeveer € 1.550. Keurmerkorganisatie Certimark geeft aan dat de meeste garantievoorwaarden vol staan met uitsluitingen en dat fabrikanten consumenten vaak maar weinig informatie verstrekken. Certimark stelt dat de helft van de bijna zestig merken de garantie matig tot slecht voor elkaar heeft. Garantie is meestal niet overdraagbaar naar een volgende eigenaar en vaak worden er ondanks de garantie reparatie- en arbeidskosten in rekening gebracht. De garantieduur is vaak beperkt tot een jaar. De bedrijven die hun garantievoorwaarden het beste op orde hadden waren E-bikez, Shinga en BRIK.

AIXAM

AIXAM komt met een volledig vernieuwde en 100% elektrische Brommobiel. De Brommobiel gaat een nieuw tijdperk tegemoet met de komst van een volledig elektrische variant van AIXAM met een gemiddelde actieradius van 80 kilometer. In een ideale omgeving zou er zelfs tot 130 kilometer gereden kunnen worden. Een volle accu laden duurt drie en een half uur en je kunt hem gewoon in je 220Volt stopcontact opladen of aan een laadpaal. 
De AIXAM kost vanaf € 14.948 rijklaar. Maar we zien dat de meest verkochte uitvoering toch de Premium Coupe variant is voor € 20.000 inclusief lederen bekleding, ABS en standkachel. Met een AM rijbewijs mag je hem al vanaf 16 jaar rijden.

E-Bussen

In 2016 tekende toenmalig staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) een overeenkomst met alle vervoerspartijen waarin is afgesproken dat er snel meer bussen op elektriciteit en waterstof komen in het openbaar vervoer. In 2025 moeten alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen zijn. In 2030 moeten alle bussen emissievrij zijn. Openbaar vervoerbedrijf Hermes rijdt vanaf eind 2016 in Eindhoven met 40 elektrische bussen als onderdeel van de nieuwe openbaar vervoer concessie die Hermes heeft binnen gehaald voor de komende tien jaar. Hermes was de enige die zich voor de aanbesteding had gemeld. De Brabantse industriegroep VDL mocht de bussen leveren. Eindhoven is de eerste stad in Nederland waar zogenaamd ‘zero emissie’ vervoer grootschalig wordt ingezet.

Highways England gaat een proef beginnen met een budget van ruim 700 miljoen euro om een oplaadbare rijbaan aan te leggen en te testen. Een elektrische auto zal op deze baan worden opgeladen door er overheen te rijden. Onder de weg liggen elektrische kabels die voor een elektromagnetisch veld zorgen, die in de auto worden opgenomen door speciale extra apparatuur die deze energie kunnen omzetten. Zuid-Korea heeft ook een elektrische baan voor bussen. Deze is 12 km lang en werkt door middel van magnetisme.

Er is veel mis met de huidige regelingen voor elektrische auto’s stelt de Rekenkamer. Het kost te veel. De totale rekening voor het fiscaal stimuleren van zuinige auto’s bedroeg voor het Rijk in 2014 700 miljoen euro. En in de jaren daarvoor was het zeker meer dan een miljard. De overheid moet ervoor zorgen dat er in totaal 300.000 elektrische auto’s worden gekocht omdat een derde hiervan naar het buitenland verdwijnt. Elektrische auto’s zijn tweedehands niet gewild en relatief duur. Het terugdringen van de CO2-uitstoot, wordt niet gehaald. De auto’s zijn veel minder zuinig en veel leaserijders rijden in verhouding veel minder op stroom dan op benzine. 75% van de elektrische auto’s wordt zakelijk aangeschaft.

Volledig zelfrijdende auto’s op de openbare weg blijven voorlopig beperkt tot afgebakende gesloten vaste trajecten en elektrisch rijden vraagt een omslag in de manier van rijden en naar het bewuster plannen ervan. Elke dag moet er worden opgeladen, langere ritten moeten worden voorbereid en laadpalen gezocht in de hoop dat ze beschikbaar en heel zijn.
In vergelijking tot een auto op brandstof ligt de aankoopprijs van een elektrische auto een stuk hoger, maar daar staat tegenover dat je (nu nog) bespaard op brandstof. Verzekeraars hanteren een hogere premie voor elektrische auto’s vanwege het zwaardere gewicht. Een benzineauto rijdt gemiddeld voor zo’n 13 cent per km. Met een elektrische auto kost dit 4 (tot 8) cent aan elektriciteit. Elektrische auto’s zijn twee keer duurder in aanschaf dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto.
Een volledig elektrische auto die op groene stroom wordt gereden zorgt voor gemiddeld 70% minder CO2-uitstoot dan een benzineauto. Bij gebruik van grijze stroom is de CO2-uitstoot nog steeds 30% minder.
Het is de bedoeling dat er in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s rijden in Nederland. In 2025 moet dat aantal zelfs gegroeid zijn tot 1 miljoen.

Terug naar nieuwsblogoverzicht

Eén gedachte over “Elektrisch vervoer”

  1. Then why doesn’t govt reduce takes on CNG and LPG?

    I so wanted to drive a alternate fuel car as electric car is expensive.

    I personally think it’s something to do with VW,as their cars are mostly not LPG or CNG ready, except a few lease cars.

    Yeah govt should have pushed old timers to CNG and gasoline combined usage, instead they levied full tax on them for use in winters too.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *